Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legerarmy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-08 08:43
Mijn vraag; Waarom blazen mijn fan's onnodig vaak en hard.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
MacBookPro (Retina, 15-inch, mid 2015)
Processor: 1,5 GHz Intel Core i7
Memory: 16 GB 1600 MHz DDR3
Graphics: AMD Radeon R9 M370X 2048 MB
Intel Iris Pro 1536 MB
Sersie nummer: ABCgrapje:)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik ben op onderzoek uit gegaan en heb iStats gedownload en FanControl.

iStats zegt dat de temperatuur ongeveer rond de 58 graden is. FanControl zegt 75 graden. (beide Celsius).

Maar wat is nou de echte temperatuur van het gene wat ze moeten koelen, is niet alleen de CPU toch?

Ik wil dus graag weten hoe ik mijn laptop minder kan laten blazen zonder mijn hardware te beschadigen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 23:55

ResuCigam

BOFH

Legerarmy schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:56:
Mijn vraag; Waarom blazen mijn fan's onnodig vaak en hard.
Mijn antwoord: Fan's blazen zelden onnodig, meestal is dat om componenten te koelen. En dat ze hard blazen kan meerdere oorzaken hebben: De notebook wordt flink gebruikt (en heeft dus koeling nodig), er zit stof in het koelingssysteem waardoor het steeds lastiger wordt de warme lucht weg te krijgen of mogelijk is het buiten gewoon warm waardoor ze harder moeten werken om de boel te koelen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legerarmy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-08 08:43
Ik heb het idee dat de temperatuur verkeerd gemeten wordt, hoe kan iStats een lagere temperatuur opgeven dan FanControl. Ik heb de fans ook hard horen draaien terwijl mijn systeem voor 90% idle is. (zoals nu) de fans draaien op 77%. Op kantoor hebben we 5 mensen met een MacBook en die van mij blaast het meest en hardst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Omdat er meerdere temperatuur sensors in zitten. waarvan de waardes ook nog is op een verschillende manier berekend kunnen worden. Dat gezegd hebbende is 17 graden verschil wel veel dus ik denk dat FanControl de core temp uitleest en istats een andere sensor.
Als er verder op de achtergrond niet een berg software meedraait en de cpu dus niet belast word zijn de temps verder wel vrij hoog dus misschien dat schoonmaken en nieuwe koelpasta helpt

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 31-05-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Na 3 jaar kan ik idd ook adviseren de koelpasta een beurt te geven en de fans even goed schoon te maken. omdat dat best een werk kan zijn na zo'n tijd en een Macbook nou niet te gemakkelijk in elkaar zit, zou je denk ik het beste even een Apple Store kunnen bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:42
Kijk eens of de kernel_task een hoog CPU gebruik heeft. Ik kwam er met deze temperaturen achter dat de kernel_task ook zorgt dat de CPU throttled, zodat deze niet te warm kan worden. De fans draaien dan ook op volle snelheid.
Simpele test als de kernel_task wel een hoge load heeft in de activity monitor is even een tafelventilator richten op je MPB. Bij mij zag je binnen 10 seconden een normale load, weghalen resulteerde binnen 1 minuut weer in throttling.

//EDIT: Bron: https://support.apple.com/el-cy/HT207359

[ Voor 5% gewijzigd door BernardV op 31-05-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

De echte temperatuur kun je met de Intel Power Gadget mooi uitlezen. Je kunt daar ook mooi even kijken of de CPU op een beetje fatsoenlijk niveau draait of dat hij throttelt op 800 MHz. In dat laatste geval is er iets mis met je MacBook. Misschien ook eens Apple Service Diagnostics draaien (even Googlen).

Als het allemaal goed blijkt te zijn heb je ofwel stofnesten, uitgedroogde koelpasta, of iets softwarematigs...
Pagina: 1