Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 23:56
Mijn vraag
Goedemorgen,

Ik ga binnenkort een netwerk opbouwen met de TP-Link Deco M5. Ik wil de Deco's in mesh laten functionieren, maar wel allemaal een Ethernet Backhaul geven om de maximale performance eruit te halen. Ik wil daarvoor de Deco's rechtstreeks op een Experiabox V10 aansluiten, of op elk ander netwerkpunt dat in de buurt ligt maar uiteindelijk via een switch bij de Experiabox uit komt.

De bedoeling is dat de Deco's gaan functioneren als AP's in mesh, dus het routergedeelte moet door de Experiabox worden opgepakt en niet door de Deco. Reden is dat er apparaten zowel draadloos als bedraad worden gebruikt en deze ook met elkaar moeten kunnen communiceren van WiFi naar bedraad en weer terug. De WiFi van de Experiabox zal worden uitgeschakeld. Ik wil niet het routergedeelte van de Deco gaan gebruiken omdat dan het bedraade netwerk tevens via de Deco's loopt wat ik niet wil. Ook gaat op die manier Interactieve TV niet goed werken omdat ik dan moet investeren in Managed Switches wat eigenlijk niet de bedoeling is, en ik ook niet weet hoe de Deco reageert op IGMP verkeer en dus mogelijk het hele netwerk verstopt.

Gaat dit, wat ik nu heb bedacht, werken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TP-Link Deco M5, KPN Experiabox V10, 2x TP-Link 8 poorts Gigabit Switch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lees allerlei berichten op internet die zeggen dat dit niet zondermeer mogelijk is, maar deze berichten zijn ook relatief oud. Ik begrijp ook dat de software vol in ontwikkeling is dus ik ben benieuwd of er iemand is die dit ook zo heeft opgebouwd, dus routergedeelte door het modem van de provider en de Deco's in AP Modus en ook werkend in Mesh met bedrade Ethernet Backhaul. Ook lees ik dat het Guestnetwork niet op alle AP's werkt indien er gebruik wordt gemaakt van Ethernet Backhaul, maar is dit nog steeds actueel?

[ Voor 3% gewijzigd door Jassy op 31-05-2018 11:59 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Dit gaat deels werken. Guest network op de Deco M5 is (nog?) niet mogelijk in AP mode en in het geval van de ethernet backhaul moeten de andere deco nodes aangesloten zijn op de primaire node, eventueel via switches.

Experiabox --> Deco node 1 --> switch --> deco node 2 etc.

Dit kan in daisy chain of in een ster. Zolang de andere nodes maar via de eerste node naar de experiabox gaan.

Je kan natuurlijk wel een guest network op de experiabox instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Jassy schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:46:
Mijn vraag
Goedemorgen,

Ik ga binnenkort een netwerk opbouwen met de TP-Link Deco M5. Ik wil de Deco's in mesh laten functionieren, maar wel allemaal een Ethernet Backhaul geven om de maximale performance eruit te halen. Ik wil daarvoor de Deco's rechtstreeks op een Experiabox V10 aansluiten, of op elk ander netwerkpunt dat in de buurt ligt maar uiteindelijk via een switch bij de Experiabox uit komt.

De bedoeling is dat de Deco's gaan functioneren als AP's in mesh, dus het routergedeelte moet door de Experiabox worden opgepakt en niet door de Deco. Reden is dat er apparaten zowel draadloos als bedraad worden gebruikt en deze ook met elkaar moeten kunnen communiceren van WiFi naar bedraad en weer terug. De WiFi van de Experiabox zal worden uitgeschakeld. Ik wil niet het routergedeelte van de Deco gaan gebruiken omdat dan het bedraade netwerk tevens via de Deco's loopt wat ik niet wil. Ook gaat op die manier Interactieve TV niet goed werken omdat ik dan moet investeren in Managed Switches wat eigenlijk niet de bedoeling is, en ik ook niet weet hoe de Deco reageert op IGMP verkeer en dus mogelijk het hele netwerk verstopt.

Gaat dit, wat ik nu heb bedacht, werken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TP-Link Deco M5, KPN Experiabox V10, 2x TP-Link 8 poorts Gigabit Switch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lees allerlei berichten op internet die zeggen dat dit niet zondermeer mogelijk is, maar deze berichten zijn ook relatief oud. Ik begrijp ook dat de software vol in ontwikkeling is dus ik ben benieuwd of er iemand is die dit ook zo heeft opgebouwd, dus routergedeelte door het modem van de provider en de Deco's in AP Modus en ook werkend in Mesh met bedrade Ethernet Backhaul. Ook lees ik dat het Guestnetwork niet op alle AP's werkt indien er gebruik wordt gemaakt van Ethernet Backhaul, maar is dit nog steeds actueel?
Wat @HKS-Skyline aangeeft is correct.

Je zet de Deco in AP mode en lust ze aan elkaar door.

Voor meer info kun je eventueel de volgende FAQ lezen:) https://www.tp-link.com/nl/faq-1794.html

Met vriendelijke groet,

Carmen van TP-Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 23:56
Dank jullie wel! Begrijp ik dan dus goed dat de Ethernet Backhaul altijd via de primaire Deco moet gaan lopen? Kan ik daarmee nog steeds alles in AP Mode zetten, dus zonder router functionaliteit op de primaire Deco, of is dat verplicht?

Het Guest Network via alleen de primaire kan ik voorlopig mee leven, maar is er wel een update in de maak die Guest Network op alle Decos mogelijk maakt?

Het is dus in principe wel mogelijk om de router functionaliteit uit te zetten op de Deco's, dat vind ik al heel wat. Via de primaire Deco een ster netwerk bouwen moet niet zo'n punt zijn, ik heb vast nog wel ergens een 4 poort switch liggen.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:04
@Jassy Waarom wil je precies de Deco M5 gaan gebruiken?
Het hele mesh gebeuren is gericht op draadloze backhaul, als je alles toch wired aan wilt/gaat sluiten kan je (naar mijn mening) beter gaan kijken naar gewone AP's.

Wil je bij TP-link blijven kijk dan eens hier: [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie

En anders kan je altijd nog eens kijken naar de spullenboel van Ubiquiti, waar hier ook een uitgebreid topic over loopt :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M13
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-08-2024

M13

Ik gebruik zelf de Deco M4R V2.0 in een 2-pack. Had ook wat moeite om het werkend te krijgen initieel, voornamelijk omdat de interne DHCP-server niet valt te controleren (lees: uit te zetten). Daarom in openWRT de DHCP force optie aangezet.

Nu werkt alles echter via ethernet backhaul volgens de info in de app. (Internet > slave deco > signaalbron)

Mijn deco's zijn gewoon aangesloten op de "router", een WNDR3800 met openWRT 19.07. De master heeft er nog 2 switchen tussen zitten (allebei Zyxel GS1900-8). Mijn opzet dus:

wolkje ----- openWRT poort 1 ------ Deco M4R (slave)

wolkje ----- openWRT poort 2 ------ switch ------- switch ------ Deco M4R (master)

TP-Link Support beweert idd dat dit geen goede opzet is, werkt echter zonder problemen voor mij.

Het enige wat me stoort is dat er in AP mode geen VLAN ondersteuning is voor het zgn. guest netwerk. Dit is gewoon een ander SSID dat los op je netwerk komt.

Voornamelijk voor dit setje gekozen omdat AP's aan het plafond geen optie zijn hier.

[ Voor 4% gewijzigd door M13 op 14-05-2020 22:26 ]

Pagina: 1