Wifi achter in de tuin / Powerline Wifi met IP65 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-10 11:40
Wegens slechte dekking achter in de tuin valt helaas de Sonos regelmatig uit en hebben we geen verbinding meer met de laptop e.d.
Dit komt omdat het geheel ongeveer 20 meter vanaf de router is.

Ben nu op zoek naar een oplossing hiervoor, maar vind eerlijk gezegd een MESH oplossing aan de dure kant.

Insteek is dat ik nu een Powerline adapter hiervoor wil gaan gebruiken.
Bij de router 1 in het stopcontact en dan achter in de tuin in de overkapping de andere met WiFi er in.
Extreme snelheid is niet nodig, zal enkel een Sonos op draaien en misschien wat gebrowsed worden op Internet.

Nu zijn er genoeg Powerline oplossingen hiervoor, maar ik kan maar bar weinig terug vinden van units met IP65 certificering. De overkapping mag dan wel aan 3 kanten dicht zijn, en er komt geen regenwater op.
Toch kan in mijn optiek condens vorming aan de binnenkant ook een impact hebben.
Iemand een suggestie voor een goede adapter die het hele jaar door gewoon buiten in het stopcontact kan blijven zitten ?

Of denk ik nu te "moeilijk" en moet ik me daar niet echt zorgen over maken ?

[ Voor 5% gewijzigd door Malignant op 31-05-2018 09:33 ]

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Beste antwoord (via Malignant op 31-05-2018 12:05)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:17

SpamLame

niks

Malignant schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:16:
[...]

Andere optie zou dan aan de bovenste vedieping buiten een directionele antenne te hangen, op zolder ligt wel bedraad namelijk. Maar dan moet ik alles intern ook weer aan gaan passen omdat mijn huidige switches geen PoE ondersteuning hebben.
Waarom moet je perse een PoE device, heb je op zolder geen spanning?
En los daarvan je kan ook passieve PoE gebruiken met een PoE injector zoals die bv meekomen met sommig UBNT APs?
[...]

Dat zou kunnen, maar hoe zit het dan met de instellingen ?
Is de adapter deze niet elke keer "kwijt" als deze uitgeplugd word ?
Naar mijn ervaring niet, heb hier ook Powerline en die adapters kan ik dagen los hebben en toch vinden ze elkaar later weer, maar dat goed kan bij jouw anders gaan.
Ter indicatie, goedkoopste (met prijs) powerline set op V&A is €45 V&A aangeboden: Devolo dLAN 500 WiFi Starter Kit
En ik weet eigenlijk zeker dat deze menig maal "vergeten" gaat worden in het stopcontact buiten.
Dus vandaar toch de voorkeur voor IP65 materiaal.
Valide punt, ik denk dat je alleen dan vast zit aan een aparte IP65 behuizing waar je je adapter in plaatst
of plaatsing binnenshuis indien de tuin daarvoor overhoop moet.
IP65 Powerline bestaat misschien wel alleen nog nooit gezien bij een shop. Outdoor APs zie ik veel vaker, alleen is dat veelal met een (PoE) outdoor kabel of als Mesh.

Note; als diegene die deze extentie wilt dezelfde is die (vermoedelijk) niet wilt dat de tuin overhoop gaat...is er mss nog hoop ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01
Brrr ik zou die powerlines niet buiten gebruiken;
Is een oplossing met een buitenaccesspoint (bedraad naar je router) geen optie?
bv een Ubiquiti Unifi AC mesh.... ding kost een tientje of 9.

Heb je gelijk een oplossing die een pak betrouwbaarder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

EricDH schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:58:

Je vergeet de kosten van de kabel + middelen om dat te doen (trekveer + en buis bv) indien niet aanwezig of de kosten van de tweede AP om het mesh netwerk te creeren.

Je kan gauw om te testen eender elke powerline setje kopen (V&A?).
Dan kom je er gauw genoeg achter of het zou kunnen werken in jouw situatie.

Indien het werkt, zou je de adapter in een behuizing kunnen plaatsen voor beter bescherming tegen de elementen.
Bescherming tegen condens kan je tegengaan dmv van luchstroming, natuurlijk of geforceerd is een beetje afhankelijk van je situatie.
Wellicht iets simpeler is de adapter alleen in te pluggen als je hem daadwerkelijk gaat gebruiken en in huis op te slaan als je hem niet gebruikt.

Een andere optie is om in het algeheel niks buiten (of alleen een speciale buiten antenne) te plaatsen, maar je oplossing in huis te plaatsen gericht op de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
EricDH schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:58:

Enige mogelijkheid om daar bekabeld te komen is inderdaad de tuin overhoop halen.
Dat krijg ik er niet door bij mijn vrouw.
Andere optie zou dan aan de bovenste vedieping buiten een directionele antenne te hangen, op zolder ligt wel bedraad namelijk. Maar dan moet ik alles intern ook weer aan gaan passen omdat mijn huidige switches geen PoE ondersteuning hebben.
SpamLame schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:11:
[...]
Een andere optie is om in het algeheel niks buiten (of alleen een speciale buiten antenne) te plaatsen, maar je oplossing in huis te plaatsen gericht op de tuin.

En ik weet eigenlijk zeker dat deze menig maal "vergeten" gaat worden in het stopcontact buiten.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Malignant schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:16:
[...]

Waarom moet je perse een PoE device, heb je op zolder geen spanning?
En los daarvan je kan ook passieve PoE gebruiken met een PoE injector zoals die bv meekomen met sommig UBNT APs?
[...]

Naar mijn ervaring niet, heb hier ook Powerline en die adapters kan ik dagen los hebben en toch vinden ze elkaar later weer, maar dat goed kan bij jouw anders gaan.
Ter indicatie, goedkoopste (met prijs) powerline set op V&A is €45 V&A aangeboden: Devolo dLAN 500 WiFi Starter Kit
Valide punt, ik denk dat je alleen dan vast zit aan een aparte IP65 behuizing waar je je adapter in plaatst
IP65 Powerline bestaat misschien wel alleen nog nooit gezien bij een shop. Outdoor APs zie ik veel vaker, alleen is dat veelal met een (PoE) outdoor kabel of als Mesh.

Note; als diegene die deze extentie wilt dezelfde is die (vermoedelijk) niet wilt dat de tuin overhoop gaat...is er mss nog hoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
SpamLame schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Zit weer veel te moeilijk te denken inderdaad, want zover was ik zelf nog niet gekomen.

Ik moet het stopcontact in de overkapping toch nog verplaatsen, deze zit nu precies achter de bank namelijk.
Als ik dan toch met de stroom bezig ben zet ik er wel een extra IP65 bak tussen met daarin de PowerLine wifi AP gemonteerd.

We hebben toch alleen maar signaal op de bank nodig. Een radius van ~3 meter vanaf het AP.
Neem aan dat plastic niet zo veel dempt dat het signaal verstoord gaat worden.

Even naar de bouwmarkt om een juiste maat doos te zoeken.

Dank allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastienbo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10 12:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
Was ik ook al tegen gekomen inderdaad.

Heb inmiddels op MP een setje opgepikt voor €25,- :)
Bedraad heb ik alvast internet in de tuin, nu alleen nog even uitzoeken of ik de wifi AP op dezelfde SSID kan laten broadcasten zodat ik kan "roamen". Maar dat is weer een heel ander issue.

Als dat voor elkaar is zal ik gewoon een standaard IP65 behuizig ophangen aan de wand van de overkapping om daar een stopcontact voor het AP in te bouwen.

Bedankt voor de suggestie.

Pagina: 1