Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toch maar weer naar de dierenarts?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-11 14:26
Vraagje, ik heb een half-Noorse boskat, 3 jaar oud, kat, gecastreerd, superlief.

We hebben hem nu een jaar en een paar weken terug begon hij raar gedrag te vertonen, hij maakte aandrang om op bed te gaan plassen (terwijl ik + vriendin er in lagen), maar kwam geen plas dus gelijk naar de dierenarts. Hij is zindelijk dus vreemd.

4 dagen opname, een operatie en ruim 1500,- verder kwamen we er dus achter dat hij blaasgruis had (calcium ocxalaat, geen struviet).

Gelukkig waren we er ruim op tijd mee volgens de arts!

Nu 2 weken verder (en sinds maandag eindelijk zonder zn lampenkap) begint hij weer het heertje te worden.

Echter vanochtend wilde hij weer op bed gaan plassen dus gelijk paniek in de tent.

Echter is zn kattenbak nu wél nat en heb hem vanochtend 2x zien plassen op de bak dus hij kan wel. Valt me wel op dat hij al een paar dagen dunnere ontlasting heeft. Hij lijkt ook meer te drinken.

Hij krijgt nu Royal Canin Urinary.

De dierenarts zegt nu dat we het even aan moeten kijken maar hoewel zn nierwaarden goed zijn, kan er nog een andere reden zijn dat hij meer drinkt en wil gaan plassen buiten de bak?

Volgende stap als hij weer gruis heeft zou zijn dat ze z’n pieletje gaan amputeren :-(

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Bak is schoon?

Misschien 2e bak bijplaatsen.

[ Voor 54% gewijzigd door spokje op 31-05-2018 09:09 ]

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
Mijn kat heeft hetzelfde probleem. Ik zou nog een keer naar de dierenarts gaan, misschien willen ze dat je een urinemonster neemt om het te laten onderzoeken. Het kan best zijn dat er nog gruis in zijn blaas zit of dat er een ontsteking in zit. Mijn kater ging toen ook op allerlei plekken plassen (kleine beetjes elke keer).

Een voordeel: als hij gecastreerd is heeft hij zijn pieletje verder toch niet nodig, dus hij gaat hem niet missen :)

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

Typhone

Who Dares Wins

Naar de dierenarts gaan zou ik zeker doen. Drinkt de kat ook voldoende? Vriend van mij heeft een kat die zoiets had en die hebben van die 'stromend water' bakjes neergezet in huis zodat de kat beter dronk. Die dronk zelden tot nooit uit die stilstaand water bakjes en de problemen waren daarna een stuk minder.

• 1nsane
spokje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:08:
Bak is schoon?

Misschien 2e bak bijplaatsen.
Om de dag krijgt hij een verse bak, z'n bak is ook heel groot aangezien hij zelf ook vrij uit de kluiten is gewassen (groot, zeker niet dik ofzo)

• 1nsane
Typhone schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:18:
Naar de dierenarts gaan zou ik zeker doen. Drinkt de kat ook voldoende? Vriend van mij heeft een kat die zoiets had en die hebben van die 'stromend water' bakjes neergezet in huis zodat de kat beter dronk. Die dronk zelden tot nooit uit die stilstaand water bakjes en de problemen waren daarna een stuk minder.
Hij drinkt uitstekend, zo'n fontijntje hebben we ook maar daar moet hij niks van dus krijgt hij 2x per dag vers water, hij drinkt vrij veel momenteel maar kan ook het weer zijn.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 21:29
Toen ik nog bij een dierenopvang werkte hadden we daar ook een kat welke, ook na operatie en Royal Canin Urinary, nog steeds last van blaasgruis had, deze heeft een penispunt amputatie moeten ondergaan, sindsdien is er niks meer aan de hand. Hij heeft er vrij weinig last van gehad, het is misschien even zielig, maar hij heeft meer last van de pijn van de blaasgruis dan een eventuele (gedeeltelijke) amputatie.

Het komt helaas soms voor..

Veel drinken komt door het warme weer, doen alle katten, mijn eigen katten ook.

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:37 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• 1nsane
We kijken het vandaag nog even aan, hij plast, poept, eet en drinkt in elk geval wél dus dat is positief, ik heb z'n kattenbak nu gevuld met blue signal vulling zodat ik goed kan zien of en hoeveel hij plast (ik had ergens nog van die plastic korrels maar kon ik zo even niet vinden).

Als hij morgen nog kleine plasjes doet gaat hij weer rechtstreeks naar de arts.

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
1nsane schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:07:

4 dagen opname, een operatie en ruim 1500,- verder kwamen we er dus achter dat hij blaasgruis had (calcium ocxalaat, geen struviet).

Gelukkig waren we er ruim op tijd mee volgens de arts!
Wauw, dat is wel een heel andere stap dan dat onze dierenarts heeft gedaan toen wij ruim op tijd waren.

Wij kregen een pijnstiller voor de kat mee, en hetzelfde voedsel als jij zegt.. Speciaal kattengrind om sample te kunnen nemen en paar dagen later was de kat weer normaal. Zijn nu aan het punt dat er na-onderzoek komt, oftewel nog een urine monster.

Gelukkig geen gedrag dat hij ergens anders wilde plassen, maar dat is bij elke kat natuurlijk anders. Die van ons liep om de 5 minuten luid klagend naar de kattenbak.. dat was voor ons een teken dat er wat mis was.

[ Voor 6% gewijzigd door Blinkiej op 31-05-2018 09:50 ]

• 1nsane
Blinkiej schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Wauw, dat is wel een heel andere stap dan dat onze dierenarts heeft gedaan toen wij ruim op tijd waren.

Wij kregen een pijnstiller voor de kat mee, en hetzelfde voedsel als jij zegt.. Speciaal kattengrind om sample te kunnen nemen en paar dagen later was de kat weer normaal. Zijn nu aan het punt dat er na-onderzoek komt, oftewel nog een urine monster.

Gelukkig geen gedrag dat hij ergens anders wilde plassen, maar dat is bij elke kat natuurlijk anders.
Dan heeft jouw kat waarschijnlijk geen Calcium Oxalaat steentjes maar Struviet.

Dat is namelijk een groot verschil. Struviet kristallen kunnen vanzelf oplossen met speciaal voer (dan wordt z'n urine zuurder waardoor het oplost). Oxalaat lost niet vanzelf op en moet altijd operatief verwijderd worden.

• Blinkiej
1nsane schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:51:
[...]

Dan heeft jouw kat waarschijnlijk geen Calcium Oxalaat steentjes maar Struviet.

Dat is namelijk een groot verschil. Struviet kristallen kunnen vanzelf oplossen met speciaal voer (dan wordt z'n urine zuurder waardoor het oplost). Oxalaat lost niet vanzelf op en moet altijd operatief verwijderd worden.
Ah ok, thanks voor de info! .

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:45

LankHoar

Langharig tuig

1nsane schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:26:
[...]

Om de dag krijgt hij een verse bak, z'n bak is ook heel groot aangezien hij zelf ook vrij uit de kluiten is gewassen (groot, zeker niet dik ofzo)
Om de dag? Dat is echt te weinig. Katten zijn super hygiënische dieren en wanneer wij de bakken 's ochtends en 's avonds schoonmaken merk je dat ze er veelal direct weer gebruik van maken.

Wellicht niet helemaal gerelateerd omdat dit probleem begon met een medische grondslag; laatst hebben wij een katten "psycholoog" over de vloer gehad en zij vertelde ons dat 1 van onze katten zo nu en dan op het bed plaste omdat hij zich niet veilig/zelfverzekerd genoeg voelde. Wat dan kan helpen is 3-5 bakken in die ruimte zetten waar het gebeurd, verspreid in de kamer. Dan wanneer het minder word de bakken langzaam naar elkaar toe zetten (paar centimeter verschuiven iedere dag) en uiteindelijk een paar weer weg halen. Dat gezegd hebbende, 1 bak extra dan je katten hebt is eigenlijk wel een must (en zo vaak mogelijk schoonmaken ook).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Blinkiej
LankHoar schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:48:
[...]

Om de dag? Dat is echt te weinig. Katten zijn super hygiënische dieren en wanneer wij de bakken 's ochtends en 's avonds schoonmaken merk je dat ze er veelal direct weer gebruik van maken.

Wellicht niet helemaal gerelateerd omdat dit probleem begon met een medische grondslag; laatst hebben wij een katten "psycholoog" over de vloer gehad en zij vertelde ons dat 1 van onze katten zo nu en dan op het bed plaste omdat hij zich niet veilig/zelfverzekerd genoeg voelde. Wat dan kan helpen is 3-5 bakken in die ruimte zetten waar het gebeurd, verspreid in de kamer. Dan wanneer het minder word de bakken langzaam naar elkaar toe zetten (paar centimeter verschuiven iedere dag) en uiteindelijk een paar weer weg halen. Dat gezegd hebbende, 1 bak extra dan je katten hebt is eigenlijk wel een must (en zo vaak mogelijk schoonmaken ook).
Ik snap dat het de gangbare regel is.. maar dit verschilt natuurlijk per kat. Wij hebben 3 katten en maar 2 bakken. Toevallig nu net een derde besteld omdat ik zo'n zelfcleaner kattenbak wil testen. Met een ingang welke hoger is, zodat het grind niet/minder over de vloer gaat.

Alledrie geen genetische relatie met elkaar maar zijn geheel niet kieskeurig. Gaan op elkaars bak en vinden het allemaal prima. Geen van de drie vertoont onzindelijk gedrag.

Het op de bak gaan nadat het schoon is gemaakt is bijna altijd territorium-gedrag, de geur moet er weer in.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 07:11
LankHoar schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:48:
[...]

Sorry hoor, maar dit is wel heel erg overdreven.

En er is een verschil tussen leegscheppen en een volledig schone bak. Als hij de bak om de dag volledig verschoont is dat al 3x zo vaak als dat wij dat doen. Onze twee Ragdolls hebben 1 bak en daar doen ze het al jaren allebei netjes op, zonder dat dat iemand over hun gevoelens is komen praten.

Al eens aan gedacht dat een kat ook zijn territorium afbaakt. Een van de goede redenen om een slaapkamer voor jezelf te houden en niet voor huisdieren :X Ik zal verder mijn mening voor me houden over de plaats van de kat in huis.

Ontopic: als een kat blaasontsteking of gruis heeft dan krijgen ze aandrang waarna ze gelijk moeten plassen. Dit doen ze dan inderdaad op het punt waar ze op dat moment zijn. Als dit over is dan verdwijnt dit ook. Ik zou me concentreren op het hoofdprobleem; de gezondheid. Je andere problemen verdwijnen dan vanzelf.

[ Voor 11% gewijzigd door virtualJac op 31-05-2018 11:01 ]

there's no tweak without the tweaker

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 19:23
Wij hebben deze problematiek ook gehad met een Noorse boskat. Tijdens onze vakantie is de kat een aantal weken naar een kennis toegegaan. Daar zijn de problemen na enkele dagen direct opgehouden. Wij hebben toen ook besloten afstand te nemen van de kat.

De kat was toen ook al ruim 1,5 jaar toen de problemen begonnen te ontstaan.

Het heeft bij ons echt niet aan de kattenbakken gelegen. Het beestje zat gewoon niet goed in zijn vel bij ons in huis.

Enkele jaren verder is de ontlasting nog steeds goed.

[ Voor 24% gewijzigd door virtualite op 31-05-2018 11:38 ]

• bashul
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:45
Lastig.. Heb precies hetzelfde probleem gehad. Kat plaste gewoon op de plek waar hij stond, meerdere malen op de bank of op bed geplast, heel frustrerend... Hiermee vrij snel naar de dierenarts gegaan en het bleek ook inderdaad blaasgruis te zijn. Gelukkig was dit snel opgelost door ook de Royal Canin Urinary als voer te geven. (Na 6 maanden zou je weer ander voer kunnen geven)
Gelukkig is het 3 jaar later ook niet meer terug gekomen hoewel ik nog wel Royal Canin als voer geef. De Royal Canin indoor/outdoor zou als prima vervanging dienen aangezien deze ook de zuurgraad van de urine op peil houdt. (maar wel een stuk goedkoper is)

Wel gek dat ze dit niet voor het uitvoeren van een operatie hebben opgemerkt? Na de eerste afspraak bij de dierenarts waarbij een echo werd uitgevoerd werd meteen duidelijk dat het ging om blaasgruis. Dit heeft me hoogstens 200 euro gekost..

Als tips zou ik geven:
- Bak regelmatig verschonen (liefst 's ochtends & 's avonds)
- Meerdere bakken neerzetten (aantal katten +1)
- Zorg dat de bak goed schoon is (eens per maand reinigen met bleek)
- Alleen het speciale Urinary voer geven
- Genoeg waterschaaltjes neerzetten (liefst een drinkfontein)
- Water 1x per dag verversen
- Niet op de slaapkamer laten
- Waterbak op een andere plek zetten dan voerbak (kennelijk vinden katten drinken naast de eetplek niet fijn)

Als het goed is zou het niet langer dan een aantal dagen moeten duren voordat de kat gewoon weer netjes naar de bak gaat om z'n behoefte te doen.

(in mijn geval was trouwens z'n pielleke al wel verwijderd..) :/

Good luck!

[ Voor 7% gewijzigd door bashul op 31-05-2018 12:13 ]

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 16:03
Wat moet ik zien als aandrang om te gaan plassen?

Gaat hij hurken of met zijn staart trillen (alsof hij gaat sproeien)?

Mijn oude kat deed dat ook regelmatig. Was je hem aan het aaien en dan ging staan en met zijn staart trillen maar dan kwam er niks uit. Was altijd een grote hit bij gasten, die schrokken zich een hoedje.

• Blinkiej
Seriph schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:38:
Wat moet ik zien als aandrang om te gaan plassen?

Gaat hij hurken of met zijn staart trillen (alsof hij gaat sproeien)?

Mijn oude kat deed dat ook regelmatig. Was je hem aan het aaien en dan ging staan en met zijn staart trillen maar dan kwam er niks uit. Was altijd een grote hit bij gasten, die schrokken zich een hoedje.
Ja, heb wel eens gelezen dat de plek net boven de staart/op de rug een soort erotische zone isvoor katten.. zijn ze gek op als je ze aait op die plek.

Plassen is alsof ze willen gaan zitten, maar halverwege stoppen. Soort van hurken idd.
Google op 'plashouding kat' en dan eerste plaatje.. zie je een gezonde (holle rug) tegenover geforceerde houding (bolle rug).

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 16:03
Ok dan heb ik eigenlijk niks gezegd. Dat is inderdaad tricky.

• 1nsane
Hij heeft vandaag geplast maar vooral kleine plasjes en vaak dus straks weer even met hem naar de dierenarts, beter zeker weten!

• 1nsane
Het blijkt dus dat hij toch weer een klein beetje gruis had (waarschijnlijk gemist tijdens de operatie) wat nu aan het einde van zn plasbuis zit waardoor hij lastig kan plassen. Goed dat we dus gegaan zijn. Ik vermoed dat nu zn manlyhood compleet eraf gaat :-( maargoed dat is beter dan dat hij zoveel last heeft!
bashul schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:08:
Lastig.. Heb precies hetzelfde probleem gehad. Kat plaste gewoon op de plek waar hij stond, meerdere malen op de bank of op bed geplast, heel frustrerend... Hiermee vrij snel naar de dierenarts gegaan en het bleek ook inderdaad blaasgruis te zijn. Gelukkig was dit snel opgelost door ook de Royal Canin Urinary als voer te geven. (Na 6 maanden zou je weer ander voer kunnen geven)
Gelukkig is het 3 jaar later ook niet meer terug gekomen hoewel ik nog wel Royal Canin als voer geef. De Royal Canin indoor/outdoor zou als prima vervanging dienen aangezien deze ook de zuurgraad van de urine op peil houdt. (maar wel een stuk goedkoper is)

Wel gek dat ze dit niet voor het uitvoeren van een operatie hebben opgemerkt? Na de eerste afspraak bij de dierenarts waarbij een echo werd uitgevoerd werd meteen duidelijk dat het ging om blaasgruis. Dit heeft me hoogstens 200 euro gekost..

Als tips zou ik geven:
- Bak regelmatig verschonen (liefst 's ochtends & 's avonds)
- Meerdere bakken neerzetten (aantal katten +1)
- Zorg dat de bak goed schoon is (eens per maand reinigen met bleek)
- Alleen het speciale Urinary voer geven
- Genoeg waterschaaltjes neerzetten (liefst een drinkfontein)
- Water 1x per dag verversen
- Niet op de slaapkamer laten
- Waterbak op een andere plek zetten dan voerbak (kennelijk vinden katten drinken naast de eetplek niet fijn)

Als het goed is zou het niet langer dan een aantal dagen moeten duren voordat de kat gewoon weer netjes naar de bak gaat om z'n behoefte te doen.

(in mijn geval was trouwens z'n pielleke al wel verwijderd..) :/

Good luck!
Thanks!

Klopt, een echo hebben ze eerst ook gedaan en een foto waarop idd heel duidelijk de steentjes te zien waren in zn blaas en een kralenketting in zn plasbuis.

In eerste instantie hebben ze hem gecatheteriseerd om die plasbuis leeg te spoelen en hebben ze hem op een urine verzurend dieet gezet om te kijken of het op zou lossen (struviet) maar dat werkte niet en moest hij dus alsnog onder het mes en achteraf bleek in het lab dat hij dus Calcium Oxalaat steentjes had.

Voor wat betreft de punten die je noemt doe ik de meeste dingen die zinnig zijn absoluut.

Zn bak controleren we elke dag en als hij ook maar iets vies is gaat er nieuwe bodem in maar 2x per dag verschonen is onzin.

Qua eten heeft hij een Catmate 3000 die hem 3x per dag afgepast droogvoer geeft.

Drinkbakjes met vers water heeft hij op 3 plekken in huis. Zo’n fontijntje hebben we ook maar gebruiken we niet omdat hij er niets van moet hebben.
virtualite schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:36:
Wij hebben deze problematiek ook gehad met een Noorse boskat. Tijdens onze vakantie is de kat een aantal weken naar een kennis toegegaan. Daar zijn de problemen na enkele dagen direct opgehouden. Wij hebben toen ook besloten afstand te nemen van de kat.

De kat was toen ook al ruim 1,5 jaar toen de problemen begonnen te ontstaan.

Het heeft bij ons echt niet aan de kattenbakken gelegen. Het beestje zat gewoon niet goed in zijn vel bij ons in huis.

Enkele jaren verder is de ontlasting nog steeds goed.
Die van ons is bij ons gekomen na een avontuur.

De eigenaresse ging emigreren naar Aus.

Uiteindelijk hadden ze hem eerst verkocht aan andere mensen 2 dagen voordat we langs wilden komen. Dag later gebeld dat die mensen hem of buiten wilden gooien of terugbrengen omdat het niet ging met de hond en 2 kinderen.. |:(

Dus alsnog de kat genomen, schat van een dier, houdt van aandacht maar niet van overweldigend contact, bij ons heeft hij 100m2 helemaal voor zichzelf en is sindsdien ook veel meer uit zn schulp gekropen. Hij speelde volgens de oude eigenaar nooit maar hij kan bij ons geen genoeg krijgen van alle speeltjes die bewegen. :-)

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 01-06-2018 13:36 ]

• 1nsane
2

[ Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 01-06-2018 13:36 ]

• 1nsane
3

Pas aub je laatst bericht aan als je de laatst bent die heeft gereageerd. :)

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 01-06-2018 13:36 ]

• virtualite
1nsane schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:01:
[...]

Die van ons is bij ons gekomen na een avontuur.

De eigenaresse ging emigreren naar Aus.

Uiteindelijk hadden ze hem eerst verkocht aan andere mensen 2 dagen voordat we langs wilden komen. Dag later gebeld dat die mensen hem of buiten wilden gooien of terugbrengen omdat het niet ging met de hond en 2 kinderen.. |:(

Dus alsnog de kat genomen, schat van een dier, houdt van aandacht maar niet van overweldigend contact, bij ons heeft hij 100m2 helemaal voor zichzelf en is sindsdien ook veel meer uit zn schulp gekropen. Hij speelde volgens de oude eigenaar nooit maar hij kan bij ons geen genoeg krijgen van alle speeltjes die bewegen. :-)
Wij hadden ook alle ruimte. En nog 2 katten (geen Noorse boskat). De plek waar hij naar toe is gegaan is een adres waar 3 Noorse boskatten en een Mechelse herder reeds aanwezig waren.

Wij hadden trouwens het idee na vele bezoeken bij de dierenarts dat hij meer uit was op de euro's dan op echt helpen. Vooral als we achteraf terug kijken hierop. Er zijn ook gedragsspecialisten voor katten die je evt. zou kunnen raadplegen.

• 1nsane
virtualite schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:42:

Wij hadden trouwens het idee na vele bezoeken bij de dierenarts dat hij meer uit was op de euro's dan op echt helpen. Vooral als we achteraf terug kijken hierop. Er zijn ook gedragsspecialisten voor katten die je evt. zou kunnen raadplegen.
Dat risico heb je altijd maar ondanks de gepeperde rekening heb ik wel het idee dat het eerlijk gegaan is, we hebben alle uitslagen en fotos ook gezien en hij heeft eerst geprobeerd om het met spoelen en verzuren van de urine op te lossen.

• virtualite
1nsane schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:25:
[...]

Dat risico heb je altijd maar ondanks de gepeperde rekening heb ik wel het idee dat het eerlijk gegaan is, we hebben alle uitslagen en fotos ook gezien en hij heeft eerst geprobeerd om het met spoelen en verzuren van de urine op te lossen.
Ik zeg ook niet dat er niets is onderzocht. Wij hadden in dit geval meer baat gehad bij een gedragsdeskundinge omdat er niets fysieks aan de hand was.

Maar je zou het natuurlijk bij de dierenarts kunnen voorleggen of dit iets is wat bij een gedragsdeskundige kan worden voorgedragen.

• 1nsane
virtualite schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:27:
[...]

Ik zeg ook niet dat er niets is onderzocht. Wij hadden in dit geval meer baat gehad bij een gedragsdeskundinge omdat er niets fysieks aan de hand was.

Maar je zou het natuurlijk bij de dierenarts kunnen voorleggen of dit iets is wat bij een gedragsdeskundige kan worden voorgedragen.
Zou altijd kunnen inderdaad maar het probleem is pas kortgeleden ontstaan en bewezen fysiek medisch van aard. Ik vind dit lastig te bepalen of het nodig is want voordat hij last kreeg een paar weken terug was het de meest blije, relaxte en vrolijke kat op aarde en dat was tot een paar dagen geleden ook weer bijna helemaal terug totdat hij dus weer wat steentjes in z'n plasbuis had die vast zitten.

• virtualite
Nouja, succes en sterkte ermee in ieder geval. Hoop dat die hij snel weer de oude wordt.
Pagina: 1