Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Ik ben op zoek naar een laptop met een hele lange accuduur. (14+ uur) .Dat blijkt nogal problematisch. Heel vaak ontbreekt de benodigde informatie. Accu kan vaak niet simpel vervangen worden. Etc.

Momenteel heb ik een Acer Switch One. Dat laptopje kan ik via een micro USB kabel opladen.
Een erg belangrijke functionaliteit voor mij omdat ik op die manier mijn laptop kan opladen met mijn powerbank, of via de USB aansluiting in mij vliegtuigstoel.
Heel erg handig tijdens lange reizen.

Mijn vraag.
Is dat iets unieks van die laptop, of hebben (vrijwel) alle laptops met een USB3 poort die functionaliteit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Tegenwoordig zie je veel USB-C. Ook mijn Surface Book kan daarmee geladen worden. Daar moet ik alleen wel de kanttekening maken dat de totale accu-capaciteit hier een factor in speelt. In mijn configuratie heeft de book ~70W/u capaciteit. Je kunt wel uitrekenen hoe lang dat duurt om te laden met 5v 1a, wat standaard uit de meeste powerbankjes komt.

Daarom is er ook tegenwoordig USB Power delivery -- een techniek waarmee de twee devices kunnen 'onderhandelen' tot maximaal 20v, 5a; voor totaal 100w laadvermogen. Maar 5v1a? Alleen het scherm al gebruikt meer dan dat en trekt dan dus ook toch nog de accu leeg terwijl je aan de lader hangt. Ga je in 3D zitten gamen, dan kan het verbruik helemaal omhoog schieten.

Over de accuduur? Surface Book 2 red ik makkelijk 18 uur mee. USB-C en de magnetische dock-poort zijn de enige twee manieren te laden. Een powerbank zal ik bij deze laptop niet proberen simpelweg vanwege bovenstaand: je kunt in 2u tijd de hele powerbank de accu in rammen en hij zal nog maar op 25% oid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
Goed nieuws dat laden via de USB poort bij meer (alle?) laptops mogelijk is.
Ik reis vaak per vliegtuig en kan simpel mijn powerbank aansluiten als de laptopaccu nog bijna vol is. Mijn 2.4A powerbank kan het laptop verbruik misschien niet bijbenen maar de accu zal minder snel leeg zijn.
Ik kan op die manier de laptop accu 26000 mAh, minus conversie verlies, extra sap geven.

Niet ideaal, maar alle beetjes helpen. Ik probeer een laptop met een goede accuduur te vinden en die dan te verlengen met een powerbank.

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk filmpjes kijken en PDFs lezen. Dan is een surface book nogal overkill (duur). Ik moet wel zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben van 18 uur accuduur!

Dank voor je antwoord.

[ Voor 0% gewijzigd door Frubelaar op 31-05-2018 07:41 . Reden: 2600 -> 26000 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Laatst online: 08:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Naar mAh omgerekend zit de Surface Book op ~10.000 mAh, hoewel ik me, gezien het lage laadvermogen, afvraag of je echt nuttige verlenging krijgt.

Ik moet je er wel op attenderen dat USB-C (en: power delivery) nog steeds wel een beetje een high-end laptop feature is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frubelaar
Dus laptops met USB-C ondersteunen niet per definitie laden via die poort?

Mijn huidige laptopje kostte maar $150 en laad via micro-USB. Dus gelukkig niet altijd high-end.

Ik vrees dat dit weer een eindeloze zoektocht gaat worden. Ik heb ooit iemand geholpen met zoeken naar een laptop met een 'speciale' feature. Specs waren vrijwel altijd onduidelijk, tegenstrijdig, of niet compleet. De helpdesk begreep de vraag niet, of hadden de informatie niet.

Als een laptop geen laden via USB ondersteunt, kan een powerbank aansluiten dan schade aanrichten?
Zoniet, dan ga ik met een klein powerbankje gewoon testen in een winkel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 12:57
Als een laptop laden via USB niet ondersteunt, werkt het gewoon niet. Ik heb een Asus BX410 met een Gen1 USB-C port (5gbit), maar daar werkt het dus niet op. Als ik het goed heb moet je echt Gen2 hebben. Kan je proberen wat je wilt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Frubelaar schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:53:
Dus laptops met USB-C ondersteunen niet per definitie laden via die poort?
Nee. En als ze dat wel doen, zullen de meeste minimaal 12 V of 20 V nodig hebben om op te laden. Je powerbank zal dus USB-PD moeten ondersteunen, en USB-poorten in het vliegtuig heb je waarschijnlijk weinig aan.

Vooral veel ultrabooks en chromebooks (de dunne, low-power laptopjes) hebben tegenwoordig USB-laders. Als je daarin zoekt moet je wel wat kunnen vinden.

Op zich kun je ook wel zelf een powerbank maken waarmee je een normale laptop kunt opladen. Benodigdheden: Een paar 18650's, dc-dc-(boost)converter en het juiste stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wat is er dan mis met je huidige laptop. Het is zeker geen hoogvlieger, maar is zeker geschikt om films op te kijken en PDF's te lezen. Je gaat voor een laag bedrag niet heel veel meer krijgen dan wat je nu hebt.

Ik zou dus gewoon deze laptop blijven gebruiken. En als je een nieuwe nodig hebt, zou ik voor een iPad of andere tablet gaan. Lekker klein, licht en zuinig, dus ook lange accuduur.

Als je toch een andere laptop wilt, kun je eens kijken naar een externe batterij voor je laptop. Deze zijn wel heel duur, maar het voordeel is dat je je laptopaccu via de aansluiting voor de oplader kan opladen i.p.v. via een USB-poort. Een USB-poort heeft namelijk altijd ondersteuning nodig voor opladen om via die poort te kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
@hoi1234 Dit laptopje voldoet wel maar ik zou graag iets groters hebben. Het heeft weinig opslag. Er is ruimte voor een SD kaart maar die dismount steeds als ik de laptop dichtklap. USB stick leeft niet lang.
Hoewel films kijken en lezen mij hoofdgebruik is draai ik ook wel wat software. Alles werkt. Beetje traag en mij oude ogen willen graag een wat groter scherm.

Waarschijnlijk zijn er wel grotere laptops (in mijn prijsklasse) die wel USB laden ondersteunen, maar ik weet simpelweg niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Let er ook even op dat powerbanks van >100Wh niet mee mogen in de cabine.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 16-09 15:52
JackBol schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:47:
Let er ook even op dat powerbanks van >100Wh niet mee mogen in de cabine het vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:01
Ik zou ook voor een iPad gaan in jouw geval! Dan hou je je Acer voor de programma's die je daarop gebruikt en de iPad gebruik je voor filmpjes en PDF's. Op die manier heb je ook gelijk 2 accu's! ;) Dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe laptop met deze wensen aanschaffen denk ik.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
JackBol schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:47:
Let er ook even op dat powerbanks van >100Wh niet mee mogen in de cabine.
Dat is juist. Maar nog nooit problemen gehad met mijn 26000 mAh powerbank.
En je mag meerdere powerbanks meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:01
@Frubelaar Wat is je budget eigenlijk? Dat zie ik nergens terugkomen. Naast de iPad (die naar mijn mening de goedkoopste optie is en kan worden opgeladen met je Acer (andersom helaas niet) zou je kunnen kijken naar laptops met een vaste én losse accu. Dat stelt je in staat om de accu te verwisselen terwijl de laptop aanblijft. Denk dat Lenovo deze wel aanbiedt, maar goedkoop is dat niet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:27
mcDavid schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:03:
[...]

Nee. En als ze dat wel doen, zullen de meeste minimaal 12 V of 20 V nodig hebben om op te laden. Je powerbank zal dus USB-PD moeten ondersteunen, en USB-poorten in het vliegtuig heb je waarschijnlijk weinig aan.
[...]
Dit is niet waar. Mijn MacBook Pro heeft USB-PD laden via USB C en ben aangenaam verrast hoe flexible dit werkt.
87 Watt met originele lader,
60 Watt deze laderhttps://www.amazon.de/gp/...age_o00_s01?ie=UTF8&psc=1
Maar ook 15Watt uit een beetje basic USB lader! (5V 3A) (Zonder USB-PD dus). En met 15 Watt bijladen werk echt heel goed om je accuduur te verlengen. (Ik doe dit regelmatig met de telefoon laders die op verschillende plekken in het huis liggen).

Dus zou inderdaad wel voor een Laptop gaan met USB C PD. Maar dan ben je nog steeds flexibel in de power delivery. (Pack met PD zal uiteraard het beter bij kunnen benen, maar is niet perse nodig).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1