Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
Na de aanschaf van een nieuwe Z370 moederbord in 2018 met ingebakken onboard Intel Gigabit Ethernet ( Intel WG-I219V ) vond ik nu ook mijn oude dedicated Intel Gigabite Ethernet PCI-E kaartje uit 2010 ( Intel Gigabit CT ). Het kaartje ziet er mooi uit met een heleboel componenten ic's dioden transistors en een coper coil.

Ik merk geen verschil... Hoe kan ik testen welke beter/sneller/stabieler is?

Welke van de twee zou jij gebruiken voor je bekabelde thuis internet en waarom?
Wat zijn de voordelen van de oude, dedicated netwerkkaart?
Wat zijn de voordelen van de nieuwe, onboard netwerkkaart?

Ik heb 400 mbit down en 40 mbit up (ziggo moden) met Cat6 kabel.
Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn en tests hiervan anno 2018.

[ Voor 7% gewijzigd door SambalSamurai op 31-05-2018 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het grootste verschil is vaak dat onboard NICs vaak/vaker leunen op de CPU en OS voor bepaalde offloading. Maar dat is de laatste jaren wel zo geoptimaliseerd, dat het eigenlijk niks uitmaakt.

Had je al gezien dat er duurdere "game moederborden" zijn met 10Gbit aan boord? En dat ook SFP/glas steeds vaker bij de consument wordt ingzlezet voor "snellere" dataoverdracht?

Terug naar jouw vraag: het maakt niks uit voor jouw 400Mbit. Zolang je geen PCI-E kanalen wegsnoept met een losse NIC, is het eigen keuze/inzicht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 00:48:
Het grootste verschil is vaak dat onboard NICs vaak/vaker leunen op de CPU en OS voor bepaalde offloading. Maar dat is de laatste jaren wel zo geoptimaliseerd, dat het eigenlijk niks uitmaakt.
Meer: CPUs zijn multicore geworden en kunnen met gemak dat beetje extra load aan.

Dan nog, als je tegelijk je CPU op alle cores max wilt belasten en je NIC ook (met dikke verbinding nieuwsgroepen leegtrekken en tegelijk rarren/parren is de klassieke use-case) kan er verschil merkbaar zijn, maar dan kom je bij tweede punt uit: onboard vs op kaart is niet het relevante onderscheid. Het gaat erom hoeveel CPU offload zo'n chip doet. In de regel doen Intel chips veel CPU offload, en Realteks weinig. Een onboard Intel zal dus doorgaans de CPU minder zwaar belasten dan een Realtek op een kaart. Puur uit driver-oogpunt zou ik sowieos niet veel andere merken (*kuch* Killer *kuch*) overwegen. Intel en Realtek hebben rotssolide drivers die voldoen voor vrijwel iedere thuissituatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
Dank! Dat schept al wat meer licht in de keuze.

Kan er ook een nadeel zijn aan het gebruiken van een losse PCI-E insteek kaart? Zou het feit dat een kaart verder af ligt van de CPU voro hoge relatencies kunnen zorgen? 5ms ipv 3 ms ik zeg maar wat.

Verder begrijp ik het goed dat bij theoretisch 100,0000000 % belasting van alle cores een externe Intel PCI-E kaart meer werk kan verrichten dan een onboard intel kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SambalSamurai schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:35:
Dank! Dat schept al wat meer licht in de keuze.

Kan er ook een nadeel zijn aan het gebruiken van een losse PCI-E insteek kaart? Zou het feit dat een kaart verder af ligt van de CPU voro hoge relatencies kunnen zorgen? 5ms ipv 3 ms ik zeg maar wat.
Aangezien je kloksnelheid op meerdere GB's ligt, zal het hooguit om een nS gaan
Verder begrijp ik het goed dat bij theoretisch 100,0000000 % belasting van alle cores een externe Intel PCI-E kaart meer werk kan verrichten dan een onboard intel kaart?
Nee

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:53
Veel van de componenten zullen ook bij de onboard aanwezig zijn, alleen iets minder zichtbaar. Er zit ook een groot verschil tussen verchillende (onboard) netwerk kaarten in hoeveel er in dedicated chips/circuits wordt afgehandeld en hoeveel naar de driver (CPU) gaat. Een aantal van de componenten zal ook zijn om de spanningsvoorziening en signaal processing af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:19
Je zou verwachten dat de onboard NIC het beter doet dan een 10 jaar oud kaartje, maar denk dat het helemaal niets uitmaakt.
Alles gaat gewoon over deefde bus.

Dat cpu off-loaden is al helemaal onzin geworden.
De huidige cpu's hebben zo ontzettend veel meer performance capaciteit dan wat die nic chips aankunnen dat het zelf veel verstandiger is om als je nog een driver hebt die dat aanzet, die offloading onmiddelijk uit te zetten (net als xon/xoff).

En als de cpu echt op 100% vol zit helpt dat offloaden ook helemaal niets want dan kan de cpu toch geen data van de nic verwerken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1