Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:56
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel een afstudeeronderzoek aan het doen en zit een beetje in de knoop met hoe ik de kostenplaatsmethode moet gebruiken. Ik moet uiteindelijk tot kostprijzen komen van circa 60 verschillende producten.

Ik zit namelijk met het volgende. In principe is de kostenplaatsmethode en de kostenverdeelstaat alleen geschikt voor de indirecte kosten. Echter, het zou voor mij ingewikkeld zijn om deze kosten direct toe te rekenen aan de verschillende producten (60 soorten producten)

De situatie:

De kostenplaatsmethode wil ik als volgend inrichten:

https://gyazo.com/69d53796933eeb7b973576cf921f6d94

Tot zover is het voor mij allemaal duidelijk

Echter kom ik bij de hoofdkostenplaatsen. In principe is het productieproces van product X als volgt.
Stap 1: Tekenen (werkvoorbereiding).
Stap 2: Lasermachine
stap 3: Kanten ( hoek maken in platen)
Stap 4: laswerk/ afwerking

Echter, de kostenverdeelstaat is alleen bedoeld voor indirecte kosten. Zet ik de kosten van het personeel achter de lasermachine ( 2 FTE), kantmachine (1FTE) en het laswerk/afwerking (1 FTE), nou apart als directe kosten of verwerk ik die toch in de kostenverdeelstaat? (want in principe hebben deze toch een directe invloed op de uiteindelijke kostprijs van product X?)

Aan de hand van de kostenverdeelstaat wil ik tarieven voor de verschillende hoofdkostenplaatsen bepalen. Voor product X heb ik gemeten dat hij bijvoorbeeld 1 minuut over de laser doet, 2 minuten bij de kantmachine en 3 minuten bij de afwerking.

Als ik dan het volgende doe
1*minuuttarief laser
2*minuuttarief kantmachine
3*minuuttarief laswerk doe kom ik in mijn ogen tot een kostprijs.

Maar ik zit een beetje met of ik die directe personeelskosten van de machines wel mag toerekenen in de kostenverdeelstaat. (waarschijnlijk denk ik veel te veel na). Ik hoop dat ik de situatie goed heb uitgelegd..

Alvast bedankt

Dion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:33
Zonder er al te lang over nagedacht te hebben zou ik zeggen verwerk de kosten van het personeel in de minuuttarieven van de machines. Anders moet je vele malen meer verdeelwerk gaan doen.

Het belangrijkste is dat je een degelijke berekening maakt. Dan kan je stellen dat de arbeid directe kosten zijn, maar als de kans dat je dan fouten gaat maken in de berekening toeneemt, lijkt het mij juister en dus ook zeker toegestaan om het op deze manier aan te pakken. Maar moet er wel gelijk bij zeggen dat de laatste les bedrijfseconomie inmiddels een jaar of 10 geleden is en kostprijsberekening niet mijn dagelijks werk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 09:24

Basszje

Reisvaap!]

Is het een practische opdracht of theoretisch? Is zoiets niet afhankelijk van of je zelf personeel hebt of dat je het aanbesteed ergens? Tevens hoe ga je om met loonsverhoging e.d. ?

Je hebt al dingen voor huisvesting en ander personeel zie ik. Kan je daar ook niet productiepersoneel kwijt? Alles op een hoop en dan delen door de gemiddelde productie in aantallen? Immers als ze niets doen kost het je ook geld.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:56
DCV191283 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 05:57:
Zonder er al te lang over nagedacht te hebben zou ik zeggen verwerk de kosten van het personeel in de minuuttarieven van de machines. Anders moet je vele malen meer verdeelwerk gaan doen.
Dit lijkt mij ook. Immers, de machines draaien niet zonder de personeelskosten van die machine.
Basszje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:34:
Is het een practische opdracht of theoretisch? Is zoiets niet afhankelijk van of je zelf personeel hebt of dat je het aanbesteed ergens? Tevens hoe ga je om met loonsverhoging e.d. ?

Je hebt al dingen voor huisvesting en ander personeel zie ik. Kan je daar ook niet productiepersoneel kwijt? Alles op een hoop en dan delen door de gemiddelde productie in aantallen? Immers als ze niets doen kost het je ook geld.
Gemiddelde productie in aandelen is niet vast te stellen. Deze productie schommelt enorm en is om aanvraag. Vandaar dat ik uurtarieven wil maken voor de verschillende stappen van het productieproces om vervolgens tijdseenheden aan de verschillende stappen te koppelen. Als ik die tijdseenheden dan vermenigvuldig met het uurtarief( van machine A, B of afdeling afwerking) dan kom ik tot een kostprijs. Dit lijkt me niet meer dan logisch.

Alleen zegt de kostenplaatsmethode dat directe kosten apart moeten worden gezien.. maar denk dat ik alle personeelskosten maar gewoon in de kostenverdeelstaat zet, dat lijkt mij het meest logisch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Directe kosten zijn de kosten die ook meteen wegvallen wanneer de productie van product X stopt. Dat is in het geval van personeelskosten natuurlijk niet zo. Deze mensen blijven namelijk gewoon in dienst. Het zijn dus indirecte kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:22
Bij lasersnijden zijn de machinekosten veel hoger dan het mantarief dat er nodig is om die machine te kunnen draaien. Daarbij kun je dus (relatief eenvoudig) het mantarief opnemen in het machinetarief. Net als je bijvoorbeeld bij een lasersnijbank stroomverbruik en gasverbruik opneemt in het machinetarief.

Bij bijvoorbeeld lassen kun je het omdraaien. Daarbij het het mantarief bepalend (welke man voert het uit en wat kost die persoon. En ervaren lasser is duurder dan een beginnend lasser). De machinekosten voor een laspost is niet zo hoog, dus die kun je daar weer in verrekenen.

Er is natuurlijk ERP software, speciaal voor de maakindustrie, die je bij deze berekeningen kan ondersteunen ;)
Directe kosten zijn de kosten die ook meteen wegvallen wanneer de productie van product X stopt. Dat is in het geval van personeelskosten natuurlijk niet zo. Deze mensen blijven namelijk gewoon in dienst. Het zijn dus indirecte kosten.
In dit geval zijn directe kosten de kosten die je op de order (op de productie) kunt schrijven. Dus als een man bezig is met het werken aan de order zijn dat directe kosten. Heeft hij werkoverleg, dan zijn dat indirecte kosten (je hebt als bedrijf op dat moment wel kosten aan die man, maar je kunt ze niet aan een order toeschrijven).

[ Voor 32% gewijzigd door FragDaddy op 31-05-2018 11:07 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1