Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Topicstarter
Raar probleem hier opeens vanavond. Ik heb een HP N54L Microserver met daarop Xpenology met DSM5.2, baremetal. Draait al jaren probleemloos. Eén jaar geleden er een Sharkoon Bay bijgeplaatst voor een extra HDD. Draaide ook altijd probleemloos. Er zitten 5 WD Reds van 3TB in, in SHR1 modus.

Vandaag maar eens het stroomgebruik gemeten van de Microserver en kwam er achter dat hij nonstop 60 Watt verbruikt. Hij staat altijd aan, HDD's slapen ook nooit. Kost me €115 per jaar aan stroom dus dacht ik: kom, laat ik eens een stroomschema instellen zodat hij om 18.00 aangaat en 's nachts weer uit. De NAS uitgezet vanmiddag en keurig om 18:00 start hij op. Echter meteen geeft hij een melding dat het volume beschadigd is. De HDD in de extra bay is totaal niet meer zichtbaar. Ik had nog een reserveschijf voor dit soort noodgevallen (ook een WD Red 3TB) dus die er ingezet. Maakt niets uit, dus het lijkt of de Sharkoon drivebay het niet meer doet.

Wat mij nu zo verwondert is dat de NAS heel vaak aan en uit is gegaan, nooit een probleem. En werkelijk de eerste keer dat hij opstart vanuit het stroomschema gaat hij kaduuk. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb maar meteen een nieuwe bay gekocht, die komt morgen, maar ik vind het toch een raar verhaal..

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:01
Oude harddisks kunnen stuk gaan na jaren draaien, door uit/aan te zetten...

Ik gebruikte eerst ook sleep in mijn Synology, maar na het stuk gaan van de zoveelste harddisk, heb ik het maar uit gezet en draaien ze 24/7... iets meer stroom, maar steeds uit/aan zetten is slecht voor de hardisken.
Plus dat starten van de HD's ook het meeste stroom gebruikt.. Als ze draaien zijn ze vrij zuinig. Vermoedelijk gebruikt je server zelf het meeste stroom.

[ Voor 75% gewijzigd door BlaBla1973 op 31-05-2018 15:19 ]

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Topicstarter
Heb je gelijk in. Maar €115/jaar vond ik wat te gortig als hem bijna niet gebruik, zeker met dit mooie weer niet. Het is eigenlijk alleen een videostreamer voor mij. Maar de hdd is dus niet stuk, aangezien een andere schijf het ook niet deed. Ws is de bay kapot, ik zal het zien. Als die het ook niet is dan wellicht het moederbord of de kabel.

This title is for sale, please send me a PM