[Raspberry Pi]Geen interface en geen remote connectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Kom met behulp van Google nergens...
De symptomen op mijn Raspberry 3:
Opstarten lijkt prima te gaan, krijg gewoon het opstarten en splash screen. Maar daarna is het aangesloten beeldscherm zwart... Ook geen knipperende cursor, gewoon niks! Als ik via remote desktop probeer krijg ik na lange tijd wachten de melding dat er een connection problem is. (Connection problem, giving up some problem).

Alles doet vermoeden dat het ding dood is, maar het vreemde: de software die er op staat (Domoticz) draait wel gewoon! De lampen gaan aan, en de web interface is te benaderen (al moet ik voortdurend blijven inloggen - dus ook dat is tamelijk onwerkbaar). Iemand nog ideeën? Of gewoon de boel opnieuw installeren maar?

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 30-05-2018 21:54 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Remote desktop? Probeer eens gewoon SSH. Je moet dan wel even een bestandje 'ssh' (leeg en zonder extensie) in de root van je MicroSD-kaart zetten (dat is /boot in Linux).

En een nieuwe installatie is natuurlijk helemaal snel getest. Maar ik zou sowieso even een backup maken van je huidige MicroSD, voor de zekerheid ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Room42 op 30-05-2018 21:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard is er geen RDP opties beschikbaar vziw. Voor de rest zou ik zeggen dat je SD kaart tegen het einde aan lijkt te zitten. Test je Pi eens met een andere SD kaart.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Heb altijd via RDP gewerkt op de raspberry?? Zonder problemen.... Weet niet beter.

De SD kaart is splinternieuw... net vervangen omdat de vorige corrupt geraakt was :/ Als ik elke paar dagen een nieuwe SD-kaart er in moet proppen is het ook niet echt leuk meer.... 8)7 Tamelijk onhandig en héél dure hobby.

SSH werkt prima. Backup maak ik so wie so (plus ik heb nog een recente back-up - al heb ik daar nu niet alle vertrouwen meer in - die staat er nu dus net een paar dagen op en doet nu niks meer...)

Edit: via SSH wordt ik wijzer... de GUI weigert: Connection refused. Ga even de config aanpassen dat hij automatisch opstart in de GUI en automatisch inlogt en kijken wat hij doet.

Edit 2: ik zie wat er mis gaat... geen schijfruimte meer....?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root        16G   16G     0 100% /
devtmpfs        482M     0  482M   0% /dev
tmpfs           487M     0  487M   0% /dev/shm
tmpfs           487M   13M  474M   3% /run
tmpfs           5.3M  4.1k  5.3M   1% /run/lock
tmpfs           487M     0  487M   0% /sys/fs/cgroup
/dev/mmcblk0p1   44M   23M   21M  52% /boot
tmpfs            98M     0   98M   0% /run/user/1000

Maar hier zie ik niks geks qua schijfruimte gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
--- /home/pi --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  312.5 MiB [##########] /Documents
. 300.0 MiB [######### ] /domoticz
  127.4 MiB [####      ] /.config
   37.6 MiB [#         ] /.cache
    1.8 MiB [          ] /python_games
    1.6 MiB [          ] /.themes
    1.0 MiB [          ] /node_modules
  740.0 KiB [          ] /Downloads
  668.0 KiB [          ] /.WolframEngine
  139.5 KiB [          ] /.local
  124.0 KiB [          ] /.thumbnails
   76.0 KiB [          ] /.pki
   60.0 KiB [          ] /.npm
   12.0 KiB [          ] /.gnome
    8.0 KiB [          ] /.gnupg
e   4.0 KiB [          ] /thinclient_drives
e   4.0 KiB [          ] /Videos
e   4.0 KiB [          ] /Templates
e   4.0 KiB [          ] /Public
e   4.0 KiB [          ] /Pictures
e   4.0 KiB [          ] /Music
e   4.0 KiB [          ] /Desktop
    4.0 KiB [          ]  .bashrc
    4.0 KiB [          ]  .bash_history
    4.0 KiB [          ]  .profile
    4.0 KiB [          ] /.dbus
    4.0 KiB [          ]  .bash_logout
  512.0   B [          ]  .xsession-errors.old
  512.0   B [          ]  .xsession-errors
e   0.0   B [          ] /.gvfs
    0.0   B [          ]  .Xauthority

Dus, waarom zit m'n SD kaartje ineens vol? Zie dat de back-up die ik eerder gemaakt had ook ruim 15GB is (op een 16 GB SD kaartje - voor Raspbian zou dat ruim voldoende behoren te zijn - en op het systeem draait enkel Domoticz, verder is er niks geinstalleerd, noch gedownload)

[ Voor 180% gewijzigd door kazz1980 op 30-05-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met het commando 'df' zie je welke schijven hoe vol zitten. Dan met het 'du' commando kan je verder uitzoeken welke mappen de ruimte innemen. Het eerste waar je naar kan kijken, is de /var locatie. Daar zitten twee potentiële slurpers: cache en log.

Vergeet ook nog een heel belangrijk commando niet: man.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:40:
Met het commando 'df' zie je welke schijven hoe vol zitten. Dan met het 'du' commando kan je verder uitzoeken welke mappen de ruimte innemen. Het eerste waar je naar kan kijken, is de /var locatie. Daar zitten twee potentiële slurpers: cache en log.

Vergeet ook nog een heel belangrijk commando niet: man.
Thx... even rondneuzen en het komt al snel weer terug ;) Uiteindelijk verleer je dat soort dingen niet! Het zakt enkel een beetje weg.

En bingo... Automatische backup van Domoticz was de hele schijf aan het volspugen... Handig!! Meteen uitgezet. Die back-ups stonden vervolgens qua permissies helemaal dicht - dus werd het niet getoond bij schijfruimte-verbruik in ncdu. (chmod en nog een scan en het was wel duidelijk...)

Reboot. en we zijn weer in de lucht! :D RDP doet het ook weer. Awesome... Had het al bijna opgegeven... Thx voor het meedenken. Af en toe zijn een paar handreikingen en een 'luisterend oor' voldoende _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door kazz1980 op 30-05-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kazz1980 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:46:
[...] Die back-ups stonden vervolgens qua permissies helemaal dicht - dus werd het niet getoond bij schijfruimte-verbruik in ncdu. (chmod en nog een scan en het was wel duidelijk...)
Next time: Niet de permissies aanpassen, waar niet nodig. Gewoon het commando met de juiste rechten uitvoeren:
`sudo ncdu` :P

Wel een erg leuke tool! Ik kende hem nog niet! :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 03:53:
[...]

Next time: Niet de permissies aanpassen, waar niet nodig. Gewoon het commando met de juiste rechten uitvoeren:
`sudo ncdu` :P

Wel een erg leuke tool! Ik kende hem nog niet! :o
Ah ja - dat had natuurlijk ook gewerkt :P Ach ja... in dit geval maakte het niet zoveel uit... Ik wilde betreffende backups hoe dan ook weg gooien. Maar de sudo (hoe handig ook!), blijf ik af en toe toch weer vergeten. En ncdu is inderdaad uitermate handig ja ;)

Pagina: 1