Ledcontroller schema werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flammaestus
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-09 18:45
Allen,

Ik heb dithttps://i.imgur.com/M9roomM.png aangesloten. Echter zijn er 2 problemen,

1. de ledstrip brandt terwijl het ontwikkelbordje(wemos D1 Mini) niet is aangesloten.

2. Zodra het ontwikkelbordje wel is aangesloten, maakt het geen drol uit wat ik bij analogWrite in de arduino IDE neerzet, de ledstrip blijft branden op volle sterkte op wit licht.

Komt er dus op neer dat mn ontwikkelbordje+MOSFETS niks uitmaken, terwijl dit nou juist de bedoeling is. Spanningen op de pinnen van het bordje kloppen wel. Iemand enig idee hoe ik ervoor zorg dat het werkt?

Beste antwoord (via Flammaestus op 01-06-2018 00:35)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

S en D moet je omdraaien voor sowieso de juiste werking, nu loopt de stroom door de interne blusdiode.

Overigens misschien een verkeerde FET gezien de Vgs wat hoog ligt voor een 5v sturing?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

S en D moet je omdraaien voor sowieso de juiste werking, nu loopt de stroom door de interne blusdiode.

Overigens misschien een verkeerde FET gezien de Vgs wat hoog ligt voor een 5v sturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

IRL3803 zijn N-FET's terwijl je in je schema P-FET's hebt getekend

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckShadow
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-03 12:49
memphis schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:01:

Het lijkt me niet dat de Vgs van de mosfet aan de hoge kant ligt aangezien deze een Vgs van minimaal 1.0V heeft. De pin source en drain moet je idd omdraaien, ook kan het helpen om tussen de aansturingspin (Gate) en de ground een weerstand te plaatsen van pak en beet 10k Ohm, zodat je voorkomt dat deze gaat floaten (een klein voltage geeft desondanks deze geschakeld staat). Als je er niet uit komt kan je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een transistor te gebruiken zoals de TIP120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:48
Er zit een diode van source naar drain.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ET7zdr3.png

Ondanks wat @memphis en @Bl4ckShadow aangeven over de Vgs* spanning, zou deze mosfet toch ~15A moeten doen bij een Vgs 3.3 met een Rdson* van ~0.9 Ohm. Ze zullen wel een beetje warm worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ihWiTa7.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Twokw9q.png
Gate spanning van 5 of 12 V zou wel beter zijn, want dan ga je al meteen naar 100A, dus ook naar 0.1 Ohm Rdson.

Rdson, weerstand tussen Source en Drain wanneer in geleiding.
Vgs, spanning tussen Gate en Source.

Als je ze daadwerkelijk met een Analoge pin gaat sturen, dus DC 0 tot 3.3V, dan zullen ze veel vermogen opnemen en heet worden. Het is beter om PWM te gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 31-05-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je hebt gelijk, in de specs even snel gekeken werd gepraat over 10v maar volgens de grafieken is 2v al voldoende voor een 10A sturing. Een TIP120 is direct zo groot, afhankelijk van de LED strip zou een ULN2003 een veel nettere oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckShadow
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-03 12:49
Gate spanning van 5 of 12 V zou wel beter zijn, want dan ga je al meteen naar 100A, dus ook naar 0.1 Ohm Rdson.

Rdson, weerstand tussen Source en Drain wanneer in geleiding.
Vgs, spanning tussen Gate en Source.

Als je ze daadwerkelijk met een Analoge pin gaat sturen, dus DC 0 tot 3.3V, dan zullen ze veel vermogen opnemen en heet worden. Het is beter om PWM te gebruiken.
Is 100A niet een beetje overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:48
@Bl4ckShadow Een fet krijgt zijn specificatie voor de stroom op basis van de Rdson, samen met de maximale warmteontwikkeling toegestaan in de package. Want P=I2 * R.
Als je een 5A fet koopt, zal deze geen "RDS(on) = 0.006Ω" adverteren, maar meer richting of over de 1 Ohm.

100A maakt hier dus niet uit. Het is gewoon FET die wellicht iets te goed is voor de toepassing.
Dat is pas belangrijk als je productie gaat draaien en op de prijs moet letten.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 31-05-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Bl4ckShadow schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:58:
[...]

Is 100A niet een beetje overkill?
Je hoeft het niet maximaal te belasten!
Het is een TO220 behuizing, een redelijk standaard formaat en dus een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flammaestus
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-09 18:45
Thanks voor de reacties allemaal, heb net de aansluiting op de source en de drain omgewisseld en het werkt! :)
Pagina: 1