Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietvanpiet
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-01 15:06
Ik ben voornemens mijn server te gaan vervangen.
Mijn huidige server heeft twee oude Xeon processoren. Ik had in gedachten om dit te vervangen door een systeem gebaseerd op Ryzen 2600 processor.

Op de server draait een fileserver, nextcloud, unifi-controller, zoneminder en wat andere kleine containers.
Daarnaast 3 VM's Windows 10.

Op internet kan ik bij vergelijkingsites zoals cpuboss wat grafieken zien, maar ik verwacht veel meer. De Xeon's dateren van 2010...

Mijn vraag:
Ga ik veel verschil merken in performance? Dit omdat ik terug ga naar een enkele processor.
Ik moet namelijk ca. 900 euro investeren om dit op te zetten.

Specs huidige server:
Supermicro met Dual Xeon E5620
48GB DDR3 10800 ECC memory
4x 2TB WD Green
1x Crucial 120GB SSD (voor zfs Cache, via SATA 300mb/s, poort is niet sneller)
1x 512GB 2,5" hitachi hdd als proxmox boot drive.

Specs nieuwe bedachte server:
Ryzen 5 2600 processor
X470 MSI moederbord met M.2 onboard en 6x SATA.
32GB DDR4 3GHz RAM
1x 512GB 960 EVO NVME (voor VM's)
1x 120GB Crucial SSD (voor ZFS Cache/log)
4x 2TB WD Green (samen met 120GB SSD een ZFS pool)
600W voeding
Kast (nix spannends, gewoon wat past met goede airflow)

Een goede CPU fan heb ik geen verstand van. Is de boxed fan niet goed zat?
Overclocken lijkt me niet nodig.

Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En welke load heb je nu?

Ik zie 0 metrics en blijkbaar heb je die wel want je wil van 48 naar 32 GB gaan. En hierdoor gok ik ook meteen dat je die EVO niet nodig gaat hebben voor je VM's.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietvanpiet
Load is niet heel veel constant. Dat zijn vooral pieken.
Ik maak veel gebruik van remote desktop. En dat soms met meerderen tegelijk. Dat moet dus vlammen. Hetgeen wat ik wil bouwen moet over 4 jaar nog vlot zijn.
De teruggang in memory is om dat 32GB nog wel even volstaat. Er is op mobo plaats voor nog eens 32GB.
Binnen proxmox zie ik regelmatig dat het i/o veel tijd kost. Dat wil ik zoveel mogelijk onderdrukken.
Die 960 EVO is dan ook vooral leuk, omdat het kan. En ik wil ervaring opdoen met NVME.

De 48GB die er nu in zit, zat er al bij het 2e handse systeem in. Is nooit volledig gebruikt.

Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dan ga ik het even "omdraaien"; professioneel draaien wij virtual machines (Windows 10) met 4GB RAM en daar zijn bijna geen klachten over performance; wel is het zo dat deze VM's bijna allemaal in RAM draaien en alleen bij opstarten "even" snelle storage nodig hebben; maximaal 30 seconden per dag per VM.

Mogelijk dat Proxmox niet de beste hypervisor is? NVME is leuk maar het is niet anders dan, in dit geval, een andere connector en daar kunnen jouw VM's niet zelf mee overweg want jouw hypervisor "translate" de storage naar een begrijpbaar principe voor de VM; over het algemeen IDE of SCSI storage.

Zoals ik aangeef, ik zie geen metrics van je? Geen load (binnen de VM), geen Proxmox-metrics, geen CPU-load, geen IOPS, geen queues/depths. Het is dus erg lastig wat jij bedoelt "het moet vlammen" want tegelijkertijd beschrijf/zeg je ook niet dat het op je huidige server te langzaam gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietvanpiet
MAX3400 bedankt voor je input.
Om eerlijk te zijn heb ik geen Metrics voorhanden. Ik ging in de aanname dat het trage geheugen, de langzamere SATA 300, 8 jaar oude processoren een stuk langzamer zouden moeten zijn.

Ook nam ik aan dat bij gebruik maken van Virtio bus in Proxmox de maximale snelheid ter beschikking komt. De VM's hebben immers ook Virtio-drivers om de storage te kunnen benaderen.

Ik zag regelmatig 'IO delay' een tijd lang behoorlijk hoog, 30-40%. Misschien zegt dat wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
die 2 xeons scoren in een pure ideale multithread benchmark als cinebench 15 790 punten. Een ryzen 2600 doet 1240 punten alleen. Simpel testje maar dat laat zien hoe veel sneller die 2600 is, los van de veel betere prestatie per watt. En door de dubbel zo snelle cores in de AMD gaat alles wat singlethreaded is ook veel sneller. Qua prestatie lijkt me het een no-brainer.

maar je gaat wel ecc missen neem ik aan

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

maratropa schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:54:

maar je gaat wel ecc missen neem ik aan
ECC is overrated?

Voorbeeldje (maar niet minder leuk om over na te denken): bedrijf heeft SAN staan met 40TB storage, 2-node cluster ervoor voor "file services" zoals DFSR en SMB3.0. Beide nodes moeten snel kunnen reageren en wat cachen dus allebei 64GB ECC RAM erin. En dan het produktie-netwerk voorzien van 800 "gewone" werkstations/laptops van 800 Euro het stuk. En dan "raar" kijken als bestanden toch corrupted op het SAN terecht komen.

Oftewel; ECC is interessant zolang het op "alle points of entry" aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@MAX3400 das waar, het was meer dat het iig meegenomen wordt in z'n afweging, ik las er iig niks over vandaar.

specs

Pagina: 1