Toon posts:

Serieus PC probleem, HELP!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HELP!! :(:'(

Ik heb een probleem, als ik mijn pc opstart gaat alles draaien, alle lichtjes aan en alle fans maken lawaai. Maar hij wil gewoon niet posten en dus ook niet opstarten! :(

Ik heb al geprobeerd een CMOS reset te doen, althans wat ik deed was:
- jumper verplaatsen
- pc aanzetten
- jumper terugzetten

Maar tot nu toe doet hij niets.... Please help!

P.S. Iets wat mee kan spelen: Ik heb vorige week mijn nieuwe CD-writer geinstalleerd en toen had ik hetzelfde probleem, maar toen gaf hij ook 4 lang piepjes achterelkaar. Ik heb hem met veel gekloot en het gebruiken van de insert knop bij het opstarten aan de praat gekregen.

Alvast bedankt!
Diederick

Verwijderd

Jumpers gecontroleerd?
Krijg je een foutmelding?

Kontroleer de kabels eens. Of ze wel goed vast zitten ;)

In principe kan het ook een kaart zijn maar bovenstaande was bij mij wel eens de oorzaak.

Verwijderd

Fout !

Als je de jumper voor het resetten van je CMOS omgezet hebt en daarna de PC aangezet hebt, heb je grote kans je mobo weggeblazen te hebben.
Het doel van die jumper is simpel; je kortsluit de elco die de CMOS van backupstroom voorziet en hem daarmee ontlaadt. Zet je er dan nog eens stroom op dan zegt zo'n elco vaak boem.

Dus voordat je aan zo'n operatie begint : RTFM ! |:(

Verwijderd

Topicstarter
kankerzooi!

meen je dat serieus??

hoe kan ik dat achterhalen??! bedankt dat je het zegt, maar is er nog een mogelijkheid, want daarvoor deed hij het ook al niet!

dus in weze is dit niet de primaire oorzaak.. (8>

toch?

Verwijderd

Ik zie dat je pc dit oc'ed is, die piepjes kunnen ook duiden op een weigerachtige dimm...had ik ook, als ik mn pc hardwarematig herstarte na een vastloper kreeg ik ook piepjes en deed ie het niet meer, maar bij een sfotwarematige herstart was er niet aan de hand.

Misschien eens nieuw geheugen of je fsb een stukkie omlaag.

Verwijderd

/me snapt helemaal niet hoe je het voormekaar krijgt een atx systeem aan te krijgen met de jumper op de shortcircuit plek...

misschien werkt het om alles behalve cpu, mem en videokaart (liefst een uit een andere pc waarvan je weet dat hij het doet) en kijken offie het dan doet, nog niet, ga je geheugen in een andere bank proppen, nog niet? probeer ander geheugen
andere cpu bij de buurman lenen...

Als je vaste klant bent bij een computerboer willen ze je vaak wel even een cpu lenen voor test in de winkel, bij mij op de zaak doen we dat wel, doet hij het dan nog niet (bios meer dan 10 keer clearen, batterij er helemaal uit een uur lang doet ook wonderen)
dan zal ik het moederbord maar eens opsturen voor een RMA'tje

Verwijderd

Topicstarter
mmh, bedankt voor de replies.

ik denk dat ik nog maar even wat ga proberen en anders stuur ik mijn mobo op naar CTW, want ik ga vrijdag op vakantie. 8-)

maarja, ik moet nog wat werken op mijn peeceetje :( dus ik knutsel en replies zijn welkom!

grazie!

Verwijderd

hoe kan ik dat achterhalen??! is er nog een mogelijkheid, want daarvoor deed hij het ook al niet!
Volg eerst eens een goede methodiek om je pc op defecten na te zien;
- alle overbodige hw eruit, alleen cpu,hd,memory en vga
- Clear de cmos op een stroomloze pc (dus ook de powerkabel ff los) door de jumper even een seconde of 10 van plek te veranderen, en zet em daarna weer terug in z'n ouwe stand.
- power er weer op een aanzetten (soms helpt het om de shift of insert toets hierbij ingebrukt te houden)
- noteer wat je pc nu wel en niet doet. Post ie? piepjes? zo ja hoeveel. In de manual staat meen ik wel ergens hoeveel piepjes overeenkomen met welke fout.
Bedenk ook wel dat dit niet de directe fout hoeft te zijn. Als je'm bijv ge -oced hebt en je krijgt een memory fout, zou het kunnen dat je RAM die bussnelheid niet aan kan. En mischien je CPU wel. Het verlagen van je multiplier/FSB is dan de optie, maar dan moet je wel in je bios kunnen komen. Dus vooraleerst zaak om die CLRCMOS procedure goed uit te voeren.
Een andere truuk is om er voor te zorgen dat je alle switches en jumpers hebt staan op auto detect. Prik er nu eens een athlon in als je hiervoor een duron erin had. Op die manier worden iig de CPU speed setting automatisch geset op die van de CPU die je er dan in prikt.
Zal trouwens niet het eerst abit plankje zijn wat niet wil starten zonder een anderssoortige CPU.
Als alles geen effect heeft heb je en dood plankje. of dat nou al zo was of niet is niet meer na te gaan. In dat geval aanspraak maken op je garantie en als je 'm pas hebt zeg minder dan 10 dagen vraag dan een omruiling.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik heb ff een check gedaan...

Blijkt dan één van mijn dimmetjes het niet deed, tenminste met deed hij dus raar en zonder was alles OK.
Dus ik terug naar de winkel (informatique) geef de dimm af en komen ze me vertellen dat dat ding het prima doet en ze willen me geen nieuwe geven, terwijl hij het bij mij dus niet doet! :?

:(

I.i.g. bedankt voor de wijze raad!

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Heb je 'em btw al terug ge-oc'ed :? Kan ook wel helpen...

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:23

Alpine

Twisted animator

Ik heb ook ooit zoiets gehad. Alle fans draaiden maar verder gebeurde er niets. Ik heb toen het cmos batterijtje eruit gehaalt en er daarna weer in gezet. Bij mij kwam het door een andere reden. Ik had de FSB versteld en dat ging toen niet helemaal en kreeg het bovenstaande effect.

Misschien is het een beetje een dom antwoord maar het kan geen kwaad om het iig ff te proberen.

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
vidkaart er uit, agp schoonblazen, kaart terug, klaar :) werkte bij mij tot 5 keer toe

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Op maandag 16 juli 2001 20:23 schreef doublefuck het volgende:
Fout !(van doubleneuk dan)

Als je de jumper voor het resetten van je CMOS omgezet hebt en daarna de PC aangezet hebt, heb je grote kans je mobo weggeblazen te hebben.

Jah tuurlijk
Het doel van die jumper is simpel; je kortsluit de elco die de CMOS van backupstroom voorziet en hem daarmee ontlaadt. Zet je er dan nog eens stroom op dan zegt zo'n elco vaak boem.
1: het is geen elco, meestal CR-2032 knoopcel of nicad (NiHM tegenwoordig) of lithium accutje
2: als je een elco kortsluit, en er dan met die kortsluiting nog aanwezig stroom overzet zal alles over die kortsluiting heengaan (weg van de minste weerstand)

Een geladen elco kortsluiten, dat geeft pas een klap..
Elco's ontlaad je meestal met een weerstand, bij directe kortsluiting zou de stroom door te hoogworden waardoor de elco kan gaan scheuren/exploderen heel leuk met een GROTE elco, geef ff een telefoontje als je het wilt proberen, blijf ik ff uit de beurt :)

Dus voordat je aan zo'n operatie begint : RTFM ! |:(

Duh :)

• de_rokende_computer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08-2022

de_rokende_computer

de rokende computer kuch kuch

Ik denk dat je je bios gecleard hebt >:).. Nee ff serieus dat meen ik echt dat heb ik een keer per ongeluk gedaan bij de pc van mijn schoonvader :( :)!! Dus Mobo Kapot.. was toch prut kwam van grote een(nul).. :r

jaja ik ben och laat maar zitten

Pagina: 1