Speakerfilter componenten los, wat moet waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben in het bezit van een paar 8 Ohm DIY boekenplankspeakers, meer dan 4 jaar geleden aangeschaft via via. Voor zover relevant heb ik begrepen dat deze speakers een soort test project zijn geweest van iemand, om te zien of hij groots geluid in kleine speakers kon stoppen. Dit is imo gelukt, het geluid is verder bijzonder mooi, met een frequentiebereik vanaf ~31Hz en veel detail in zowel laag als hoog. De afwerking is wel haastig geweest, zeg maar.

Na een verfbeurt kwam ik erachter dat de wol binnenin niet gelijk verdeelt was. Eén speaker had bijkans 1,5x meer wol. Wol eruit, opnieuw verdeeld en bij de eerste test bleek de woofer van de rechter speaker het niet meer te doen.

Geen probleem dacht ik, al eerder voorhanden gehad met een tweeter, toen was iets los gekomen in het filter. Toen was duidelijk zichtbaar waar het losgekomen was, en met wat soldeerkunsten weer opgelost.

Helaas kon ik dit keer niet direct vinden waar het losse component hoorde te zitten, dus ik dacht slim te zijn en de andere speaker erbij te pakken. Komt de verrassing, hier zat ook iets los, en het schema is net even anders.

Alvast excuses voor mijn slechte tekenkunsten :9

Linker speaker:
Speakerfilter links
Rechter speaker:
Speakerfilter rechts

Linker speaker: ik vermoed dat de 10W12ΩG direct aan de plus moet, net zoals bij de rechter speaker.
Rechter speaker: ik vermoed dat de kleine zwarte spoel parallel met de 3,3 en 8,2µF capacitor moet, net zoals de linker speaker.

Waar ik niks van snap, is waarom bij de ene speaker de minus van de woofer direct aan de zwarte kabelaansluiting zit, en in het andere schema deze de minus deelt met die van de tweeter, en via de 22µF, 82µF etc. naar de zwarte kabelaansluiting gaat.

Ik zit dus een beetje met m'n handen in m'n haar. Beide speakers hebben altijd prima gefunctioneerd, toch zit het net even anders. Je zou zeggen dat er een reden is om het via te laten verlopen, maar ik heb hier nul kennis van.

Twee vragen:
  1. Kloppen mijn aannames met betrekking tot de losse componenten?
  2. Wat is de beste aanpak hier, zwart direct aan de zwarte kabelaansluiting of gedeeld met de tweeter via de 22µF, 82µF, Visaton spoel etc.?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Soldeerbout.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Beide schema's vergeleken.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Beste antwoord (via Jean Paul op 07-06-2018 08:27)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bekijk wat filters van kant-en-klare ontwerpen om te kijken hoe het kan zitten. http://www.visaton.de/de/...-boxen/bijou/bauanleitung

Wat me het meest logisch lijkt:

De woofer heeft een tweede orde laagdoorlaatfilter, bestaande uit de grote spoel en de condensator van 22 µF. Daarvan komt de condensator parallel aan de woofer, de spoel komt vervolgens in serie met die twee. 5,6 ohm / 82 µF / 1,0 mH staan in serie met elkaar en vormen samen waarschijnlijk een RCL-netwerk afgestemd op 556 Hz om iets in de woofer te corrigeren. Dat netwerkje komt parallel aan de woofer.

Tweeter: zoals het bij de linkerspeaker zit aangesloten is het bijna af. De linkerkant van de weerstand van 12 ohm gaat naar de rode draadaansluiting, de min van de tweeter naar de zwarte draadaansluiting.

Beide schema's lijken correct te zijn maar missen hier en daar wat verbindingen.

[ Voor 53% gewijzigd door TBTL op 31-05-2018 14:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Bekijk wat filters van kant-en-klare ontwerpen om te kijken hoe het kan zitten. http://www.visaton.de/de/...-boxen/bijou/bauanleitung

Wat me het meest logisch lijkt:

De woofer heeft een tweede orde laagdoorlaatfilter, bestaande uit de grote spoel en de condensator van 22 µF. Daarvan komt de condensator parallel aan de woofer, de spoel komt vervolgens in serie met die twee. 5,6 ohm / 82 µF / 1,0 mH staan in serie met elkaar en vormen samen waarschijnlijk een RCL-netwerk afgestemd op 556 Hz om iets in de woofer te corrigeren. Dat netwerkje komt parallel aan de woofer.

Tweeter: zoals het bij de linkerspeaker zit aangesloten is het bijna af. De linkerkant van de weerstand van 12 ohm gaat naar de rode draadaansluiting, de min van de tweeter naar de zwarte draadaansluiting.

Beide schema's lijken correct te zijn maar missen hier en daar wat verbindingen.

[ Voor 53% gewijzigd door TBTL op 31-05-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Kijkend naar de link zie ik dat de min van de speakers altijd aan de min van de input moet zitten. In mijn situatie zit de min van de tweeter aan de plus van de woofer, via de 22µF. Lijkt mij dus dat ik deze ook om moet leggen, of kan daar nog een bijzondere reden voor zijn?

Bij het omzetten kom ik dus hierop uit:
Speakerfilter correctie

Zal de boel ook opnieuw inrichten m.b.v. printplaatjes, zodat in het vervolg niet weer iets losspringt.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Jean Paul schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:14:
Bedankt voor je reactie. Kijkend naar de link zie ik dat de min van de speakers altijd aan de min van de input moet zitten. In mijn situatie zit de min van de tweeter aan de plus van de woofer, via de 22µF. Lijkt mij dus dat ik deze ook om moet leggen, of kan daar nog een bijzondere reden voor zijn?
Zowel de min van de tweeter als de plus van de woofer (via de condensator van 22 µF) zijn met de min van de ingang verbonden. Het leek zo dat ze naar elkaar gingen, omdat de verbinding met de min van de ingang ontbrak.

Je laatste schema lijkt inderdaad te kloppen! :)

[ Voor 57% gewijzigd door TBTL op 31-05-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Na knutselen werkt alles weer, maar nog niet naar behoren. De tweeter van de rechterspeaker is beduidend zachter. Heb nu de spullen binnen en ben bezig om alles op een printplaat te plakken, hopelijk dat dat alles oplost :) Bedankt voor je antwoord!