FPS klapt omlaag tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Sinds enige tijd klapt mijn FPS tijdens het spelen van WoW in elkaar. Zo klapt op willekeurige momenten mijn FPS ineen van 90-100 naar 5-15. Hierbij is de belasting op de GPU wel 99%, en crashed het spel na ~1 min terwijl die op andere momenten prima langer door kan draaien. Het spel opnieuw opstarten verhelpt het probleem slechts tijdelijk.
Mijn eerste vermoeden was oververhitting van mijn GraKa, echter wordt deze niet heter dan 74 graden, waardoor dit me niet erg waarschijnlijk meer lijkt. Vervolgens heb ik gekeken naar de GPU en het geheugen van de GraKa zelf. Stresstests met o.a furmark hebben tot nu toe geen problemen opgeleverd. Ook het verwijderen van de drivers (met DDU) en ze opnieuw installeren heeft helaas niet geholpen.
Verder heb ik via battle.net WoW zelf gescanned om uit te sluiten met het spel zelf.
Verder waren de temperaturen van de CPU ook niet specatulair hoog als WoW draait, maximum daar was rond de 65 graden.

Relevante software en hardware;
Hardware:
ASRock Z77 Extreme4
Intel Core i5-3570K
Nvidia Geforce GTX 670

Gebruikte software:
- Open Hardware Monitor
- EVGA OC Scanner X (om het geheugen op artifacts te scannen)
- Furmark (om de GPU te stresstesten)

Ook heb ik gepoogd om het geheugen te scannen met Video Memory stress Test, maar deze kon om de een of andere reden niet scannen.
[30-May-18 18:28:27] Test started for "Primary Display Driver (NVIDIA GeForce GTX 670)"...
Trying 16bpp RGB:565 mode...OK
TEST FAIL (Code: 8876017C)
Trying 16bpp RGB:555 mode...OK
Trying 16bpp BGR:565 mode...NOT SUPPORTED (Code: 80004001)
Trying 32bpp RGB:888 mode...OK
Trying 32bpp BGR:888 mode...NOT SUPPORTED (Code: 80004001)
NO PASS COMPLETED
Nu loop ik een beetje vast, ik vermoed nog steeds dat er wat betreft hardware iets aan het etteren is, maar ik zou niet weten wat, kwa GraKa kan ik voor zover in ieder geval niks vinden. Heeft iemand nog ideeen of suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Lanfear89 op 30-05-2018 19:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
GPU op 100% en temp 74 graden, dan is je GPU een bottleneck en logisch dat je FPS dropped naar nihil en bij een herstart dat dit weer even gereset is.

Kijk eens of je een nieuwe OS installatie kan doen om uit te sluiten dat je geen bitcoinminer aan boord hebt die je GPU stressed ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
mmm, zoiezo is 74 de max temperatuur die die aantikt. Hoger wordt ie nm ook niet tijdens de stress tests. En bedoel je dan een volledig schone installatie of zo'n reset (waarbij je dus nog wel je bestanden etc behoud)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
Breezers schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:45:
GPU op 100% en temp 74 graden, dan is je GPU een bottleneck en logisch dat je FPS dropped naar nihil en bij een herstart dat dit weer even gereset is.
Beetje onzin natuurlijk, het is niet zoals met geheugen dat als je GPU 100% belast is je FPS naar 0 loopt. Immers zal je GPU altijd 100% belast zijn (in de ideale situatie), tenzij je een FPS cap of vsync aanzet.

Bij een coinminer zal je GPU ook 100% belast worden buiten de game om.

[ Voor 7% gewijzigd door spNk op 31-05-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Smit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 11:35
Heb je dit ook met andere spellen? want als dit alleen met Wow is dan kun je de hardware in ieder geval uitsluiten en moet het software matig iets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je zoekt op de fail code (8876017C), krijg je heel snel een DirectX error. Komt erop neer dat er te weinig geheugen is om die test te doen. Update dus even je drivers en DirectX, indien mogelijk.

Voor de GPU drviers vind ik https://www.geforce.com/drivers/results/82758 als nieuwste versie, icm Windows 7 en Windows 8. Windows 10 lijkt niet supported te zijn, wellicht kan je deze dus installeren binnen Windows 10.

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 31-05-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Michael Smit schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:27:
Heb je dit ook met andere spellen? want als dit alleen met Wow is dan kun je de hardware in ieder geval uitsluiten en moet het software matig iets zijn.
Nee, heb het niet met andere spellen getest wegens scans, stresstests en updates. Al dacht ik dat met furmark enigszins uit te kunnen sluiten?
Als je zoekt op de fail code (8876017C), krijg je heel snel een DirectX error. Komt erop neer dat er te weinig geheugen is om die test te doen. Update dus even je drivers en DirectX, indien mogelijk.

Voor de GPU drviers vind ik https://www.geforce.com/drivers/results/82758 als nieuwste versie, icm Windows 7 en Windows 8. Windows 10 lijkt niet supported te zijn, wellicht kan je deze dus installeren binnen Windows 10.
Er, de drivers die je gelinkt hebt zijn uit 2015.. :P Ik heb ze overigens al gelijk geupdate toen de problemen begonnen (naar 397.93 via de site van nvidia). De DirectX update zegt overigens dat alles al op de meest recente versie zit.

Verder heb ik vandaag nog geen FPS dipjes gehad, wellicht dat de scans toch wat te pakken hebben gekregen. Ik kijk het nog even aan maar als ie toch weer gaat dippen wordt het gewoon een schone windows erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als deze problemen alleen optreden bij spellen hoort dit topic meer thuis in Spielerij - Problemen & Vragen

Move VB -> SPV

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:53
Chipset drivers bijgewerkt ook?
Zie dat de laatste op http://asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/index.asp#Download vanuit 2016 steken.

Misschien dat Intel zelf nog een update heeft?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Een laatste update

Na een herinstallatie van windows blijft het probleem zich voordoen, al klapt nu niet alleen de FPS omlaag maar crashed de PC bijna compleet (hoor geluid nog wel doorspelen, maar dat is het dan ook). Bedankt voor de reacties en het meedenken, maar ik denk dat het tijd om een aantal componenten te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:31
Lanfear89 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:42:
Een laatste update

Na een herinstallatie van windows blijft het probleem zich voordoen, al klapt nu niet alleen de FPS omlaag maar crashed de PC bijna compleet (hoor geluid nog wel doorspelen, maar dat is het dan ook). Bedankt voor de reacties en het meedenken, maar ik denk dat het tijd om een aantal componenten te vervangen.
Hoeveel ruimte heb je op je harde schijf? Kan oorzaak zijn als je pc geen data goed weg kan schrijven.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:53
Lanfear89 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:42:
Een laatste update

Als je PC is gecrashed kijk eens naar of je een map genaamt MINIDUMP in C:\Windows hebt.

Zo ja, dan staan daar de crash dumps in die je met een programma als BlueScreenView kan uitlezen.
Hier zien je vaak snel genoeg welk component verantwoordelijk is geweest voor de crash.
Ook vaak zie je de foutmelding en vaak de foutcode die je kan helpen.

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Verder de basis afwerken zoals al vermeld is.

1) Drivers bijwerken (chipset, geluid, videokaart, LAN etc).
2) Windows bijwerken (Windows updates en DirectX).
3) Zorgen dat je de laatste game updates hebt
4) Logs bekijken (Event Viewer en BlueScreenView in geval van crashes)
5) Oorzaak crash vinden op basis van de gevonden informatie.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Sn3gG3l schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:29:
[...]

Hoeveel ruimte heb je op je harde schijf? Kan oorzaak zijn als je pc geen data goed weg kan schrijven.
Ruimte was het probleem niet, had ruim 80 gig vrij op dat ding.
Als je PC is gecrashed kijk eens naar of je een map genaamt MINIDUMP in C:\Windows hebt.

Zo ja, dan staan daar de crash dumps in die je met een programma als BlueScreenView kan uitlezen.
Hier zien je vaak snel genoeg welk component verantwoordelijk is geweest voor de crash.
Ook vaak zie je de foutmelding en vaak de foutcode die je kan helpen.

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Verder de basis afwerken zoals al vermeld is.

1) Drivers bijwerken (chipset, geluid, videokaart, LAN etc).
2) Windows bijwerken (Windows updates en DirectX).
3) Zorgen dat je de laatste game updates hebt
4) Logs bekijken (Event Viewer en BlueScreenView in geval van crashes)
5) Oorzaak crash vinden op basis van de gevonden informatie.
Dank je voor de suggesties, maar heb ondertussen m'n graka, cpu, mobo, ram en voeding al vervangen en alles draait weer soepel :) Ik zal het iig onthouden voor een eventueel volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:31
Mooi om te horen dat je weer kan gamen! Waar speel je eigenlijk in wow? Heb zelf chars op horde shattered hand :)

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Pagina: 1