Hulp nodig met huurwoning, wat moet ik doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Beste heren of dames van het forum.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb een probleem met mijn huurbaas en weet eigenlijk niet goed wat ik zou moeten doen.

Het gaat om het volgende:

Begin dit jaar ben ik samen met wat familie gaan zoeken naar een woning voor mij, en deze hebben we uiteindelijk gevonden.
Samen met een makelaar de woning bekeken en afspraken gemaakt.

Deze waren:
Gaskachels keuren en controleren of vervangen.
Kozijnen schilderen (hier later meer over)
Elektra op orde brengen.
Rotte plek op de muur repareren.
Vervangen enkele ramen in de woning (lek dubbel glas)

Deze afspraken zouden gaandeweg worden gerapareerd, en in februari kwam ik er dan te wonen.
De schimmelplek op de muur is netjes gestuuct en het open stukje vloer is gemaakt.
Ook het elektra scheen nagekeken te zijn, maar dit bleek een leugen.

Het was eerst zo dat je de gebruikelijke stopcontacten hebt, daarin was een gat gemaakt om daar het snoer van een stekkerdoos op het stopcontact aan te sluiten,
Dit was gedaan met luidsprekerkabel en dit wilde ik graag weg hebben.
Ook wilde ik dat de doosjes goed vast gemaakt werden of werden vervangen.
De doosjes zijn ''netjes in de muur volgekit'' en de stekkerdozen waren weg.
Het was niet netjes hij zou hier later op terugkomen.

Enkele weken later komt er een aannamer om de ramen te vervangen, ik was weer blij want ook dat werd netjes gedaan.

Echter bleef het daarna pittig stil.

De afspraak was. zodra het mooi weer zou zijn, zou de schilder komen.
We hebben nu al best wat mooie dagen gehad in de afgelopen maandjes.
Ik had de huurbaas geschreven hierover, omdat ik bij betere inspectie van de kozijnen, tot de conclusie kwam dat de boel compleet door en doorgerot is, dit moet gewoon vervangen worden.

Dit heb ik 15 mei gemeld over de kozijnen, echter worden de berichten enkel gelezen, maar een response ho-maar, ook heb ik hem nog gewezen op de afspraak.

Bellen krijg ik meteen een voicemail en de makelaar verwijst mij naar de verhuurder.

Het is zo, dat ik het paticulier huur.
Echter staat er wel in het contract dat de woning onderhouden dient te worden door de verhuurder.

Ook bij goed schoonmaken kwam ik er achter dat de kaskachels voor het laatst in 1997 gekeurd zijn, de gijzer in 2009.

Wat moet ik doen?

Door het verrotte houtwerk heb ik ongedierte, stook voor niks want je voelt de koude lucht onder de kozijnen doorstromen.
En met de airco andersom.

Indien nodig kan ik foto's toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
Aangetekende brief om de eigenaar in gebreke te stellen, en als je verder moet, dan een advokaat aanstellen om het voor de rechter te krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier al gekeken? https://www.rijksoverheid...d/achterstallig-onderhoud

Dat wordt dus de verhuurder in gebreke stellen en indien hij dat niet oppakt zal je het bij een rechter voor moeten leggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Of het nog even twee weekjes aankijken met een reactie - in het kader van 'de relatie goedhouden'. Wellicht is de beste man even op vakantie en heeft hij het daarom wel gelezen maar reageert hij later.

Verder nogal een warrig verhaal moet ik zeggen. Als je overgaat op aangetekende brieven: laat iemand je helpen om netjes en puntsgewijs je vragen en verwachtingen op papier te zetten. Extra tip: niet meteen een (wannabee-)advocaat die dat op hoge poten met allemaal moeilijke woorden gaat doen, maar eerst gewoon een net en persoonlijk briefje. Escaleren kan altijd nog en zo koud is het op dit moment toch niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ik heb dat inderdaad gelezen, en daar zat ik ook al aan de denken.
Dat ga ik dan ook maar doen.
Ik dacht wellicht is er een instantie die mij kan helpen hiermee, ik ben 20 en woon op mezelf.
Heb geen hoge eisen, maar strakke kozijnen zijn wel prettig.
Het is letterlijk een oud rommeltje.
Het enige mooie is de vloer, maar het elektra is onveilig, vieze ongekeurde kachels.

Gaat mij dat in de papieren lopen?

Is het bijvoorbeeld niet mogelijk het zelf te repareren en dan de kosten op de verhuurder verhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
MrAcid schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:37:
Of het nog even twee weekjes aankijken met een reactie - in het kader van 'de relatie goedhouden'. Wellicht is de beste man even op vakantie en heeft hij het daarom wel gelezen maar reageert hij later.

Verder nogal een warrig verhaal moet ik zeggen. Als je overgaat op aangetekende brieven: laat iemand je helpen om netjes en puntsgewijs je vragen en verwachtingen op papier te zetten. Extra tip: niet meteen een (wannabee-)advocaat die dat op hoge poten met allemaal moeilijke woorden gaat doen, maar eerst gewoon een net en persoonlijk briefje. Escaleren kan altijd nog en zo koud is het op dit moment toch niet. ;)
Ik heb hem meerdere keren netjes benaderd, gewoon via formele berichten via Whatsapp en SMS, hierop werd niet gereageerd maar het is wel geleden.
De beste heer is overigens niet op vakantie, want zijn zaak verderop is gewoon open.

Ik wil ook helemaal niet op hoge poten aankomen, daar heb ik helemaal geen zin in en liever los ik het netjes op.
Alleen is het wel vervelend dat je compleet genegeerd word maar wel elke maand een ruim bedrag zijn kant op mag schuiven.
Dan vind ik een antwoord wel gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ben je al eens bij hem langsgegaan dan? Loop gewoon even binnen en geef aan wat er aan de hand is en wat je graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
MrAcid schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:41:
Ben je al eens bij hem langsgegaan dan? Loop gewoon even binnen en geef aan wat er aan de hand is en wat je graag zou willen.
Ben er een paar keer geweest, maar helaas is de beste man er dan niet.
Het is een bandenbedrijf.
Volgens de werknemers is die in ieder geval gewoon in nederland, en ze zouden een balletje bij hem opgooien maar nog steeds niets gehoord.
Vandaag weer een bericht met foto's naar hem gestuurd maar geen respons, alleen bekeken.

De beste heer is ook regelmatig gewoon online op Whatsapp dus hij gebruikt zijn telefoon wel, maar ik word gewoon door hun genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Speakerfreak95 het is particuliere huur, dan is de enige instantie de rechter.

Het beste kan je telefonisch of per e-mail contact opnemen, dat werkt veel beter dan per Whatsapp of SMS. Duidelijk aangeven wat er al opgelost bent, wat je geconstateerd hebt en dat je dit graag verholpen zou zien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Tsurany schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:48:

Het beste kan je telefonisch of per e-mail contact opnemen, dat werkt veel beter dan per Whatsapp of SMS. Duidelijk aangeven wat er al opgelost bent, wat je geconstateerd hebt en dat je dit graag verholpen zou zien.
Rechter dus.... Niet de manier hoe ik hem zou willen benaderen maar ik ga mij daar even over inlezen,

In het contract stond alleen de naam, maar geen verdere contactgegevens.
Ik ben alleen via via aan zijn telefoonummer gekomen, een mail adres heb ik niet en wanneer ik deze zou vragen krijg ik waarschijnlijk toch geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:40

GforceNL

Out of memory....

App hem anders dat je de huur voor komende maand contant wil betalen en vraag wanneer je het kunt langs brengen of op kunt laten halen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:48:
Of de huurcommissie inschakelen.

https://www.huurcommissie...en/onderhoud-en-gebreken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bel gewoon eens met de huurcommissie, die kunnen je de juiste wegen insturen.
https://www.huurcommissie.nl/

Zij zijn ook het loket om een zaak te beginnen.

Zo je verhaal te zien, gok ik op een huisjesmelker, veel plezier ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enkel als in het contract staat dat geschillen aan de huurcommissie voorgelegd kunnen worden. Ik betwijfel of dat in dit geval in het contract gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:57:
[...]

Enkel als in het contract staat dat geschillen aan de huurcommissie voorgelegd kunnen worden. Ik betwijfel of dat in dit geval in het contract gaat staan.
Is dit nieuw? Stond ook niet in mijn huurcontract dat je de huurcommissie kon inschakelen. Heb ook met dit bijltje gehakt en de verhuurder heeft dik verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

aljooge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:11:
[...]

Is dit nieuw? Stond ook niet in mijn huurcontract dat je de huurcommissie kon inschakelen. Heb ook met dit bijltje gehakt en de verhuurder heeft dik verloren.
Dat is dan sociale huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:13
Tsurany schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:13:
[...]

Dat is dan sociale huur.
Nergens staat toch dat dat hier niet het geval is? Gezien de leeftijd van de TS zou het mij verbazen als ie meer dan E710/maand excl. kan aftikken aan huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:13:
[...]

Dat is dan sociale huur.
Was particuliere huur. Je kan gewoon de huurcommissie inschakelen, daar zijn ze voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ik ben 20, studerend en woon voor 800,- in een appartement in Zeist.
Wel ruim met een prima woonkamer en grote slaapkamer met nog een studeerkamer / logeerkamer.

Ik zit mijn contract te bestuderen en daar kom ik Artiekel 7. Toepasselijk recht; bevoegde rechter tegen.
''Op deze huurovereenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Alle uit deze huurovereenkomst voortvloeiende geschillen zullen uitsluitend kunnen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter binnen het arrondissement, waarin het gehuurde is gelegen.

Wat betekent dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

aljooge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:59:
[...]

Was particuliere huur. Je kan gewoon de huurcommissie inschakelen, daar zijn ze voor
Om welke woningen gaat het?
De Huurcommissie behandelt geschillen over zelfstandige woningen, kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Het gaat daarbij om sociale huurwoningen (ofwel woningen met een niet-geliberaliseerd huurcontract).
De Huurcommissie behandelt ook geschillen bij woningen in de vrije sector (geliberaliseerd huurcontract) als huurder en verhuurder daar een afspraak over hebben gemaakt.

Bron: https://www.huurcommissie.nl/procedure/
Speakerfreak95 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:01:
Ik ben 20, studerend en woon voor 800,- in een appartement in Zeist.
Wel ruim met een prima woonkamer en grote slaapkamer met nog een studeerkamer / logeerkamer.
Geen sociale huur dus.
Ik zit mijn contract te bestuderen en daar kom ik Artiekel 7. Toepasselijk recht; bevoegde rechter tegen.
''Op deze huurovereenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Alle uit deze huurovereenkomst voortvloeiende geschillen zullen uitsluitend kunnen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter binnen het arrondissement, waarin het gehuurde is gelegen.

Wat betekent dit?
Dat geschillen voorgelegd moeten worden aan Rechtbank Midden Nederland.

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 30-05-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Tsurany op 30-05-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:15:
[...]

De Huurcommissie behandelt geschillen over zelfstandige woningen, kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Het gaat daarbij om sociale huurwoningen (ofwel woningen met een niet-geliberaliseerd huurcontract).
De Huurcommissie behandelt ook geschillen bij woningen in de vrije sector (geliberaliseerd huurcontract) als huurder en verhuurder daar een afspraak over hebben gemaakt.

[...]

Geen sociale huur dus.

[...]

Geen uitspraak over geliberaliseerde huurcontracten
De Huurcommissie doet geen uitspraak over de huur van geliberaliseerde huurwoningen (vrije sectorwoningen). Hierop is 1 uitzondering: bij een nieuw huurcontract kunt in de eerste 6 maanden de huurprijs bij de Huurcommissie laten toetsen. Heeft u of had u een tijdelijk huurcontract van maximaal 2 jaar? Dan heeft u de tijd tot 6 maanden na afloop van het tijdelijk huurcontract. Dit geldt niet voor alle tijdelijke huurcontracten. Lees meer over tijdelijk huren.
Let op: ook bij particuliere verhuur kan sprake zijn van een niet-geliberaliseerd huurcontract. In dat geval kunt u gewoon terecht bij de Huurcommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:15:
[...]

[...]

Geen sociale huur dus.

[...]

Volgens mij zit hier het verschil, jij hebt het over vrije sector huur, echter dit gehuurde is van een particulier en niet van een womingbouwvereniging. valt dus onder particuliere huur en is geen vrije sector. daarmee kan je volgens mij gewoon de huurcommissie inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Binnen de context van de Huurcommissie is er vrije sectorhuur (huur met geliberaliseerd contract) en sociale huur. Meer smaken zijn er niet. Wie of wat de verhuurder precies is (particulier of corporatie) doet er niet toe.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De huurcommissie kan inderdaad geen bindende uitspraken doen in dit geval, maar kunnen wel @Speakerfreak95 adviseren in welke stappen te nemen. Gewoon contact met hen opnemen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:41
Geeft de verhuurder helemaal geen antwoord? Want hier zijn recent kozijnen vervangen, maar de aannemers zijn gewoon extreem druk. Schilders zitten gewoon een jaar vooraf al vol. Dus als hij dit jaar een schilder heeft beloofd, gaat dat gewoon niet gedaan worden door een Nederlands bedrijf.

Wat betreft elektra, gaten, kit en luidsprekersnoer is inderdaad beunwerk. En de CV keuring kost weinig. (Een koolstofmonoxide melder ook) Je zou subtiel een hint kunnen geven dat je niet wil eindigen als de vrouw uit Boxtel.

Ik weet alleen niet hoe de relatie met je verhuurder loopt als je nu al een rechter zoekt. Wellicht spreek je dan voor de rest tijd met zijn advocaat. Wellicht niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:29
800 euro incl. of ex. GWE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
aljooge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:20:
[...]

Geen uitspraak over geliberaliseerde huurcontracten
De Huurcommissie doet geen uitspraak over de huur van geliberaliseerde huurwoningen (vrije sectorwoningen). Hierop is 1 uitzondering: bij een nieuw huurcontract kunt in de eerste 6 maanden de huurprijs bij de Huurcommissie laten toetsen. Heeft u of had u een tijdelijk huurcontract van maximaal 2 jaar? Dan heeft u de tijd tot 6 maanden na afloop van het tijdelijk huurcontract. Dit geldt niet voor alle tijdelijke huurcontracten. Lees meer over tijdelijk huren.
Let op: ook bij particuliere verhuur kan sprake zijn van een niet-geliberaliseerd huurcontract. In dat geval kunt u gewoon terecht bij de Huurcommissie.
Heb een contract van 2 jaar. of langer mocht ik langer studeren in Driebergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
jeroen3 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:33:
Geeft de verhuurder helemaal geen antwoord? Want hier zijn recent kozijnen vervangen, maar de aannemers zijn gewoon extreem druk. Schilders zitten gewoon een jaar vooraf al vol. Dus als hij dit jaar een schilder heeft beloofd, gaat dat gewoon niet gedaan worden door een Nederlands bedrijf.

Wat betreft elektra, gaten, kit en luidsprekersnoer is inderdaad beunwerk. En de CV keuring kost weinig. (Een koolstofmonoxide melder ook) Je zou subtiel een hint kunnen geven dat je niet wil eindigen als de vrouw uit Boxtel.

Ik weet alleen niet hoe de relatie met je verhuurder loopt als je nu al een rechter zoekt. Wellicht spreek je dan voor de rest tijd met zijn advocaat. Wellicht niet handig.
Niet alleen het elektra is beun, het schilderwerk ook.
De verhuurder geeft inderdaad geen antwoord, hier zijn zeker geen kozijnen vervangen in ieder geval, denk als sinds de jaren 70 niet meer :)

Heb net ff lekker uit het raam gehangen en ff zitten prikken, ging er wel erg makkelijk in.
En het verbaasde mij hoe dik de laag verf was, zeker 2mm dik, daaronder grijsgroen hout wat je zo met je nagel los kan pielen.
Ik zal straks eens kijken of ik wat leuke plaatjes kan maken voor jullie :D

Een CV zit hier niet in.
Ik heb prachtige DRU gaskachels uit de jaren 70 a 80 vermoed ik.
Heerlijk een gammele ontstekingschakelaar.
De hypermoderne gijzer van valliant zit zo scheef als een banaan aan de muur, en met douchen is de keuze vrij beperkt, of stomend heet, of ijskout, middenweg is er letterlijk niet.

Ohja, het plafond is ook aan het barsten in de woonkamer, overal gaten en naden :D

Nee het is een prachtig appartement met luxe voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Speakerfreak95 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:23:
[...]

Heb een contract van 2 jaar. of langer mocht ik langer studeren in Driebergen.
Ik heb hem:

Wat kost een sociale huurwoning?
Verhuist u in 2018 naar een sociale huurwoning? Dan mag de kale huur van die woning niet hoger zijn dan €710,68. Net als in 2017 is dit de ‘liberalisatiegrens’. Deze grens ligt al voor het vierde jaar op hetzelfde bedrag.

Jouw huur is 800 euro, van belang is of de kale huur meer of minder dan 710,68 is (liberalisatiegrens). Check je contract dan kan moet als het goed is de uitsplitsing erin staan.

Beneden de 710,68 kan je naar de huurcommissie stappen en erboven is het vrije sector

Maar: je kan ook binnen 6 maanden bezwaar maken bij de huurcommissie, als die vindt dat de kale huurprijs te hoog is (via het puntensysteem) kan die naar beneden worden bijgesteld, onder de liberalisatiegrens zakken en sociale huur worden. In dat geval kan je nog een tweede keer de huurcommissie inschakelen om de staat van onderhoud aan te vechten.

Wat is je kale huur precies? Onder of boven 710,68?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Hier de stopcontacten:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fuxb46.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/dd0489.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/f2rgc1.jpg

Dan de gasinstallaties:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2eds0gk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ljqkqo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/29e2jde.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/14uvtcn.jpg

En verder met de snaarstrakke kozijnen:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nxt08w.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ue0ew0.jpg

Dat was het mooiste van alles, nu komt de minder strakke rommel:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/15po17q.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zgxkxe.jpg

En het kozijn aan de voorzijde / straatkant.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14vts7a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
aljooge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:52:
[...]

Ik heb hem:

Wat kost een sociale huurwoning?
Verhuist u in 2018 naar een sociale huurwoning? Dan mag de kale huur van die woning niet hoger zijn dan €710,68. Net als in 2017 is dit de ‘liberalisatiegrens’. Deze grens ligt al voor het vierde jaar op hetzelfde bedrag.

Jouw huur is 800 euro, van belang is of de kale huur meer of minder dan 710,68 is (liberalisatiegrens). Check je contract dan kan moet als het goed is de uitsplitsing erin staan.

Beneden de 710,68 kan je naar de huurcommissie stappen en erboven is het vrije sector

Maar: je kan ook binnen 6 maanden bezwaar maken bij de huurcommissie, als die vindt dat de kale huurprijs te hoog is (via het puntensysteem) kan die naar beneden worden bijgesteld, onder de liberalisatiegrens zakken en sociale huur worden. In dat geval kan je nog een tweede keer de huurcommissie inschakelen om de staat van onderhoud aan te vechten.

Wat is je kale huur precies? Onder of boven 710,68?
Ik heb het contract er weer bij gepakt:

Kaal: 650,- per maand.
Met GWL: 125.- per maand.
En nog losse kosten 25, dus totaal 800/maand,
En een waarborgsom van 1300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18
Speakerfreak95 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:57:
[...]

Ik heb het contract er weer bij gepakt:

Kaal: 650,- per maand.
Met GWL: 125.- per maand.
En nog losse kosten 25, dus totaal 800/maand,
En een waarborgsom van 1300,-
Dat is dus sociale huur (minder dan 710 kale huur)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Sociale huurwoning dus :)

En als ik zo de foto's bekijk is de huurcommissie inschakelen geen slecht idee en is er nogal sprake van achterstallig onderhoud. Zou me niets verbazen als je het met die 125 euro GWE niet redt en de huur van 650 euro zelfs nog te hoog is gezien de staat en die dus ook omlaag gebracht kan worden.

Al zal dat netto vor jou weinig invloed hebben, gok ik, vanwege huurtoeslag waar je waarschijnlijk recht op hebt maar dan nog is het een goed dwangmiddel voor de verhuurder om de problemen op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door koektrommeltje op 30-05-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

koektrommeltje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:00:
Sociale huurwoning dus :)

En als ik zo de foto's bekijk is de huurcommissie inschakelen geen slecht idee en is er nogal sprake van achterstallig onderhoud. Zou me niets verbazen als je het met die 125 euro GWE niet redt en de huur van 650 euro zelfs nog te hoog is gezien de staat en die dus ook omlaag gebracht kan worden.

Al zal dat weinig invloed hebben, gok ik, vanwege huurtoeslag waar je waarschijnlijk recht op hebt.
Staat van de woning is amper van invloed op de maximale huurprijs, dat is gewoon het puntensysteem dat rekent op basis van oppervlakte, ruimtes en verwarming (plus wat klein zut voor dubbelglas etc). Puntenlijst is vrij makkelijk te vinden en in te vullen, mocht je toch benieuwd zijn naar de maximale huur ervoor.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:07:
[...]

Staat van de woning is amper van invloed op de maximale huurprijs, dat is gewoon het puntensysteem dat rekent op basis van oppervlakte, ruimtes en verwarming (plus wat klein zut voor dubbelglas etc). Puntenlijst is vrij makkelijk te vinden en in te vullen, mocht je toch benieuwd zijn naar de maximale huur ervoor.
Ja dat is dus waar ik ervaring mee had. De huurcommissie was bij mij langsgeweest heeft alles opgemeten en ook de staat van onderhoud geinspecteerd. Hierbij vonden ze bij mij een badkamer zonder ventilatie en schimmel, meende dat het gevolg was dat mijn kale huur zou zakken van 325 euro naar iets van 150, door die ene badkamer. Deze verlaging vanwege de badkamer heb ik echter nooit geclaimd, vond dit ook wat ver gaan voor een beetje ventilatie, maar als ik kwaad had gewild had dat gekund. Overigens kan dan de verhuurder weer in beroep tegen dat en had geen zin in eindeloos geprocedeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:13
[...]

Nope, kijk maar eens hier naar het gebrekenboek van de huurcommissie: https://www.huurcommissie...uurcommissie/publicaties/ Afhankelijk van de ernst van de gebreken (categorie A, B of C) kan de huur verlaagd worden tot 20%, 30% of 40% van de betaalde huurprijs (of de maximale huurprijs volgens het puntensysteem als de huidige huurprijs sowieso al te hoog is). Denk dat je hier toch makkelijk wat scoort in categorie B of C: Bijvoorbeeld uit B:
Er is sprake van een zodanige cumulatie van
onderhoudsgebreken, zoals: zeer slechte
toestand van het buitenschilderwerk bij alle
gevels, ernstige houtrot in kozijnen en ramen,
slechte staat van voeg- en metselwerk van de
gevels, ernstige kierende buitendeuren en -
ramen en zeer slechte staat van het dak,
goten, overstekken en schoorstenen, dat de
bewoonbaarheid van de woonruimte ernstig
wordt geschaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
[...]

Gaat niet alleen om het berekenen van de maximale huurprijs ;)

Huurcommissie kan ook tijdelijke een lagere huurprijs instellen om zo de verhuurder te 'dwingen' achterstallig onderhoud op te lossen. Nouja, dwingen.. eigenlijk meer in de hoop dat de gebreken aangepakt worden. Mits de gebreken ernstig genoeg zijn uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door koektrommeltje op 30-05-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hielko schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:18:
[...]

Nope, kijk maar eens hier naar het gebrekenboek van de huurcommissie: https://www.huurcommissie...uurcommissie/publicaties/ Afhankelijk van de ernst van de gebreken (categorie A, B of C) kan de huur verlaagd worden tot 20%, 30% of 40% van de betaalde huurprijs (of de maximale huurprijs volgens het puntensysteem als de huidige huurprijs sowieso al te hoog is). Denk dat je hier toch makkelijk wat scoort in categorie B of C: Bijvoorbeeld uit B:

[...]
Dat is ook een tijdelijke verlaging volgens het gebrekenboek als boete/oplossing tot de verhuurder dit heeft opgelost, dwangmiddel voor achterstallig onderhoud. Maar dat heb je eerst de commissie nodig om uberhaubt die zaken in de 3 groepen te krijgen, daarom terug naar mijn eerste reactie, neem gewoon contact op met die gasten en regel het daaruit verder.

edit, wat @koektrommeltje al zei :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:28:
[...]

Dat is ook een tijdelijke verlaging volgens het gebrekenboek als boete/oplossing tot de verhuurder dit heeft opgelost, dwangmiddel voor achterstallig onderhoud. Maar dat heb je eerst de commissie nodig om uberhaubt die zaken in de 3 groepen te krijgen, daarom terug naar mijn eerste reactie, neem gewoon contact op met die gasten en regel het daaruit verder.

edit, wat @koektrommeltje al zei :P
Dat is toch precies wat je wilt, dat de verhuurder de gebreken oplost. Het is simpel, de huurcommissie geeft als je gelijk krijgt een sterk verlaagt huurbedrag jij boekt minder over zodat de verhuurder geprikkeld wordt om het achterstallig onderhoud te verhelpen en dan betaal je gewoon weer de normale huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
aljooge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:35:
[...]

Dat is toch precies wat je wilt, dat de verhuurder de gebreken oplost. Het is simpel, de huurcommissie geeft als je gelijk krijgt een sterk verlaagt huurbedrag jij boekt minder over zodat de verhuurder geprikkeld wordt om het achterstallig onderhoud te verhelpen en dan betaal je gewoon weer de normale huur.
en ondertussen gewoon de volle mep huurtoeslag binnenharken zodat je gratis woont :D

Al is dat denk ik niet helemaal legaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
koektrommeltje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:40:
[...]

en ondertussen gewoon de volle mep huurtoeslag binnenharken zodat je gratis woont :D
Als je tussen de 18 en 23 bent krijg je geen huurtoeslag tenzij je kale huur tussen de 414 en 223 euro ligt https://www.belastingdien...18-of-ouder-jonger-dan-23

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Richh schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:57:
[...]

Als je tussen de 18 en 23 bent krijg je geen huurtoeslag tenzij je kale huur tussen de 414 en 223 euro ligt https://www.belastingdien...18-of-ouder-jonger-dan-23
Dat is dan weer jammer voor 'm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
koektrommeltje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:40:
[...]

Al is dat denk ik niet helemaal legaal denk ik.
Zo werkt het natuurlijk niet, je krijgt een aangepaste kale huursom van de huursom en dit moet je opgeven bij de belastingdienst en daarover krijg je huursubsidie.

Het doel van de huurcommissie inschakelen is niet om goedkoop te wonen, maar om de verhuurder te bewegen iets aan dat achterstallig onderhoud te doen. Ik vind het nogal wat, een gaskachel die zo lang geleden is nagekeken. Het gebeurt weleens vaker dat een huurder tussen 6 plankjes beland vanwege koolstofmonooxidevergiftiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
aljooge schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:17:
[...]

Zo werkt het natuurlijk niet, je krijgt een aangepaste kale huursom van de huursom en dit moet je opgeven bij de belastingdienst en daarover krijg je huursubsidie.

Het doel van de huurcommissie inschakelen is niet om goedkoop te wonen, maar om de verhuurder te bewegen iets aan dat achterstallig onderhoud te doen. Ik vind het nogal wat, een gaskachel die zo lang geleden is nagekeken. Het gebeurt weleens vaker dat een huurder tussen 6 plankjes beland vanwege koolstofmonooxidevergiftiging.
Die koolstofmonoxide heeft mij nu enorm aan het stressen gemaakt, gelukkig gebruik ik de kachels nu niet, alleen voor warm water vanavond de gijzer en dan gaat ook die uit.

Bedankt voor alle info so-far, wel een kwalijke situatie dit naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Speakerfreak95 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:36:
[...]

Die koolstofmonoxide heeft mij nu enorm aan het stressen gemaakt, gelukkig gebruik ik de kachels nu niet, alleen voor warm water vanavond de gijzer en dan gaat ook die uit.

Bedankt voor alle info so-far, wel een kwalijke situatie dit naar mijn mening.
Die gaskachels moet je niet gebruiken tot ze zijn nagekeken. Nooit, maar dan ook nooit in ongecontroleerde staat gebruiken.

Voor een paar tientjes heb je een oliekachel op elektriciteit, gebruik die. 1 nadeel hij slurpt elektriciteit 21 cent /kw uur. Dat ding staat op 2000/2500 watt te loeien 42 cent per uur ruim 10 euro per dag. Hoeft niet altijd 24 uur aan, essentie is jij bent veilig het is warm en de elektriciteitsrekening komt bij de verhuurder binnen. Verhuurder zal zich wezenloos schrikken :F Met dit bijltje heb ik ook weleens gehakt

Maar schakel eerst de huurcommissie in vanwege achterstallig onderhoud, ongeveer een half jaar is het december voor er een uitspraak is. Heb je de bijverwarming nog bijna niet aan gehad en zal hij dan iets ondernemen aan achterstallig onderhoud en je verwarming hebben nagekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
1) het is een geiser, geen gijzer.
2) Ik snap dat het de jeugd van tegenwoordig is, maar:
Ik heb hem meerdere keren netjes benaderd, gewoon via formele berichten via Whatsapp en SMS,
zegt natuurlijk helemaal niks. Stuur dit soort dingen per mail of brief. Formele berichten via WA of SMS hebben echt nul status. Vooral bij een wat ouder persoon wordt dit voor kennisgeving aangenomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat betreft je plan van aanpak: stap zsm naar de huurcommissie, al is het maar voor informatie en advies. Zij zijn de juste instantie hiervoor.

Verder: het laten controleren van gaskachel en geiser doe ik zelf jaarlijks, kost +/- € 100, incl. voorrijkosten.
Schaf vandaag nog een koolmonoxidemelder (of 2, 1 voor iedere verblijfsruimte) aan. Die dingen kosten geen drol, een begravenis is vele malen duurder.

Ik zit in een ongeveer vergelijkbaar pand, in hartje Leiden. Daar is een schreeuwend tekort aan woonruimte, dus deze woning (4 kamers!) kregen ze niet verhuurd voor € 460 kale huur, zo slecht was de staat waar hij in was. Ik huur hem nu voor € 200 pm, en heb dus zelf eea opgeknapt. Heel minimaal, want de woning gaat gesloopt worden, maar ik heb dus ervaring.

Ow, en nog extra-gratis-advies:
* controleer voor de grap op de site van de huurcommissie eens of je niet stiekem teveel huur betaalt.
* hou er rekening mee dat niet alle verhuurders het kunnen waarderen als je naar de hiurcommissie stapt. Dit kan zich uiten in getreiter en pesterijen of zelfs lomp geweld.

Als je een beetje handig bent, kunt je voorstellen om eea zelf te repareren, en dat je an de kosten en vergoeding in mindering brengt op de huurprijs.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:41
Speakerfreak95 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:36:
Dat is niet nodig. Het koolmonoxide risico van oude kachels kun je bijna wegstrepen tegenover de tochtige staat van de kozijnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Señor Sjon schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:28:
1) het is een geiser, geen gijzer.
2) Ik snap dat het de jeugd van tegenwoordig is, maar:

[...]
zegt natuurlijk helemaal niks. Stuur dit soort dingen per mail of brief. Formele berichten via WA of SMS hebben echt nul status. Vooral bij een wat ouder persoon wordt dit voor kennisgeving aangenomen.
Als ik geen ander gegevens van de beste man heb, word het al vrij moeilijk.
Een brief is de laaste optie, maar omdat die ook gewoon in de bus gemikt kan worden is Whatsapp met de blauwe vinkjes een redmiddel.

Ik heb hem ook meerdere malen gebeld en netjes een voicemail bericht achtergelaten, en ik weet prima hoe je een nette brief moet sturen hoor, daar bestond bij wijze van mijn opleiding uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
jeroen3 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Dat is niet nodig. Het koolmonoxide risico van oude kachels kun je bijna wegstrepen tegenover de tochtige staat van de kozijnen. :P
Gek genoeg klopt het ook, als alles dicht zit en ik steek een sigaret op, dan die je de rook alle kanten opgaan behalve netjes omhoog.

Van mij hoeft het allemaal niet super netjes te zijn, maakt mij niet uit.
Maar ik vind het toch best ernstig dat ik voor wat ik betaal, ik zo geschoffeerd word.
Ik heb van de beste man totaal geen gegevens gekregen, alleen via via een mobiel nummer achterhaald.
Verder heb ik de puntenlijst er bij en het valt toch wat lager uit.

Ik zal inderdaad voorstellen het zelf te herstellen en dan de kosten op de huur in mindering brengen.
Helaas verwacht ik er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Doe eens even niet van dit soort slechte adviezen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
Je hebt toch een huurovereenkomst getekend met daarin huurder/verhuurder, etc, etc. :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:44

Exigence

dnkroz

Speakerfreak95 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:06:
[...]

Een brief is de laaste optie, maar omdat die ook gewoon in de bus gemikt kan worden is Whatsapp met de blauwe vinkjes een redmiddel.
Je hebt als het goed is toch het adres van de verhuurder? Dan kun je gewoon aangetekend versturen. Dat zijn analoge blauwe vinkjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Señor Sjon schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:33:
Je hebt toch een huurovereenkomst getekend met daarin huurder/verhuurder, etc, etc. :?
Ja en daarin staat de volledige naam van de verhuurder en zijn bankgegevens waar het elke maand naartoe mag worden overgemaakt.
Pagina: 1