Hoe kan ik mijn fans managen die in mijn PC zitten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinnCoding
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-02-2021
Hoe kan ik mijn computer fans controllen zodat ik ze kan aanpassen hoe hard ze blazen?
Dan heb ik het over mijn CPU fan / andere fans die in mijn computer kast zitten, mijn GPU fan kan ik al bedienen met EVGA precision xoc

Maar mijn andere ventilatoren blazen heel hard zonder dat het nodig zou moeten zijn.
...

Ik heb al het programma: " SpeedFan " geprobeert maar dat werkt niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:25
Ga naar de bios tijdens het opstarten, daar kan je vaak de instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je de fans aangesloten op het moederbord of direct aan de voeding via een sata/molex connector?

In het eerste geval kan je (meestal) via de bios de fanspeed inregelen.
In het tweede geval moet je er een fan controller tussen zetten om het voltage te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan het in de BIOS/UEFI instellen. Je kan een handmatige fancontroller kopen. Je kan een fancontroller kopen die het automatisch doet aan de hand van een tempsensor. Je kan een fancontroller kopen die je softwarematig kan regelen aan de hand van de temps in Windows.

Verder hangt het af van hoe je fans aangesloten zijn. Sluit jij ze aan op de voeding en niet op het moederbord dan zijn ze niet te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09 11:18

tomaszcs

✔️

De goedkoopste optie is om de fans aan te sluiten op je moederbord en dan te instellen. Dat doe je door de 3pin kabel aan te sluiten. Waarschijnlijk heb jij de molex aansluiting alleen gedaan en dan draaien ze inderdaad op 100%.

Je hebt ook een eventuele hardware oplossing. Dan sluit je alle fans op een bakje en dan bestuur je het via software.
pricewatch: NZXT Grid+ V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinnCoding
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-02-2021
Dankjulliewel voor de antwoorden, is hier niet een simpel programma voor? Bovendien wil ik niks hiervoor gaan kopen. (Deze computer wordt binnenkort vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FinnCoding schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:09:
Dankjulliewel voor de antwoorden, is hier niet een simpel programma voor? Bovendien wil ik niks hiervoor gaan kopen. (Deze computer wordt binnenkort vervangen)
Kijk eerst eens hoe ze nou aangesloten zitten. Nogmaals, als ze op de voeding zitten zijn ze niet te regelen. Zorgt dat je ze op het moederbord aansluit en stel het in de BIOS/UEFI in.
Pagina: 1