Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onbekend moederbord met Intel Core 2 Quad slaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• asdfCYBER
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-11 10:04
Probleem en troubleshooting
Van een bekende die niet genoeg tijd had om het zelf te doen mocht ik Windows op zijn pc zetten, maar de aan/uit knop vertikt het om iets te doen. Ik heb de header eraf gehaald en met een draadje een ingedrukt knopje gesimuleerd, maar er gebeurt nog steeds niets. Als ik handmatig stroom zet op pin 16 van de 24-pin atx connector (power on), gaan ventilatoren, leds en usb-apparaten ongeveer vier keer per seconde aan en uit.

Na het verwijderen van een van de twee sticks ram blijft de pc aan, kon ik de odd opendoen en een cd eruit vissen, maar er was geen beeld. Na een herstart keerde het oude probleem weer terug.

De cmos batterij eruit halen, de jumper verplaatsen, op proberen te starten (werkt niet) en een nacht laten staan had geen effect.

Na er een speakertje er aan te hangen en de videokaart en alle ram eruit te hebben gehaald hoorde ik niet de drie korte piepsignalen - eigenlijk helemaal niets behalve het getik van ventilatoren die aan en uit gaan.

De PC is gelijk bij mij gekomen na een grote verbouwing waarin letterlijk alles is veranderd, zonder daarna proberen op te starten.

Componenten
In deze PC heb ik het volgende aangetroffen:
- Antec EarthWatts Green EA-500D 500W voeding (80+ bronze, geen productpagina gevonden)
- Intel Core 2 Quad Q9300 processor (specificaties)
- een onbekend MSi moederbord (foto's - wat is dit?)
- 2x 4GB KVR1333D3E9S/4G DDR3 RAM (datasheet) 2x 2GB HYMP125U64CP8-S6 AB-C (product pagina
- Asus EN8600GT MAGIC/HTP/512M videokaart (product pagina

Vraag
Ik wil graag weten wat het probleem is en hoe het opgelost zou kunnen worden. Dat de voeding kapot is zou het meest logische zijn, maar ik heb geen multimeter of een vervangende voeding om dat te kunnen testen.

[ Voor 3% gewijzigd door asdfCYBER op 30-05-2018 20:43 ]

Beste antwoord (via asdfCYBER op 01-06-2018 17:54)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Waarde van dat MoBo is max 15,- . Zelfs als er mogelijk na een hoop getest en gepruts nog wat te redden valt bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite door een ander (beter) bordje te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 31-05-2018 14:52 ]

Alle reacties

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:37

Pazo

Mroaw?

asdfCYBER schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:49:
Even los van je probleem; MSI is er zelf ook achter gekomen dat veel mensen zoeken op N1996 :)
https://www.msi.com/blog/motherboard-N1996

EDIT:

En hier nog meer info over het N1996 nummer:
http://soggi.org/misc/art...rboard-video-card-odd.htm

Staat er nog iets van een MS-nummer op je moederbord (dat we niet kunnen zien op de foto's)?
Is het toevallig een Medion PC?

[ Voor 27% gewijzigd door Pazo op 30-05-2018 14:00 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer ook zonder videokaart op te starten. Zo te zien heeft dit bord onboard video. Verder lijkt het idd een Medion systeem te zijn.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 04:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Probleem en troubleshooting
Van een bekende die niet genoeg tijd had om het zelf te doen mocht ik Windows op zijn pc zetten, maar de aan/uit knop vertikt het om iets te doen. Ik heb de header eraf gehaald en met een draadje een ingedrukt knopje gesimuleerd, maar er gebeurt nog steeds niets. Als ik handmatig stroom zet op pin 16 van de 24-pin atx connector (power on), gaan ventilatoren, leds en usb-apparaten ongeveer vier keer per seconde aan en uit.

Na het verwijderen van een van de twee sticks ram blijft de pc aan, kon ik de odd opendoen en een cd eruit vissen, maar er was geen beeld. Na een herstart keerde het oude probleem weer terug.

De cmos batterij eruit halen, de jumper verplaatsen, op proberen te starten (werkt niet) en een nacht laten staan had geen effect.

Na er een speakertje er aan te hangen en de videokaart en alle ram eruit te hebben gehaald hoorde ik niet de drie korte piepsignalen - eigenlijk helemaal niets behalve het getik van ventilatoren die aan en uit gaan.

De PC is gelijk bij mij gekomen na een grote verbouwing waarin letterlijk alles is veranderd, zonder daarna proberen op te starten.

Componenten
In deze PC heb ik het volgende aangetroffen:
- Antec EarthWatts Green EA-500D 500W voeding (80+ bronze, geen productpagina gevonden)
- Intel Core 2 Quad Q9300 processor (specificaties)
- 2x 4GB KVR1333D3E9S/4G DDR3 RAM (datasheet)
- Asus EN8600GT MAGIC/HTP/512M videokaart (product pagina

Vraag
Ik wil graag weten wat het probleem is en hoe het opgelost zou kunnen worden. Dat de voeding kapot is zou het meest logische zijn, maar ik heb geen multimeter of een vervangende voeding om dat te kunnen testen.
In ieder geval altijd een goed plan om in een systeem van deze leeftijd de CMOS batterij gewoon te vervangen, maar ik denk niet dat dat je probleem is.

Als je de voeding jumpstart krijg je dus 4x per seconde prik op de zooi die eraan hangt? Dan zou ik daar beginnen. Andere voeding proberen is #1 hier, denk ik. Die dingen "slijten" door de jaren heen, misschien zit het ding ook wel gewoon vol met stof en ben je met wat perslucht klaar. Wat ik wel weer apart vind, is dat zonder RAM, er wel iets lijkt te gebeuren. Sluit een seniele voeding niet uit, maar het lijkt mij vreemd dat gaar RAM de boel 4x per seconde interrupt. Daarna eens kijken wat de dan huidige situatie is.

...

• asdfCYBER
Ja, dat had ik ook al gevonden :)
Staat er nog iets van een MS-nummer op je moederbord (dat we niet kunnen zien op de foto's)?
Is het toevallig een Medion PC?
Alle nummers staan op de foto's, er is verder niets zichtbaar (ook niet op zijkanten van connectors), het is geen medion pc.
nelizmastr schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:08:
Probeer ook zonder videokaart op te starten. Zo te zien heeft dit bord onboard video. Verder lijkt het idd een Medion systeem te zijn.
Dat heb ik gedaan nadat ik de ram eruit had gehaald, het had geen effect. Ik zie nergens een medion logo/sticker/tekst.

• asdfCYBER
PhatFish schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:21:
[...]In ieder geval altijd een goed plan om in een systeem van deze leeftijd de CMOS batterij gewoon te vervangen, maar ik denk niet dat dat je probleem is.
Ik heb zonder batterij geprobeerd, dat werkte niet. Wat wel zou kunnen en een beetje in die richting komt is dat er op het moederbord een incompatibele bios versie staat.
Als je de voeding jumpstart krijg je dus 4x per seconde prik op de zooi die eraan hangt? Dan zou ik daar beginnen. Andere voeding proberen is #1 hier, denk ik. Die dingen "slijten" door de jaren heen, misschien zit het ding ook wel gewoon vol met stof en ben je met wat perslucht klaar. Wat ik wel weer apart vind, is dat zonder RAM, er wel iets lijkt te gebeuren. Sluit een seniele voeding niet uit, maar het lijkt mij vreemd dat gaar RAM de boel 4x per seconde interrupt. Daarna eens kijken wat de dan huidige situatie is.
Zonder ram gebeurt het nog steeds, alleen toen ik er een stick uit had gehaald bleef de stroom een keer aan maar gebeurde er verder nog niets.
Vrijdag neemt de eigenaar een nieuwe voeding mee, dus dan kan ik dat proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door asdfCYBER op 30-05-2018 14:32 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als dat ook geen soelaas biedt dan moet je toch gaan denken richting overleden moederbord. Na bijna 10 jaar geen schande overigens.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

asdfCYBER schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:31:
[...]

Ik heb zonder batterij geprobeerd, dat werkte niet. Wat wel zou kunnen en een beetje in die richting komt is dat er op het moederbord een incompatibele bios versie staat.

[...]
Kan het überhaupt werken zonder batterij? Deze zorgt toch voor spanning voor de BIOS-settings? Is een serieuze vraag, nooit geprobeerd zonder batterij te starten

[ Voor 7% gewijzigd door PhatFish op 30-05-2018 14:34 ]

...

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:05
Heb je toevallig een reserve voeding beschikbaar om mee te testen? Heb je ook een foto van het volledige bord? Er zou toch wel ergens een tekst moeten staan waar we verder mee kunnen komen.

De BIOS batterij is enkel om de klok goed te houden, maar er zijn moederborden die dienst weigeren als deze batterij mist/plat is.

• asdfCYBER
Aragnut schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:35:
Heb je toevallig een reserve voeding beschikbaar om mee te testen? Heb je ook een foto van het volledige bord? Er zou toch wel ergens een tekst moeten staan waar we verder mee kunnen komen.
Ik bedenk net dat ik zelf een nog oudere pc heb liggen die niets doet, mogelijk kan ik daar de voeding van gebruiken (dat is trouwens niet de reden dat die niet werkt, een videochip raakte oververhit en het hele systeem ging uit en bleef uit).
Het batterijtje zit er inmiddels weer in maar verrassing: het werkt niet.

edit: de kabels in die pc zijn zo kort dat ik ze niet kan inpluggen, los daarvan is het een 280W voeding die een 500W moet vervangen

[ Voor 9% gewijzigd door asdfCYBER op 30-05-2018 14:48 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij troubleshooting wil je het bord sowieso uit de kast halen, dan passen die kabels geheid. verder is 280W geen probleem: alleen CPU, 1 DIMM in eerste slot en onboard video gebruiken samen niet eens de helft daarvan.

Oslik blyat! Oslik!

• asdfCYBER
Door de ene pc op de andere te leggen kon ik de kabels via de achterkant inpluggen (ik ga hier geen foto van sturen want dan vallen jullie flauw/gaan jullie met je hoofd tegen een muur slaan).

Als ik op dezelfde manier probeer te jumpstarten via pin 16 gaat ook dit keer de ventilator ongeveer vier keer per seconde aan en uit, en krijg ik geen waarschuwingssignalen.
Conclusie: de voeding is waarschijnlijk niet het probleem, blijft over: processor en moederbord.

edit: zelfde configuratie, prutste een beetje met een draadje in de frontpanel header, krijg ik ineens een niet-stoppend piepsignaal (ram probleem) dus dat is mooi :)

[ Voor 15% gewijzigd door asdfCYBER op 30-05-2018 15:24 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op de foto's kan ik niet zien wat voor BIOS EEPROM erop zit. Is het socketed of gesoldeerd? In dat laatste geval kun je bij twijfel proberen de correcte BIOS op een andere plank erop te flashen.

Oslik blyat! Oslik!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

asdfCYBER schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:12:
Conclusie: de voeding is waarschijnlijk niet het probleem, blijft over: processor en moederbord.
Toevallig kijk ik net op de V&A naar C2D/Q systemen. Als de eigenaar het kan missen, heb je voor een €20 - €30 een prima PC met donor-onderdelen. Overigens, als het niet de voeding is, vrees ik het moederbord. Check voor de zekerheid of er nergens kortsluiting is.

...

• asdfCYBER
(zie edit vorige post van mij)
krijg nu 2x kort 1x lang signaal na opstarten, videoprobleem? ik ga de videokaart erin proberen te zetten en hopen dat de voeding het volhoudt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als ik handmatig stroom zet op pin 16 van de 24-pin atx connector (power on), gaan ventilatoren, leds en usb-apparaten ongeveer vier keer per seconde aan en uit.
Dat lijkt op de thermal trip van spanningsregelaars. Heb je toevallig een warmtebeeldcamera?

• asdfCYBER
jeroen3 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:27:
[...]

Dat lijkt op de thermal trip van spanningsregelaars. Heb je toevallig een warmtebeeldcamera?
toevallig niet :P

nog niet de videokaart erin gezet, wel herstart: 2x korte piep, parity circuit failure
edit: dit blijft bij alle vier combinaties van ram/slot, lijkt dus echt het onidentificeerbare moederbord te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door asdfCYBER op 30-05-2018 16:34 ]

• asdfCYBER
In de pc zaten verpakkingsdoosjes van ram waarvan ik aannam dat ze waren van de ram in het systeem, maar na een stick van mijn eigen pc (ddr3) erin proberen te schuiven paste dit niet. Even gezocht op de productnaam, kwam uit op 2x 2GB ddr2 ram (product pagina).

edit: twee 512MB ecc sticks erin gedaan en de oude voeding weer vastgekoppeld, de pc blijft aan maar er is nog geen beeld.

edit 2: videokaart erin gedaan, nog steeds geen beeld.

[ Voor 20% gewijzigd door asdfCYBER op 30-05-2018 21:00 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb je ook een overzichtsfoto van het complete moederbord?
Verder lijkt dit moederbord uit een prebuilt systeem te komen. Komt de voeding uit het zelfde systeem? In die tijd vonden veel fabrikanten het een goed idee om niet-standaard pinouts te gebruiken op wél standaard connectors.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

asdfCYBER schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:42:
In de pc zaten verpakkingsdoosjes van ram waarvan ik aannam dat ze waren van de ram in het systeem, maar na een stick van mijn eigen pc (ddr3) erin proberen te schuiven paste dit niet. Even gezocht op de productnaam, kwam uit op 2x 2GB ddr2 ram (product pagina).

edit: twee 512MB ecc sticks erin gedaan en de oude voeding weer vastgekoppeld, de pc blijft aan maar er is nog geen beeld.

edit 2: videokaart erin gedaan, nog steeds geen beeld.
Nee, ECC werkt niet in een PC. Alleen in servers en workstations. Nog steeds bord de hoofdverdachte gezien een CPU eigenlijk vrijwel niet kapot gaat.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is een MSI 775 socket moederbord zoals gebruikt in Acer desktops.

Het typenummer staat op de sticker op de bruine connector (misschien MBSAM09001 zoals deze). Met dat nummer kun je de bijbehorende Acer modellen zoeken en documentatie en drivers vinden.

Antec EarthWatts Green EA-500D is een standaard ATX voeding.

• asdfCYBER
TommyboyNL schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:43:
Heb je ook een overzichtsfoto van het complete moederbord?
De beste foto's die ik kon maken staan hier.
mrmrmr schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 01:51:
[...]Het is een MSI 775 socket moederbord zoals gebruikt in Acer desktops.

Het typenummer staat op de sticker op de bruine connector (misschien MBSAM09001 zoals deze). Met dat nummer kun je de bijbehorende Acer modellen zoeken en documentatie en drivers vinden.
Ja, dat is m! Er staat zelfs een typenummer op, ik had alleen op de zijkant van de atx connector gekeken 8)7

• TommyboyNL
  • Niet online
asdfCYBER schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:43:
De beste foto's die ik kon maken staan hier.
Daar staat geen foto van het hele moederbord tussen. Maak die eens.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

TommyboyNL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:31:
[...]

@mrmrmr Had het juiste bord al gevonden (zie zijn post).

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Geen idee of het dezelfde is maar heb zelf zo'n s775 msi acer bordje gehad waar geen quadcores in konden. Verder komt dit bordje uit de tijd van condensator rot dus daar zou het ook aan kunnen liggen

edit: Acer Aspire 5640 is met q9300 geleverd dus dat is ook het probleem niet

[ Voor 21% gewijzigd door -36- op 31-05-2018 13:50 ]

• asdfCYBER
-36- schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:39:
Geen idee of het dezelfde is maar heb zelf zo'n s775 msi acer bordje gehad waar geen quadcores in konden. Verder komt dit bordje uit de tijd van condensator rot dus daar zou het ook aan kunnen liggen
Ik ben nog geen lekkende, geëxplodeerde of verroeste condensators tegengekomen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.

edit: cmos opnieuw gereset en de batterij vervangen, usbpoorten leveren stroom, toetsenbord aansluiten en op de functietoetsen rammen levert geen piepjes op dat de bios wordt geopend, video output is nog steeds afwezig.

edit 2:
TommyboyNL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:31:
staat er nu wel tussen, blijkbaar vertikte die het om te uploaden
edit 3 (ik blijf bezig): nvm, wil nog steeds niet uploaden. Kijk maar naar de link die mrmrmr stuurde, geen verschil.

[ Voor 42% gewijzigd door asdfCYBER op 31-05-2018 14:25 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:05
asdfCYBER schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:46:
[...]
cmos opnieuw gereset en de batterij vervangen, usbpoorten leveren stroom, toetsenbord aansluiten en op de functietoetsen rammen levert geen piepjes op dat de bios wordt geopend, video output is nog steeds afwezig.
Als je getest hebt met andere voeding, ander geheugen en de rest niets aangesloten (dus ook geen disks of iets dergelijks) behalve scherm en toetsenbord dan is of de CPU kapot of het moederbord. Ik geef daarbij het moederbord de grootste kanshebber van falen.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 21:59
Stomme vraag misschien, maar op de foto's heb je geen CPU-cooler erop. Is dat alleen voor de foto's of probeer je echt op te starten zonder cooler? :X

• asdfCYBER
AlterMann schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:30:
Stomme vraag misschien, maar op de foto's heb je geen CPU-cooler erop. Is dat alleen voor de foto's of probeer je echt op te starten zonder cooler? :X
Er zit een koeler op, op de foto's had ik net gekeken wat voor cpu erin zat

• asdfCYBER
Als ik de cpu uit het moederbord haal (geen gebogen pins te zien) gebeurt er precies hetzelfde als wanneer ik het normaal probeer op te starten: fans gaan aan maar er gebeurt niets

Acties:
  • Beste antwoord

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Waarde van dat MoBo is max 15,- . Zelfs als er mogelijk na een hoop getest en gepruts nog wat te redden valt bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite door een ander (beter) bordje te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 31-05-2018 14:52 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:37:
@mrmrmr Had het juiste bord al gevonden (zie zijn post).
Dat was echter niet de reden van de vraag. Een overzichtsfoto laat namelijk ook zien of alles wel goed aangesloten is.
asdfCYBER schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:46:
Ik ben nog geen lekkende, geëxplodeerde of verroeste condensators tegengekomen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Dat zegt niks. Dat is alsof je naar de buitenkant van een auto kijkt en zegt "ik zie niks raars, de motor doet het vast nog wel."

Verder eens met hierboven; koop een "nieuw" moederbord waarvan zeker is dat het werkt.

[ Voor 44% gewijzigd door TommyboyNL op 31-05-2018 16:25 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Ik heb laats ook zo een socket 775 moederbord complete systeem weggegooid,er zat nog windows vista op origineel of oem maar volgens mij was het hetzelfde moederbord ook met de benaming n1996.
Het was een packard bel en dat ding deed het nog er zat een core 2 quad in met 8 gb geheugen.
Maar helaas dus gerecycled tot schrot.Met het aanzetten kan je inderdaad met een schroevendraaier doen.
Als de alternatieven stroomdraden op het moederbord geplaats word zou de computer aan moeten gaan.
Conclusie:of de power knop doet het niet goed of heeft geen aarde op de badrading is niet meer goed en moet vervangen worden,Je moet proberen alles proefondervindelijk vast te stellen en mogelijk-heden gaan uitsluiten.Alleen op deze manier kun je erachter komen wat niet goed werkt of wat echt stuk is. :)
Doe ik zelf ook altijd.Wat voor een piepjes geeft ie heb je uberhaubt geluid wat piepjes kan geven.
Anders in manuel kijken of handleiding die piepjes geven aan wat er eventueel niet goed is op het moederbord (een soort morsecode). :9

[ Voor 11% gewijzigd door rjmno1 op 01-06-2018 16:26 ]

• asdfCYBER
Moederbord, cpu en ram vervangen, het werkt nu maar drivers zijn nauwelijks te vinden. In ieder geval is dit probleem nu opgelost.
Pagina: 1