Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 20:51
Hoi,

Ik heb een klein pensioen opgebouwd en denk erover om deze af te kopen. Ik heb de afkoopwaarde opgevraagd en deze is ca. 42% lager dan de werkelijke waarde.

Is het mogelijk om de pensioenverzekeraar nog een tegenvoorstel te doen of zijn deze waardes altijd vast?

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 18:21

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik zou het lekker bewaren. Wat in het vat zit verzuurd niet.

Zelf heb ik er ook aan gedacht maar een blik op mijnpensioenoverzicht.nl leerde mij dat het zonde van het geld is. (zelf heb ik meerdere kleine pensioenen)

(geen antwoord op je vraag. Sorry)

[ Voor 9% gewijzigd door Technomania op 30-05-2018 13:00 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

onnaj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:43:
Hoi,

Ik heb een klein pensioen opgebouwd en denk erover om deze af te kopen. Ik heb de afkoopwaarde opgevraagd en deze is ca. 42% lager dan de werkelijke waarde.

Is het mogelijk om de pensioenverzekeraar nog een tegenvoorstel te doen of zijn deze waardes altijd vast?

Bedankt voor jullie reacties!
Zelf laatst gedaan, maar die 42%, is dat niet het bruto-netto verhaal? Dat was t bij mij wel.
Je ziet je pensioen altijd in bruto staan.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En waar zat je aan te denken dan?
Nee bedankt, doe maar 110% uitbetalen?

/fun modus uit:

Volgens mij als hierboven, het is het bruto-netto verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
RZor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:01:
[...]

Zelf laatst gedaan, maar die 42%, is dat niet het bruto-netto verhaal? Dat was t bij mij wel.
Je ziet je pensioen altijd in bruto staan.
Nope de bruto afkoopwaarde is 42% minder dan de opgebouwde waarde.
Dan gaat er nog eens een kleine 35-40% belasting vanaf ff afhankelijk van welke schijf uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb het zelf enkele jaren geleden ook uitgerekend voor een micro pensioen en toen was het bedrag dat ik berekende op enkele procenten na gelijk.
Waar komt die 42% vandaan? Heb je zelf uitgerekend wat het zou moeten zijn?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:18

Lordy79

Vastberaden

Als je de bedragen nou even post kunnen we meerekenen...

Ik heb ooit een klein pensioen uit laten betalen maar toen zat ik nog in het <40% inkomstenbelasting tarief.
Hoewel ik het natuurlijk gewoon op de grote hoop heb gegooid had ik het ook in aandelen kunnen stoppen en misschien gemiddeld 6% rendement kunnen maken.

Als je dat 40 jaar doet kun je je inleg vertienvoudigen.

Wat in het vat zit verzuurt niet wordt hierboven gezegd, maar je moet maar zien of je je (volledige) pensioen krijgt over 40 jaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Die 42% is zo gek nog niet. Als je pas over 20 jaar met pensioen gaat kan je die 42% makkelijk verdubbelen met rendement en dat is ook wat dat pensioenfonds doet. Dus jij kost hun niet slechts 42% maar ook alle misgelopen rendement tot het moment dat je met pensioen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:47
Vergeet vooral niet de revisierente die er nog eens bovenop kan komen bij afkoop. Goed laten uitzoeken, die extra 20% is best een tegenvaller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerpsv
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-08 12:21
De afkoopwaarde wordt vastgesteld op basis van factoren die actuarieel worden vastgesteld. Onderhandelen is niet mogelijk.

Revisierente bij een klein pensioen is overigens niet van toepassing:

U hoeft geen revisierente te betalen over de afkoopsom van een klein pensioen als aan de volgende 2 voorwaarden wordt voldaan:
•Het pensioen is in 2018 niet meer dan € 474,11 per jaar (in 2017: € 467,89).
•De afkoopsom wordt uitgekeerd op grond van de Pensioenwet.

Deze regeling geldt per pensioenmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:59
Ik zou nooit afkopen, omdat dan inderdaad loonbelasting wordt geheven. Je kan het volgens mij beter laten staan, en een waardeoverdracht in gang zetten op moment dat je van baan wisselt waar een pensioenregeling van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Denk dat ik het maar gewoon laat staan dan voorlopig, of ik moet het alsnog echt nodig moeten hebben.

Of.... Uitkeren en investeren in Crypto 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:27

iLikeNoobies

With Big Boobies

Ik snap niet hoe je erbij komt dat je 42% wordt gekort.

Heb je bijvoorbeeld €100 kapitaal opgebouwd en willen ze maar €58 uitbetalen? Of gaat het om een pensioenregeling met een XX bedrag op jaarbasis?

Bedragen noemen zal helpen.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Hoi,

Ik heb iets minder dan €4500 opgebouwd en de bruto uitkering zou ongeveer €2600 zijn. Dat is ongeveer 42% zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

onnaj schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:25:
Hoi,

Ik heb iets minder dan €4500 opgebouwd en de bruto uitkering zou ongeveer €2600 zijn. Dat is ongeveer 42% zijn
je praat hier over een beschikbare premie regeling waarop de prognose op einddatum 4500 is ?

of een regeling waarbij de hudige! waarde 4500 is en nog moet groeien ?

want daar zal het verschil wel zitten vermoed ik

omdat je praat over opgebouwd en 4500 ga ik van bovenstaande uit. want bij een tijdsevenredige regeling zou je 4500 per jaar krijgen dan en dat valt niet onder een afkoop klein pensioen (en heeft veel meer waarde)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 31-05-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ray schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:30:
[...]

je praat hier over een beschikbare premie regeling waarop de prognose op einddatum 4500 is ?

of een regeling waarbij de hudige! waarde 4500 is en nog moet groeien ?

want daar zal het verschil wel zitten vermoed ik

omdat je praat over opgebouwd en 4500 ga ik van bovenstaande uit. want bij een tijdsevenredige regeling zou je 4500 per jaar krijgen dan en dat valt niet onder een afkoop klein pensioen (en heeft veel meer waarde)
Het gaat inderdaad over de huidige waarde, excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*kickje*

Ik heb eigenlijk precies dezelfde situatie en het gaat om ong. een dito bedrag en voorstel. Ik was even benieuwd wat TS heeft gedaan en hoe dit heeft uitgepakt? Vind het zelf lastig in te schatten wat er uiteindelijk van die 2600 euro overblijft... Na loonbelasting is het nog zo'n 1500 euro en dan heb je ook nog toeslagen zoals kinderopvangtoeslag die hierdoor misschien beïnvloed worden (heb geen zorg- of huurtoeslag), waardoor die 4500 euro uiteindelijk nog maar een paar honderd euro is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Palomar schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:12:
*kickje*

Ik heb eigenlijk precies dezelfde situatie en het gaat om ong. een dito bedrag en voorstel. Ik was even benieuwd wat TS heeft gedaan en hoe dit heeft uitgepakt? Vind het zelf lastig in te schatten wat er uiteindelijk van die 2600 euro overblijft... Na loonbelasting is het nog zo'n 1500 euro en dan heb je ook nog toeslagen zoals kinderopvangtoeslag die hierdoor misschien beïnvloed worden (heb geen zorg- of huurtoeslag), waardoor die 4500 euro uiteindelijk nog maar een paar honderd euro is :X
Zo'n kick met een vraag naar de afloop als die al gepost is, is niet nuttig:
onnaj schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:08:
Denk dat ik het maar gewoon laat staan dan voorlopig, of ik moet het alsnog echt nodig moeten hebben.
Slotje dus.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.