Voorrang bij opstopping kruispunt na verkeerslicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Eerder deze kwam ik in een situatie waar ik al door een groen verkeerslicht was gereden, maar er voor mij aan de andere kant van het kruispunt een opstopping ontstond. Ik besloot nog voor het daadwerkelijke kruispunt te wachten, om het kruispunt niet te blokkeren.

Na enige tijd kon de opstopping doorrijden, en de weg leek mij vrij om door te rijden. Ik wist niet zo goed of ik moest wachten tot het achter mij weer groen werd, maar ik stond op een onhandige plek en het leek mij verstandig om van het kruispunt weg te gaan, dus reed ik door.

Ondertussen echter ging er van rechts toch een ander verkeerslicht op groen en precies toen ik wegreed, reed de auto daar ook weg. Hij was echt geïrriteerd van mijn actie, toeterde, en maakte een obsceen gebaar.

Nu wil ik even checken hoe in zo'n situatie eigenlijk de voorrang is geregeld. Ik ben door groen gereden, en hij ook. Ik stond op een benarde plek waar het verstandig was om weg te gaan, en de andere bestuurder had haaientanden.

Bij deze een afbeelding (klik voor groter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pui0TX2LXOJpsF4tkqfNK56Q/medium.png

Ik stond op de met rood aangegeven plek, naast het verdrijvingsvlak, de opstopping was ver voor me, met geel aangegeven waar een auto stil stond te wachten, en de andere auto kwam dus van rechts, met de groene pijl aangegeven. Achter mij, met blauw aangegeven, stond het ook vol met auto's (ook na het verkeerslicht al), dus ik kon ook niet meer naar achteren rijden. De confrontatie vond plaats bij de onderbroken strepen, met een roze kruis aangegeven.

Ook waar ik al stil stond, blokkeerde ik al deels de weg van de met groene pijl aangegeven verkeersstroom, maar de andere verkeersstromen niet naar mijn inzien.

Ik weet dat verkeerslichten boven haaientanden gaan, en die haaientanden er normaal eigenlijk alleen staan voor als de verkeerslichten niet werken. Maar ik weet dus niet of in deze situatie de haaientanden ook gelden, en ik voorrang had.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Groen licht alleen is niet voldoende om een kruispunt op de mogen rijden. Je moet ook kijken of het kruispunt vrij is. Dit om te voorkomen dat je zoals in jouw situatie op het kruispunt stil komt te staan.

[ Voor 17% gewijzigd door ZieglerNichols op 30-05-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
ZieglerNichols schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:13:
Groen licht alleen is niet voldoende om een kruispunt op de mogen rijden. Je moet ook kijken of het kruispunt vrij is. Dit om te voorkomen dat je zoals in jouw situatie op het kruispunt stil komt te staan.
Bedankt. Echter kan het niet zo zijn dat iedere bestuurder bij een verkeerslicht wacht totdat het opkomende kruispunt volledig vrij is van andere voertuigen voor het doorrijden. Ik bedoel dat als er bij het verkeerslicht een auto voor mij staat, ik natuurlijk niet wacht totdat die auto aan de andere kant van het kruispunt is voordat ik uberhaupt zelf begin met wegrijden.

In deze situatie was het kruispunt aanvankelijk vrij, en ontstond de opstopping dus voornamelijk door de auto's die eerst voor mij bij het verkeerslicht stonden te wachten. Wellicht had ik toen al moeten kunnen verwachten dat de opstopping zou ontstaan door deze auto's die voor mij bij het verkeerslicht stonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als je daar stond dan had de andere auto toch voor je langs kunnen gaan?

Je had in eerste instantie pas het kruispunt op moeten rijden als je er over zou kunnen, toen bleek dat dat niet kon had je denk ik het beste stil kunnen blijven staan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Puur naar de regels gekeken had je het kruispunt niet mogen oprijden.

In de praktijk kan het wel eens gebeuren en dan moet je een onhandige situatie oplossen. Sommige mensen raken dan een beetje te opgefokt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:25:
Als je daar stond dan had de andere auto toch voor je langs kunnen gaan?
Het is misschien niet helemaal duidelijk op de afbeelding, maar ik blokkeerde dus bij het stilstaan al wel die verkeersstroom. Van rechts zijn er twee rijbanen, de andere bestuurder was op de linker rijbaan, er was ook verkeerde op de rechter rijbaan, en de bestuurder had dus geen mogelijkheid om iets naar rechts uit te wijken om voor mij langs te gaan. Dit kan je zien als je links van het rode vak kijkt, de punt staat dan halverwege ter hoogte van de linker rijbaan daar.
Homeland schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:25:
Je had in eerste instantie pas het kruispunt op moeten rijden als je er over zou kunnen, toen bleek dat dat niet kon had je denk ik het beste stil kunnen blijven staan.
Check, ik zal voortaan beter moeten opletten bij het oprijden van kruispunten, iets meer afstand houden van degene voor mij om dit soort situaties te voorkomen. Echter zoals ik hierboven al schreef, ga ik natuurlijk niet bij het verkeerslicht blijven staan totdat de auto voor mij helemaal aan de andere kant van het kruispunt is (en ik dus in één beweging vol het kruispunt over kan rijden), dan kunnen verkeerslichten nooit werken.
YakuzA schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:25:
Puur naar de regels gekeken had je het kruispunt niet mogen oprijden.
Duidelijk, voortaan moet ik beter opletten in zulke situaties en kijken of ik beter kan inschatten of de auto's voor mij verderop een opstopping gaan veroorzaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Rainbow op 30-05-2018 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Laatst online: 06:17

ikvanwinsum

/dev/null

Rainbow schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:31:
Check, ik zal voortaan beter moeten opletten bij het oprijden van kruispunten, iets meer afstand houden van degene voor mij om dit soort situaties te voorkomen. Echter zoals ik hierboven al schreef, ga ik natuurlijk niet bij het verkeerslicht blijven staan totdat de auto voor mij helemaal aan de andere kant van het kruispunt is (en ik dus in één beweging vol het kruispunt over kan rijden), dan kunnen verkeerslichten nooit werken.
Is ook niet nodig toch? :) Als de weg na het kruispunt zo vol is kun je dat meestal ook wel zien voordat je het kruispunt oprijdt. En als het je toch een keer overkomt... gewoon rustig blijven ademen.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rainbow schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:25:
[...]

Bedankt. Echter kan het niet zo zijn dat iedere bestuurder bij een verkeerslicht wacht totdat het opkomende kruispunt volledig vrij is van andere voertuigen voor het doorrijden. Ik bedoel dat als er bij het verkeerslicht een auto voor mij staat, ik natuurlijk niet wacht totdat die auto aan de andere kant van het kruispunt is voordat ik uberhaupt zelf begin met wegrijden.
Dat is wél de bedoeling. Je mag wel voorbij de stopstreep rijden maar je mag eigenlijk nooit het kruispunt blokkeren. Natuurlijk is dat soms moeilijk in te schatten maar zodra je ziet dat je de weg waar je op dreigt te rijden geblokkeerd wordt omdat de overkant nog niet doorrijdt, moet je stoppen om kruisend verkeer door te laten gaan.

Dit geldt overigens ook voor zijwegen binnen de bebouwde kom. Hoe vaak tegenkomend verkeer wel niet moet wachten omdat een afslaand voertuig niet door kan rijden... Zo zonde van de doorstroming! :/

Als je de weg vrijhoudt los je enorm veel doorstromingsproblemen op. En je verliest er zelf echt geen minuten mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 30-05-2018 10:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
[...]

Het is misschien niet helemaal duidelijk op de afbeelding, maar ik blokkeerde dus bij het stilstaan al wel die verkeersstroom. Van rechts zijn er twee rijbanen, de andere bestuurder was op de linker rijbaan, er was ook verkeerde op de rechter rijbaan, en de bestuurder had dus geen mogelijkheid om iets naar rechts uit te wijken om voor mij langs te gaan. Dit kan je zien als je links van het rode vak kijkt, de punt staat dan halverwege ter hoogte van de linker rijbaan daar.

[...]

[...]

Duidelijk, voortaan moet ik beter opletten in zulke situaties en kijken of ik beter kan inschatten of de auto's voor mij verderop een opstopping gaan veroorzaken.
Vooraf ver vooruit proberen te kijken, als ze verderop al stil staan dan is de kans groot dat je de overkant van het kruispunt niet zal halen. En soms gebeurt het gewoon en kan je er weinig aan doen, ik zou dan zelf eigenlijk zo min mogelijk bewegen, liever stilstaan en iemand (eventjes) blokkeren dan gaan rijden en een aanrijding veroorzaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Feitcode R331, €230.-
Oja, en "het door bestuurders niet vrij houden van een kruispunt heeft vooral te maken met manifestatiedrang".

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 30-05-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
ikvanwinsum schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:35:
[...]

Is ook niet nodig toch? :) Als de weg na het kruispunt zo vol is kun je dat meestal ook wel zien voordat je het kruispunt oprijdt. En als het je toch een keer overkomt... gewoon rustig blijven ademen.
Ja, klopt. Tenzij er een vrachtwagen of busje voor je zit die het zicht belemmert. Maar in dat geval moet ik dus gewoon mijn geduld bewaren, even wachten totdat ik het overzicht wel heb, en dan pas handelen, in plaats van als een schaapje achter het busje blijven rijden. }:O
Homeland schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Vooraf ver vooruit proberen te kijken, als ze verderop al stil staan dan is de kans groot dat je de overkant van het kruispunt niet zal halen. En soms gebeurt het gewoon en kan je er weinig aan doen, ik zou dan zelf eigenlijk zo min mogelijk bewegen, liever stilstaan en iemand (eventjes) blokkeren dan gaan rijden en een aanrijding veroorzaken.
Goed punt. Toch vraag ik me wel af hoe het dan zit als iemand onverhoopt toch een kruising blokkeert (zoals ik deed). Of ik dan gewoon echt fout zat, alle rechten heb opgegeven, en dus daarom sowieso geen voorrang meer heb. Of dat ik wel fout zat, maar toch in wezen voorrang heb vanwege de haaientanden (en om de situatie dus op te lossen, de andere bestuurder mij voor moet laten gaan). Het gebeurd natuurlijk wel vaker dat zaken niet helemaal (of helemaal niet) volgens de regels gebeuren, en dat moet dan wel op de een of andere manier opgelost worden (los van wie er fout zat, er boetes uitgedeeld worden, etc).
Zoals hierboven, mooi dat ik een boete had moeten krijgen (welke ik zou accepteren - ik was in de fout, en we hebben niet voor niets verkeersregels), maar dan toch de vraag welke regels er gelden vanaf het moment dat de overtreding begaan is totdat de situatie opgelost is. B)

Interessant artikel trouwens, bedankt voor het delen! Vooral interessante quotes:
- de bestuurder die de blokkade of hinder veroorzaakt kan of wil in de meeste gevallen niets doen om de blokkade of hinder op te heffen; slechts in een kwart van de gevallen doet de blokkeerder iets; degene die hinder veroorzaakt onderneemt in de helft van de gevallen actie om de hinder op te heffen, meestal door vooruit te rijden;

- de blokkeerder/veroorzaker van hinder en de geblokkeerden/gehinderden reageren in de meeste gevallen niet op elkaar; slechts in 15% van de gevallen is er sprake van interactie; meestal is deze negatief (ongeduld laten zien, claxonneren);

[ Voor 12% gewijzigd door Rainbow op 30-05-2018 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:33

P_Tingen

omdat het KAN

Tja, theoretisch gezien had je daar niet mogen belanden, dan is het wat lastig om te bepalen welke regels dan gelden. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan op tijd te stoppen om zo niet midden op het kruispunt stil te blijven staan. Wat je vervolgens moet doen om er weer uit te komen hangt een beetje van de situatie af. Ik denk dat ik ook doorgereden zou zijn, maar als er een opgefokt standje van rechts komt, is het beter om te wachten. Idealiter zou de persoon van rechts jou even een gebaartje geven om jou daar weg te halen, maar niet iedereen is een heer in het verkeer.

Edit: die haaientanden op rechts maken het aannemelijk dat opgefokt standje moet wachten

[ Voor 7% gewijzigd door P_Tingen op 30-05-2018 10:52 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-04 22:48
Je lost het veilig op, de ander heeft groen, en jij staat daar raar, dus tuuteren krijg jij om je oren. Niet geheel terecht maar voor de andere is de situatie wel gek, en dus tuuteren naar jou.
Dus als jij daar gaat stilstaan (wat jou gekozen actie is) dan geef je voorrang zoals dat geleerd is.
Dus je keus om te gaan rijden kan je pas doen als je voorrang krijgt.

jij staat daar oke en niet blokkerend, en het groen voor jou baan zal spoedig duidelijk worden aan het getoeter achter jou, en dan rij je pas door als je dus weer de voorrang krijgt, of de weg leeg is..

Hou altijd in de gaten dat je voorrang 'verleent' of 'krijgt', en in geen enkele situatie 'pakt'.

Dus als jij kiest daar te stoppen om te anticiperen op de situatie, dan ben je ondergeschikt aan de rest en moet je voorrang verlenen of krijgen. (net als bij achteruit rijden)

Zo heeft de rijopleiding het jou geleerd om op te lossen.

Dus een beetje fout ingezien had je het je wel tov die andere die groen had, (hij verwacht een vrije baan immers op 'moment groen', en die had jij kunnen maken/geven)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:14
Als het licht op groen gaat en je ziet dat het verkeer aan de overkant nog stil staat dan behoor je te blijven staan, exact om deze situaties te voorkomen. Het is verboden om stil te gaan staan op kruispunten, om grid lock te voorkomen, maar ook om eventuele hulpdiensten de ruimte te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
En helaas is dit iets wat vrijwel niet gehandhaafd wordt, en dus betekent dat zeer veel kruispunten continu geblokkeerd zijn.
Rainbow schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:25:

In deze situatie was het kruispunt aanvankelijk vrij, en ontstond de opstopping dus voornamelijk door de auto's die eerst voor mij bij het verkeerslicht stonden te wachten. Wellicht had ik toen al moeten kunnen verwachten dat de opstopping zou ontstaan door deze auto's die voor mij bij het verkeerslicht stonden?
Een van de dingen die je als bestuurder moet doen, is anticiperen op verkeerssituaties.
Als er na het kruispunt een blokkade is, kan je dus verwachten dat je het kruispunt niet kan verlaten, en mag je er niet oprijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:44
RemcoDelft schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:55:
[...]

En helaas is dit iets wat vrijwel niet gehandhaafd wordt, en dus betekent dat zeer veel kruispunten continu geblokkeerd zijn.
Nou dit inderdaad. Wat ik ook nog wel eens heb gehad is dat ik zelf wachtte voor een groen stoplicht - omdat het dus bomvol was aan de overkant. Maar zodra de weg van rechts groen kreeg (om dus ook naar rechts te gaan) dat ze letterlijk ALLEMAAL hun auto gewoon het kruispunt op reden, resultaat; sta je dan met je goede gedrag nog een keer te wachten voor een groen licht. -O-

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:33

P_Tingen

omdat het KAN

Kunnen we ophouden met melden dat je eigenlijk niet het kruispunt op mag rijden als er geen ruimte is?

Dat heeft een dusdanig hoog dûh gehalte + salontafelgesprekniveau dat ik er niet vrolijk van word. Natuurlijk mag dat niet, maar - zoals TS zelf ook al zei - je kunt niet stoppen vóór het kruispunt, wachten tot je voorganger er overheen is en dan zelf gaan rijden. Soms zit je achter een busje of vrachtauto en kun je het niet goed overzien, soms springt alles ineens op de rem en ben je fucked. Shit happens en soms kom je ergens te staan waar je niet hoort te staan. TS heeft dat volgens mij al tien keer herhaald hier en (doet zelfreflectie inschakelen) gaat er aardig beter mee om dan ondergetekende.

Maar ik heb dan ook nog geen koffie gehad :(

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-04 22:48
Ja dus kunnen zeggen,, 'groen is groen, en dan gaan ze rijden', en dat moet 'jij inzien', en dus de situatie zodanig oplossen dat de ander ongehinderd door kan rijden,
Als we er zo instaan dan hoef je idd alleen maar te denken "ha groen, rijden". Wat we dus ook met ons allen doen, heel braaf haha

Nee maar zo bekijk je het, meer gezien vanuit de andere, verkeer is een beleefdheidsvorm, 'je houdt de deur altijd voor de ander open'.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Overigens vind ik het ook wel waard om te benoemen dat zo'n verkeerssituatie er echt rampzalig uit ziet, en ik daar nog zomaar een kwartiertje eerder voor van huis zou gaan om te ontwijken. Dat er al haaientanden nodig zijn na een stoplicht vertelt mij al die plaats te mijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-04 10:55
Stoelpoot schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:10:
Overigens vind ik het ook wel waard om te benoemen dat zo'n verkeerssituatie er echt rampzalig uit ziet, en ik daar nog zomaar een kwartiertje eerder voor van huis zou gaan om te ontwijken. Dat er al haaientanden nodig zijn na een stoplicht vertelt mij al die plaats te mijden.
Hoe wordt de voorrangssituatie aangegeven als de verkeerslichten uitgeschakeld zijn? Dan zijn die haaientanden best fijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
Jurgen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:13:
[...]

Hoe wordt de voorrangssituatie aangegeven als de verkeerslichten uitgeschakeld zijn? Dan zijn die haaientanden best fijn natuurlijk.
Zonder die haaientanden zou het hele kruispunt niet doorstromen zonder verkeerslichten. Dan zou het kruispunt namelijk een gelijkwaardige kruising worden en is het niet praktisch meer:
- Verkeer van rechts heeft voorrang.
- Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer
etc. etc.

Dan zou je naar het Amerikaanse systeem moeten gaan: wie het eerst komt, die het eerst maalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Jurgen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:13:
[...]

Verkeerslichten niet uitschakelen als het te druk is om goed de voorrangssituatie te bepalen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikvanwinsum

ikvanwinsum

/dev/null

Wat voor waarde hebben die haaientanden nog als de verkeerslichten in werking zijn? Op de fiets is het in ieder geval zo dat niemand voorrang heeft wanneer meerdere richtingen tegelijk groen hebben: https://groningenfietssta...ichtingen-tegelijk-groen/

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
eric.1 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:01:
[...]

Nou dit inderdaad. Wat ik ook nog wel eens heb gehad is dat ik zelf wachtte voor een groen stoplicht - omdat het dus bomvol was aan de overkant. Maar zodra de weg van rechts groen kreeg (om dus ook naar rechts te gaan) dat ze letterlijk ALLEMAAL hun auto gewoon het kruispunt op reden, resultaat; sta je dan met je goede gedrag nog een keer te wachten voor een groen licht. -O-
Elke avond opnieuw hier. Zodra er een lijnbus met transponder tussenzit, dan gaat de VRI-cyclus weer overnieuw beginnen waardoor er een soort clusterfuck van auto's ontstaat doordat de doorstroming stokt. Ik rij nu elke avond maar binnendoor om die kruising te vermijden. Het is ook een combinatie van RWS, waterschap en gemeente die ieder een verkeerslichtsetje hebben. :o

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
ikvanwinsum schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:22:
Wat voor waarde hebben die haaientanden nog als de verkeerslichten in werking zijn?
Niets. Ze zijn alleen glad als ze nat zijn.
Op de fiets is het in ieder geval zo dat niemand voorrang heeft wanneer meerdere richtingen tegelijk groen hebben: https://groningenfietssta...ichtingen-tegelijk-groen/
Raar verhaal. Ze hebben het over "niemand heeft voorrang", maar dat is standaard, "voorrang hebben" bestaat niet, wel "voorrang moeten verlenen".
Ik citeer: "Daarom introduceren we in Groningen de gedragsregel ‘we lossen het samen op’."
En wat nou als het toch misgaat? Dan is de aansprakelijkheid dus niet geregeld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb vaak zat dat ik oprijd en dan toch tot de conclusie kom dat het niet handig was en moet blijven staan. Dan blijf ik staan tussen de kruising en de stopstreep en kan ik het verkeerslicht dus niet meer zien. Ik ga dan pas weer rijden als ik in de spiegel zie dat verkeer achter me reageert op groen.

Edit: Overigens valt me op dat mijn medeweggebruikers vooral gefocust zijn op dat groene licht. Gisteren bijna iemand in de kofferbak omdat ik stopte voor groen omdat de kruising volliep. Die kon me nog net ontwijken via de strook ernaast (kwam met hoge snelheid aanrijden).

Ik blijf zelf bij verstopte kruisingen 1 rondje staan, het volgende rondje rijd ik gewoon op, aangezien verkeer van alle richtingen, inclusief vrachtwagens, gewoon zo de kruising oprijd en alles blokkeert. Als ik dan de enige ben die blijft staan sta ik er een uur later nog.

[ Voor 48% gewijzigd door _JGC_ op 30-05-2018 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikvanwinsum

ikvanwinsum

/dev/null

RemcoDelft schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:29:
Raar verhaal. Ze hebben het over "niemand heeft voorrang", maar dat is standaard, "voorrang hebben" bestaat niet, wel "voorrang moeten verlenen".
Ik citeer: "Daarom introduceren we in Groningen de gedragsregel ‘we lossen het samen op’."
Tsja, ik heb het ook niet verzonnen. Wel is dit naast Groningen ook in andere steden de praktijk: https://enschedefietsstad...jk-groen-er-dan-voorrang/

Aan de andere kant, er is ook wel wat voor te zeggen dat wanneer de verkeerslichten het niet oplossen je moet terugvallen op de 'onderliggende' regels: haaientanden etc. Anyway, het gebrek aan expliciete regelgeving maakt het er niet duidelijker op! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:07
[...]

[...]

Ik denk duelleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:32
_JGC_ schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:34:
Edit: Overigens valt me op dat mijn medeweggebruikers vooral gefocust zijn op dat groene licht. Gisteren bijna iemand in de kofferbak omdat ik stopte voor groen omdat de kruising volliep. Die kon me nog net ontwijken via de strook ernaast (kwam met hoge snelheid aanrijden).
En dan nog figuren die dan vol op de toeter gaan omdat jij niet doorrijdt. Komt ook nogal eens vaak voor wanneer ik, zoals behoort, rem voor een oranje licht, maar mijn achteropkomende verkeersdeelnemer vindt dat ik maar doorrijden moet.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57

macnerd

No Apples please :-)

Even los van die genoegde wet, TS reed op een voorrangsweg. Gezien de verkeerslichten niet voor een oplossing (want verstopping) zorgden vind ik dat de andere bestuurder zich minder opgefokt had mogen gedragen.

Op het water gelden ook voorrangsregels, maar bovenal geldt daar 1 regel: indien mogelijk moet je altijd een botsing proberen te voorkomen. TS probeert van het kruispunt af te komen en het gaat niet helemaal zoals gewenst. De andere bestuurder heeft ook prima kunnen zien dat de verkeerssituatie niet normaal is en dat hij zich moet aanpassen.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 15:50
Volgens mij geeft de theorie aan dat verkeerstekens voor verkeers signalen gaan. Diegene met haaientanden moet in dat geval voorrang verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@martijn_me Alleen als de verkeerlichten niet operationeel zijn. Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
martijn_me schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:54:
Volgens mij geeft de theorie aan dat verkeerstekens voor verkeers signalen gaan. Diegene met haaientanden moet in dat geval voorrang verlenen.
Klopt. En in dit geval had de andere auto groen en de TS hoogstwaarschijnlijk rood (wat hij niet kon zien omdat hij al voorbij het stoplicht stond). Dus ook in dit geval had de TS een cyclus moeten wachten tot zijn licht weer groen zou worden, wat waarschijnlijk wel aangegeven zou worden door de auto's achter hem dmv geluidssignalen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
_JGC_ schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:34:
Ik blijf zelf bij verstopte kruisingen 1 rondje staan, het volgende rondje rijd ik gewoon op, aangezien verkeer van alle richtingen, inclusief vrachtwagens, gewoon zo de kruising oprijd en alles blokkeert. Als ik dan de enige ben die blijft staan sta ik er een uur later nog.
Precies dit doe ik ook, gisteren nog meegemaakt in het centrum van Den haag.

1x wachten, daarna gewoon gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:20:
[...]

Klopt. En in dit geval had de andere auto groen en de TS hoogstwaarschijnlijk rood (wat hij niet kon zien omdat hij al voorbij het stoplicht stond). Dus ook in dit geval had de TS een cyclus moeten wachten tot zijn licht weer groen zou worden, wat waarschijnlijk wel aangegeven zou worden door de auto's achter hem dmv geluidssignalen.
Nou ja, dat roept wel de vraag op wat het "bereik" van verkeerslichten is. Want in feite waren de verkeerslichten achter mij, kunnen verkeerslichten die achter mij staan nog wel mijn voorrang regelen? Of gelden die dan inderdaad voor al het verkeer over het hele kruispunt, ook als je er al voorbij bent? Dat zou dan namelijk betekenen dat als je door groen rijdt en daarna het verkeerslicht op rood springt (laten we voor dit hypothetische geval oranje/geel heel eventjes negeren), je ook zou moeten stoppen.

Overigens vraag ik me af of degenen achter mij wel een geluidssignaal zouden mogen afgeven als het verkeerslicht op groen gaat, om mij te laten weten dat ik door kan/mag rijden. Bij de theorie heb ik geleerd dat de claxon alleen gebruikt mag worden ter afwending van direct gevaar, en dat is in deze situatie toch niet echt aan de orde.

Zie ook: http://wetten.overheid.nl...kII_Paragraaf12_Artikel28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-04 14:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

jeroen3 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:18:
@martijn_me Alleen als de verkeerlichten niet operationeel zijn. Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
Nee de verkeerstekens gelden óók als de verkeerslichten wél werken. Als er iemand door rood rijdt, maar jij verleent diegene geen voorrang terwijl dat volgende de tekens wel had gemoeten, kunnen jullie allebei (deels) aansprakelijk worden gesteld - afhankelijk van de andere omstandigheden zoals weer, snelheid, etc.

Groen is geen garantie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27

Reptile209

- gers -

Nog een andere invalshoek: zolang TS in beweging is, gelden de regels van de kruising (verkeerslichten, voorrangsregels, en evt het kruisende verkeer dat niet mag gaan rijden als ze zien dat TS nog in beweging is.
Zodra je stil bent komen staan op de kruising, ben je alles kwijt. Je gaat een bijzondere verrichting doen (wegrijden), en moet dus al het overige verkeer voorrang geven.

In de praktijk los je het samen op: de een gebaart dat de ander door kan en klaar. :)

Snijdt dat een tang op een houten varken?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:44
Icephase schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:33:
[...]

Nee de verkeerstekens gelden óók als de verkeerslichten wél werken. Als er iemand door rood rijdt, maar jij verleent diegene geen voorrang terwijl dat volgende de tekens wel had gemoeten, kunnen jullie allebei (deels) aansprakelijk worden gesteld - afhankelijk van de andere omstandigheden zoals weer, snelheid, etc.

Groen is geen garantie!
Nee die regels gelden dus niet (lees ook het verhaaltje over de groene stoplichten in Groningen maar). Wat jij zegt gebeurt alleen maar als verzekeraars er niet uit kunnen komen of het voor iemand nu wel/niet groen was en dan maken ze beide schuldig voor een bepaald percentage. En dan kijken ze naar de situatie maar feitelijk is die helemaal niet van belang.

Maar de wet is heel duidelijk, als er stoplichten staan regelen die de voorrang, net als dat een politie-agent die het verkeer regelt weer de stoplichten overbodig maakt.

Maar bij TS is wel de vraag tot waar de verkeerslichten gelden. Als je al voorbij de streep bent gereden met groen en dan (om wat voor reden dan ook) moet stoppen geldt dan het verkeerslicht nog of niet ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rainbow ook al heb je groen, je moet ten alle tijde de kruising vrijhouden. dus pas oversteken als de kruising vrij is. Veel verkeersdeelnemers weten dit niet, en gaan random rijden als ze groen hebben.
(gevolg, hele kruising vast) in dit geval heb jij voorrang op al het kruisende verkeer, en moeten hun wachten achter de haaientanden

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 30-05-2018 13:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-04 14:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

redwing schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Nee die regels gelden dus niet (lees ook het verhaaltje over de groene stoplichten in Groningen maar). Wat jij zegt gebeurt alleen maar als verzekeraars er niet uit kunnen komen of het voor iemand nu wel/niet groen was en dan maken ze beide schuldig voor een bepaald percentage. En dan kijken ze naar de situatie maar feitelijk is die helemaal niet van belang.

Maar de wet is heel duidelijk, als er stoplichten staan regelen die de voorrang, net als dat een politie-agent die het verkeer regelt weer de stoplichten overbodig maakt.

Maar bij TS is wel de vraag tot waar de verkeerslichten gelden. Als je al voorbij de streep bent gereden met groen en dan (om wat voor reden dan ook) moet stoppen geldt dan het verkeerslicht nog of niet ?
Ok, ik kan snappen wat je bedoelt: feitelijk maakt het niet uit of er nou groen licht is of geen licht met haaientanden, toch? Dus dan zou het overbodig zijn inderdaad. MAAR:

In diezelfde wet staat ook dat je voorrang dient te krijgen of te verlenen, niet dat je die mag pakken als je toevallig een groen licht hebt... En of het nou wettelijk is geregeld of zo door de verzekering wordt toegepast: je hebt dus wel degelijk een probleem als je zomaar door groen rijdt terwijl er iemand aankomt scheuren (door rood) op de voorrangsweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Reptile209 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:36:
Nog een andere invalshoek: zolang TS in beweging is, gelden de regels van de kruising (verkeerslichten, voorrangsregels, en evt het kruisende verkeer dat niet mag gaan rijden als ze zien dat TS nog in beweging is.
Zodra je stil bent komen staan op de kruising, ben je alles kwijt. Je gaat een bijzondere verrichting doen (wegrijden), en moet dus al het overige verkeer voorrang geven.

In de praktijk los je het samen op: de een gebaart dat de ander door kan en klaar. :)

Snijdt dat een tang op een houten varken?
Dat klinkt eigenlijk ook wel heel goed! Dat is wel een insteek waar ik nog niet over had nagedacht en wat ook nog door anderen was genoemd. Voor wegrijden van stilstaan gelden inderdaad ook regels, en dan moet je het andere verkeer voor laten gaan. Zou best wel eens kunnen zijn dat dat hier van toepassing was.
Hackus schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:44:
@Rainbow ook al heb je groen, je moet ten alle tijde de kruising vrijhouden. dus pas oversteken als de kruising vrij is. Veel verkeersdeelnemers weten dit niet, en gaan random rijden als ze groen hebben.
(gevolg, hele kruising vast) in dit geval heb jij voorrang op al het kruisende verkeer, en moeten hun wachten achter de haaietanden
Lees aub even de andere reacties door, dit punt is al behandeld. :) In het kort: ik had geen zicht (of verleende mijzelf niet genoeg zicht) om eerder te kunnen zien dat het verkeer verderop opgestopt zou raken, en had bij het wegrijden bij groen dus nog niet het vermoeden dat ik op het kruispunt stil zou komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ik denk het niet. Want je kunt hem niet meer zien. Maar dat is de vraag inderdaad. Koos, kom dr maar in! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RemcoDelft schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:55:
[...]

Waardoor je wel genoodzaakt bent om mee te doen....
N206 is dat zo vaak het geval... Weg voor je loopt leeg, links krijgt groen. weg loopt vol. Wij krijgen groen. Wij krijgen rood. Weg loopt leeg. Verkeer van links krijgt groen. Weg loopt vol. Wij krijgen groen. Enz. enz. enz...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
[...]
Nee, op dat moment maakt de kleur van het licht niet uit. Je bent dan al in overtreding omdat je stil staat op een kruispunt.
Omdat je dat niet terug kan draaien, moet je zorgen dat je andere weggebruikers zo min mogelijk hindert.
Als je niemand blokkeert betekent dat dus stil blijven staan totdat je veilig het kruispunt over kan steken (oogjes gebruiken). Als je de boel wel blokkeert moet je wachten tot je (veilig) aan de kant kan.

Mensen die groen hebben en er niet doorkunnen... Tsja, die moeten even geduld hebben. Je kan niet door de auto die voor je staat heen. Dat ze gaan toeteren of op andere manieren agressief gaan doen is meer een gevolg van hun eigen geestelijke beperking.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:21

Aganim

I have a cunning plan..

Rainbow schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:31:
Overigens vraag ik me af of degenen achter mij wel een geluidssignaal zouden mogen afgeven als het verkeerslicht op groen gaat, om mij te laten weten dat ik door kan/mag rijden. Bij de theorie heb ik geleerd dat de claxon alleen gebruikt mag worden ter afwending van direct gevaar, en dat is in deze situatie toch niet echt aan de orde.

Dat is de enige reden waarvoor ze gebruikt mogen worden, maar ik maak het regelmatig genoeg mee dat iemand even een korte, rustige toeter geeft als iemand ongelukkig staat, zoals in jouw situatie. Officieel mag het niet, maar ik zie niet zoveel probleem met kort attenderen dat het licht weer groen is voor iemand die het niet meer kan zien. Kan ook een potentieel gevaarlijke situatie voorkomen als diegene niet door heeft dat het verkeer weer mag oprijden en de rest daardoor weer in de remmen moet.

Overigens, als ze daar op zouden gaan handhaven zie ik liever dat ze op een gemiddelde dag eens bij mij in de buurt komen staan als er weer eens een trouwerij is geweest in de moskee aan de andere kant van de wijk. Disclaimer, ik heb geen problemen met moslims an sich, maar wel met tig keer in de week een stoet van 20 auto's die stapvoets continu luid claxonerend door de straat komt tuffen. |:( Dat valt ook moeilijk meer onder het kader 'ik probeerde een onveilige situatie te voorkomen' te scharen. :P

Anyway, on-topic: ik denk dat dit nu 1 van die situaties is die je niet zwart-wit in een regel zal kunnen pakken. De bijzondere verrichting is mooi bedacht, maar gaat die niet net zo hard op voor de auto die van rechts kwam? Ik neem even aan dat die ook stil stond.

[ Voor 7% gewijzigd door Aganim op 30-05-2018 15:43 . Reden: Zin iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:52
[...]

Nou ja, dat roept wel de vraag op wat het "bereik" van verkeerslichten is. Want in feite waren de verkeerslichten achter mij, kunnen verkeerslichten die achter mij staan nog wel mijn voorrang regelen? Of gelden die dan inderdaad voor al het verkeer over het hele kruispunt, ook als je er al voorbij bent? Dat zou dan namelijk betekenen dat als je door groen rijdt en daarna het verkeerslicht op rood springt (laten we voor dit hypothetische geval oranje/geel heel eventjes negeren), je ook zou moeten stoppen.

Het feit dat jij voorbij het verkeerslicht bent gereden betekent niet dat de verkeerslichten niet meer belangrijk zijn, voor alle overige weggebruikers op die kruising gelden de verkeerslichten namelijk nog steeds! De verkeerslichten zijn zo afgesteld dat je normaliter voldoende tijd hebt om het kruispunt over te rijden. Feitelijk sta jij in de weg en dien je iedereen een vrije doorgang te verlenen( want hun hebben groen ) Die haaientanden staan daar alleen maar om het verkeer te regelen als alle verkeerslichten niet meer werken of zodanig van slag/kapot zijn dat hier niet meer van uitgegaan kan worden. ( zou wel heel apart worden anders )

Aangezien jij een "verkeerde inschatting" hebt gemaakt of pech gehad hebt. Dat doet er niet veel toe. Moet jij het daarna zelf oplossen zonder het overige verkeer zo min mogelijk hinder er van te geven. Hoe dat het beste is, moet je zelf in zo'n situatie bepalen.

Maar als jij dan gaat rijden op het moment dat de andere baan groen heeft , kan ik me voorstellen dat die andere persoon geïrriteerd is, want je rijdt dan dus, voor hem gezien, door rood en dat is niet zo handig :+

[ Voor 12% gewijzigd door jantje 2 op 30-05-2018 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dit verkeerslicht geldt voor jou, het is immers voor jouw rijbaan die het kruispunt oprijdt. Dat jij, tegen de regels in (dat weet je inmiddels wel), het kruispunt bent opgereden betekent niet dat het verkeerslicht niet meer voor jou geldt. Als je gewoon bij de stopstreep had gewacht had je het gewoon kunnen zien. In jouw hypothetische geval ben je niet direct na het licht gestopt maar rij je door, in dat geval blokkeer je ook geen kruising en hoef je niet te stoppen. Er is met de afstelling van de lichten rekening gehouden met dat jij over het kruispunt heenrijdt, pas als jij theoretisch eroverheen bent is jouw licht rood (door oranje wachttijd) en springt die van jouw rechtskomende auto op groen. Ze kunnen moeilijk iets gaan inbouwen voor wanneer iemand besluit stil te gaan staan na het stoplicht...

In theorie mogen ze dat niet, in de praktijk gaat dat toch wel gebeuren. Mensen toeteren om het minste geringste, en als degene vooraan het stoplicht niet doorrijdt doen ze het absoluut zeker. Dus in dit geval had je echt wel geweten wanneer het groen was, gewoon ff rustig wachten dus! :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is in zulke gevallen echt niet altijd een verkeerde inschatting. Soms staat het onverwachts stil en als jij dan op het kruispunt staat hebben de anderen gewoon pech. Je gaat bij groen toch niet pas rijden als degene voor jou het kruispunt compleet overgereden is? Dan gaat het lang duren bij het stoplicht....

Ik zou in het geval van de TS misschien ook wel meteen het kruispunt opgereden zijn. Door na het stoplicht te gaan wachten creëer je voor jezelf een probleem waarbij je zowel het stoplicht niet meer kunt zien als helemaal niet meer kunt doorrijden, omdat het andere verkeer al gaat rijden en dan alsnog oprijden (wat TS deed) nog gevaarlijker is.

(ik bedoel dus niet het kruispunt oprijden als het al stapvoets rijdt, want dan weet je dat je de boel gaat blokkeren)

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 30-05-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
Situatie is je inmiddels wel duidelijk, gewoon wachten voor het verkeerslicht dus.

Maar die wet heeft het over en, niet of.
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het juiste 'wettelijke' antwoord is al enkele malen gegeven.
Er zijn echter verschillende situaties denkbaar en praktijk waar je helemaal niets mee gaat opschieten als je elke keer wacht op een vrij kruispunt. Om bij het voorbeeld van TS te blijven: als er elke keer van links en rechts auto's aankomen die aansluiten, zou er elke keer bij groen licht voor TS geen ruimte zijn. Waarschijnlijk beginnen ze dan wel achter je te toeteren en/of in te halen.

Op kleinere schaal komt deze situatie ook vaak voor bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom bij zijwegen van rechts zonder voorrang. Op zo'n moment komt het wat mij betreft aan op (voorrang) geven en nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 30-05-2018 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
macnerd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:40:
Op het water gelden ook voorrangsregels, maar bovenal geldt daar 1 regel: indien mogelijk moet je altijd een botsing proberen te voorkomen.
Op het water geldt nog een regel: iedereen is verplicht alles te doen wat volgens "goed zeemanschap" noodzakelijk is om een aanvaring te voorkomen, ook als de regels daarvoor gebroken moeten worden.
Op de weg bestaat zo'n regel niet, met als resultaat dat mensen soms wachten voor rood terwijl achter ze een ambulance met loeiende sirene staat.
Koos Spee ( :+ ) heeft dit ooit in Wegmisbruikers genoemd. Het ging erom of je mag toeteren als degene voor je niet zit op te letten. Koos zei dat geen agent je daar een boete voor zal geven, en je zou kunnen beargumenteren dat het gevaarlijk is om niet te gaan rijden (mensen verwachten iets anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:10
Een overweg geldt ook als een kruising. En dus gelden dezelfde regels : bij rood licht rij je niet meer door. Tevens moet je dus zien dat je de kruising/overweg ten allen tijden moet kunnen vrijmaken.

Hieronder een bestaande situatie in Herentals. Iets voorbij de overweg ligt een groot druk rondpunt, en dus ontstaan er opstoppingen (ter hoogte van het gevulde rode vak). Als dus daar wagens staan dan rij je niet de overweg op, en blijf je dus wachten ter hoogte van het rode kader. Rij je achter een vrachtwagen of camionette, en heb je totaal geen overzicht op de situatie, stop je ook ter hoogte van het kader, tot je ziet dat het veilig is om de overweg te kruisen.

Bij een overweg hebben de meeste mensen dat verstand wel om te blijven wachten, waarom op een gewoon kruispunt niet?

overweg

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 17:56
Naar mijn idee had jij voorrang, omdat je op een voorrangsweg reed/stond, na reeds de stoplichten te hebben gepasseerd.

De toererende auto had je naar mijn idee voorrang moeten verlenen om het kruispunt vrij te maken, ook al stond zijn stoplicht op groen. Deze stoplichten stonden voor hem dan ook voor de haaientanden. En op het moment dat ie die nadert, zou ie naar mijn idee nog steeds voorrang moeten verlenen vanwege die haaientanden.

Naar mijn idee had je de stoplichten dus weg moeten denken als beide deze al gepasseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:12
Als er permanente drukte is dan gaat afslaand verkeer de file verder aanvullen.
Mocht je dan wachten tot de kruizing vrij is kun je eigenlijk nooit meer rijden. Een situatie die je binnen de bebouwde kom steeds vaker tegenkomt in de spits.. dan wordt het toch een beetje geven en nemen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57

macnerd

No Apples please :-)

RemcoDelft schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:22:
[...]

Op het water geldt nog een regel: iedereen is verplicht alles te doen wat volgens "goed zeemanschap" noodzakelijk is om een aanvaring te voorkomen, ook als de regels daarvoor gebroken moeten worden.
Dat is precies de regel die ik bedoelde. Ik heb ooit een zeilcursus gedaan maar dat is weer lang geleden :-)

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 18:55
NiGeLaToR schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:38:
Als er permanente drukte is dan gaat afslaand verkeer de file verder aanvullen.
Mocht je dan wachten tot de kruizing vrij is kun je eigenlijk nooit meer rijden. Een situatie die je binnen de bebouwde kom steeds vaker tegenkomt in de spits.. dan wordt het toch een beetje geven en nemen.
Helaas een veelvoorkomende probleem rond mijn werk. Gevolg: Niemand gunt elkaar meer het licht in de ogen en vanuit ALLE richtingen zo veel mogelijk drukken waardoor er uiteindelijk niemand iets mee opschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat je het niet handig deed is wel duidelijk zoals je zelf zegt en het merendeel je hier graag vertelt. Alleen die toeteraar die is niet wijs vind ik. In plaats van begrip voor de situatie en jou laten passeren gaat hij/zij zich agressief gedragen. Ik vind jou meer verstand hebben dan die toeteraar dus. Het verkeer is geven en nemen, maar soms moet je nemen omdat je er anders er over een uur nog staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:12
Divak schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Helaas een veelvoorkomende probleem rond mijn werk. Gevolg: Niemand gunt elkaar meer het licht in de ogen en vanuit ALLE richtingen zo veel mogelijk drukken waardoor er uiteindelijk niemand iets mee opschiet.
Precies.. heb ik hier ook, wil ik de weg oversteken om de andere kant op te gaan, word ik er door verkeer wat in de file staat de tegengestelde richting op niet tussen gelaten. Superhandig.

Maargoed, degene die me er dan wel doorlaat krijgt een staande ovatie, want goed gedrag moet je belonen :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 10:27

Reptile209

- gers -

NiGeLaToR schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:00:
[...]

Maargoed, degene die me er dan wel doorlaat krijgt een staande ovatie, want goed gedrag moet je belonen :+
Dus @NiGeLaToR stapt uit en:
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/GQnsaAWZ8ty00/giphy.gif
:+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:03
Is dat zelf ook zo'n regel?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RocketKoen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:52:
[...]
Nee, op dat moment maakt de kleur van het licht niet uit. Je bent dan al in overtreding omdat je stil staat op een kruispunt.
Als ik kijk waar TS staat, is ie netjes gestopt voor het kruispunt zelf (iig hindert hij daar niemand) maar wel voorbij de stopstreep. Volgens mij is de regel dat je het kruispunt vrij moet houden en niet dat je voor de stopstreep moet wachten ?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:21

Aganim

I have a cunning plan..

redwing schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:37:
[...]

Als ik kijk waar TS staat, is ie netjes gestopt voor het kruispunt zelf (iig hindert hij daar niemand) maar wel voorbij de stopstreep. Volgens mij is de regel dat je het kruispunt vrij moet houden en niet dat je voor de stopstreep moet wachten ?
TS geeft aan een van de rijstroken iets te blokkeren toen hij stilstond. Dan sta je per definitie al op het kruispunt. :)

Althans, dat maak ik op uit:
Ook waar ik al stil stond, blokkeerde ik al deels de weg van de met groene pijl aangegeven verkeersstroom, maar de andere verkeersstromen niet naar mijn inzien.
En dat het kruispunt vrijgehouden moet worden is inmiddels tot uit den treure besproken, ik denk dat de consensus is: dat klopt, maar in de praktijk lukt dat helaas soms niet.

Sowieso moet je altijd voor de stopstreep wachten, waar dacht je dat dat ding anders voor is? :P

[ Voor 33% gewijzigd door Aganim op 30-05-2018 15:54 . Reden: Citaat toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

[...]

[...]

Ik kom zelf uit Groningen en die verkeerslichten geven weinig problemen. Alleen in Rotterdam wordt het een zooi, maar hier blijven we zelf nog nadenken. :+ Als een verkeerslicht in werking is, dan tellen alle andere regels niet. Ook als alles op groen gaat dus, want het verkeerslicht wekt gewoon, dus haaientanden, rechts heeft voorrang, etc. gelden eenvoudig niet. Gewoon nadenken en leven en laten leven is het advies en vriendelijk blijven. Als het mis gaat, dan wordt je altijd nog beoordeeld op gedrag. Zo is een bromfietser veroordeeld in zo'n geval voor het niet aanpassen van de snelheid naar omstandigheden. Simpel 8)

Wat betreft het verkeersdilemma hier, je mag inderdaad zo'n kruising dan niet opgaan, ook al is het groen. Er wordt ook verwacht dat je genoeg verkeersinzicht hebt om in te schatten of het gaat lukken of niet. Dan heb je nog gevallen die je écht niet kan zien aankomen, zelfs met glazen bol in de auto. Dan is het gewoon oplossen van de situatie zonder brokken, zoals je nu lijkt te hebben gedaan. Die gene die van rechts kwam had misschien wel voorrang, maar had jou ook gewoon kunnen helpen en vriendelijk blijven. NIemand is er bij gebaat om de situatie te laten zoals deze was op het moment. Sommige mensen zijn alleen kortzichtig en denken enkel aan hun eigen stukje. Overigens is het niet zo dat als jij daar staat, terwijl je door groen bent gereden dat die voorrang er steeds blijft. Als anderen groen krijgen, dan heb jij die mensen voor te laten. De haaientanden zijn er alleen voor om het te regelen als het verkeerslicht niet werkt, niet als secundair voorrangsmaatregel.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

[...]

Nee die regels gelden dus niet (lees ook het verhaaltje over de groene stoplichten in Groningen maar).
Dat zal lokaal zijn geregeld via een APV oid. Landelijk gaat dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
210667 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:09:
[...]

Dat zal lokaal zijn geregeld via een APV oid. Landelijk gaat dat niet op.
Nee, dat staat in de normale verkeersregels. Simpelweg als er werkende verkeerslichten staan gelden de verkeerstekens niet. Staat er b.v. een verkeersregelaar gelden de stoplichten niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

https://www.theoriewereld...-(verlenen-van-voorrang)/
redwing schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:13:
[...]

Nee, dat staat in de normale verkeersregels. Simpelweg als er werkende verkeerslichten staan gelden de verkeerstekens niet. Staat er b.v. een verkeersregelaar gelden de stoplichten niet.
Yep...klopt.. :)

[ Voor 61% gewijzigd door 210667 op 30-05-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
RemcoDelft schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:22: Op het water geldt nog een regel: iedereen is verplicht alles te doen wat volgens "goed zeemanschap" noodzakelijk is om een aanvaring te voorkomen, ook als de regels daarvoor gebroken moeten worden.
Op de weg bestaat zo'n regel niet
Op de weg ben je toch ook schuldig als je een ongeluk redelijkerwijs had kunnen voorkomen maar dat niet hebt gedaan?
Arator schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:27:
Een overweg geldt ook als een kruising. En dus gelden dezelfde regels : bij rood licht rij je niet meer door. Tevens moet je dus zien dat je de kruising/overweg ten allen tijden moet kunnen vrijmaken.
Bij ons in de omgeving ook zo'n situatie, verkeerslichten net na de spoorwegovergang.
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656

Toch zie ik regelmatig een auto een poging wagen. En dan ineens.... Beginnen de rode lampen te knipperen, die mensen raken dan best in paniek :+ Hopelijk een wijze les, maar sommige mensen zijn gewoon echt hardleers/eigenwijs. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb hier ook dagelijks te maken met een drukke kruising met verkeerslichten. Ik blijf lekker voor groen staan totdat ik de inschatting maak dat ik niet stil kom te staan op het kruisvlak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Op de weg bestaat zo'n regel niet, met als resultaat dat mensen soms wachten voor rood terwijl achter ze een ambulance met loeiende sirene staat.
In het wegverkeer is er ook zo'n regel, het beroemde artikel 5: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

M.b.t. de regels:
  • Je mag de kruising niet blokkeren.
  • Verkeerstekens gaan boven verkeersregels (dus borden en haaientanden gaan boven "rechts heeft voorrang")
  • Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens (dus de lichten gaan boven borden en haaientanden, indien in werking).
De verkeerslichten waren in werking, dus die gelden m.b.t. voorrangsregels. Dat TS en/of anderen het licht niet (meer) kunnen zien, is daarbij verder niet van belang, je valt niet ineens terug op de verkeerstekens of standaardregels omdat je toevallig het licht voorbij bent.

Uiteindelijk is het dan zoals gezegd het verstandigst het gewoon in onderling overleg op te lossen. Wat niet kan, dat kan niet. Is het voor jou veilig om door te rijden? Dan gewoon doorrijden. Is het veiliger om een ander voor te laten gaan, dan dat doen.

[ Voor 37% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-05-2018 17:12 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Laatst online: 18-04 00:22

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verkeerslichten gaan voor verkeerstekens mbt voorrang. Dus, is het licht op rood dan heeft verkeer op de kruisende baan voorrang.
Dus in deze situatie is het dan vooral kwestie van gezond verstand gebruiken om geen gevaarzetting te creëren... Dus als je niemand in de weg staat, lekker blijven staan. Hinder je het verkeer dan zul je door moeten rijden... Maar of het kruisende verkeer jou daarbij voorrang moet verlenen? In principe niet, maar doen ze het niet, dan zijn zij wel mede oorzaak van hinder in het verkeer - dus in die zin zullen zij, zelfs terwijl ze voorrang hebben, jou toch de gelegenheid moeten bieden door te rijden. Maar dat mag best onder enig protest (en of iemand dat moet uiten middels obscene gebaren mag een ieder zelf over oordelen :P ) - immers:

Veel beter is natuurlijk deze situatie in zijn geheel te voorkomen, dus als er een opstopping ontstaat op een kruispunt stop je ook bij groen licht voor de stopstreep bij het verkeerslicht - pas als er voldoende ruimte is om het gehele kruispunt over te steken én het licht staat dan nog altijd (of inmiddels weer) op groen steek je daadwerkelijk over.

[ Voor 18% gewijzigd door kazz1980 op 30-05-2018 17:31 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:54:
In het wegverkeer is er ook zo'n regel, het beroemde artikel 5: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Artikel 5 regelt dingen die je NIET mag doen, op het water gaat het over dingen die je zo nodig WEL moet doen, ook als ze verboden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:54:
De verkeerslichten waren in werking, dus die gelden m.b.t. voorrangsregels. Dat TS en/of anderen het licht niet (meer) kunnen zien, is daarbij verder niet van belang, je valt niet ineens terug op de verkeerstekens of standaardregels omdat je toevallig het licht voorbij bent.
Alleen indien onverenigbaar. De regels tussen verkeerslichten en het niet mogen oprijden van een kruising indien deze niet vrij is, zijn verenigbaar met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

RemcoDelft schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:57:
[...]

Artikel 5 regelt dingen die je NIET mag doen, op het water gaat het over dingen die je zo nodig WEL moet doen, ook als ze verboden zijn.
Die regel stelt helemaal niet wat je wel moet doen. Alleen dat je in het geval van een naderende aanvaring dat moet zien te voorkomen. Dus eigenlijk ook wat je niet moet doen, namelijk een aanvaring laten gebeuren. Wat er wel moet gebeuren is namelijk altijd onduidelijk. De communicatie daarover is ook meestal lastig. Net als twee mensen die elkaar tegemoet wandelen, wie gaat er links, of toch rechts? Daarbij mag je, zonder een nadrukkelijke regel, ook best regels overtreden om gevaren te voorkomen. Doorgetrokken streep over of vluchtstrook op gaan om een aanrijding te voorkomen, raam inslaan om kind of huisdier van oververhitting te redden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:14:
[...]
Alleen indien onverenigbaar. De regels tussen verkeerslichten en het niet mogen oprijden van een kruising indien deze niet vrij is, zijn verenigbaar met elkaar.
Daarom zei ik ook "m.b.t. de voorrangsregels", want daar ging de vraag over. Punt is dat de verkeerslichten in dit geval de voorrangsregels bepalen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ex Nunc schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:17:
Net als twee mensen die elkaar tegemoet wandelen, wie gaat er links, of toch rechts?
In het BPR is dat gewoon geregeld: je wijkt beiden uit naar rechts.
Daarbij mag je, zonder een nadrukkelijke regel, ook best regels overtreden om gevaren te voorkomen. Doorgetrokken streep over of vluchtstrook op gaan om een aanrijding te voorkomen
Het gebruik van de vluchtstrook is ook bij wet geregeld.
raam inslaan om kind of huisdier van oververhitting te redden, etc.
Dat heeft niets meer met verkeer te maken.

Voorbeeld voor het wegverkeer: Door rood rijden voor een zwaailicht? Niet doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:20
Hulde dat je je hier even in verdiept. Hier staan de kruispunten elke spits vol met auto's. Bijna Niemand die het principe ' pas rijden als je het kruispunt volledig over kan steken' toepast. Ik begrijp dat echt niet.
Het resulteert altijd in opstoppingen en blokkades.

In jouw geval: je deed een inschatting en handelde daarnaar. Volgens mij heb je het juiste gedaan. Dat die medeweggebruiker daar zoveel moeite mee had, jammer. Misschien dacht diegene dat je opzettelijk door rood reed.. (Want hij heeft groen maar jij rijdt ook). Zolang je even verontschuldigend je hand op steekt en niet gaat wijzen/schelden/anderzijds 'roadragen' is er meestal niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

RemcoDelft schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:02:
[...]

In het BPR is dat gewoon geregeld: je wijkt beiden uit naar rechts.

[...]

Het gebruik van de vluchtstrook is ook bij wet geregeld.

[...]

Dat heeft niets meer met verkeer te maken.

Voorbeeld voor het wegverkeer: Door rood rijden voor een zwaailicht? Niet doen!
BPR als in? Geef maar eens de wettekst door waar het geregeld is hoe wandelaars elkaar moeten passeren. Ik ben reuze benieuwd.
Leuk dat je alleen eruit pakt wat jou uitkomt, maar in de regels voor een vluchtstrook staat niets vermeldt over uitwijkacties. Er wordt alleen iets genoemd als noodgevallen, maar valt een uitwijkactie daar onder?
Misschien heeft die laatste niets met verkeer te maken, maar wel dat het niet bijzonder ris om regels te overtreden om andere belangen te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

Volgens mij hebben ze in Londen voor een hoop kruispunten, het kruispuntvlak ingekleurd. Als je daar op stil staat en een andere rijrichting krijgt groen krijg je vanzelf een bon in huis vanwege de *flits*palen die daarvoor staan. Zelfs al sta je met een bumper over de lijn.

edit: hier dus bijvoorbeeld :)

[ Voor 28% gewijzigd door M2M op 30-05-2018 23:37 ]

-_-

Pagina: 1