Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 16:56
Hallo mede-tweakers,

daar is er weer eentje. Iemand die geen ervaring heeft met overklokken maar toch wel heel erg nieuwsgierig is na wat er kan gebeuren met een eventuele performance boost. Ik heb gisteren mijn eerste unlocked processor gekocht, namelijk de i7 8700K. Heb al vele reviews gelezen en daarin wordt vaak vermeld dat de TDP van deze chip extreem hoog is. Benchmarks op YouTube geven dat ook aan en daarom heb ik besloten om een AoI Liquid Cooler aan te schaffen van Corsair (Hydro 100x Series) zodat de processor lekker koel blijft.

Een vriend van mij zei dat ongeveer 10% van alle componenten die gemaakt worden fouten kunnen bevatten waardoor bijvoorbeeld een CPU niet meer gaat werken. Ik wil het liefst mijn processor overklokken (want ja waarom zou je anders een K versie kopen t.o.v een non-K versie). Alleen nu zit ik met de vraag: Moet ik nu al gaan overklokken of wachten totdat de garantie is verlopen. Want het lijkt mij niet dat de garantie erop blijft zitten als ik ga overklokken, ook al is het een fabricage fout?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Beste antwoord (via ItsFlokkie op 31-05-2018 10:09)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Cflokkie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:55:
[...]
Een vriend van mij zei dat ongeveer 10% van alle componenten die gemaakt worden fouten kunnen bevatten waardoor bijvoorbeeld een CPU niet meer gaat werken.
[...]
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Als die vriend vaker dingen ter plekke verzint zou ik hem voortaan maar met een flinke korrel zout nemen.
Cflokkie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:35:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan een simpele overklok geen kwaad zolang de temperaturen niet de spuigaten uitloopt? Want anders ga ik het gelijk proberen dit weekend! :)
Een overklok komt de levensduur waarschijnlijk niet ten goede. Een verhoging van voltage en temperatuur heeft altijd gevolgen. Blijft het binnen de perken dan hoef je daar niets van te merken, niemand gebruikt een CPU nog tegen het einde van de verwachte levensduur. Plus vaak zal het moederbord er meer last van hebben (mits voltage binnen de perken blijft).

[ Voor 41% gewijzigd door |sWORDs| op 31-05-2018 08:07 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 22:49
Gewoon overclocken.
Ze kunnen dat niet zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Bouman
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-03 16:34
u overclocken de kans dat het overclocken fout gaat is heel klein.
en volgens mij kunnen ze het ook niet echt zien als je b.v 10 procent overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Dus een overclock naar 5GHz met de juiste Core Voltage moet geen probleem zijn? Heb verschillende guides gezien dat de max core voltage rond de 1.35 zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Overklokken is een kwestie van proberen, meten, proberen. Geen twee CPU's zijn identiek. Het is immers slechts een platgeslagen stukje steen wat we hebben leren 'denken' door er bliksem doorheen te jagen.

Begin stap voor stap met het verhogen van de snelheid, totdat je stabiliteit kwijt raakt. Verhoog dan de vcore, en ga verder... tot je een balans hebt gevonden van wat je wil, tegenover wat je krijgt. Mocht je nog meer willen, ga dan lopen klooien met de heatspreader, polijstmiddel, LN2 zuilen, vcore unlocks, throttle-overrides, etc... maar dan zien ze wel wat je hebt gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Umbrah schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:57:
Overklokken is een kwestie van proberen, meten, proberen. Geen twee CPU's zijn identiek. Het is immers slechts een platgeslagen stukje steen wat we hebben leren 'denken' door er bliksem doorheen te jagen.

Begin stap voor stap met het verhogen van de snelheid, totdat je stabiliteit kwijt raakt. Verhoog dan de vcore, en ga verder... tot je een balans hebt gevonden van wat je wil, tegenover wat je krijgt. Mocht je nog meer willen, ga dan lopen klooien met de heatspreader, polijstmiddel, LN2 zuilen, vcore unlocks, throttle-overrides, etc... maar dan zien ze wel wat je hebt gedaan ;)
Dus als ik het goed begrijp kan een simpele overklok geen kwaad zolang de temperaturen niet de spuigaten uitloopt? Want anders ga ik het gelijk proberen dit weekend! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat heb ik compleet niet gezegd. Bovendien suggereer je niet een simpele overklok, je suggereert een ~33% clock overklok met een (lastig te bepalen omdat het ding zo fluide is maar meeste bronnen denken 1,1v als default) praktisch 20% vcore boost.

Misschien heb je wel het maandag exemplaar en houd het bij 200MHz wel op. Overklok, stresstest, overklok. Die volgorde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Cflokkie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:55:
[...]
Een vriend van mij zei dat ongeveer 10% van alle componenten die gemaakt worden fouten kunnen bevatten waardoor bijvoorbeeld een CPU niet meer gaat werken.
[...]
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Als die vriend vaker dingen ter plekke verzint zou ik hem voortaan maar met een flinke korrel zout nemen.
Cflokkie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:35:
[...]

Een overklok komt de levensduur waarschijnlijk niet ten goede. Een verhoging van voltage en temperatuur heeft altijd gevolgen. Blijft het binnen de perken dan hoef je daar niets van te merken, niemand gebruikt een CPU nog tegen het einde van de verwachte levensduur. Plus vaak zal het moederbord er meer last van hebben (mits voltage binnen de perken blijft).

[ Voor 41% gewijzigd door |sWORDs| op 31-05-2018 08:07 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1