Gps tracker/volger voor ouderen (met dementie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-01-2023
Ik ben opzoek naar een gps tracker voor iemand met dementie. Misschien dat er hier wat ervaringen zijn/slimme oplossingen voor zoiets?

Ik kan een hoop aan tracking devices vinden op internet, van goedkoop tot duur en vaak (helaas..) veel slechte reviews.

Het enige wat het apparaat moet kunnen is een locatie versturen naar een app of browser. Paniekknop of iets dergelijks is niet nodig. (Die is naar ik vermoed onbruikbaar, word of ingedrukt als er niks aan de hand is, en niet ingedrukt mocht er wel wat aan de hand zijn)

Hij gaat nog graag een stuk wandelen of fietsen, zodoende is het fijn om toch een locatie te kunnen bepalen. (oude routes zijn ingesleten in het geheugen, maar de vraag is wanneer dat ook een keer in de war is)
Plus zomaar weg gaan uit huis kan met zoiets ook voor minder paniek zorgen.

Mocht iemand ervaring of tips hebben voor goeie gps trackers, dan hoor ik dat graag :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-04 14:09

GforceNL

Out of memory....

Bij Apple kun je standaard je locatie delen met je gezin. Voorwaarde is wel dat hij zn telefoon mee neemt, maar dat zelfde is van toepassing op een GPS tracker.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
Life360 op een mobiele telefoon (met data uiteraard)
Jij en iedereen die je dan toevoegd kan zien waar hij dan is en is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:40
Waarom neem je niet gewoon een oude telefoon, die kun je ten alle tijden traceren met een "find my phone" functie. Echte standalone GPS trackers zijn vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alra
Dank voor de snelle reacties! dat is inderdaad een hele goeie. Hij heeft nu altijd een gewone (niet smart) telefoon bij zich zodat we hem kunnen bellen.
Maar een goedkope of oude smartphone opsnorren en gewoon meegeven/in zijn jas stoppen is een erg goed idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jas gaat niet per se mee en 'die vervelende computer' in de broekzak gaat weggegooid kunnen worden (edit: bij minder scherpe periodes). En moet je dagelijks opladen. Een polsbandje, of hals, is wat zekerder. Maar wel duidelijk duurder dan een oude foon.

Is er bij een lokale ouderenzorginstelling niet iets te huren?

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 30-05-2018 09:15 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alra
F_J_K schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:15:
Jas gaat niet per se mee en 'die vervelende computer' in de broekzak gaat weggegooid kunnen worden (edit: bij minder scherpe periodes). En moet je dagelijks opladen. Een polsbandje, of hals, is wat zekerder. Maar wel duidelijk duurder dan een oude foon.

Dat is inderdaad wel een punt, nu past hij juist nog erg goed op zijn spullen, maar hoe dat in de toekomst gaat....
Ik zat al te kijken naar horloges/polsbandjes, maar vaak zijn dit fit bandjes. dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Ik zal inderdaad ook eens bij de zorginstelling informeren, goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn moeder gebruikt een gps tracker met de naam Spotter.
Op dit moment nog om te testen, er zit wel een sos knop op en je kan schijnbaar ook met elkaar praten zover dat nog mogelijk is.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik weet dat er ook "Huisdieren" trackers zijn met gps. Dit zou je als een soort polsband kunnen gebruiken? Zit je vaak wel aan een abonnement vast voor het maandelijkse internet gebruik van dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Helaas heb ik met hetzelfde te maken. Daarom even mijn situatie delen.

Hij wandelt niet, maar fietst wel. En met fietsen kan hij behoorlijke afstanden afleggen. Ik ben daarom aan het nadenken voor een oplossing op de fiets zelf. Hij kan wel zijn jas, telefoon of armband vergeten, maar heeft per definitie wel zijn eigen fiets bij zich. Dan is het ook niet erg als de tracker groter is. Als de tracker maar niet afhankelijk is van dagelijk of wekelijks opladen.

Ik heb nog niet de juiste tracker gevonden. Maar ik deel deze situatie omdat volgens mij een tracker op een fiets misschien makkelijker is dan een armband o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:09
F_J_K schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:15:

Als iets, hoe simpel ook, het label "medisch hulpmiddel" heeft is het vaak verschrikkelijk duur. Zou zelf naar een tracker kijken die je ook op een huisdier of fiets of iets dergelijks kan bevestigen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Een tracker horloge zou iets kunnen zijn. Je hebt daar namelijk ook versies voor ouderen voor. In mijn omgeving maakt er ook iemand gebruik van zo'n horloge icm met de app van een niet nader te noemen organisatie en daar hoor ik lovende berichten over.

Als je online besteld kan je een weekje tot 2 kunnen testen en als je er dan toch niets in ziet stuur je hem gewoon weer terug.

@robertnld Je zou een tracker horloge ook kunnen bevestigen aan de fiets zelf, als een soort boordcomputer.

[ Voor 55% gewijzigd door sassymousasi op 30-05-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
@sassymousasi Ik vind "als een soort boordcomputer" wel een aardig idee. Dan zit de sos knop zichtbaar aan het stuur. Ook hoef ik hem dan niet onder het zadel o.i.d. te verstoppen.

Ik heb wel even naar de verschillende testen van tracker horloges gekeken. Ze moeten om de paar dagen worden opgeladen. Zo vaak ben ik daar niet. Ideaal zou standby tjid van 1 maand zijn, maar 2 weken zou ook al helpen. Dan ben ik altijd op tijd met een bezoek om de tracker op te laden.

Met alle, soms tegenstrijdige requirements is het zoeken naar een goede oplossing best lastig. Geld is niet direct het probleem. Maar je wil iets hebben waarvan je met grote waarschijnlijkheid weet dat het werkt als er paniek ontstaat. Ik denk namelijk dat je er toch een beetje op gaat vertrouwen als je iets in gebruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:51
Mijn opa was aan het eind van zijn leven ook dement en liep nog wel eens weg. Voor hem is er toen een abonnement bij Zorgriem afgesloten. Volgens mij was dit niet persé heel goedkoop, maar wel redelijk robuust. Hij is er meerdere keren mee teruggevonden destijds.

Telefoons maar zeker ook zaken als horloges zijn niet handig. Die worden afgedaan, weggegooid etc. Hoewel mijn opa geregeld met drie horloges om zijn pols liep ;)

[ Voor 6% gewijzigd door posttoast op 30-05-2018 13:28 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
In de C't van juni staat een heel stuk over gps trackers. Ik ben nog niet verder gekomen dan het blad doorbladeren, meende dat er ook stuk in stond over 'zelfbouw'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 21:38
Zeer interessant topic. Kan ik wellicht goed gebruiken voor m'n moeder.
Natuurlijk doen echte tweakers dit met arduino zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:22

Nakebod

Nope.

BB-One schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:32:
In de C't van juni staat een heel stuk over gps trackers. Ik ben nog niet verder gekomen dan het blad doorbladeren, meende dat er ook stuk in stond over 'zelfbouw'.
Die wilde ik net ook noemen :)

Als ik het artikel zo doorscan is denk ik de algemene conclusie wel dat zowel de algemene trackers als specifieke "kinder/huisdier" trackers (Vooral lichter, niet per se slechter :P) maximaal een dag of 5 meegaan, mits er vrijwel geen locatie getraceerd wordt. Anders is het maar 1-2 dagen.

En de zelfbouw oplossing is zo te zien een smartphone met Traccar, icm een eigen Traccar server.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-04 19:42
BB-One schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:32:
Het zelfbouw stuk ging over het locaties op je eigen server opslaan, zodat de tracker niet naar China/NSA rapporteerde. Niet echt van toepassing/relevant hier.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
bushalte voor zn huis/flat/appartement neerzetten. en misschien beter een gesloten afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:24

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Wij gebruiken voor onze dochter een Q50 GPS horloge. Goedkoop ding via Aliexpress, maar doet het al ruim een jaar prima voor dat geld. Accu gaat +- 3 dagen mee, maar dan staat ie wel op elke minuut de GPS loggen. Dit kan ook elke 10 minuten of elk uur. Dat scheelt ook batterij. Qua data verbruikt ie nauwelijks wat. Sim-only kaartje erin en gaat :)

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Data hoeft niet duur te zijn... zeker met zulke kleine hoeveelheden..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:59
Kruidvat heeft de spotter tracker - kost wel 70 euro met abbo dat erbij komt

https://www.kruidvat.be/nl/spotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:22
Zeer interessant Topic.
Deels hobbymatig. Maar ook mijn moeder is figuurlijk wat van het pad af te raken. En voor dit letterlijk gaat worden, willen wij als familie daar ook wat aan kunnen doen.

Even de brainwaves die wij binnen de familie hadden:
Iets in een fiets bouwen is natuurlijk ideaal als moeder of vader vaak met de fiets weg gaat.
Met een flink accupakket in de buis onder het zadel(!) is dat lang vol te houden.
Ik ben zelf ook van de zelfbouw (meer PIC controlers dan Arduino) en met wat randelektronica is het zo te maken dat het apparaat in slaapmodus gaat als de fiets 10 minuten stil heeft gestaan.
In de schuur als alles OK is. Maar in het park is dat net zo goed geen probleem omdat dan de laatste locatie bekend is. En bij beweging wordt het apparaat weer geactiveerd.
In ons geval is moeders 2 dagen in de week bij een dagopvang. Dan kan de accu "stiekem" worden opgeladen.

Waar wij tegenaan liepen, was de mogelijkheid om te registreren.
Voor en tegens: Hoewel Kant en klare systemen vaak voorzien zijn van software en kaarten en zo, zijn ze vaak maar moeilijk van flinke externe batterijen te voorzien.
Daarbij is ook het (her)starten lastig met een systeem wat met tiptoetsjes moet worden ingeschakeld.
Daarom wilde ik het ook in een dhz omgeving maken.
Nadeel daarvan (voor ons dus) is dat ik niet weet hoe ik de ontvangen data thuis op Google maps zichtbaar kan krijgen.

Ik had voor alsnog dit voor ogen: Een Module waarvan ik inmiddels de naam niet meer weet (Fono nog wat). Deze is met externe electronica aan te sturen middels AT commando's.
Het apparaatje kan worden voorzien van een SIM kaartje (met een SMS only abonnement).
De coördinaten worden middels SMS verstuurd. Met een appje kun je de SMS inhoud mailen naar een server die... En daar loop ik vast. (en was ik zoekende en kwam ik hier uit)

Ik zoek iets wat een string aan cijfers uit een mail kan retrieven en dit weer kan geven in Google Maps.

NB Die GPS module heeft een 2G (GPRS) kaartje. Daarvan is de dekking beter dan bij 3G of 4G. De snelheid van data doorgeven is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

sugarlee89 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:10:
bushalte voor zn huis/flat/appartement neerzetten. en misschien beter een gesloten afdeling.
zo, jij gooit de menselijke factor gewoon direct de deur uit. Ik hoop dat je ouders niet van jou afhankelijk mochten ze ooit in diezelfde situatie terecht komen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:59
over die bushalte: ik ken minstens 1 bejaardentehuis in België dat in de tuin een bushalte heeft, waar de bus niet naar komt. Een echt bushokje van de lijn, met uurtabellen en alles erop en eraan. Werkt effectief bij demente bejaarden die willen vertrekken of een uitstap willen maken. Wanneer iemand het doorheeft dat er iemand in het bushokje zit te wachten, vragen ze aan de bewoners of die niet liever binnen een kop koffie komt drinken. Bejaarde komt mee naar binnen en mogelijks drama vermeden bij een kop koffie.

Je kan discussiëren over hoe ethisch het is - maar het is een zachte manier die zelfs overlijdens vermijdt (omdat demente bejaarden soms de neiging hebben om een paar dagen te verdwijnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 13:40

snoei

kabels... :D

Iotracker is een kleine (sleutelhanger) formaat tracker.
Met een batterijduur van 2 jaar ideaal om weg te stoppen in fietszadel.
Pagina: 1