Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Games crashen en keer weer abrupt terug naar Windows

Pagina: 1
Acties:

• Riflake
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-10 18:27
Beste Tweakers,

Ik weet niet of ik me in het juiste gedeelte bevind om deze vraag te stellen. Mocht dit niet het geval zijn, excuses daarvoor.

Ik (probeer) speel momenteel GTA 5 en The Witcher 3 op mijn pc. Na een minuut of tien crashen zowel het eerste als het tweede spel. Alleen van GTA 5 krijg ik een melding "exited unexpectedly". Ik heb een nieuwe videokaart gekocht, Asus Strix RX Vega 64 en een nieuwe voeding, Corsair HX 1200. Voorheen speelde dit niet, althans niet bij GTA. Toen had ik nog een MSI GTX 660. The Witcher speelde ik toen nog niet. Ik verdenk (wellicht onterecht) dat het aan mijn videokaart ligt. Ik heb Windows inmiddels opnieuw geinstalleerd, vervolgens alles laten updaten, nieuwe drivers geinstalleerd, enz. Echter zonder soelaas. Volgens Afterburner wordt mijn videokaart niet warmer dan 80 C. Ik heb ook een oudere driver van Asus geprobeerd voor mijn videokaart, ipv de allernieuwste. Het resultaat was hogere FPS en niet warmer dan 75 C. Niettemin blijven de bovengenoemde games crashen na niet al te lange tijd. Ik ben eigenlijk een beetje radeloos. Ik kan jullie hulp heel goed gebruiken. Mijn setup ziet er als volgt uit. Alvast ontzettend bedankt.
Besturing: Windows 10 x64
Moederbord: MSI X79A-GD45 8D
Werkgeheugen: 16 GB DDR3 2133 G Skill
Videokaart: Asus Strix OC RX Vega 64
Opslag: Samsung 840 Basic S-ATA en 1 TB WD 7200 RPM
Koeling: Corsair H115i
Behuizing: Corsair Crystal Series 570X RGB
Voeding: Corsair HX 1200
Processor: Intel Xeon 2690 V2

Mijn excuses als ik iets vergeten ben op te noemen.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Je zou een aantal dingen kunnen uitsluiten, afhankelijk van of je je oude onderdelen nog hebt.

Om te beginnen:

Als je je oude videokaart nog hebt, kun je die testen in je huidige systeem, komen de crashes daar nu wel voor, dan was het iig niet je videokaart. Komen ze niet voor, zou het ook nog een ander conflict zijn.

Wat je ook kunt doen, is monitoren met bijv. MSI afterburner, of bijv open hardware monitor om te zien wat er gebeurd qua temperaturen e.d. op het moment dat je spel crashed.

n.b. Ik vind 80c best wel warm, of is dat normaal voor de RX vega?

• Bl4ckShadow
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-03 12:49
Zoals @GromuhlDjun al had gezegd. Is het testen van je videokaart misschien het beste om mee te beginnen aangezien dit het nieuwe component in het systeem is (naast de PSU). Verwissel deze kijk of het probleem is opgelost en run evt wat stresstests voor beide kaarten. Als het probleem bij beide kaarten zich voordoet zal het waarschijnlijk een ander hardware/software probleem zijn wat is ontstaan tijdens het installeren van de PSU en GPU.
n.b. Ik vind 80c best wel warm, of is dat normaal voor de RX vega?
Voor de RX vega is een max temp van ongeveer 83 graden normaal!

• Riflake
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga vandaag de oude videokaart herplaatsen en die ook op zijn staart laten trappen. Ik heb de nieuwe vega kaart al gemonitord met Afterburner. Tijdens het monitoren kwam ik naar mijn mening geen spannende dingen tegen, behalve dan dat die kaart rond 80 C werd. Ik heb geen wetenschappelijke bron, maar die Vega kaarten kunnen - en vermoedelijk mogen - behoorlijk warm worden heb ik me ingelezen. Op die nieuwe kaart ga ik ook een stresstest laten uitvoeren met Furmark of Unigine. Ik dacht dat ik dat namelijk al eerder had gedaan, maar dan doe ik het gewoon weer opnieuw. Ik houd jullie op de hoogte van het nieuws. Bedankt!

• GromuhlDjun
Als aanvulling: monitor ook wat je CPU doet qua temperatuur. In je vorige opstelling was de 660 waarschijnlijk de bottleneck in veel gevallen. Omdat die bottleneck weg is, zou het kunnen zijn dat je CPU het zwaarder heeft omdat de videokaart deze veel beter bij kan benen.

@Bl4ckShadow Ik zie het, 80 graden is schijnbaar best normaal. Ik ben waarschijnlijk iets te elitair geworden door mijn eigen iets extremere gpu koelingoplossing
spoiler:
(Arctic Accelero III met 2x 140mm stille fan op een 1080ti; 60°C onder load, en nauwelijks geluid :P)

[ Voor 34% gewijzigd door GromuhlDjun op 30-05-2018 16:05 ]

• Bl4ckShadow
@GromuhlDjun
spoiler:
Ik zat er ook over te denken om m'n kaart te koelen met die aftermarket koeler, maar dan kan ik ook gelijk een nieuwe case kopen zo belachelijk groot is ie :P. Heb een oude 290x liggen, maar die zijn gemaakt om op 100 graden draaien met het geluid van een straaljager.. 8)7

• Riflake
Ik heb alles op laten meten tijdens het spelen van GTA door middel van Afterburner De Vega 64 haalt een maximale temperatuur van 80 C, maar zit vaker op een temperatuur van 70-75 C. De Xeon 2690 v2 wordt niet warmer dan 43 C. De processorbelasting is maximaal 22%. Na korte tijd spelen crasht de game alsnog. Ik heb die kaart 200 mhz ondergeklokt. Wellicht is de fabrieksklok toch te veel. Alsnog crasht de game. Witcher 3 trouwens ook.

Ik heb de videokaart even gewisseld met een GTX 660. De game crasht niet. Mijn volgende stap is om die Vega er weer in te zetten en stresstests op te gooien. Daarna weet ik het echt niet.

• Riflake
Qua geluid valt die videokaart nog mee. De referencekaarten van AMD schijnen wel heter te worden en geluid te produceren alsof er een Russische bommenwerper over je vliegt.

• GromuhlDjun
Het lijkt er toch heel erg op te lijken dat er dan iets met de videokaart is inderdaad. Om het uit te sluiten, zou je idealiter deze kunnen testen in een andere pc? Als die daar hetzelfde vertoont, weet je het 100% zeker.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
Ik had hetzelfde, na cpu vcore iets verhogen geen last maar van.

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:13
Heb je de oude driver al met DDU eraf gehaald en daarna de AMD geïnstalleerd?

• Bl4ckShadow
Riflake schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:28:
Qua geluid valt die videokaart nog mee. De referencekaarten van AMD schijnen wel heter te worden en geluid te produceren alsof er een Russische bommenwerper over je vliegt.
Ja de referencekaarten van AMD zijn echt belachelijk qua geluid terwijl ze de GPU wel redelijk op de juiste temperatuur kunnen houden. Zeker als je in afterburner de fan manual op 100% zet. Voordeel is wel dat de meeste van die GPU's zijn genmaakt om op relatief hoge temperaturen te werken.

• Bl4ckShadow
Riflake schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:26:
Ik heb alles op laten meten tijdens het spelen van GTA door middel van Afterburner De Vega 64 haalt een maximale temperatuur van 80 C, maar zit vaker op een temperatuur van 70-75 C. De Xeon 2690 v2 wordt niet warmer dan 43 C. De processorbelasting is maximaal 22%. Na korte tijd spelen crasht de game alsnog. Ik heb die kaart 200 mhz ondergeklokt. Wellicht is de fabrieksklok toch te veel. Alsnog crasht de game. Witcher 3 trouwens ook.

Ik heb de videokaart even gewisseld met een GTX 660. De game crasht niet. Mijn volgende stap is om die Vega er weer in te zetten en stresstests op te gooien. Daarna weet ik het echt niet.
Heb even voor je gezocht het blijkt dat het probleem ook verholpen kan worden door de drivers op je PC even te herinstalleren in deze volgorde:
"moederbord chipset, GPU & iGPU, Sata/nvme/raid, USB3, Lan en daarna de rest."
Het kan zijn dat je bijvoorbeeld de driver voor de chipset bent vergeten.

Hier is iemand met een soortgelijk probleem:
http://www.tomshardware.c...vega-driver-crashing.html

• Riflake
Jaer, ik heb mn ssd geformatteerd, om vervolgens daarna die vega erin te zetten.

• Riflake
Vlizzjeffrey, zo ver ben ik niet gegaan. Ik heb nog een recht van retour, daarom wilde ik dat alles fabrieksaf gewoon werkte. Spanning of frequenties verhogen of verlagen zou naar mijn mening iets meer "customizations" moeten hebben en niet om een mogelijke fout mee te herstellen.

• Riflake
Bl4ckShadow, betekent wel vaak meer herrie als je die draaimolens op 100% zet. Ik heb zo'n exemplaar nooit gehad, maar je schijnt je op schiphol te wanen.

• Riflake
Bl4ckShadow, het is natuurlijk niet uitgesloten dat ik iets ben vergeten. Maar ik heb dat volgens mij al gedaan toen ik windows er weer op had gezet. Ik heb dat stukje ook gelezen op tomshardware. De topicstarter daar heeft volgens mij niet gereageerd op de suggestie. Dus of dat zou werken, weet ik niet. Ik heb ook op een andere forumsite gekeken https://www.reddit.com/r/..._64_lc_crashing_at_stock/ en een voormalige eigenaar van een vega 64 heeft ook van alles geprobeerd en had ongeveer hetzelfde probleem als ik. Hij heeft die vega maar geretourneerd en daarvoor in de plaats een 1080 Ti besteld. Dit was zijn reactie: "Bought a 1080ti never been happier!"

Ik heb de mijne ook geretourneerd en een 1080 Ti besteld.

• Riflake
Ik heb de vega 64 geretourneerd en een 1080 Ti besteld. Bedankt allemaal voor de hulp en moeite!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Er bestaat een wijzig reactie knop, gebruik die in het vervolg i.p.v. 5 maal te reageren.

Er bestaat een programma om je GPU memory te testen, niet dat je het nu nog nodig hebt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Riflake
Ik had al een vermoeden dat ik niet op de juiste manier reageerde. Het is mn eerste keer dat ik hier op een forum zit. Zou je dat programma met mij willen delen?

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Pagina: 1