SSD Windows 10 schrijfsnelheid onder de maat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 20:34
Hi

Zojuist een nieuwe laptop aangeschaft, en als Tweaker natuurlijk eerst kijken wat voor vlees we aan boord hebben.

pricewatch: Acer Predator Helios 300 PH317-51-71FF
Windows 10

Ik vind de schrijfsnelheid van 130 MB (CRYSTAL EN AS) wat laag. Lezen is 550MB.
Alle drivers ge-update. Bios is gelocked. Lijkt ook niet een zwaar probleem, maar is die 130MB niet wat langzaam?

Zal er praktisch geen last van hebben, maar toch.

Zijn er meer mensen met de Helios die in de praktijk deze waardes halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Even gezocht en in jouw Acer zit een Hynix HFS128G39TND-N210A ssd.
Volgens de specs van deze schijf https://www.superbiiz.com/detail.php?name=SKSC128GM2 heeft deze Sequential Read: Up to 540 MB/s
Sequential Write: Up to 130 MB/s
Precies volgens jouw gegevens dus ... :?

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-09 23:10
Maarmaar... 130MB/s... Dat is toch prima?

Trouwens... je koopt/gebruikt een SSD sowieso niet voor de Sequential Reads/Writes, maar voor de access-times en Random Reads/Writes! Daar haalt een SSD zijn winst t.o.v. een HDD bij gebruik voor O.S. en Apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 20:34
Bedankt voor de reacties. beide zeer doeltreffend. Ik was op de verkeerde voet gezet, omdat ik dacht dat er een Intel 600p in zat, maar het is een Hynix.
Verder dacht ik al dat ik er weinig last van zou hebben, ook al omdat ik de besturingschijf niet inzet voor copieren e.d. bewerkingen.

Toch het idee dat hij net zo snel schrijft als de sata 2.5 inch die er naast zit, is een gek idee. Ik zou er een Samsung in kunnen zetten, maar zonder een echt voordeel is dat een wat zinloze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-09 23:10
Hij schrijft alleen hele grote bestanden net zo snel als je HDD

Maar kleine (en hele kleine) bestanden schrijft hij makkelijk 100x sneller dan een HDD.
Daarom worden (vaak) SSD's gebruikt voor O.S. en apps. En HDD's voor data-opslag.

Edit:

Ook is het sowieso handig en gebruikelijk (bij beheer) om apps en data strikt gescheiden te houden.
Dat doe je dus automatisch op deze manier.

[ Voor 25% gewijzigd door zetje01 op 30-05-2018 01:10 ]