Kapot gedraaid schroefje laptop (van heatsink GPU)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Hoi iedereen!

Als eerst, mijn excuus als ik hier fout zit.
Ik heb een MSI gaming laptop en de heatsink van de videokaart (gtx1060) heeft een doorgedraaid schoefje. Ik heb die eens geprobeerd los te maken, om mijn laptop eens heel goed schoon te maken. Is nogal vaak erg stoffig. Het schroefje is daarbij kapot gedraaid. Ging wel heel makkelijk, lijkt erg slechte kwaliteit. Maar goed, ik wil graag weten hoe ik, als het een keer nodig is, ik veilig dat schroefje kan verwijderen.

Heb zelf al een aantal dingen gevonden op o.a. dit forum. Alleen alle die ik gezien heb ging over o.a. de behuizing en niet intern zoals van een heatsink. O.a. vijlen, slijpen, boren, seconden lijm. Het enigste wat mij het veiligst lijkt is dat laatste.

Heeft er iemand nog goede tips? Dat schroefje wil ik er sowieso een keer uit hebben. Moet alleen nog een oplossing vinden. Ben al een keer bij een computerzaak geweest, maar ze zeiden als het niet hoeft, dan hoeft het niet. Mijn keuze is anders. Ben nog wel eens eigenwijs en een hardware gek 8)7
Heb het met een tangetje geprobeerd, maar lukte niet echt. Met een schroevendraaier ook niet meer.

En wil het graag een keer opgelost hebben.
GRAAG tips om het schroefje los te krijgen. Hoef geen info over de schroevendraaiers, daar weet ik niet genoeg van.

Als iemand veilig tips heb, dan hoor ik het wel!
Heb een paar foto's gemaakt, hier de link van imgur: https://imgur.com/a/GZbVA4b
Hopelijk kunnen jullie de foto's zien.

[ Voor 11% gewijzigd door johan501 op 29-05-2018 23:55 ]

Beste antwoord (via johan501 op 30-05-2018 10:02)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Eerste tip: Koop een fatsoenlijk schroevendraaiersetje, en pak de juiste schroevendraaier. Dol draaien is dan vrijwel onmogelijk. Ik kan je dit setje aanraden: https://www.banggood.com/...-PC-Laptop-p-1098561.html
Tweede tip: Zodra je dat setje hebt,de juiste schroevendraaier pakken en een breed elastiek. Dat elastiek tussen je bitje en de schroef doen, hard naar beneden drukken, en draaien. Righty Tighty, Lefty Loosy ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Eerste tip: Koop een fatsoenlijk schroevendraaiersetje, en pak de juiste schroevendraaier. Dol draaien is dan vrijwel onmogelijk. Ik kan je dit setje aanraden: https://www.banggood.com/...-PC-Laptop-p-1098561.html
Tweede tip: Zodra je dat setje hebt,de juiste schroevendraaier pakken en een breed elastiek. Dat elastiek tussen je bitje en de schroef doen, hard naar beneden drukken, en draaien. Righty Tighty, Lefty Loosy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
TommyboyNL schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:28:
Thanks voor je antwoord, das een goed idee! Heb nu al een goed setje en ga het binnenkort is proberen. Ik wacht ook nog andere reactie even af, hoe meer tips hoe beter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Een google zoektocht op "remove stripped screw from laptop" levert trouwens honderd miljoen miljard hits op, waaronder een goedkoop bitje vastlijmen aan de schroef (let erop dat je het niet ook aan de rest van je laptop vastlijmt), goed uit laten harden, en dan met bitje en al de schroef er uit draaien. De meeste lijmen die hiervoor geschikt zijn breken af als je ze warm maakt, dus met een beetje geluk kan je je bitje redden door die heet te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
TommyboyNL schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:38:
Een google zoektocht op "remove stripped screw from laptop" levert trouwens honderd miljoen miljard hits op, waaronder een goedkoop bitje vastlijmen aan de schroef (let erop dat je het niet ook aan de rest van je laptop vastlijmt), goed uit laten harden, en dan met bitje en al de schroef er uit draaien. De meeste lijmen die hiervoor geschikt zijn breken af als je ze warm maakt, dus met een beetje geluk kan je je bitje redden door die heet te stoken.
Zoals ik al aangaf heb ik het al opgezocht. Althans, in het Nederlands dan. En dat is wat ik bedoelde met lijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:57
Leer ook het verschil herkennen tussen phillips en pozidriv. De schroefjes in een computer zijn vrijwel altijd phillips, gebruik je daarvoor het verkeerde bit dan draai je de schroefkop heel makkelijk kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
hcQd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:48:
Leer ook het verschil herkennen tussen phillips en pozidriv. De schroefjes in een computer zijn vrijwel altijd phillips, gebruik je daarvoor het verkeerde bit dan draai je de schroefkop heel makkelijk kapot.
Ik gebruikte normale schroevendraaiers die ik voor alles gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:12
"Normale" schroevendraaiers zijn vaak te groot voor dit soort spul waardoor je dus zoals je hebt gemerkt het schroefje dol draait. Een goed setje doet wonderen en als je geluk hebt kun je dit schroefje er nog gewoon uitdraaien met de juiste schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
.Maarten schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:53:
"Normale" schroevendraaiers zijn vaak te groot voor dit soort spul waardoor je dus zoals je hebt gemerkt het schroefje dol draait. Een goed setje doet wonderen en als je geluk hebt kun je dit schroefje er nog gewoon uitdraaien met de juiste schroevendraaier.
SMALLE schroevendraaiers. Een setje met 2 platte, 2x torx en 2 kruiskop. IK vraag om tips om dat schroefje los te krijgen en ik vraag geen info over schroevendraaiers. Maar bedankt, weet nu wel genoeg over schroevendraaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-07 23:46
je kan er een sleufje in het schroefkopje maken met dremel o.i.d. en dan met platte schroevendraaier uitdraaien maar is wel beetje eng :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
siebo schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:54:
je kan er een sleufje in het schroefkopje maken met dremel o.i.d. en dan met platte schroevendraaier uitdraaien maar is wel beetje eng :)
Bedankt maar geen goed idee. Ik wil alleen tips die veilig zijn. Anders is mijn laptop GPU kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:12
johan501 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:54:
[...]

SMALLE schroevendraaiers. Een setje met 2 platte, 2x torx en 2 kruiskop. IK vraag om tips om dat schroefje los te krijgen en ik vraag geen info over schroevendraaiers. Maar bedankt, weet nu wel genoeg over schroevendraaiers.
Probeer het eens met de JUISTE schroevendraaier. Lukt het niet? Pak dan eens een stukje binnenband van een fiets of een postelastiek en doe die er eens tussen en probeer het dan nog eens los te draaien. Soms helpt dat ook.
Pagina: 1