Toon posts:

Rijdende doos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Het lijkt mij interessant om een rijdende doos te bouwen. Een frame van stalen profielen in elkaar lassen met een elektrisch motortje erin met de correcte besturing en klaar.
Ik ben alleen van plan de motor met de wielen te verbinden via een riem, dus geen versnellingsbak.
Alleen heb ik geen idee wat voor type motor hiervoor gebruikt kan worden. Ik heb op hobbyking gekeken voor elektrische motoren met een vermogen rond de 800W maar dit zijn allemaal outrunners die bedoeld zijn voor rc vliegtuigen.
Zijn deze motoren geschikt om te gebruiken in de geschetste situatie?
Zal de motor oververhitten in een dichte doos?
Heb ik iets over het hoofd gezien?

Ik hoop dat men antwoord kan geven op deze diepe vragen.

Groet,
Anton

Alle reacties

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Hmmm... "Een frame van stalen profielen lassen" klinkt zwaar. Hebben we het over een doos van 30cm of 3 meter?

Misschien moet je iets meer vertellen voor men zich hier een voorstelling van kan maken.

De rijdende doos. Klinkt als een nieuw TV programma zonder meester Frank Visser, maar met Kim Holland.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik weet niet wat je als energie voorziening wil gebruiken, maar is een wasmachine motor geen idee?

Specs

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-10 08:42
vaak worden voor dit soort "kart" wagentjes startmotors van auto's (zwaardere classes zoals SUV's) gebruikt of zoals bvk aangaf een wasmachine motor.
een startmotor kan je trouwens niet zomaar gebruiken. je moet deze vaak wel modificeren.

als je een inspiratie wil opdoen kan je eens op het youtubekanaal van austiwawa kijken.
YouTube: austiwawa

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Outrunners draaien vele duizenden toeren, dat gaat hem niet worden.
Een wasmachinemotor wil 230V, dat gaat hem ook niet worden.
Startmotoren zijn gebouwd om maar kort te draaien, geen idee of die het er mee eens zijn om langdurig aan te staan. Wellicht een 24V startmotor van een vrachtwagen op 12V draaien?
Kijk ook eens naar de aandrijflijn van een afgedankte scootmobiel of iets dergelijks.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:41

Rmg

Mid drive motor van een elektrische fiets. Klaar.

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ooit eens artikel gelezen waarin de maker van een BattleBot omschreef dat die robots op ruitenwissermotoren draaiden. Even naar de sloop zou ik zeggen.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Scootmobiel/elektrische rolstoel.

Heb je gelijk de aansturing (en wielen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54
http://www.instructables....ke-an-Electric-Go-Kart-1/

Zoek je zoiets? De doos moet je er even omheen verzinnen ;)

Overigens denk ik dat het beter is om de overbrenging met een ketting te doen. Een riem kan best werken, maar er komt best wel wat kracht op te staan, waardoor je de riemspanning ook vrij hoog moet hebben.

Qua warmte zou je denk ik even moeten ervaren, het kan best zijn dat je via de onderkant voldoende ventileert om het geheel koel te houden. Lijkt me ook niet dat je er uren achtereen mee zal gaan rijden

[ Voor 61% gewijzigd door L0we op 30-05-2018 07:39 ]

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Resistor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:33:

:) beste optie inderdaad

euhmmmm

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54
Of de saaiste... ;). Voor mij zou het juist de uitdaging zijn om het geheel zelf in elkaar te zetten.

Er zit natuurlijk weinig uitdaging in een bestaand electrisch platform omgeven door een doos.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:03
Op Aliexpress kun je wel een ~1kW 48V DC brush motor krijgen. Eventueel met snelheidsregelaar erbij.
Daarna hoef je alleen een setje lood accu's in serie te zetten. Of als je lef hebt, een 13S Lipo. Of een fietsaccu, die zijn vaak ook 48V.

Neem bij lithium accu's wel een brandblusser mee.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 30-05-2018 07:42 ]

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Als het een zware motor mag zijn, uit een heftruck

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
beun92 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:04:
vaak worden voor dit soort "kart" wagentjes startmotors van auto's (zwaardere classes zoals SUV's) gebruikt of zoals bvk aangaf een wasmachine motor.
een startmotor kan je trouwens niet zomaar gebruiken. je moet deze vaak wel modificeren.

als je een inspiratie wil opdoen kan je eens op het youtubekanaal van austiwawa kijken.
YouTube: austiwawa
Of een 50cc scooter blokje :)

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:39
Wil je er ook mee op de openbare weg rijden? Want in dat geval zou ik ook even kijken welke motoren wel en niet toegestaan zijn, en in welke categorie je voertuig dan gaat vallen. Mogelijk moet je hem dan ook laten keuren. Op privéterrein heb je (voor zover ik weet) geen last met de wetgeving.

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:52
Grasmaaier motor?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:52

Theo

moederbord

Het type motor dat ook gebruikt wordt voor een electrisch fiets of scooter is wellicht ook een goede voor je. Deze werken op DC en zijn gemaakt om direct met veel koppel een wiel aan te sturen

7400 Wp op het dak

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:37
Sloop een Daf, gebruik de VarioMatic, zoek een startmotor van een tank (48V) en stop het in de doos.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Theo Motoren van elektrische fietsen draaien NIET op simpele DC, maar dit zijn BLDC motoren waar je nog een flinke controller bij nodig hebt.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:02
Er wordt gesproken over het gebruik van een startmotor uit een auto maar het is beter om een dynamo (alternator) te gebruiken als motor aangezien die driefase aangestuurd kan worden. Met de de aansturing maak je er als het ware een uit de kluiten gewassen elektrische fiets van.

• Theo

Theo

moederbord

@TommyboyNL
Dat is inderdaad correct, echter werken deze BLDC moroten, en hun controlle wel gewoon op DC spanningen die gemakkelijk gemaakt kunnen worden (24V, 36V) Dit in tegenstelling tot AC motoren.

Een BLDC controller is gewoon kant en klaar verkrijgbaar, en kan best vaak direct worden toegepast. (soms zelfs zonder rotatiesensoren als men van back EMF gebruik maakt)

7400 Wp op het dak

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:32
Een elektrische fietsmotor, mid drive of naaf is beide goed te gebruiken.
Een aandrijfband zal je niet zo snel lukken aangezien hier aardig wat spanning op moet komen te staan om kracht over te brengen en dan moet je toch iets moois verzinnen rondom je motor. Tenzij het vermogen laag genoeg is.
Vermogen van een hubmotor gaat van 200 tot 4000W met een efficiëntie van 30-80%.
Heb je alleen een controller en een (mega dure) batterij nodig :) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-11 12:12
Resistor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:33:

Ik heb wel eens een "kart" wagentje gebouwd voor een neefje van me.
Onder frame van de scootmobiel gebruikt en de rest gefabriceerd uit aluminium.
Ik moet zeggen, dat ding ging VEEL te hard.
We hebben hem toen ook flink begrenst.

Mijn aanbeveling is dus ook om een scootmobiel te gebruiken.
Zijn heel makkelijk te modificeren, en je hebt meteen alles wat je nodig bent om een wagentje te bouwen.
Plus je hoeft niet meer te kloten om alles werkend te krijgen, gezien alles op elkaar afgesteld is.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:02
alaintje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:34:
[...]
Heb je alleen een controller en een (mega dure) batterij nodig :) .
Als je de prijs betaalt die de fabrikant vraagt dan wel ja. Je kunt ook zelf een werkende batterij maken aan de hand van een stel afgeschreven batterijen. Doormeten en testen welke van de 18650 cellen die erin zitten nog werken en welke defect zijn. Vervolgens kun je van alles wat nog wel werkt een nieuwe batterij bouwen. Doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent. Er is heel veel informatie te vinden over het hergebruik van 18650 cellen. Websites en video's.

• Theo

Theo

moederbord

En anders kun je bij de sloop nog best wel een aantal nog goede autoaccu's krijgen voor weinig

7400 Wp op het dak

Pagina: 1