Webhosting zonder access logs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-11-2024
Hallohallo,

Ik heb een eenvoudige persoonlijke website met wat verhalen, foto's en ander spul. Ik maak geen gebruik van cookies, en al helemaal niet van google analytics, facebook plugins, tumblr feeds en whatsappapps... ik hoef al dat grut niet, en ik wil het allemaal niet weten.

Voor de nieuwe privacywet hoef ik dus, volgens mij, helemaal geen enkele melding op m'n website te plaatsen, want ik verzamel niets..... ware het niet dat m'n hostingprovider IP-adressen logt in de access-logs. Ik heb ze gevraagd of dit stopgezet kon worden, maarja, shared hosting dus zo makkelijk is dat niet. Ook lijkt het ze weinig te boeien. De eerste medewerker die ik sprak claimde zelfs dat IP-adressen helemaal geen persoonsgegevens zijn :?

Anyway, weet iemand toevallig een goeie shared hosting provider waar privacy wel hoog in het vaandel staat en waar ze accesslogging desgevraagd uit kunnen zetten?

thankyouverymuch

edit:

mod rens-br vroeg me wat meer te vertellen over wat ik zelf al uitgezocht heb. Ik heb bij twee hostingproviders die mij als wat meer serieus bekend staan (versio en transip) gekeken of ze op hun help-pagina's iets zeggen over het uitschakelen van access logs, maar niets kunnen vinden. Ik heb ook in het algemeen gezocht op internet, maar krijg natuurlijk vooral veel resultaten over 'hoe kan ik mijn logs inzien', 'hoe kan ik loggen', 'hoe kan ik mijn logs exporteren', etc. Tenslotte heb ik zoals vermeld contact gehad met m'n huidige hostingprovider en die heeft het niet onaannemelijke verhaal dat het voor shared hosting toch lastig is. Daarom, voordat ik willekeurige shared hostingproviders ga aanschrijven wilde ik hier even peilen of er eentje bekend is die die keuze wel gemaakt heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Hairrrry op 30-05-2018 09:59 . Reden: Aanvulling op verzoek van mods ]

Beste antwoord (via Hairrrry op 02-06-2018 11:41)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hairrrry schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:18:
[...]
Het punt is dat de gegevens niet perse teruggevoerd hoeven worden op NAW gegevens of een BSN. Stel je hele hebbe-en-houwe ligt op straat, maar is niet gekoppeld aan 'Jack Bol' maar aan de unieke string 23158af1-c437-4d44-a286-beae4483592b. Dan denk ik dat je dat toch als een inbreuk op je privacy ziet.
Ik ben het in hoofdzaak met je eens hoor. Als je een administratie hebt, waarbij persoonsgegevens gekoppeld zijn aan unieke string, dan is die unieke string een persoonsgegeven. Het format van de identifier maakt niet uit, of het nu een string, postcode of IP adres is.

Maar je begon je post met "Ik heb een eenvoudige persoonlijke website met wat verhalen, foto's en ander spul. Ik maak geen gebruik van cookies, en al helemaal niet van google analytics, facebook plugins, tumblr feeds en whatsappapps". Oftewel, het enige identificeerbare component is het IP adres. Voor jouw als webmaster is dat met geen enkele redelijke inspanning terug te koppelen tot een herleidbaar persoonsgegeven. Dus in jouw geval is een IP adres geen persoonsgegeven. En dat zie ik ook bevestigd in alle links die je hierboven aanhaalt.
Ik denk dat het slim is om geen aannames te maken welke informatie verwerkers wel of niet hebben, of mijn hostingprovider toegang heeft tot NAW gegevens, of misschien over meerdere klanten een IP-adres kan volgen en daar ook geassocieerde email adressen en gebruikersnamen ziet langskomen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je hosting provider toegang heeft tot NAW gegevens van je klanten. Ik zou die redenatie wel eens voor een rechter getoetst zien worden.
Ik ga er dus, net als de AP, vanuit dat een IP-adres een persoonsgegeven kan zijn en dat een databestand met meerdere IP-adressen op dezelfde manier behandeld worden als ieder ander bestand met persoonsgegevens.

Hoe strikt de wet in dit geval toegepast gaat worden door de rechters moet nog blijken. Ik zelf hecht grote waarde aan privacy, maar dat had je waarschijnlijk al door ;)
Dat mag, en jij bent privacy georiënteerd, dus je vind het ook nog leuk om hier tijd aan te besteden. Maar als je een bedrijf hebt, hoeft je niet meer te doen dan de wet van je verlangt. Dus het is niet verplicht om in jouw geval hier vanuit te gaan.
En ik hoop toch dat je inmiddels inziet dat de AVG van toepassing is op het loggen van IP-adressen.
Alleen in het geval het IP adres herleidbaar is met een redelijke inspanning. Een gerechtelijk bevel om een Naam<->IP koppeling op te vragen bij een provider is geen redelijke inspanning. Een losstaand telefoonnummer dan weer wel, omdat je dat redelijk eenvoudig omgekeerd op te zoeken is.
Overigens ben ik oprecht benieuwd naar je mening over de verdeling van verantwoordelijkheid over de verschillende loggende systemen tussen de bezoeker en de website. Welke hops zijn er en wie is Data Controller en Data Processor?
Het pad tussen een bezoeker en een website kan enorm variabel zijn, maar laten we een extreem voorbeeld nemen:

Bezoeker <---> Residential ISP <---> Transit provider <---> Housing/Hosting/Cloud provider <---> Website

In dit geval zijn (in mijn ogen) de volgende regelingen van toepassing:

Residential ISP:
- Heeft kennis van NAW en IP adres van de bezoeker, dus NAW en IP beide persoonsgegeven
- Heeft potentieel kennis van het website IP, maar niet van de website NAW. Hoeft dus niet als persoonsgegeven beschouwd te worden

Transit Provider:
- Heeft potentieel kennis van het IP, maar geen kennis van NAW van de bezoeker, hoeft dus niet als persoonsgegeven beschouwd te worden.
- Heeft potentieel kennis van het IP, maar geen kennis van NAW van de website, hoeft dus niet als persoonsgegeven beschouwd te worden.

Housing/Hosting/Cloud Provider:
- Heeft potentieel kennis van het IP, maar geen kennis van NAW van de bezoeker, hoeft dus niet als persoonsgegeven beschouwd te worden.
- Heeft kennis van het IP en NAW van de website, dus NAW en IP beide persoonsgegeven

Website:
- Heeft kennis van het IP, en in het geval ook kennis van de NAW van de bezoeker moet het als persoonsgegeven beschouwd worden

EDIT: natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. In het geval van bijv. Google Cloud, is het zeker mogelijk dat Google een billing relation heeft met een bezoeker van een 3rd party website op GCP. In dat geval zal Google dus zeker wel het IP als persoonsgegeven moeten beschouwen. Maar in deze situatie is Google ook al een overeenkomst met de eindgebruiker aangegaan en zal de gebruiker al geïnformeerd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 02-06-2018 10:28 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom huur je niet ergens een VPS?
Heb je er zelf controle over.

Nadeel van niet loggen is wel dat als er iets mis gaat met je website, analyse *veel* lastiger word. Hoe ga je een analyse doen van iets, waarbij je net de essentiële troubleshoot gegevens (logs) niet hebt?

Loggen mag ook gewoon. Logs hebben een technische en noodzakelijke oorsprong, dus mogen ze worden bijgehouden. IP adres of niet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Welkom op Tweakers.
Hairrrry schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:45:
Anyway, weet iemand toevallig een goeie shared hosting provider waar privacy wel hoog in het vaandel staat en waar ze accesslogging desgevraagd uit kunnen zetten?
Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Het is namelijk belangrijk om eerst zelf wat onderzoek te doen voordat je een topic opent.

Zou je dus kunnen toevoegen wat je zelf al gevonden en gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:19:
Waarom huur je niet ergens een VPS?
Heb je er zelf controle over.
Een VPS is op dit moment een beetje overkill voor mij. Bovendien vind ik het wel prettig me niet zelf druk te hoeven maken over patchen en beveiliging. Zou een managed VPS wat voor me zijn? Alhoewel je dan qua kosten wel een factor 10 of 100 duurder uit bent vermoed ik?
Nadeel van niet loggen is wel dat als er iets mis gaat met je website, analyse *veel* lastiger word. Hoe ga je een analyse doen van iets, waarbij je net de essentiële troubleshoot gegevens (logs) niet hebt?
Zelf heb ik de analyse niet nodig, mijn website is te eenvoudig en onbelangrijk daarvoor. Of mijn hostingprovider daadwerkelijk mijn accesslogs gebruikt om mogelijk misbruik te monitoren? Vraag ik mij oprecht af. Misschien onderschat ik hun inzet, maar voor die paar euro per maand denk ik dat ze hoogstens op netwerk niveau een beetje naar verdacht verkeer spieden.
Loggen mag ook gewoon. Logs hebben een technische en noodzakelijke oorsprong, dus mogen ze worden bijgehouden. IP adres of niet.
Voor zover ik begrijp (maar ik ben geen advocaat) zou de technische noodzaak inderdaad een grondslag kunnen zijn voor de verwerking. Maar IP-adressen blijven persoonsgegevens en volgens mij moet ik dus nog steeds bezoekers daar van op de hoogte brengen. Dus een privacyverklaring plaatsen op ieder suf sub-websitetje onder mijn domein. En dus ook een verwerkingsovereenkomst sluiten met m'n hostingprovider, waarin vast wordt gelegd hoe de gegevens beveiligt zijn, hoe lang ze bewaard blijven, etc, etc. Allemaal best wel veel werk voor logs die ik zelf niet gebruik en waarvan ik vermoed dat m'n hostingprovider er ook niet echt iets mee doet.

Vandaar m'n vraag. Ik denk dat access logs en wat er daarin gelogt wordt vooral een historische oorsprong hebben. Het is volgens mij een default instelling van Apache sinds het jaar krijt. Ik zou me kunnen voorstellen dat met een veranderende kijk op privacy systeembeheerders steeds meer de keuze maken dat anders in te richten, bijvoorbeeld sneller te rotaten, te versleutelen of te pseudonimiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hairrrry schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:12:
[...]
Een VPS is op dit moment een beetje overkill voor mij. Bovendien vind ik het wel prettig me niet zelf druk te hoeven maken over patchen en beveiliging. Zou een managed VPS wat voor me zijn? Alhoewel je dan qua kosten wel een factor 10 of 100 duurder uit bent vermoed ik?
Tenzij je een bedrijf bent zonder ICT-ers óf geld teveel hebt zou ik niet eens nadenken over managed VPS. Dat is zó veel duurder. Plus dat je wens geen logging te hebben waarschijnlijk en terecht, keihard genegeerd word.

Kun je ook niet afdwingen. Als het de VPS niet is die logt, is het de router en firewall wel. Daar heb je geen invloed op een geen enkele partij zal je verzoek honoreren omdat er technische noodzaak is die gegevens bij te houden.
[...]
Zelf heb ik de analyse niet nodig, mijn website is te eenvoudig en onbelangrijk daarvoor. Of mijn hostingprovider daadwerkelijk mijn accesslogs gebruikt om mogelijk misbruik te monitoren? Vraag ik mij oprecht af. Misschien onderschat ik hun inzet, maar voor die paar euro per maand denk ik dat ze hoogstens op netwerk niveau een beetje naar verdacht verkeer spieden.
Grote kans dat er wel degelijk monitoring op de access logs zit. Niet bij een VPS, wel bij managed hosting. Dat doen ze uiteraard niet handmatig, er zit niet een nerd de hele dag door logfiles te spitten. Dat gebeurt volledig automatisch. Alleen bij calamiteiten zal manueel in de logs gekeken worden.
[...]
Voor zover ik begrijp (maar ik ben geen advocaat) zou de technische noodzaak inderdaad een grondslag kunnen zijn voor de verwerking. Maar IP-adressen blijven persoonsgegevens en volgens mij moet ik dus nog steeds bezoekers daar van op de hoogte brengen. Dus een privacyverklaring plaatsen op ieder suf sub-websitetje onder mijn domein. En dus ook een verwerkingsovereenkomst sluiten met m'n hostingprovider, waarin vast wordt gelegd hoe de gegevens beveiligt zijn, hoe lang ze bewaard blijven, etc, etc. Allemaal best wel veel werk voor logs die ik zelf niet gebruik en waarvan ik vermoed dat m'n hostingprovider er ook niet echt iets mee doet.
Voor zover ik weet hoef je, als er een logische technische reden is, dat niet te melden. Geen verwerkingsovereenkomst af te sluiten. Niets. Technisch belang staat voorop. Het is niet om de gebruikerservaring te verbeteren of om je kunnen targetten. Het enige dat met logs gedaan word, is een technische analyse voor diverse doelen.
Vandaar m'n vraag. Ik denk dat access logs en wat er daarin gelogt wordt vooral een historische oorsprong hebben. Het is volgens mij een default instelling van Apache sinds het jaar krijt. Ik zou me kunnen voorstellen dat met een veranderende kijk op privacy systeembeheerders steeds meer de keuze maken dat anders in te richten, bijvoorbeeld sneller te rotaten, te versleutelen of te pseudonimiseren...
Nope. Dat heeft absoluut geen historische oorsprong. Logs zijn en blijven altijd belangrijk, ook anno 2018.
Daarbij, zie boven. Het is niet alleen je website waarvan logs worden bijgehouden, ook de hele onderliggende, achterliggende en tussenliggende infra word gelogd dat het een lieve lust is. Soms permanent, soms tijdelijk. Dat mag en dat moet. Als het nodig is mirror ik een poort en duw de hele santekraam zo Wireshark in om te analyseren wat er gebeurt. Even los van encryptie (SSL), zie je álles. Niet alleen iemands IP adres. Ook in bedrijven is dat gebruikelijk. Als hier iemand iets doet dat de systemen in gevaar brengt, wil ik weten wie wanneer wat heeft gedaan. Dus word dat gelogd, tot op persoonsniveau. (We kijken er alleen in als het nodig is, maar gegevens worden bijgehouden. Ook van bijvoorbeeld het gastnetwerk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 21-09 21:22
Op mijn website staat er wel een disclaimer dat ik log. Dat stond er ook al voor AVG. Maar je kunt de logs ook anonimiseren (hashs in plaats van IPs). Dat zou ook voldoende zijn om problemen op te lossen. Als iemand je DDoS'd kan je provider de IPs sowieso zien (routers).

[ Voor 5% gewijzigd door ben2513 op 30-05-2018 14:45 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ben2513 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:44:
Op mijn website staat er wel een disclaimer dat ik log. Dat stond er ook al voor AVG. Maar je kunt de logs ook anonimiseren (hashs in plaats van IPs). Dat zou ook voldoende zijn om problemen op te lossen. Als iemand je DDoS'd kan je provider de IPs sowieso zien (routers).
Nou, nee.

"Persoon X heeft problemen met verbinden met je website."

Zonder IP kun je geen reverse traceroute doen als je wil. Best shitty. :)
Daarbij, anonimiseer jij je logs, heeft je ISP alsnog logs. Dan is er toch helemaal niets gewonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:00:
[...]
Zonder IP kun je geen reverse traceroute doen als je wil. Best shitty. :)
Klopt..
Maar:

Als mijn ISP de gegevens heeft zou het gewoon zijn probleem moeten zijn, ik ben dan noch controller noch processor. Dus is de AVG niet van toepassing. Voor hem wel, een hij mag aansprakelijk zijn. Maar hij is vermoedelijk ook gerechtigd volgens de wet.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hairrrry schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:45:
en die heeft het niet onaannemelijke verhaal dat het voor shared hosting toch lastig is.
Heb je eigen logfiles in een directory, of heb je statistieken die je in kunt zien? In het eerste geval kun je misschien zelf een alternatief pad voor je logfiles opgeven in .htaccess, en als dat /dev/null is zijn ze gelijk foetsie.

http://httpd.apache.org/d...log_config.html#customlog

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ben2513 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:13:
[...]

Klopt..
Maar:

Als mijn ISP de gegevens heeft zou het gewoon zijn probleem moeten zijn, ik ben dan noch controller noch processor. Dus is de AVG niet van toepassing. Voor hem wel, een hij mag aansprakelijk zijn. Maar hij is vermoedelijk ook gerechtigd volgens de wet.
https://www.ctrl.blog/entry/gdpr-web-server-logs

Als ik het zo snel lees, mag je dus die logs gewoon opslaan, bewaren en analyseren *zonder* toestemming. (Want nodig voor de beveiliging van je website, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:04:
Voor zover ik weet hoef je, als er een logische technische reden is, dat niet te melden. Geen verwerkingsovereenkomst af te sluiten. Niets. Technisch belang staat voorop. Het is niet om de gebruikerservaring te verbeteren of om je kunnen targetten.
Volgens mij is het uitgangspunt van de nieuwe privacywet juist dat privacy voorop staat. Er zijn 6 grondslagen op basis waarvan je persoonsgegevens mag verzamelen. De meeste sites maken volgens mij gebruik van de grondslag 'toestemming vragen'. Volgens mij doel jij op de grondslag 'gerechtvaardigd belang', waarbij je dus stelt dat het technisch belang van het hebben van access logs dermate is dat je bedrijf niet normaal z'n werkzaamheden kan uitvoeren zonder, plus dat er een afweging is gemaakt tussen jouw belang en dat van de persoon om wiens gegevens het gaat. Als je van deze grondslag gebruik maakt dan moet je de mogelijkheid geven om bezwaar te maken, en dat kan natuurlijk niet als je de bezoeker helemaal niet verteld dat je z'n IP-adres logt.

https://juridict.nl/blog/...digd-belang-binnen-de-avg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat je niks hoeft te doen. Je hebt geen klanten, je doet niks non-essentieels en je hebt een melding met je insteek m.b.t. logging. Zolang je ook een contact optie hebt is er niks te gdpr'en met je website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Hairrrry Volgens jou redenatie zou iedere hop tussen jou en je webserver óók toestemming moeten vragen om je gegevens op te slaan. :) Dat is niet zo. Toch loggen ze, herleidbaar naar jou. (Want IP adres.) Ik zie niet in waarom een beheerder van een webserver dat dan niet zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
Dit vind ik een interessante. Het is 'mijn' website, wat dat ook moge betekenen. Maar het is geen webshop, niemand kan een account aanmaken of inloggen. Zijn de bezoekers dan toch 'mijn' bezoekers? En ben ik daarmee verantwoordelijke en dus Data Controller? Dan is de hostingprovider Data Processor en moeten we een verwerkingsovereenkomst afsluiten, ongeacht de noodzaak of grondslag van de verwerking. Als de hostingprovider de controller is, dan moet die misschien linkjes naar privacy-overeenkomsten injecteren in mijn website?
unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:58:
@Hairrrry Volgens jou redenatie zou iedere hop tussen jou en je webserver óók toestemming moeten vragen om je gegevens op te slaan. :) Dat is niet zo. Toch loggen ze, herleidbaar naar jou. (Want IP adres.) Ik zie niet in waarom een beheerder van een webserver dat dan niet zou mogen.
Ook een interessant punt. Maar het is een nieuwe wet en ik heb al wel vaker absurde voorbeelden gehoord die uit deze wet voortvloeien. Het moet natuurlijk in de praktijk nog blijken hoe de AP en rechters hiermee omgaan. Maar jouw redenatie dat het wel persoonsgegevens zijn, maar omdat je het nou eenmaal nodig hebt hoef je niemand wat te zeggen of toestemming te vragen vind ik ook opmerkelijk, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

[...]

Klopt..
Maar:

Dat is onjuist. Jij levert een dienst en jij huurt daar een ISP voor in, dus jij bent controller en de isp processor. Let wel dat dit soort sites waarschijnlijk nooit Angepakt gaan worden.Verder heb je ook nog zoiets als implicite toestemming. Als je een website bezoekt ga je ermee akkoord dat ze je ip verwerken nadat het technisch anders niet mogelijk is om te internetten.

vergelijkbaar is een vraag stellen aan een bedrijf per email. Dan mag je verwachten dat je hun crm / ticketsysteem terecht komt, anders kunnen ze niet reageren. Je mag ook verwachten dat je niet impliciet op hun mailinglist komt.

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 30-05-2018 19:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
Ik betwijfel of een ip-adres meteen een persoonsgegeven is. Voor zover ik weet moet het dan via jou omgeving te herleiden zijn tot een natuurlijke persoon.

Als je bijvoorbeeld een forum hebt en iemand meldt zich aan dan wordt het adres gelogd en is het ip adres tot een natuurlijke persoon te herleiden, wat ook het geval kan zijn als je een contactformulier op je website gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
satya schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:37:
Ik betwijfel of een ip-adres meteen een persoonsgegeven is. Voor zover ik weet moet het dan via jou omgeving te herleiden zijn tot een natuurlijke persoon.
IP adres wordt expliciet in de wet genoemd als een persoonsgegeven. Een persoonsgegeven hoeft niet direct herleidbaar te zijn, mag ook indirect, bijvoorbeeld door een internetprovider te vragen/sommeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als ik de regelgeving juist interpreteer dan mag je een log met IP adres opslaan, maar moet je dit wel aangeven.

https://www.privacy-regulation.eu/en/r47.htm

"The processing of personal data strictly necessary for the purposes of preventing fraud also constitutes a legitimate interest of the data controller concerned."

Ik denk dat een IP adres in een serverlog hieronder valt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hairrrry schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:43:
[...]

IP adres wordt expliciet in de wet genoemd als een persoonsgegeven. Een persoonsgegeven hoeft niet direct herleidbaar te zijn, mag ook indirect, bijvoorbeeld door een internetprovider te vragen/sommeren.
Dat hangt sterk van het gebruik af. Zo is een IP adres van een publieke hotspot van Starbucks die in het access log van een shared webhosting bedrijf terecht komt en 7 dagen bewaard blijft een stuk minder relevant als 'persoonsgegeven'. Je kan haast stellen dat het in dit geval helemaal geen persoonsgegeven is om dat totaal niet te herleiden is wie de persoon, of zelfs welke computer het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Hairrrry schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:05:
[...]

Ook een interessant punt. Maar het is een nieuwe wet en ik heb al wel vaker absurde voorbeelden gehoord die uit deze wet voortvloeien. Het moet natuurlijk in de praktijk nog blijken hoe de AP en rechters hiermee omgaan. Maar jouw redenatie dat het wel persoonsgegevens zijn, maar omdat je het nou eenmaal nodig hebt hoef je niemand wat te zeggen of toestemming te vragen vind ik ook opmerkelijk, eerlijk gezegd.
Dus eigenlijk moet het heel TCP/IP op de schop, zodat bezoekers van jouw onbenullige site beschermd worden? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Droefsnoet schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:07:
[...]

Dus eigenlijk moet het heel TCP/IP op de schop, zodat bezoekers van jouw onbenullige site beschermd worden? :P
Gewoon iedereen een geheim IP. Vroeger, toen ik nog klant bij Demon was leverden ze dat als dienst. Hoewel het ook wel zo z'n problemen had.

[ Voor 10% gewijzigd door burne op 30-05-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
johnkeates schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:50:
[...]

Dat hangt sterk van het gebruik af. Zo is een IP adres van een publieke hotspot van Starbucks
Ik zou natuurlijk een disclaimer op m'n website kunnen plaatsen dat mensen alleen m'n website mogen bezoeken als ze binnenkomen vanuit een publieke hotspot met een met cash betaalde laptop met Tails erop en een bivakmuts op hun koppie ;)
[b][message=55369855,noline]die in het access log van een shared webhosting bedrijf terecht komt en 7 dagen bewaard blijft
Tja. De shared hostingprovider nam het ook allemaal niet zo nauw. Eerst zeiden ze dat een IP-adres geen persoonsgegeven was, toen gaven ze toe van wel maar zeiden ze dat het max 5 dagen bewaard bleef. Op mijn opmerking dat de webalizer stats tot een jaar terug gaan, inclusief IP-adressen, bleef het stil...

En dat noodzakelijk belang is dus ook niet volledig hard te maken. Want, ja, 5 dagen voor beveiliging is misschien nog wel noodzakelijk belang, maar 1 jaar voor statistieken zeker niet. Edoch, ik heb geen keuze erin, en de hostingprovider doet alsof z'n neus bloed.
Droefsnoet schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:07:
[...]

Ja eigenlijk wel he? ;)

Volgens mij zijn ICTers relatief privacybewust. Misschien omdat ze weten hoeveel je kunt met big-data en zich er meer bewust van zijn hoeveel er verzameld wordt. Maar als het om de eigen toko gaat, ja, dan is het toch wel weer fijn dat je al die logs hebt. Ik zie dat in mijn eigen omgeving ook. En heel veel klanten ook. Toch Google Analytics op je website, want toch interessant wie er op je website komt en waar vandaan. En ja dat Google daarmee zo langzamerhand op iedere site wel een stukje javascript heeft draaien en ze iedereen van zoekopdracht tot eindbestemming feilloos kunnen volgen, dat nemen we maar voor lief. Daarom vind ik het wel interessant om een site te draaien zonder al die meuk... zonder analytics, zonder externe fonts, zonder like of share knoppen, zonder cookies, zonder comments, zonder logins, zonder advertenties... maarja, dan nog wordt je IP adres gelogt vanaf je provider tot aan de hoster... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
CrashOne schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:49:
Als ik de regelgeving juist interpreteer dan mag je een log met IP adres opslaan, maar moet je dit wel aangeven.

https://www.privacy-regulation.eu/en/r47.htm

"The processing of personal data strictly necessary for the purposes of preventing fraud also constitutes a legitimate interest of the data controller concerned."

Ik denk dat een IP adres in een serverlog hieronder valt.
Nee, dat doet het niet, het artikel verwijst naar een verzameling van persoonsgegevens (let op het opzettelijke meervoud in het artikel!) en niet een enkel gegeven op zich. Zoals het artikel stelt kan een IP-adres alleen, normaal gesproken alleen via een gerechtelijke procedure via de internetprovider achterhaald worden en is dit gegeven in de basis door je internetprovider beschermd. Redelijkerwijs is een vermelding hiervan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
johnkeates schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:50:
[...]

Dat hangt sterk van het gebruik af. Zo is een IP adres van een publieke hotspot van Starbucks die in het access log van een shared webhosting bedrijf terecht komt en 7 dagen bewaard blijft een stuk minder relevant als 'persoonsgegeven'. Je kan haast stellen dat het in dit geval helemaal geen persoonsgegeven is om dat totaal niet te herleiden is wie de persoon, of zelfs welke computer het was.
Dat is wel te herleiden, want het ip-adres is eventueel via logs te herleiden tot een mac adres (bij ons wel in elk geval), en dus zeer specifiek tot een toestel. Of je moet een windows-phone hebben, die deelt bij iedere hotspot een ander mac-adres uit als je dat wilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
[...]

Zie mijn commentaar iets verderop, hmm,, terug dan :-)

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 31-05-2018 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Waarom is dat opmerkelijk?

Even een willekeurig voorbeeld, ik wil naar coolblue.nl
Dit is mijn traceroute:

traceroute to coolblue.nl (54.230.129.203), 30 hops max, 60 byte packets
1 * * *
2 amazon.telecity2.nl-ix.net (193.239.116.110) 2.639 ms 2.653 ms 2.634 ms
3 54.239.114.176 (54.239.114.176) 6.949 ms 54.239.114.182 (54.239.114.182) 13.640 ms 13.641 ms
4 54.239.114.33 (54.239.114.33) 2.842 ms 54.239.114.69 (54.239.114.69) 2.813 ms 54.239.114.33 (54.239.114.33) 2.867 ms
5 176.32.124.16 (176.32.124.16) 2.789 ms 176.32.124.14 (176.32.124.14) 2.818 ms 176.32.124.16 (176.32.124.16) 2.805 ms
6 * * *

Moet ik nu *al* die tussenliggende partijen toestemming geven mijn IP adres op te slaan, moet CoolBlue met hen een verwerkingsovereenkomst afsluiten en mij melden welke partijen er tussen zitten? Ofwel, moet ik iedere keer dat ik coolblue.nl bezoek, een traceroute voor mijn neus krijgen en daarop toestemming geven? En wat als de route veranderd omdat ergens een router sterft? Routing flaps?

Al die partijen slaan mogelijk mijn IP adres op en de kans is aanwezig dat mijn enkele traceroute gelogd is en ik gezien ben met mijn eigen IP.

Ik heb niet het idee dat de AVG/GDPR *dat* niet toe staat, want er zijn technische redenen voor. Zo ook voor een website en serverlogs. Die logs hebben technische, dwingende redenen om op te slaan. Niet alleen de website, maar ook alle tussenliggende infra zoals firewalls. Om diverse redenen.

Voor zover ik weet kan en mag dat.
Zonder toestemming. Zonder melding op de website.

Je moet er alleen een goede reden voor hebben en dát heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
BCC schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:07:
[...]

Dat is onjuist. Jij levert een dienst en jij huurt daar een ISP voor in, dus jij bent controller en de isp processor.
Nee hoor, klopt helemaal niet. Ik huur geen ISP in voor het loggen. Ik huur een server die in een rekencentrum staat. Als de ISP de traffic logt gebeurt het wel zonder mijn toestemming. Stel dat ik een winkel in een winkelcentrum heb en er iemand staat die foto's van elke klant maakt, zoals de manager van het centrum. Ik ben niet de controller, en hij is geen processor (voor mij).
[...]
Dit vind ik een interessante. (....) Zijn de bezoekers dan toch 'mijn' bezoekers? En ben ik daarmee verantwoordelijke en dus Data Controller? Dan is de hostingprovider Data Processor en moeten we een verwerkingsovereenkomst afsluiten, ongeacht de noodzaak of grondslag van de verwerking. Als de hostingprovider de controller is, dan moet die misschien linkjes naar privacy-overeenkomsten injecteren in mijn website?
Zij zijn je bezoekers. En als je persoonlijk gegevens logt dan ben je er ook verantwoordelijk voor. Als iemand anders het voor je doet of data voor je verwerkt, is hij je processor. Dan ben je controller. Maar als je helemaal geen persoonlijke gegevens op je server gaat slagen, dan is de AVG niet van toepassing.

Wel is de gebruiker van je website beschermd. Je provider is controller en hij kreeg geen toestemming om de data op te slagen. Geen consent, minstens. Er kunnen gewoon andere reden zijn om te loggen, bijv. technische noodzakelijkheid of wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:36

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Meestal bij die shared hosting staan de logs wel ergens in je user space, een cronjob aanmaken die iedere ochtend om 4 uur ofzo de logs van gister weggooit en opgelost lijkt me.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

devino schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:27:
Meestal bij die shared hosting staan de logs wel ergens in je user space, een cronjob aanmaken die iedere ochtend om 4 uur ofzo de logs van gister weggooit en opgelost lijkt me.
Nee.

Want waarschijnlijk staan die logs óók nog ergens centraal waar je helemaal niet bij kunt én staan ze in de snapshots, backups, etc, van de aanbieder.

Daarbij, dan gooi je de webserverlogs weg. Leuk. Hoe ga je de logs weggooien van alle tussenliggende infra tussen jou en de bezoeker van je website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03 19:18
Of je sluit een verwerkers overeenkomst tussen jou en je hoster en vermeld je op je website dat je hoster IP adressen verwerkt voor debugging purposes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:36

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:30:
[...]

Nee.

Want waarschijnlijk staan die logs óók nog ergens centraal waar je helemaal niet bij kunt én staan ze in de snapshots, backups, etc, van de aanbieder.

Daarbij, dan gooi je de webserverlogs weg. Leuk. Hoe ga je de logs weggooien van alle tussenliggende infra tussen jou en de bezoeker van je website?
staan niet onder jouw controle dus kan je niets aan doen.
Overigens hebben de hosting partijen die ik heb gecontroleerd allemaal een AVG-onderdeel in hun algemene voorwaarden opgenomen waardoor je geen verwerkersovereenkomst met hun hoeft te sluiten

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Een IP adres is alleen een persoonsgegeven als je het zelf kunt herleiden. (i.e. als jij een IP<->Naam administratie bijhoudt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
satya schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:48:
[...]

Dat is wel te herleiden, want het ip-adres is eventueel via logs te herleiden tot een mac adres (bij ons wel in elk geval), en dus zeer specifiek tot een toestel. Of je moet een windows-phone hebben, die deelt bij iedere hotspot een ander mac-adres uit als je dat wilt. ;)
Dat valt tegen ;-) als het WAN IP van een HotSpot in je access logs komen en je een paar dagen later denkt: laat ik eens uitzoeken welk apparaat dat was...

Meestal is dat WAN IP een edge proxy, dan moet je binnenin het NAT IP van de hotspot vinden, en daar in weer het NAT IP van de client, en die moet dan een DHCP log hebben met datum + tijd + MAC adres. En dan moet ook een connectie log aanwezig zijn van client NAT IP naar AP NAT IP naar WAN NAT IP. En zelfs als het niet dubbel-NAT (of CGNAT) is heb je nog minimaal 1x NAT waar je waarschijnlijk geen (of geen langdurige) connection logs van kan krijgen. DHCP logs wil soms nog wel, maar aan een intern IP (private IP range) heb je niet zo veel als je geen connection timestamp kan correleren met een WAN IP wat je uiteindelijk in je webserver logs terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:45
Geen idee of er webhosts zijn die dit hebben, denk niet dat het er veel zullen zijn in ieder geval.. Misschien zelf proberen te hosten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Het Europees hof heeft echter bepaald dat het mogelijk een persoonsgegeven is in bepaalde omstandigheden. De vraag is even welke van de twee het nu is, altijd een persoonsgegeven of enkel onder specifieke situaties. Die uitspraak is gedaan na de GDPR introductie... Dat alles maakt weinig uit, als je een goede reden hebt om het te processen dan mag dat gewoon onder de GDPR.

Straight to the point en meteen met de deur in huis vallen: ik zou zelf de logging ook niet uitzetten op de servers. Dat kan je "niet nauw nemen met de privacy" noemen, maar dat is onzin natuurlijk en nogal absurd. Het gaat voornamelijk om beveiliging van het systeem. Onder andere bijvoorbeeld, doch niet gelimiteerd tot:
- Aanvallen detecteren en loggen
- Mogelijke hackpogingen detecteren en loggen
- Bijhouden vanaf welk IP-adres succesvolle óf foutieve logins zijn gemaakt naar de services
- Welke acties zijn ondernomen door een IP-adres op bepaalde daemons zoals email en FTP (voor het geval er iets illegaals wordt gedaan, dat het bewijsmateriaal aanwezig is. Anders zit je met niets en kan je niets bewijzen.). Dat hoeft uiteraard niet perse het IP-adres van de klant te zijn... Kan ook van een aanvaller zijn.
- Fouten detecteren en oplossen
- De droplist van de firewall ;)
- -edit- snip

De meeste van die data wordt na een korte periode weggegooid overigens, we behouden in de policy wel het recht om deze langer te bewaren onder bepaalde omstandighede. Behalve de droplist van de firewall, overigens. Sommige IP-adressen en reeksen staan daar zelfs permanent in... Zelfs als iemand met een verzoek komt om het te verwijderen onder de GDPR wordt dat er echt niet uitgesloopt zodat ze weer verder kunnen. ;)

Zulk soort logging is niet enkel voor jou veiligheid (en daarmee ook indirect het waarborgen van jou privacy, als er helemaal niet gelogd mag worden zou een aanvaller in principe onbeperkt z'n gang kunnen gaan. Dat wil je ook niet lijkt me. Een paar IP-adressen tijdelijk in de logs bij je host of mogelijk een aanvaller die doodleuk kan gaan brute-forcen, wat heb je liever?), maar ook voor die van de host en andere klanten van de host. Het is immers shared hosting. Daarmee dient het dus een goed belang en heb je een juridisch goed onderbouwde reden om deze logging toe te passen, waarvan akte.

Ik vind het persoonlijk overdreven en onzinnig om daar over te zeuren, met alle respect overigens daar iedereen zo z'n mening mag hebben, en zou juist blij zijn dat m'n host aan logging doet! Ook als je site gekraakt wordt en er wordt bijvoorbeeld belangrijke data van je gejat: dan wil je toch aangifte kunnen doen? Hoe wil je dat gaan doen als er geen enkel bewijs is? Ik zou balen als er dan geen gegevens beschikbaar zijn omdat de host uit angst voor gelazer of omdat ze dan volkomen onterecht als "privacy onvriendelijk" worden gezien me totaal niet kan of wil helpen...

Een host die aan geen enkele vorm van logging doet zou ik persoonlijk juist absoluut niet vertrouwen, ik vertrouw eerder de host die het wel doet, netjes uitlegt waarom ze het doen en aangeven hoe lang de data (eventueel) bewaard wordt. Als je wilt dat je zelf controle houdt dan heb je aan een goedkope VPS meestal ook weinig omdat die ook een bepaalde mate van centrale logs hebben, beter op je eigen hardware draaien. ;) ... En dan alsnog zelf loggen, want het is gewoon slim om te loggen. :P Maar dat is een risico dat je uiteraard zelf mag nemen.

Je hoeft de data niet heel lang te bewaren, en gewoon wegknikkeren als er niets mee is (wat normaliter automatisch gaat.): prima. Maar helemaal niet loggen? Met alle respect, maar dat vind ik gewoon niet zo slim en ik begrijp de host volledig als ze niet voornemens zijn om mee te werken aan zo'n verzoek. Het is voor hun eigen veiligheid, voor jou veiligheid, voor de veiligheid van andere klanten én voor eventuele juridische problemen: en daar weegt het gevoel dat iemand het niet prettig vindt dat er een paar (dynamische) IP-adressen tijdelijk in een log staan absoluut niet tegen op. Klinkt misschien hard, maar zo moet je het gewoon even bekijken vanuit de optiek van een host/ISP. Een IP-adres is ook wel een van de minst makkelijk (als niet-overheid instantie dan tenminste!) te correleren persoonsgegevens als je geen verdere gegevens hebt, dus dat die er tijdelijk staan: big deal. Zeker als het roteert. Om te achterhalen wie het zijn is 99% van die data waarschijnlijk volstrekt waardeloos. Maar het biedt wel aardig wat voordelen.

Webalizer is wel een geval apart...
Ik persoonlijk bied de optie om dat uit te schakelen zodat op dat punt geen retentie is, maar dat is de keuze van de klant. Maar de algemene logging van de servers en bepaalde beveiligingsfuncties die zichzelf baseren op logs uitzetten? No way... Not for you, not for anyone. :P

Ik stoor me oprecht een beetje aan die "waar privacy wel hoog in het vaandel staat" opmerking. Alsof de host een mega privacy schender is omdat ze hun diensten, en daarmee indirect juist jou privacy, willen beschermen. Het is gewoon een noodzakelijk onderdeel van de technologie, om dan meteen te zeggen dat ze privacy niet hoog in het vaandel hebben staan vind ik eerder getuigen van een compleet gebrek aan inzicht van de gene die klaagt (en weinig nagedacht over waarom logging een belangrijk doel heeft.), dan dat het een gebrek aan respect voor privacy zou zijn vanuit de host... Dat slaat wat mij betreft echt nergens op. Als je bijv. werkelijk denkt dat de host voor de lol constant uit zitten te zoeken van wie die IP-adressen dan wel niet zijn, wat ze uitspoken, ze gaan zoeken of ze op het internet iets raars hebben gedaan of in een vunzige pastebin tevoorschijn zijn gekomen ofzo: maarja, als je zo weinig vertrouwen in je host hebt en zo slecht over ze denkt dan ben je sowieso al op de verkeerde plek. En nogmaals, ik begrijp dat jij dat misschien anders ziet (al hoop ik dat je nu misschien iets vriendelijker nadenkt over je host) en uiteraard mag je daar een compleet andere mening over hebben.

Afijn... Einde rant. :P

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 30-05-2018 23:37 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JackBol schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:37:
Een IP adres is alleen een persoonsgegeven als je het zelf kunt herleiden. (i.e. als jij een IP<->Naam administratie bijhoudt).
Aanbieders van telecommunicatiediensten zijn in Nederland verplicht dat bij te houden (welk IP en welk telefoonnummer door hun klanten gebruikt wordt) en dat dagelijks te uploaden bij een centrale registratie die dus in staat is in fracties van seconden een IP of een telefoonnummer tot een persoon te herleiden.

(Het CIOT.)

Er zijn mensen voor wie alles een persoonsgegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

burne schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 00:11:
[...]

Aanbieders van telecommunicatiediensten zijn in Nederland verplicht dat bij te houden (welk IP en welk telefoonnummer door hun klanten gebruikt wordt) en dat dagelijks te uploaden bij een centrale registratie die dus in staat is in fracties van seconden een IP of een telefoonnummer tot een persoon te herleiden.

(Het CIOT.)

Er zijn mensen voor wie alles een persoonsgegeven is.
Dit geldt uiteraard niet voor TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JackBol schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:17:
[...]

Dit geldt uiteraard niet voor TS
Nee, die biedt geen diensten aan, en z'n hostingprovider hoeft enkel de persoonsgegevens van TS te verstrekken aan het CIOT, en dat deel gaat nog niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
WhatsappHack, bedankt voor je reactie!
WhatsappHack schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:28:
Straight to the point en meteen met de deur in huis vallen: ik zou zelf de logging ook niet uitzetten op de servers. Dat kan je "niet nauw nemen met de privacy" noemen, maar dat is onzin natuurlijk en nogal absurd.
Mijn observatie dat ze het niet zo nauw nemen met de privacy kwam niet voort uit het feit dat ze loggen, maar meer uit hun communicatie: Eerst claimen ze dat een IP-adres geen persoonsgegeven is, dan claimen ze dat het er wel eentje is, maar jokken ze over de retentietijd, en in hun gebruikersovereenkomst die ook dienst moet doen als verwerkingsovereenkomst wordt er helemaal geen melding gemaakt. Over loggen of niet kun je twisten, maar ik hoop dat je het met me eens bent dat die warrige communicatie op z'n minst slordig is.
Het gaat voornamelijk om beveiliging van het systeem. Onder andere bijvoorbeeld, doch niet gelimiteerd tot:
- Aanvallen detecteren en loggen
- Mogelijke hackpogingen detecteren en loggen
- Bijhouden vanaf welk IP-adres succesvolle óf foutieve logins zijn gemaakt naar de services
- Welke acties zijn ondernomen door een IP-adres op bepaalde daemons zoals email en FTP
Ja voor de duidelijkheid ik heb het over de access logs van de webserver, niet van email of FTP daemons. Ook draai ik geen services, dus succesvolle of foutieve logins hoef ik ook niet bij te houden. Dan blijven er aanvallen en mogelijke hackpogingen over. Nogmaals, we hebben het hier alleen over webserver access logs dus volgens mij komen daar alleen aanvallen die via web-requests lopen in terecht. Dat zullen voor 90% aanvallen op webapps zijn (xss, sql injection) voor zover die aanvallen via get-variabelen verlopen. Maargoed, zoals gezegd, ik draai geen web applicaties, dus dat speelt voor mij niet. Blijft er volgens mij alleen DDoS via web-requests over. Tja, daarvoor zou misschien op IP-adres gefilterd kunnen worden. Maar in het onwaarschijnlijke geval dat mijn website geDDoSSed wordt mag je hem van mij volledig op zwart zetten totdat het over is. En ik vermoed eigenlijk dat ze dat sowieso al zullen doen.

Nu weet ik niet in hoeverre ze dingen per shared hosting account kunnen configureren. Ik zie in de access logs alleen verkeer naar m'n eigen website maar in hoeverre dat betekent dat ze het ook apart kunnen configureren weet ik niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze er geen zin in hebben een speciale configuratie te maken voor een enkele klant die moeilijk doet.

Vandaar mijn vraag hier of er webhosters bekend zijn die dat wel willen/kunnen/toestaan.
Zulk soort logging is niet enkel voor jou veiligheid (en daarmee ook indirect het waarborgen van jou privacy, als er helemaal niet gelogd mag worden zou een aanvaller in principe onbeperkt z'n gang kunnen gaan.
Er zijn natuurlijk twee kanten aan het verhaal. Als je verantwoordelijkheid hebt over een applicatie of een infrastructuur, dan log je het liefst zo veel mogelijk, om zoveel mogelijk controle te hebben. En als je een privacybewuste surfer bent dan heb je het liefst dat er zo min mogelijk wordt gelogt. In de nieuwe privacywet worden de rechten van de privacybewuste surfer meer benadrukt: puur data verzamelen om het verzamelen is niet meer toegestaan, je moet ofwel mensen om toestemming vragen, of een gegronde noodzaak hebben, en sowieso mensen informeren. Dat zal voor best wel veel websites en diensten een flinke impact hebben denk ik. Ik denk dat de lichte paniek die er rond de invoering heerst nog maar het topje van de ijsberg is. Kan best zijn dat bepaalde diensten die draaien op data, hun hele model zullen moeten herzien. En dat systeem-, netwerk en applicatiebeheerders die tot nu toe alles loggen, daar ook op een andere manier mee om moeten gaan. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, en ben ook geen jurist, maar het lijkt me niet onmogelijk dat dat gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Hairrrry schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:30:

[...]

Ik denk dat de lichte paniek die er rond de invoering heerst nog maar het topje van de ijsberg is. Kan best zijn dat bepaalde diensten die draaien op data, hun hele model zullen moeten herzien.
Maar waar denk je dat Versio geld mee verdient? Met het aanbieden van hosting of het doorverkopen van gegevens van jouw website bezoekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
Droefsnoet schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:12:
[...]

Maar waar denk je dat Versio geld mee verdient? Met het aanbieden van hosting of het doorverkopen van gegevens van jouw website bezoekers?
Ik hoop dat ze de data niet verkopen, maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat de nieuwe privacywet best wel eens zo ingrijpend kan zijn, dat bedrijven wiens business model draait om data dat model misschien wel moeten herzien. En, soortgelijk, dat bedrijven en organisaties waarbij het uitgebreid loggen niet onderdeel is van het business model, maar wel onderdeel van de operationele praktijk, die praktijk misschien ook wel moeten herzien.

@unezra schrijft: "Moet ik nu *al* die tussenliggende partijen toestemming geven mijn IP adres op te slaan, moet CoolBlue met hen een verwerkingsovereenkomst afsluiten en mij melden welke partijen er tussen zitten?"

I don't know, ik ben geen advocaat en al zou ik dat zijn weet ik niet hoe de rechters in de praktijk gaan oordelen. Maar ik zie er in de wet wel aanknopingspunten voor. Puur het feit dat een bepaalde gegevensverwerking diep verankert is in de techniek of de praktijk, betekend volgens mij niet dat je het automatisch mag blijven doen, zonder bijvoorbeeld gebruikers te informeren. Het is toch wat vreemd dat je nog geen cookie mag plaatsen zonder toestemming, maar wel lekker een slag in de rondte mag loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
@unezra en dat is wat ik opmerkelijk vind: de afgelopen maanden staat half internet op z'n kop. Cookiemeldingen worden geplaatst of aangepast. Gebruiksovereenkomsten worden bijgesteld. M'n mailbox zit vol met bedrijven die smeken of ze me mogen blijven mailen en of ik dan alsjeblieft wil opt-innen. Volgens mij is een leger juristen het afgelopen halfjaar volle bak aan de slag om iedereen compliant te maken. Sommige Amerikaanse websites gaan zelfs op zwart voor bezoekers uit Europa, anderen hebben een hele alternatieve versie. En hier in deze thread hoor ik ICTers met enige verbazing zeggen: "Jamaar moeten we dan ook wat met onze logs?" ... nouja, misschien wel ja

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee pots onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 31-05-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hallo TS,

Voor de grap ben ik gaan kijken of het überhaupt mogelijk is in een shared webhosting omgeving..

Voor mijn bedrijf gebruik ik Plesk, en daar kwam ik het volgende tegen: https://support.plesk.com...-files-for-domain-domains

Hieruit maak ik op dat het mogelijk zou zijn bij Plesk maar Versio draait DirectAdmin en TransIP weet ik zo niet. Maar dat soort leveranciers gaan echt niet kijken naar maatwerk voor 1 klant.

Wel vindt ik het absoluut niet wenselijk, dit omdat er veel systemen via de logs werken. Jij zegt een gebruiker te zijn die geen webapps draait enzo, maar je hoster moet je op je blauwe ogen geloven. Zelf gebruik ik fail2ban welke foute inlogpogingen uit de logs haalt en boven drempel x blokkeert en dat gebeurt natuurlijk op IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
Interessant dat het met Plesk in principe wel mogelijk zou moeten zijn. En natuurlijk begrijp ik helemaal dat een hostingprovider niet voor 1 klant een uitzondering gaat maken. Daarvoor zijn de marges simpelweg te krap! Vandaar ook dat ik me afvroeg of er hostingpartijen zijn die deze mogelijkheid al bieden.
boevertje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:20:
Jij zegt een gebruiker te zijn die geen webapps draait enzo, maar je hoster moet je op je blauwe ogen geloven. Zelf gebruik ik fail2ban welke foute inlogpogingen uit de logs haalt en boven drempel x blokkeert en dat gebeurt natuurlijk op IP-adres.
Waarom zou de hoster me op m'n blauwe ogen moeten geloven? Als ik lieg en ik draai wel wat en mijn applicatie en database worden gehackt, dan is dat toch mijn eigen domme schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hairrrry schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:28:

Waarom zou de hoster me op m'n blauwe ogen moeten geloven? Als ik lieg en ik draai wel wat en mijn applicatie en database worden gehackt, dan is dat toch mijn eigen domme schuld?
Verantwoordelijk weet ik zo niet, maar welke naam komt er negatief in het nieuws? De hoster wordt 100% zeker in verband getrokken, zeker als er bijvoorbeeld dan een bug in phpMyAdmin zit waarmee meerdere databases kwetsbaar blijken. Hiermee zou je een bedrijf ten gronde kunnen richten.

Als hoster neem je daarmee wel een risico ongeacht waar de exacte verantwoordelijkheid ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hairrrry schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:08:
@unezra en dat is wat ik opmerkelijk vind: de afgelopen maanden staat half internet op z'n kop. Cookiemeldingen worden geplaatst of aangepast. Gebruiksovereenkomsten worden bijgesteld. M'n mailbox zit vol met bedrijven die smeken of ze me mogen blijven mailen en of ik dan alsjeblieft wil opt-innen. Volgens mij is een leger juristen het afgelopen halfjaar volle bak aan de slag om iedereen compliant te maken. Sommige Amerikaanse websites gaan zelfs op zwart voor bezoekers uit Europa, anderen hebben een hele alternatieve versie. En hier in deze thread hoor ik ICTers met enige verbazing zeggen: "Jamaar moeten we dan ook wat met onze logs?" ... nouja, misschien wel ja

[mbr]Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee pots onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.[/]
Heb je énig idee hoe shared hosting of überhaupt het internet in elkaar zit?
Het komt een beetje over of je iets hebt gehoord van de AVG/GDPR, maar geen flauwe notie hebt wat er voor nodig is om een website te presenteren en wat er tussen een willekeurige bezoeker en de data (de nullen en enen op een harddisk) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
unezra schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:59:
[...]

Heb je énig idee hoe shared hosting of überhaupt het internet in elkaar zit? Het komt een beetje over of je iets hebt gehoord van de AVG/GDPR, maar geen flauwe notie hebt wat er voor nodig is om een website te presenteren en wat er tussen een willekeurige bezoeker en de data (de nullen en enen op een harddisk) zit.
Iets met een soort pijpleidingen, toch?

Alle gekheid op een stokje, ik geloof niet dat we hier uit gaan komen vandaag. Maar m'n antwoord heb ik volgens mij: "Weet iemand een hostingprovider waar je je access logs kunt uitschakelen?"... "Neen"

[ Voor 17% gewijzigd door Hairrrry op 31-05-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 21:56
Ik heb al jaren een website bij Transip gehost. Daarvan kon ik ook altijd Webalizer logfile statistieken opvragen over de afgelopen jaren.
Sinds een week hebben ze op die pagina nu een tekst staan met
Jouw website statistieken tot en met 24 mei 2018 zijn vanwege de nieuwe Europese privacywet GDPR/AVG verwijderd. Vanaf 25 mei 2018 houden we de statistieken op een andere manier bij die voldoet aan deze nieuwe wet. Hierdoor zullen enkele statistieken afwijken van wat je gewend was.
en een verwijzing naar hun https://www.transip.nl/legal-and-security/privacy-policy/
Ze hebben er schijnbaar wel serieus over nagedacht.

In de statistieken stond altijd een top 30 van ip-adressen die mijn site bezocht hadden. Van die ip-adressen hebben ze het laatste getal nu vervangen door '.xxx'.

[ Voor 20% gewijzigd door joppybt op 31-05-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hairrrry schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:36:
[...]

Iets met een soort pijpleidingen, toch?

Alle gekheid op een stokje, ik geloof niet dat we hier uit gaan komen vandaag. Maar m'n antwoord heb ik volgens mij: "Weet iemand een hostingprovider waar je je access logs kunt uitschakelen?"... "Neen"
Klopt, maar begrijp je ook waarom?
En wat er allemaal gebeurt op het moment dat jij op een linkje klikt?

Bekijk dit filmpje maar eens. Oud, incompleet, maar het geeft een beetje een idee:

YouTube: Warriors of the Net HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
concreet antwoord op je vraag: http://www.greenhost.nl
Nederlandse provider die Bits of Freedom ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

desmond schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:08:
concreet antwoord op je vraag: http://www.greenhost.nl
Nederlandse provider die Bits of Freedom ondersteunt.
Ook zij zullen extensief data loggen. Domweg omdat ze dat nodig hebben om hun systemen operationeel en veilig te houden. In te grijpen bij calamiteiten (hacks, ddos, etc) en nog wat andere dingen.

Daarbij hebben zij *alleen* controle over hun eigen infra, alle tussenliggende infra hebben ze geen controle over. Ook daar word data gelogd.

Dú moment dat je verbinding maakt met een netwerk, word informatie als IP adres gelogd en worden die logfiles gebruikt waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:11:
[...]

Ook zij zullen extensief data loggen. Domweg omdat ze dat nodig hebben om hun systemen operationeel en veilig te houden. In te grijpen bij calamiteiten (hacks, ddos, etc) en nog wat andere dingen.

Daarbij hebben zij *alleen* controle over hun eigen infra, alle tussenliggende infra hebben ze geen controle over. Ook daar word data gelogd.

Dú moment dat je verbinding maakt met een netwerk, word informatie als IP adres gelogd en worden die logfiles gebruikt waar nodig.
Prima, maar zij zullen TS' vraag heel goed snappen en kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

desmond schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:34:
[...]
Prima, maar zij zullen TS' vraag heel goed snappen en kunnen beantwoorden.
Ik denk niet dat ze meer kunnen vertellen dan wat mensen hier in het topic. :)

Dus ja, ze zullen de vraag kunnen beantwoorden en het antwoord zal zeer waarschijnlijk hetzelfde zijn als onder andere mijn antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
unezra schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:04:
[...]

Klopt, maar begrijp je ook waarom?
En wat er allemaal gebeurt op het moment dat jij op een linkje klikt?

Bekijk dit filmpje maar eens. Oud, incompleet, maar het geeft een beetje een idee:

YouTube: Warriors of the Net HD
Haha, dat filmpje is wel het toppunt van jaren 90 CGI en terminologie :)

Gezien je vraag ben ik nog wat dieper in de juridische kant van de materie gedoken. Misschien dat we in combinatie met jouw kennis van de infra tot een soort van antwoord komen.

Ik ga er even vanuit dat we het erover eens zijn dat IP-adressen persoonsgegevens zijn, of althans dat kunnen zijn. In de handleiding Algemene Verordening Gegevensbescherming van het ministerie van justitie staat:
Personen kunnen ook geïdentificeerd worden op basis van andere, minder directe identificatoren. Denk hierbij aan uiterlijke kenmerken (lengte, postuur en haarkleur), sociale en economische kenmerken (beroep, inkomen of opleiding) en online identificatoren zoals IP-adressen. Hoewel deze gegevens op zichzelf ons meestal nog niet in staat stellen om een persoon te identificeren, kunnen zij door hun onderlinge samenhang of door koppeling aan andere gegevens alsnog leiden tot identificatie. We spreken daarom van indirect identificerende gegevens.
De vraag is dan of het voor de verwerker redelijkerwijs mogelijk is die IP-adressen te herleiden tot een natuurlijk persoon door deze te koppelen aan andere gegevens, maar de consensus lijkt te zijn dat je er bij twijfel maar beter van uit kunt gaan dat het persoonsgegevens zijn.

Nu zijn er 6 grondslagen op basis waarvan je persoonsgegevens mag verwerken. In het geval van het verwerken van IP-adressen zijn de meest voordehandliggende grondslagen:

- Op basis van toestemming. Dus door expliciet toestemming te vragen aan de bezoeker.
- Als de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen.

Wanneer je zo op internet kijkt wat er gezegd wordt over de rechtmatigheid van het verwerken van IP-adressen in access-logs, dan wordt voornamelijk de tweede grondslag als basis genoemd. Het loggen wordt, zoals jij ook al noemt unezra, beschouwd als een belangrijk onderdeel van de beveiliging en dat is dan weer een gerechtvaardigd belang.

Sterker nog, in de GDPR is hier een aparte notitie over gemaakt, Recital 49
The processing of personal data to the extent strictly necessary and proportionate for the purposes of ensuring network and information security, i.e. the ability of a network or an information system to resist, at a given level of confidence, accidental events or unlawful or malicious actions that compromise the availability, authenticity, integrity and confidentiality of stored or transmitted personal data, and the security of the related services offered by, or accessible via, those networks and systems, by public authorities, by computer emergency response teams (CERTs), computer security incident response teams (CSIRTs), by providers of electronic communications networks and services and by providers of security technologies and services, constitutes a legitimate interest of the data controller concerned. 2This could, for example, include preventing unauthorised access to electronic communications networks and malicious code distribution and stopping ‘denial of service’ attacks and damage to computer and electronic communication systems.
Nu is mijn punt dat de toepasselijkheid van dit gerechtvaardigd belang, je niet vrijpleit van alle verdere plichten en voorschriften van de AVG. Je hoeft geen toestemming te vragen, maar je moet wel informeren:
Wanneer u een verwerking baseert op uw gerechtvaardigde belang, dan moet u transparant zijn over dit gerechtvaardigde belang. U moet dan onder andere duidelijk maken voor welke doelen u persoonsgegevens verwerkt, welke persoonsgegevens u verwerkt, of u de gegevens deelt met andere partijen en hoe lang u de persoonsgegevens bewaart. Ook moet u de door u nagestreefde gerechtvaardigde belangen benoemen.

Betrokkenen moeten ten slotte altijd de mogelijkheid hebben om bezwaar aan te tekenen tegen het verwerken van persoonsgegevens wanneer dit op grond van het gerechtvaardigde belang gebeurt. Dit bezwaar moet wel betrekking hebben op de specifieke situatie van de betrokkene. U dient dan de verwerkingen te staken, tenzij er dwingende gerechtvaardigde gronden zijn die zwaarder wegen dan de rechten, vrijheden en belangen van de betrokkene. Ook als u de persoonsgegevens moet verwerken voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering, kunt u de persoonsgegevens blijven verwerken. Zie hiervoor verder hoofdstuk 7.
(Handleiding AVG)

En hier zit precies mijn persoonlijke bezwaar. Ik verwerk verder op geen enkele manier persoonsgegevens, en er is een gerechtvaardigd belang voor de verwerking van deze gegevens, maar ik moet de bezoekers van mijn website daar wel over informeren. Dat betekend, als ik de wet echt op de letter volg, dat ik op iedere vage subsite en pagina onder mijn domein waarop bezoekers mogelijk binnen kunnen komen, een linkje naar een privacyverklaring moet plaatsen. Alleen maar voor die access logs.

Voor de verwerking in de Webalizer statistieken is in mijn optiek geen gerechtvaardigd belang, en zal ik bezoekers dus zelfs om toestemming moeten vragen.

En nu jouw punt, unezra, over dat er wel meer plekken zijn waar IP-adressen gelogd worden. Ik denk dat dit een heel interessant punt is. Mijn (eenvoudige) kijk hierop is dit (en corrigeer en vul alsjeblieft aan).

De hops (devices, servers, routers) tussen een bezoeker en een website zijn grofweg in te delen in drie groepen:
1) De hops behorende bij de internet provider van de bezoeker, en de backbone providers waar zij weer een contract mee hebben.
2) De hops behorende bij de hosting provider, en de backbone/colo waar zij een contract mee hebben.
3) Eventuele tussenliggende exchanges.

Ik denk dat het hier een kwestie is van follow the money. Als Ziggo een backbone provider betaald voor connectiviteit, dan is Ziggo denk ik verantwoordelijk voor de verwerking die de backbone provider doet op de persoonlijke data van de klanten van Ziggo. Ziggo is dan de Data Controller en de backbone provider de Data Processor. Ziggo heeft dan de verplichting haar klanten te informeren over het feit dat de backbone provider mogelijk IP-adressen logt. En omgekeerd, in de situatie met mijn hostingprovider, ben ik Data Controller, en is mijn hostingprovider Data Processor. Eventuele partijen waar mijn hostingprovider dan weer connectiviteit 'koopt' zijn dan volgens mij weer Data Processor voor de hostingprovider.

Zoals gezegd, omdat de IP-adressen verwerkt worden op basis van de grondslag gerechtvaardigd belang, is de AVG nog steeds van toepassing en zal ik formeel dus een verwerkingsovereenkomst moeten sluiten met mijn hostingprovider waarin expliciet wordt genoemd dat IP-adressen worden gelogt, wie er toegang toe heeft, hoe lang ze bewaard worden, hoe ze beveiligt zijn, etc, etc.

De vraag is nu hoe het zit met eventuele tussenliggende exchanges, die peering overeenkomsten hebben gesloten. Onder wiens verantwoordelijkheid vallen die?

En een vraag die ik ook oprecht heb: Ik snap dat het technisch mogelijk is dat de core routers van AMS-IX IP-adressen loggen. Maar gebeurt dit in de praktijk ook? Hebben we het hier niet over veel te veel data om logging zinnig te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zegt het spreekwoord ‘spijkers op laag water zoeken’ je iets?

En mbt de AMS-IX, dat is een L2 platform welke geen IP adressen logt.

[ Voor 33% gewijzigd door JackBol op 01-06-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hairrrry schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:23:
[...]
Ik ga er even vanuit dat we het erover eens zijn dat IP-adressen persoonsgegevens zijn, of althans dat kunnen zijn.
Dit ben ik dus niet met je eens.
De vraag is dan of het voor de verwerker redelijkerwijs mogelijk is die IP-adressen te herleiden tot een natuurlijk persoon door deze te koppelen aan andere gegevens
Tenzij je een administratie voert waarbij je persoonsgegevens potentieel kan koppelen aan IP adressen, zijn IP adressen GEEN PERSOONSGEGEVEN.

Voor KPN en Ziggo dus wel (want die hebben een klanten bestand en loggen wie ze welk IP geven). Voor webwinkels ook omdat ze een IP van een sessie aan een adres kan koppelen. Maar voor de AMS-IX, je statische website of welk losstaand IP gebaseerd systeem dan ook, is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Hairrrry Je lijkt nog steeds maar beperkt te begrijpen hoe het internet in elkaar zit en waarom het nuttig en noodzakelijk is gegevens te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
@unezra Hoe lees je mijn post dan? Ik citeer nota bene de wet, waarin onderkend wordt dat logging belangrijk is, noodzakelijk zelfs, maar dat er nog steeds verantwoordelijkheden bij komen kijken. Wat maakt dat je denkt dat de wet op logs niet van toepassing is, terwijl logging expliciet in de wet wordt genoemd?

edit: ik besef nu dat je in je laatste post niet ontkent, noch toegeeft, dat de AVG van toepassing is op het loggen van IP-adressen, en dat ik wat dat betreft een punt hebt. Je herhaalt alleen je aannames over mijn kennisniveau en het belang dat ik zou hechten aan logs, zonder verder de situatie te kennen.

[ Voor 33% gewijzigd door Hairrrry op 02-06-2018 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik zou de site dan op het tor netwerk hosten, daarmee weet de eindgebruiker iig 'zeker' dat zijn ip's niet worden 'gelogged'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

CT schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:34:
Ik zou de site dan op het tor netwerk hosten, daarmee weet de eindgebruiker iig 'zeker' dat zijn ip's niet worden 'gelogged'.
Mwah. :)
Zelfde als VPN providers, loggen gebeurt altijd en op diverse plekken. Alleen word het voor een exit lastiger te bepalen wat het entry IP is.
Hairrrry schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:34:
@unezra Hoe lees je mijn post dan? Ik citeer nota bene de wet, waarin onderkend wordt dat logging belangrijk is, noodzakelijk zelfs, maar dat er nog steeds verantwoordelijkheden bij komen kijken. Wat maakt dat je denkt dat de wet op logs niet van toepassing is, terwijl logging expliciet in de wet wordt genoemd?

edit: ik besef nu dat je in je laatste post niet ontkent, noch toegeeft, dat de AVG van toepassing is op het loggen van IP-adressen, en dat ik wat dat betreft een punt hebt. Je herhaalt alleen je aannames over mijn kennisniveau en het belang dat ik zou hechten aan logs, zonder verder de situatie te kennen.
Ik denk vooral dat je de wet veel te rigide interpreteerd en niet (voldoende) het hoe en waarom van logging plus de opbouw van de infra tussen jou en de bits en bytes van een website.

Ik, als techneut, hecht waarde aan logs. Jouw webhoster doet dat ook. Jij lijkt onvoldoende te begrijpen waarom die logs belangrijk zijn én denkt dat je er met het eenzijdig weggooien van de logs aan jou kant bent terwijl:

a) Die logs waarschijnlijk ook op hun infra word opgeslagen (je kunt ze weggooien, maar zij hebben ze waarschijnlijk nog)
b) Er gigantisch veel meer is dan alleen de access en errorlogs van je website waar *ook* gegevens zoals IP adressen kunnen en worden gelogd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
JackBol schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:34:
Tenzij je een administratie voert waarbij je persoonsgegevens potentieel kan koppelen aan IP adressen, zijn IP adressen GEEN PERSOONSGEGEVEN.
Het ligt iets genuanceerder dan dat. In 2016 heeft het Europese Hof van Justitie verklaard dat dynamische IP-adressen persoonsgegevens zijn. Over de precieze betekenis van die uitspraak lopen de meningen uiteen. Tweakers kopt:
Dynamische ip-adressen zijn persoonsgegevens als een internetprovider over de aanvullende gegevens beschikt om deze te herleiden tot een persoon. Dat luidt het advies van de advocaat-generaal van het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Advocaat Mark Jansen is wat genuanceerder:
Hof van Justitie: indirecte identificeerbaarheid voldoende

Het Hof benadrukt vervolgens dat in de privacyrichtlijn uitdrukkelijk staat dat onder persoonsgegevens niet alleen gegevens worden verstaan die direct identificerend zijn, maar ook gegevens waardoor de betrokkene indirect kan worden geïdentificeerd. De wetgever heeft dus beoogd het begrip persoonsgegevens ruim uit te leggen.

Hof van Justitie: de sleutel mag ook bij een derde liggen

Daarna vindt een belangrijke sprong plaats in de redenering. Het Hof stelt vast dat in de richtlijn staat dat voor de identificeerbaarheid niet alleen moet worden gekeken naar de middelen die de verantwoordelijke zelf kan inzetten, maar ook naar de middelen die enig andere persoon kan inzetten.
En dan de nuancering:
Het Hof van Justitie wijst er verder op dat er juridische mogelijkheden bestaan om de informatie bij de provider te verkrijgen. Dit zou maken dat de gegevens waarschijnlijk wel als persoonsgegevens zijn aan te merken. ...

Let wel, het is de vraag of deze overweging inderdaad zo ruim gelezen mag worden. Het Hof benadrukt immers wel heel nadrukkelijk dat de Duitse rechter moet verifiëren of de identificerende informatie inderdaad zo eenvoudig te verkrijgen is.
Kortom, een interessante zaak waar wat interessante artikelen over zijn geschreven, waarin je ongetwijfeld bevestiging zult zien in je stelling. Zie ook dit artikel nog.

Maar de uitspraak van het Europese Hof van Justitie is gebaseerd op de oude privacywet, Europese richtlijn 95/46/EG. En de AVG/GDPR is toch wat strenger.

Ict-jurist Arnoud Engelfriet is er duidelijk over:
Maar zoals gezegd, eigenlijk is de discussie achterhaald want de AVG (of GDPR) kent een nieuwe definitie van het begrip 'identificeerbaar' bij persoonsgegevens:

als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

Die 'online identificator' kan natuurlijk prima het IP-adres van de persoon zijn. En het nieuwe is dan dat de AVG zegt dat je iemand geïdentificeerd hébt. Dus niet "deze persoon is te herkennen door NAW-gegevens op te vragen voor het IP-adres 192.168.1.1" maar "deze persoon héét 192.168.1.1". Het doet er dan dus niet meer toe of je ook nog andere identificerende gegevens te pakken kunt krijgen en hoe moeilijk dat is.
In de Handleiding AVG van het Ministerie van Justitie wordt jouw stelling bevestigd:
Bij de beoordeling of er sprake is van identificeerbaarheid moeten de mogelijkheden van de verwerkings- verantwoordelijke (of een derde) om de identificatie tot stand te brengen worden meegewogen. Het gaat dus niet om de hypothetische mogelijkheid dat gegevens gekoppeld of gecombineerd kunnen worden, maar om de vraag of de verwerkingsverantwoordelijke dit zonder onevenredige inspanning kan. Hierbij speelt ook de hoedanigheid van de verwerkingsverantwoordelijke een belangrijke rol. Niet iedere verwerkingsverantwoordelijke beschikt namelijk over dezelfde middelen, technologieën en mogelijkheden om een persoon te identificeren. Het kan dus zijn dat een gegeven voor de ene verwerkingsverantwoordelijke wel een persoonsgegeven is, maar voor de andere verwerkingsverantwoordelijke niet.
Maar er staat ook:
De tweede mogelijkheid is dat door een combinatie van gegevens een dusdanig uniek beeld ontstaat dat de gegevens maar op één persoon betrekking kunnen hebben. Een voorbeeld van een dergelijke spontane identificatie is: ‘een 39-jarige mannelijke jurist woonachtig aan de Oxfordlaan te Leiden’. Het is zeer onwaarschijnlijk dat deze combinatie op meer dan één geïdentificeerde persoon betrekking heeft.
Het punt is dat de gegevens niet perse teruggevoerd hoeven worden op NAW gegevens of een BSN. Stel je hele hebbe-en-houwe ligt op straat, maar is niet gekoppeld aan 'Jack Bol' maar aan de unieke string 23158af1-c437-4d44-a286-beae4483592b. Dan denk ik dat je dat toch als een inbreuk op je privacy ziet.

In de eigen privacyverklaring van de Autoriteit Persoonsgegevens noemen ze dan ook netjes: "Een IP-adres kan een persoonsgegeven zijn."

Ik denk dat het slim is om geen aannames te maken welke informatie verwerkers wel of niet hebben, of mijn hostingprovider toegang heeft tot NAW gegevens, of misschien over meerdere klanten een IP-adres kan volgen en daar ook geassocieerde email adressen en gebruikersnamen ziet langskomen. Ik ga er dus, net als de AP, vanuit dat een IP-adres een persoonsgegeven kan zijn en dat een databestand met meerdere IP-adressen op dezelfde manier behandeld worden als ieder ander bestand met persoonsgegevens.
unezra schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:11:
Ik denk vooral dat je de wet veel te rigide interpreteerd en niet (voldoende) het hoe en waarom van logging plus de opbouw van de infra tussen jou en de bits en bytes van een website.
Hoe strikt de wet in dit geval toegepast gaat worden door de rechters moet nog blijken. Ik zelf hecht grote waarde aan privacy, maar dat had je waarschijnlijk al door ;)

En ik hoop toch dat je inmiddels inziet dat de AVG van toepassing is op het loggen van IP-adressen.
unezra schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:11:
Ik, als techneut, hecht waarde aan logs. Jouw webhoster doet dat ook.
Mocht je dat gemist hebben: ik erken de waarde van logs. Ik zie het alleen niet zo zwart/wit. Ik denk dat in sommige situaties logs minder belangrijk zijn, en het privacy belang van de bezoeker zwaarder weegt. But hey, maybe that's just me.

Volgens mij probeer je te zeggen dat er voor zover jij weet geen hostingproviders zijn die niet loggen, behalve misschien greenhost (bedankt voor de tip @desmond!) en gebruik je daarvoor heel veel de woorden: "je begrijpt het niet"

Overigens ben ik oprecht benieuwd naar je mening over de verdeling van verantwoordelijkheid over de verschillende loggende systemen tussen de bezoeker en de website. Welke hops zijn er en wie is Data Controller en Data Processor?

[ Voor 10% gewijzigd door Hairrrry op 02-06-2018 09:48 . Reden: toevoegen reactie op unezra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nogmaals, een IP-adres is indirect herleidbaar. Om iets of iemand te identificeren zijn er méér gegevens nodig. Vandaar dat de AP zegt dat het een persoonsgegeven kán zijn. De logs van de hoster zijn om technische redenen nodig, zoals ook al aangegeven. Hoe vaak wil je het nog herhaald hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
CH4OS schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:47:
Nogmaals, een IP-adres is indirect herleidbaar. Om iets of iemand te identificeren zijn er méér gegevens nodig.
En daarmee valt het onder de AVG. Zie mijn eerdere posts.
Vandaar dat de AP zegt dat het een persoonsgegeven kán zijn.
En vandaar dat de AP IP-adressen expliciet noemen in hun privacyverklaring.
De logs van de hoster zijn om technische redenen nodig, zoals ook al aangegeven.
En daarmee valt het onder de AVG, zoals onder andere genoemd in recital 49. De noodzaak vormt een grondslag voor de verwerking, maar de wet is daarmee wel nog steeds van toepassing.
Hoe vaak wil je het nog herhaald hebben?
Ja, ik vraag me ook af hoe vaak we dit nog moeten herhalen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hairrrry schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:18:
[...]
Ik ben het in hoofdzaak met je eens hoor. Als je een administratie hebt, waarbij persoonsgegevens gekoppeld zijn aan unieke string, dan is die unieke string een persoonsgegeven. Het format van de identifier maakt niet uit, of het nu een string, postcode of IP adres is.

Maar je begon je post met "Ik heb een eenvoudige persoonlijke website met wat verhalen, foto's en ander spul. Ik maak geen gebruik van cookies, en al helemaal niet van google analytics, facebook plugins, tumblr feeds en whatsappapps". Oftewel, het enige identificeerbare component is het IP adres. Voor jouw als webmaster is dat met geen enkele redelijke inspanning terug te koppelen tot een herleidbaar persoonsgegeven. Dus in jouw geval is een IP adres geen persoonsgegeven. En dat zie ik ook bevestigd in alle links die je hierboven aanhaalt.
Ik denk dat het slim is om geen aannames te maken welke informatie verwerkers wel of niet hebben, of mijn hostingprovider toegang heeft tot NAW gegevens, of misschien over meerdere klanten een IP-adres kan volgen en daar ook geassocieerde email adressen en gebruikersnamen ziet langskomen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je hosting provider toegang heeft tot NAW gegevens van je klanten. Ik zou die redenatie wel eens voor een rechter getoetst zien worden.
Ik ga er dus, net als de AP, vanuit dat een IP-adres een persoonsgegeven kan zijn en dat een databestand met meerdere IP-adressen op dezelfde manier behandeld worden als ieder ander bestand met persoonsgegevens.

Dat mag, en jij bent privacy georiënteerd, dus je vind het ook nog leuk om hier tijd aan te besteden. Maar als je een bedrijf hebt, hoeft je niet meer te doen dan de wet van je verlangt. Dus het is niet verplicht om in jouw geval hier vanuit te gaan.
Alleen in het geval het IP adres herleidbaar is met een redelijke inspanning. Een gerechtelijk bevel om een Naam<->IP koppeling op te vragen bij een provider is geen redelijke inspanning. Een losstaand telefoonnummer dan weer wel, omdat je dat redelijk eenvoudig omgekeerd op te zoeken is.
Het pad tussen een bezoeker en een website kan enorm variabel zijn, maar laten we een extreem voorbeeld nemen:

Bezoeker <---> Residential ISP <---> Transit provider <---> Housing/Hosting/Cloud provider <---> Website

In dit geval zijn (in mijn ogen) de volgende regelingen van toepassing:

Residential ISP:
- Heeft kennis van NAW en IP adres van de bezoeker, dus NAW en IP beide persoonsgegeven
- Heeft potentieel kennis van het website IP, maar niet van de website NAW. Hoeft dus niet als persoonsgegeven beschouwd te worden

Transit Provider:
- Heeft potentieel kennis van het IP, maar geen kennis van NAW van de website, hoeft dus niet als persoonsgegeven beschouwd te worden.

Housing/Hosting/Cloud Provider:
- Heeft kennis van het IP en NAW van de website, dus NAW en IP beide persoonsgegeven

Website:
- Heeft kennis van het IP, en in het geval ook kennis van de NAW van de bezoeker moet het als persoonsgegeven beschouwd worden

EDIT: natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. In het geval van bijv. Google Cloud, is het zeker mogelijk dat Google een billing relation heeft met een bezoeker van een 3rd party website op GCP. In dat geval zal Google dus zeker wel het IP als persoonsgegeven moeten beschouwen. Maar in deze situatie is Google ook al een overeenkomst met de eindgebruiker aangegaan en zal de gebruiker al geïnformeerd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 02-06-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JackBol schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:25:
[...]

Ik vind dat geen extreem voorbeeld, ik vind dat een van de meest eenvoudige voorbeelden die er zijn. In werkelijkheid zullen er veel meer tussenpartijen zijn en kunnen zijn zoals meerdere transit providers, backup paroviders en meerdere componenten binnen de partij die de website hosten die allemaal op hun eigen niveau data loggen en op slaan.

Het is niet onredelijk dat de ISP waar de website word gehost, backups maakt die elders staan. Mogelijk zelfs bij een andere partij. Die data word *ook* getransporteerd, inclusief de logs van de website. In dat geval is het aantal schakels makkelijk het dubbele.

Dan nog: Transit partij is er vaak niet een en kan op zeer korte termijn variabel zijn. Het is niet ondenkbaar dat je binnen 1 dag, meerdere transits te pakken hebt bij bezoek van 1 en dezelfde website.

Bezoek je die website vanaf een bedrijfsnetwerk, heb je ook nog eens daar 1 of meerdere beherende partijen tussen zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairrrry
@JackBol helder verhaal! Ik denk inderdaad dat we het grotendeels met elkaar eens zijn.
JackBol schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:25:
Als die aanname inderdaad onrealistisch is, dan heb ik me inderdaad niets om me zorgen over te maken. Goed om te weten!

(Afgezien dan van die webalizer stats, maargoed, dat is ff een ander verhaal.)
unezra schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:32:
Ik vind dat geen extreem voorbeeld, ik vind dat een van de meest eenvoudige voorbeelden die er zijn. In werkelijkheid zullen er veel meer tussenpartijen zijn en kunnen zijn zoals meerdere transit providers, backup paroviders
Eens, maar de transit providers vallen volgens de redenatie van @JackBol allemaal onder de noemer, niet herleidbaar tot NAW, dus geen persoonsgegeven. Eventuele backup providers hebben een verwerkingsovereenkomst met de hostingprovider, en hoe dan ook als het IP-adres voor de hostingprovider geen persoonsgegeven is, dan is het dat voor de backup provider ook niet.
Het is niet onredelijk dat de ISP waar de website word gehost, backups maakt die elders staan. Mogelijk zelfs bij een andere partij. Die data word *ook* getransporteerd, inclusief de logs van de website.
Maar ik mag hopen dat de backups via een beveiligde lijn worden getransporteerd, en dus alleen IP-adressen van de hostingprovider en backupprovider voor de dan tussenliggende partij zichtbaar zijn.
Bezoek je die website vanaf een bedrijfsnetwerk, heb je ook nog eens daar 1 of meerdere beherende partijen tussen zitten. :)
In dat geval vervult het bedrijf (de ICT afdeling) denk ik de rol van ISP, met alle rechten en plichten die daar bij komen kijken, verder gecompliceerd met arbeidsrecht... maar nu dwalen we volgens mij echt af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcOSX
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 12:05
Ik zie nogal vaak het standpunt dat jij moet kunnen achterhalen wie bij het IP-adres hoort. Dat kun je, via een gerechtelijk bevel. Misschien niet altijd, maar dat weet je niet van tevoren. En ja, er is inspanning voor nodig, maar dat maakt niet uit.

Arnoud Engelfriet heeft ook deze gepubliceerd: https://blog.iusmentis.co...soonsgegeven-en-kenteken/

Hij is daar heel stellig dat een IP-adres een persoonsgegeven is. Lees wel meer dan alleen de kop, want die slaat nog op de WBP.

Daarnaast kan je bijv. zien dat iemand steeds weer terug komt, dus jij kan herkennen dat het dezelfde computer is als bij een eerder bezoek en vaak is dat dan ook dezelfde persoon. Dus identificeerbaar (en wat maakt het uit hoe de persoon vervolgens heet...).

Tuurlijk zijn er uitzonderingen als public wifi e.d. Maar wat maakt dat uit? Dat kun je niet herkennen, dus kun je er niet van uitgaan dat dat 100% van de ip-adressen is die je verzameld. Hoe ga je aantonen dat precies de IP's die jij verzamelt nooit een persoonsgegeven zijn? Niet aan beginnen.

Ik zie nogal wat technische reacties, maar deze wet is door juristen gemaakt... Ik werk voor een ICT-afdeling en ben(met anderen) FG, techneuten willen om de een of andere reden altijd onder deze wet uit en proberen het altijd zo te draaien dat hun geval zo speciaal is dat ze boven de wet staan. Dat staan ze echter niet. Ik kom in aanraking met de techneut en de jurist, ze begrijpen van elkaar niet wat ze doen en in deze discussie zie ik dat terug. Je moet de wet lezen als jurist, niet als techneut.

De grondslag eigen belang mag je gebruiken. Daarbij moet je ook meenemen wat de impact op de privacy van de betrokkene is. Gezien jouw beschrijving is die impact zeer gering. De aard van de site speelt hierin een rol omdat het iemands interesse weer kan geven, denk bijv. over de recente discussie over tracking bij zorgverzekeraars. Maar voor jou lijkt er geen probleem te zijn deze gegevens te verzamelen en te gebruiken. Maar je moet wel aan de rest van de wet voldoen, passend beveiligen (gezien de geringe impact moet je dit dus niet overdrijven), transparant zijn en alleen bewaren zolang je ze echt nodig hebt. Aan data-minimalisatie doe je al.

Wat ik nog even mis is of je dit hobby-matig doet. Mogelijk kom je dan sowieso onder de AVG uit, maar omdat ik alleen bedrijfsmatig met de AVG omga weet ik dat niet uit mijn hoofd. Google even op AVG en "huishoudelijke activiteiten" zoals ze dat zo mooi noemen.

De situatie rond hosters zal vanzelf wel verbeteren, als de wet wat langer actief is zullen de AVG vereisten gewoon in de contracten die je met ze hebt verwerkt zijn. Daar ligt nog wat werk, zou ik me niet druk om maken omdat je daar weinig invloed op hebt. Zij zullen de verwerking van persoonsgegeven ook in lijn met de AVG moeten doen.

En nu is het wachten op de rechters en de autoriteit, je zult nu nog moeten handelen zonder jurisprudentie en naar de mening van toonaangevende juristen zoals Engelfriet. Er zal de komende jaren vast nog het een en ander veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hairrrry schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:53:
En daarmee valt het onder de AVG. Zie mijn eerdere posts.
Afhankelijk van de situatie valt het onder AVG, zoals meermaals aangegeven.
En vandaar dat de AP IP-adressen expliciet noemen in hun privacyverklaring.
Omdat zij wel gegevens aan IP-adressen koppelen, waardoor zij bij een persoon kunnen komen. Zie ook de reacties alhier.
En daarmee valt het onder de AVG, zoals onder andere genoemd in recital 49. De noodzaak vormt een grondslag voor de verwerking, maar de wet is daarmee wel nog steeds van toepassing.
De noodzaak zorgt ervoor dat je er geen expliciete toestemming voor hoeft te vragen en het niet hoeft op te nemen in privacy statements.

[...]

Ja, ik vraag me ook af hoe vaak we dit nog moeten herhalen.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcOSX
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 12:05
Misschien helpt de definitie in de AVG: Art 4(1):

„persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

Nergens in die definitie zie je een referentie dat het uitmaakt wie het kan herleiden.

Verder moet je kijken naar de intentie van de wet: het beschermen van de privacy van de EU-burgers. Stel nu dat zo'n bestand waar gegevens in staan die jij niet kunt herleiden maar anderen wel, uitlekt. Dan is alsnog de privacy geschaad. Dus is het logisch dat ook alles wat indirect herleidbaar is onder de AVG valt.

Zelfs gepseudonimiseerde gegevenssets vallen onder de AVG... Pas bij juiste anonimisering is de AVG niet meer van toepassing.

Je kunt niet simpelweg stellen dat omdat jij iets niet weet het niet meer schadelijk voor de betrokkenen kan zijn.

Over een BSN zie je deze discussie eigenlijk nooit. Terwijl de meeste mensen die ook niet kunnen herleiden tot een persoon.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcOSX op 02-06-2018 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:04:
Voor zover ik weet hoef je, als er een logische technische reden is, dat niet te melden. Geen verwerkingsovereenkomst af te sluiten. Niets. Technisch belang staat voorop. Het is niet om de gebruikerservaring te verbeteren of om je kunnen targetten. Het enige dat met logs gedaan word, is een technische analyse voor diverse doelen.
Ben je als particulier of bedrijfsmatig (stichting, vereniging etc.) bezig ?

Als de website gewoon hobbymatig en dus als consument is, hoef je jezelf geen zorgen te maken de AVG is namelijk alleen van toepassing op bedrijven, instanties, stichtingen en verenigingen.

Klachten pagina omschrijft dit

Plichten waaraan bedrijven etc. moeten voldoen.
Pagina: 1