Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 14:18
Mijn vraag:

Sinds gisteren bezit ik de galaxy s5, en ben er helemaal blij mee. Toch heb ik 3 vraagjes, die ik zal opsplitsen over 3 topics om de antwoorden e.d overzichtelijk te houden.

Vraag 1 gaat over de playstore.

Als ik wil downloaden via de wifi, en alleen op de playstore, is de downloadsnelheid erg laag in vergelijking met bijvoorbeeld het updaten dat in-app gebeurt zoals bij de sims freeplay.
Als ik bijvoorbeeld in de playstore 80mb wil downloaden duurt het gerust een minuut of 2, en daarentegen als ik via chrome (op de s5) of in-app (freeplay) download dan haalt ie ongeveer 5/7megabyte (niet megabit) per seconde.
Mijn boerenverstand zegt dus hier dat ik in theorie slechts 10-15 seconden over de download moet doen. En op de pc zelf (bedraad) gaat het zelfs nog sneller, namelijk ongeveer 8 seconden over 80mb.
Ik vraag me af hoe dit kan, want met de s4 mini, en de s advance had ik dit probleem niet.
Het zou ook kunnen dat de playstore servers traag zijn op dit moment, maar dan is dit al 2 dagen achtereen, wat me sterk lijkt

Relevante software en hardware die ik gebruik

Allereerst natuurlijk de galaxy s5, met android 6.0.1 android beveilignspatch april 2017 (hij vind die van augustus niet)
Router is Sitecom wrl 4000 v1,01
Internet provider is caiway glas 75mbit
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik weet natuurlijk dat de downloadsnelheid lager ligt bij draadloos via wifi, en dit is ook het geval als ik in-app of iets dergelijks download, maar dan alsnog is het een acceptabele snelheid.
Ik heb al een cache wipe gedaan via recovery mode, nadat ik de telefoon terug heb gezet naar de fabrieksinstellingen.
Wat ik ook gelezen heb maar nog niet geprobeerd, is het resetten van de router.
Echter lijkt me dit onwaarschijnlijk aangezien het alleen gebeurd met mijn s5, en dan ook nog alleen maar in de playstore.
Ook heb ik samsung gebeld, en die hebben mij play store en play services laten terugzetten naar de oorspronkelijke instellingen, en hebben mij de cache, etc etc laten verwijderen, maar nog steeds is het in de playstore een drama wat betreft de snelheid.

Wat ik niet kan proberen overigens is het testen via 4g. Ik heb geen abbonnement, maar pre-paid, op dit moment heb ik geen beltegoed (bewust even niet overigens) en ook al zou ik het wel hebben, is mijn mobiele data omdat ik pre-paid heb, vrij duur.

Wellicht stap ik binnenkort over naar een abbonnement, maar vooralsnog blijf ik bij mijn vodafone pre-paid

Alvast bedankt voor het helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@maramsp je had alle vragen ook gerust in één topic mogen zetten, maar goed ik zal ze eens proberen te beantwoorden.
maramsp schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:36:
Als ik wil downloaden via de wifi, en alleen op de playstore, is de downloadsnelheid erg laag in vergelijking met bijvoorbeeld het updaten dat in-app gebeurt zoals bij de sims freeplay.
Als ik bijvoorbeeld in de playstore 80mb wil downloaden duurt het gerust een minuut of 2, en daarentegen als ik via chrome (op de s5) of in-app (freeplay) download dan haalt ie ongeveer 5/7megabyte (niet megabit) per seconde.
Hoe groot zijn die bestanden die je niet uit de Play Store haalt? Als deze vele malen groter zijn is het opzich niet heel vreemd dat het downloaden van de kleine updates langer duurt.

Opslag is namelijk gemaakt voor het wegschrijven van grote bestanden en heeft een stuk meer moeite met het wegschrijven van vele kleine bestanden. Dit geldt over het algemeen ook voor je downloadsnelheid.
Allereerst natuurlijk de galaxy s5, met android 6.0.1 android beveilignspatch april 2017 (hij vind die van augustus niet)
De S5 komt uit februari 2014, Samsung update zijn S-line ongeveer 2 tot 3 jaar, dus het is opzich logisch dat je laatste uit april 2017 is en je geen nieuwe meer kan vinden.
Ik heb al een cache wipe gedaan via recovery mode, nadat ik de telefoon terug heb gezet naar de fabrieksinstellingen.

[..]
Ook heb ik samsung gebeld, en die hebben mij play store en play services laten terugzetten naar de oorspronkelijke instellingen, en hebben mij de cache, etc etc laten verwijderen, maar nog steeds is het in de playstore een drama wat betreft de snelheid.
Gezien je zelf al nagenoeg alle stappen hebt ondernomen die ik zou doen, gok ik dat er simpelweg geen oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Volgens mij is de playstore gewoon traag. Soms is ie iets sneller, maar voor de rest is ie gewoon traag voor mn foon. Tegenwoordig hou ik hier rekening mee met het installeren van apps.
Echter moest ik behoorlijk wat apps overzetten naar de s5, en vandaar dat t me opviel hoe traag de playstore toen was.
Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-07 23:16
Toevallig gisteren een S5 in de handen gehad om een afstandbediening te installeren.

Wat me opviel is dat de telefoon gewoon ontzettend traag is tov nieuwe toestellen. Ligt dus niet aan de Playstore maar aan de traagheid van de S5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Best wel raar aangezien de s4 mini op papier trager moet zijn als de s5 en dit ook is voor mij behalve in de play store. Daar is mijn s5 trager als mijn s4 mini. Wat betreft de nieuwere telefoons geef ik je gelijk. Die zijn een stuk sneller. Maar sowieso als ik me niet vergis moet de snelheid van een telefoon ansich niet uitmaken voor de download snelheid via wifi toch? En zoals ik al zei zolang ik niet download via de play store dan haal ik wel de goede snelheid. Dus dat vind ik een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je al eens de cache geleegd en weer opnieuw opgestart ?
Hier vind je nog een aantal tips waar je wat aan kan hebben: https://www.androidpit.com/how-to-clear-galaxy-s5-cache

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1