CPU over temperature error met Kraken X42

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calriel
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-12-2021
Hoi allemaal,

Mijn PC (Asus RoG Strix z270z, Kaby Lake en Kraken X42 cooler) heeft bijna een jaar super gelopen, tot eergisteren hij plots vertraagde.
Bij reboot kreeg ik een CPU over temperature error en zag dat de BIOS een temp van 89C registreerde.

Ik voerde een Qfan tuning uit, en kreeg bij een latere bootup ook een CPU fan error. De CPU fan die in de BIOS eerst nog 505 rpm draaide, was nu n/a.

Toen ik vannochtend de bootup forceerde en in Windows CAM installeerde, kreeg ik de melding dat de koelvloeistof te heet werd.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- kabels gecheckt, alles zit nog steeds goed ingeplugd. De fan draait als een malle en het NZXT logo is mooi zichtbaar.
- het rooster van de Kraken schoongemaakt.
- nieuwe high grade koelpasta aangebracht op de processor.
- de Kraken aangesloten op de CPU_OPTional fan connectors, daar kreeg ik zowaar wel weer de 505 rpm terug in de BIOS, maar de temperatuur veranderde niet.

Ik weet nu eerlijk gezegd niet meer wat de oplossing is. Wie heeft er een idee?

Bedankt (echt!) voor het meedenken!

Sebastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trieling
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-12-2023
Je pomp draait nog wel?
niet teveel of te weinig pasta aangebracht?

Tip: houd een schroevendraaier tegen de pomp en leg je oor ertegen aan. zo hoor je goed of deze draait en of deze rare geluiden maakt.

Draait je pomp niet, wordt er niet rondgepompt en loopt de temp snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
De rpm van die pomp is ook erg laag en moet veel hoger kunnen op de site van Nzxt staat.
Pump Speed 1,600~2,800 +/- 300RPM
Fan Model Aer P140

Ik weet niet wat hij bij jou in cam aangeeft qua rpm maar ik zou de bios in duiken en het eens goed nakijken.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.