Nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Borundil
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik zoek (mogelijk) een voeding
Na bijna acht jaar trouwe dienst lijkt het mij wel eens nodig een nieuwe voeding aan te schaffen. Naast mijn behuizing is dat het enige component dat ik in die acht jaar niet heb aangepast. De voeding die ik nu heb is de Recom Power Engine 600 Plus. Voldoet tot op heden prima, maar ik neem aan dat in acht jaar tijd voedingen zuiniger en stiller zijn geworden.

Toch, toen ik het uitermate handige Voeding, advies en informatietopic doornam, bekroop mij het gevoel dat het misschien niet eens noodzakelijk is een nieuwe voeding te kopen. Ik durf dat alleen niet met zekerheid te zeggen, omdat het mij duizelde van alle afkortingen die voorbij kwamen. Ik knutsel graag aan mijn computer, maar zover zit ik absoluut niet in de materie. Wel kwam ik tot de ontdekking dat, voor zover ik het begreep, 600W (te) veel vermogen voor mijn systeem is.

In ieder geval, mits een nieuwe voeding nodig is, wil ik wel weer net zo'n duurzame koop als de huidige voeding. Het speelt ook mee dat ik op termijn andere componenten uiteindelijk weer wil gaan upgraden als ik de tijd daar voor nodig acht. De twijfels en mijn beperkte kennis zijn ook redenen dat ik een apart topic heb geopend.

Wat is je budget?
In principe heb ik voor nu geen budget, omdat ik niet weet waar ik rekening mee moet houden. Na eigen onderzoek zag ik al dat ik het zo duur kan maken als ik wil, dus als voorstellen van €100 de revue passeren kan ik dat altijd nog in overweging nemen of zelf zoeken naar een goedkoper alternatief. Waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat ik duurder uit ben als ik weer net zo lang met mijn voeding wil kunnen doen.

Mijn systeem
Ik gebruik mijn systeem voornamelijk voor thuisgebruik en mee te gamen.
  • Moederbord: MSI H97M-G43
  • Processor: Intel Core i5-4590 3.30GHz
  • Videokaart: MSI GeForce GTX 960 4G
  • HDD/SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB + 2 HDD's
  • Voeding: Recom Power Engine 600 Plus
Hopelijk kunnen mensen mij hier uit de brand helpen, want ik zie door alle afkortingen en keuzes het bos niet meer. Als enige info ontbreekt, dan hoor ik dat wel. Voor mij leek het nu zo genoeg (maar dit is ook de eerste keer dat ik hier plaats).

Beste antwoord (via Borundil op 29-05-2018 22:42)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:47
Sterker nog, 300W is al zat voor jouw systeem.
Veel meer zal die Recom ook niet (stabiel) kunnen leveren, ik hoop niet dat er al 'schade' aan je onderdelen is opgetreden vanwege onstabiele spanning.
Duurzaam is die absoluut NIET, ik hoop dat je nu wat beters koopt.

Goed (veel beter dan de Recom):
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

Beter:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Best:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2018 18:16 ]

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
In principe heb je genoeg aan 450W. Wat in mijn ogen de topvoedingen zijn in hun segment zijn de Seasonic Focus Plus voedingen (zowel in Gold als Platinum) en de Seasonic Prime Ultra voedingen (Gold, Plat & Titanium), 'helaas' wel maar vanaf 550W te verkrijgen, maar wel met 10 & 12 jaar garantie er op.
Een trapje lager heb je nog de Bitfenix voedingen, zowel de formula Gold als de whisper, deze moeten zeker niet onder doen...
Ook heeft Corsair, EVGA, Be Quiet!,... prima spul.

Als het op voedingen aankomt is JonnyGuru zowat de website voor voedingreviews, scores boven de 9 zijn gewoon topspul op die site...

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Eens met @DenHond
Recom is wel een heel erg matig psu merk, knap dat je er 8 jaar mee hebt gedaan :P

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Borundil
DenHond schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:23:
In principe heb je genoeg aan 450W. Wat in mijn ogen de topvoedingen zijn in hun segment zijn de Seasonic Focus Plus voedingen (zowel in Gold als Platinum) en de Seasonic Prime Ultra voedingen (Gold, Plat & Titanium), 'helaas' wel maar vanaf 550W te verkrijgen, maar wel met 10 & 12 jaar garantie er op.
Een trapje lager heb je nog de Bitfenix voedingen, zowel de formula Gold als de whisper, deze moeten zeker niet onder doen...
Ook heeft Corsair, EVGA, Be Quiet!,... prima spul.

Als het op voedingen aankomt is JonnyGuru zowat de website voor voedingreviews, scores boven de 9 zijn gewoon topspul op die site...
Ik kan er dus van uitgaan dat als ik een voeding koop met 450W (of meer) dat het gaat werken in combinatie met mijn systeem? Als dat het geval is, ga ik eens dieper in die Seasonic Focus Plus-lijn duiken. Qua prijzen zien ze er aardig uit, vervolgens moet ik er ook wel uitkomen met die handige website. Bedankt!
d22wth schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:25:
Recom is wel een heel erg matig psu merk, knap dat je er 8 jaar mee hebt gedaan :P
Toch is het zo. Geen enkel probleem in die acht jaar gehad met betrekking tot voeding. Misschien mag ik mezelf gelukkig prijzen O-)

Acties:
  • Beste antwoord

• mitsumark
Sterker nog, 300W is al zat voor jouw systeem.
Veel meer zal die Recom ook niet (stabiel) kunnen leveren, ik hoop niet dat er al 'schade' aan je onderdelen is opgetreden vanwege onstabiele spanning.
Duurzaam is die absoluut NIET, ik hoop dat je nu wat beters koopt.

Goed (veel beter dan de Recom):
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

Beter:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Best:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2018 18:16 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:16
Eens met @mitsumark . Betere voeding als die krijg je niet in de betreffende prijsklassen.

• Borundil
@mitsumark Zoals aangegeven had ik inderdaad ook al het vermoeden dat 600W te veel is, maar ik hoor graag van je (of iemand anders) waarom die niet stabiel zou hebben kunnen geleverd? Dat begreep ik niet uit de gids die hier op het forum staat, zoals aangegeven ben ik een leek op dit gebied, daarom dat ik jullie hulp ook inschakel. Ik leer graag bij! :)
Overigens, als er schade zou zijn, zou ik dat waarschijnlijk wel moeten merken. In ieder geval zitten de nieuwe componenten nog niet acht jaar al in combinatie met deze voeding in mijn computer. Ik schat nu zo'n 1,5 jaar sinds ik het moederbord, videokaart en processor heb vervangen.

Nog wel een vraag. Is 450W ook voldoende om in de toekomst bijvoorbeeld mijn videokaart te upgraden zonder voeding te hoeven vervangen?

In ieder geval bedankt voor je aanbevelingen!

• mitsumark
Kort door de bocht: een voeding moet de 230V wisselspanning van het elektriciteitsnet omzetten naar gelijkstroom 12V, 5V en 3,3V.
De componenten die dit mogelijk maken moeten qua ontwerp goed in elkaar zitten en van goede kwaliteit zijn, anders krijg je afwijkende spanningen (korte of lange duur), dit levert stress op je onderdelen -> slijtage.

In de meeste gevallen zijn de condensators (capacitors) de eerste interne componenten die falen.
De condensators zijn bedoeld om die laatste onzuiverheden weg te filteren zodat je onderdelen constant de juiste spanning krijgen.
Slechte voedingen hebben doorgaans veel onzuiverheden Γ©n slechte kwaliteit condensators, met het gevolg dat die onzuiverheden bij je onderdelen terecht komen (zonder dat je dit direct kunt zien).
Slechte condensators in slechte voedingen gaan misschien 2-3 jaar mee (en korter zie je ook nog wel eens), goede condensators in goede voedingen gaan 10+ jaar mee.

In de toekomst is 450W ook nog meer dan zat, doorgaans zit een systeem zonder videokaart op 75-150W (afhankelijk van het merk, model en overklok of niet).
De meeste videokaarten zitten (ruim) onder de 250W, ook de high-end modellen (enkele uitzonderingen zoals de Vega 64 en Fury X).

Ben je van plan later een energieslurpende processor te nemen, met een high-end videokaart en het zaakje gaat overklokken kan iets meer vermogen goed zijn, zo niet kom je prima toe met 450W.
Zoals gezegd, je huidige systeem komt niet eens aan 300W (en waarschijnlijk ga je 250W al nooit zien), over het algemeen worden onderdelen steeds zuiniger.

https://www.techpowerup.c..._Phantom_Gaming_X/29.html
Vergeet even de furmark (stresstest) power consumption, die doet er niet toe.
Kijk vooral naar average gaming en met een schuin oog naar de piek waardes (overcapaciteit ben je niet nodig).

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2018 23:32 ]

• Borundil
Bedankt, dat verheldert zeker het een en ander! Nu moet ik er zeker uitkomen. Ook als ik met een schuin oog naar de toekomst kijk.
Pagina: 1