Autovakantie - Roemenie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
We gaan het weer doen 8)
Met de auto naar Roemenië!

De laatste keer was in 2013 en het is wel grappig om de problemen van toen terug te lezen:
Autovakantie - Roemenie

Toen had ik vooral moeite met navigatie, maar nu roaming in heel de EU kan, verwacht ik daar dit keer geen problemen meer mee. Gewoon op Apple kaarten.

De Ford is inmiddels uit het leasecontract en we hebben voor een tweedehandsje gekozen (wel zakelijke lease). We gaan dit jaar met een V60 D6 PHEV. Dus de kofferbak wordt misschien een uitdaging...
Ik heb nog wel een dakkoffer liggen, maar ik wil eigenlijk wel proberen zónder te gaan, zodat ik de V60 ook even kan uitlaten >:).

De vorige keer was de rit naar Arad prima bevallen, ik reed de eerste 500km heel rustig aan (zo'n 100km/h)... Op één of andere manier wilde ik zo zuinig mogelijk naar RO. Nu met het D6 blok is dat onbegonnen werk en gaan we gewoon wat vlotter, waar mogelijk. Ik verwacht ook niet heel veel op te laden onderweg, dat is gewoon nutteloos en duurt erg lang.

Ik zag dat alle vignetten gewoon online te bestellen zijn! Dat is ideaal!
Oostenrijk:
https://shop.asfinag.at/e...ay-toll-sticker-car-2018/
(Deze moeten we twee keer doen, heen en terug).
Hongarije:
https://www.tolltickets.c...pricelist.aspx?lang=nl-NL
(Maandvignet)
Roemenie:
https://www.roviniete.ro/en/info/rovinieta-pret

Vorige keer betaalden we 24 euro voor een jaar en ik zie dat je nu veel korter kunt kiezen voor een maand! Top... Alleen je kunt ze daar nu nog niet voor juli bestellen...

Vorige keer verbleven we in het Continental Forum Hotel in Arad
https://www.booking.com/hotel/ro/continental-arad.nl.html

Kostte niet zo veel, we hadden voor 150 euro een junior suite. Was erg groot en echt veel meer dan nodig was. Ook kwamen wij een beetje binnen gehobbeld met korte broek en hemd aan, terwijl bijna iedere gast daar in pak liep (erg zakelijk was het allemaal).

Ik twijfel om zoiets weer te doen (weet je immers wat je krijgt) of ter plekke via booking.com bekijken. Dit laatste zal veel goedkoper zijn en misschien wel leuk voor de verandering.

De rit in Roemenie duurde destijds wel veel langer dan verwacht, we moeten dan van Arad naar vlak bij Pitesti.

https://www.google.nl/map....8691824!2d44.8564798!3e0

Ik vraag mij af hoeveel hier inmiddels "snelweg" van is geworden.

Zijn er inmiddels meer Tweakers met ervaring met deze bestemming, behalve veteraan @Verwijderd ;)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:49

Basszje

Reisvaap!]

Ervaring :Y) Dit topic mist een beetje een vraagstelling ;)

Overigens 150 euro, kan ik mij voorstellen wat je in Roemenie krijgt :X Paar keer 2 sterren hotel geslapen en dat was voor die 10 - 20 euro al vrij ok.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Basszje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:02:
Ervaring :Y) Dit topic mist een beetje een vraagstelling ;)

Overigens 150 euro, kan ik mij voorstellen wat je in Roemenie krijgt :X Paar keer 2 sterren hotel geslapen en dat was voor die 10 - 20 euro al vrij ok.
Meer de vraag of er de afgelopen jaren nog ervaringen mee zijn. E-vignetten zijn voor Oostenrijk redelijk nieuw.
Maar Roemenie en Hongarije bestaan al langer...

Verder nog zaken om rekening mee te houden?

Wel bizar hoe dat met navigatie al is veranderd in 5 jaar tijd. Uiteindelijk ben ik daar toen op een Windows Phone toestel met offline navigatie heen gereden, maar dat verliep niet altijd vlekkeloos. Ik heb toen toch nog een buitenlandbundel aan navigeren moeten verstoken.

Dit jaar willen we denk ik zondag gaan rijden ivm files in Duitsland. Maandag lijkt mij weer niet handig door spits etc. Al kan ik het ook over een andere boeg gooien en donderdag avond gaan rijden. Vrijdag eind middag in Arad en zaterdag aankomen....

Hoe heb jij dit met dagen en de reis gedaan? Of zat je niet aan het hoogseizoen vast?

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 29-05-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco0445
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:02
Ik ben de afgelopen drie jaar ongeveer 15 keer in Roemenie geweest dus ik heb wel ervaring met dit land.

De route heb ik een paar maanden geleden van Arad naar Boekarest gereden met een huurauto. Het is goed te doen en je kunt op de snelweg gewoon de maximumsnelheid (130 km/h) rijden behalve op het stuk waar de snelweg nog niet klaar is. Dat stuk is ook goed te doen maar de snelheid gaat er grotendeels uit.

De snelweg eindigde een aantal maanden geleden zoals het nu op Google Maps wordt aangegeven (de A1 wordt E673).

Navigeren zou ik via Google Maps doen. Ik heb daar nog geen enkel probleem mee gehad. Helaas heb ik geen ervaring met vignetten i.v.m. huurauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marco0445 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:16:
Ik ben de afgelopen drie jaar ongeveer 15 keer in Roemenie geweest dus ik heb wel ervaring met dit land.

De route heb ik een paar maanden geleden van Arad naar Boekarest gereden met een huurauto. Het is goed te doen en je kunt op de snelweg gewoon de maximumsnelheid (130 km/h) rijden behalve op het stuk waar de snelweg nog niet klaar is. Dat stuk is ook goed te doen maar de snelheid gaat er grotendeels uit.

De snelweg eindigde een aantal maanden geleden zoals het nu op Google Maps wordt aangegeven (de A1 wordt E673).

Navigeren zou ik via Google Maps doen. Ik heb daar nog geen enkel probleem mee gehad. Helaas heb ik geen ervaring met vignetten i.v.m. huurauto.
Is het tegenwoordig van Arad tot aan Sibiu volledig snelweg dan? Dat is wel een forse verbetering ten opzichte van 2013 dan... Toen waren het kleine stukken snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco0445
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:02
Niet helemaal! Hier zie je het enige stuk dat momenteel nog geen snelweg is tussen Arad en Sibiu:

https://www.google.nl/map...204,11z/data=!4m2!4m1!3e0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:49

Basszje

Reisvaap!]

dfrenner schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:09:
[...]
Meer de vraag of er de afgelopen jaren nog ervaringen mee zijn. E-vignetten zijn voor Oostenrijk redelijk nieuw.
Maar Roemenie en Hongarije bestaan al langer...

Verder nog zaken om rekening mee te houden?
Ah op die fiets. Nee, dan heb je niet veel aan mij. Sowieso verandert dat nogal snel in de centraal-Europese landen. Kaarten van Polen kan je ook elke 2 jaar wegmikken. Ik reis eigenlijk ook vrijwel nooit met de auto en zeker niet door Oostenrijk etc. We zijn een keer teruggegaan via Hongarije en dan Slowakije / Tjechie / DE. Maar volgens mij is dat niet sneller.
Hoe heb jij dit met dagen en de reis gedaan? Of zat je niet aan het hoogseizoen vast?
Meer met de trein dus ( of vliegtuig ). Via Cluj. Tegenwoordig kan ik trein vanaf Kyiv, Ungheni of Boekarest :Y)

-edit
TOV kaarten vind ik OpenStreetMaps over het algemeen een stuk beter dan Google Maps. Als je de kans hebt zou ik daar ook een app van meenemen ( maps.me bv ) . Zeker als je vanaf de grote weg door vagistan moet en de wegen van wisselende aanwezigheid zijn.

Als ik dan toch zou gaan roadtrippen dan zou ik op een gegeven moment ook die vervelende snelweg afgaan en een stukje roadtrippen over de oude wegen / door de dorpjes. Zie je ook veel leuks.

[ Voor 19% gewijzigd door Basszje op 29-05-2018 17:10 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dfrenner schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:48:
[...]

behalve veteraan @Verwijderd ;)
Deze veteraan is zowaar beetje roestig aan het worden. Sinds m'n dochter Hongaars geworden is hoeven we niet elk jaar terug naar RO voor irritante notarispapieren, en sinds m'n ex werkeloos is (in noord-Zweden, vlakbij poolcirkel...) reizen ze sowieso niet veel. Sinds 2013 ben ik alleen nog in de zomer van 2015 naar RO geweest, deze keer vooral in zuidelijk Transsylvanie tussen Deva en Petrosani geweest met huurauto, en verder kort bij ex-schoonmoeder in Timisoara en dagje Bucuresti om dat aan m'n partner en dochter te laten zien. Denk niet dat ik veel practisch kan zeggen voor jouw rit nu anders dan dat inderdaad goed te merken is dat de wegen, zowel snelwegen als erbuiten, flink opgeknapt zijn. Wilde toen een simpele Dacia huren, maar die waren op, dus kreeg een sportmodel Focus 1.8 mee. Dat was in de bergen zo leuk dat m'n partner misselijk werd en ons zoontje over de achterbank heen kotste :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dion_b schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:28:
[...]

Deze veteraan is zowaar beetje roestig aan het worden. Sinds m'n dochter Hongaars geworden is hoeven we niet elk jaar terug naar RO voor irritante notarispapieren, en sinds m'n ex werkeloos is (in noord-Zweden, vlakbij poolcirkel...) reizen ze sowieso niet veel. Sinds 2013 ben ik alleen nog in de zomer van 2015 naar RO geweest, deze keer vooral in zuidelijk Transsylvanie tussen Deva en Petrosani geweest met huurauto, en verder kort bij ex-schoonmoeder in Timisoara en dagje Bucuresti om dat aan m'n partner en dochter te laten zien. Denk niet dat ik veel practisch kan zeggen voor jouw rit nu anders dan dat inderdaad goed te merken is dat de wegen, zowel snelwegen als erbuiten, flink opgeknapt zijn. Wilde toen een simpele Dacia huren, maar die waren op, dus kreeg een sportmodel Focus 1.8 mee. Dat was in de bergen zo leuk dat m'n partner misselijk werd en ons zoontje over de achterbank heen kotste :')
Ja de Focus (geen sportmodel) reed in 2013 heerlijk de Transfagarasan en Trans Alpina.

Dit jaar iets meer pk mee 😅
Maar wel een zware auto... Tot nu toe ligt hij ondanks zijn gewicht ook super op de weg, maar met 295pk toch iets voorzichtiger doen dan de Focus...

Kwa snelweg rijden is deze wagen echt super! In steden en bergweggetjes was de Focus denk ik handiger 🤣

Ben erg benieuwd hoe het gaat.

Kinderen zijn de afgelopen zomers 1500km naar Toscane gewend, dat deden we ook in één keer. Dus die rit naar Arad moet wel lukken denk ik.

Ik twijfel alleen om dit jaar niets te boeken van te voren, maar ter plekke met booking.com.

Of is dat voor Roemenië toch af te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niets mis met booking.com, maar zelfde risico als elders: de mooiste en/of goedkoopste plekken zouden op kunnen zijn als je pas ter plekke dingen doet. Keerzijde: vrijheid en flexibiliteit.

Ik kan trouwens op zo'n 12km van de A1 bij Orastie een tip geven: Pensiunea Cotiso in Costeşti. Gewoon bij Orastie rechtsaf de heuvels in, doorrijden langs het beekje en zodra de verharde weg dreigt op te houden rechts bruggetje over en je bent er. Camping/hotel middenin de bossen met erg vriendelijke eigenaren, moderne, grondig schone kamers en erg lekker ontbijt en avondeten. Plus als je de tijd hebt om de omgeving te verkennen een Dacisch fort op loopafstand de heuvel op (Cetacea Costeşti) en op een halfuur (voorzichtig, deels onverhard) rijden de oude Dacische hoofdstad Sarmizegetusa Regia.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Rijd je dan in één keer vanuit Nederland naar Arad? Dat is wel een flinke reis. Ik doe meestal wel een overnachting in Tsjechië/Oostenrijk, doe ik altijd via AirBnB.

Vorig jaar ben ik op auto-vakantie geweest tot aan Griekenland en heb alle tussenliggende landen wel gehad. Op de terugweg ben ik via Bulgarije (Vidin) naar Arad gereden. Servië moesten we op de terugweg vermijden in verband met onze lading, dus dat ging allemaal binnendoor vanaf Vidin, Timisoara naar Arad. Dat was wel een mooie, maar erg slopende rit, de eerste snelweg begon pas in de buurt van Arad. Vanaf Arad reed het allemaal als een zonnetje richting Boedapest, Bratislava, Praag, Leipzig Dortmund, en weer naar Nederland.

Geen enkel probleem gehad met online-vignetten en de fysieke vignetten gaan gewoon achter het raam. De instelling bij de loketten heb ik wel slecht ervaren, helemaal als je bij een vignet-loket staat en de favoriete soap-serie van mevrouw staat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Divak schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:51:
Rijd je dan in één keer vanuit Nederland naar Arad? Dat is wel een flinke reis. Ik doe meestal wel een overnachting in Tsjechië/Oostenrijk, doe ik altijd via AirBnB.

Vorig jaar ben ik op auto-vakantie geweest tot aan Griekenland en heb alle tussenliggende landen wel gehad. Op de terugweg ben ik via Bulgarije (Vidin) naar Arad gereden. Servië moesten we op de terugweg vermijden in verband met onze lading, dus dat ging allemaal binnendoor vanaf Vidin, Timisoara naar Arad. Dat was wel een mooie, maar erg slopende rit, de eerste snelweg begon pas in de buurt van Arad. Vanaf Arad reed het allemaal als een zonnetje richting Boedapest, Bratislava, Praag, Leipzig Dortmund, en weer naar Nederland.

Geen enkel probleem gehad met online-vignetten en de fysieke vignetten gaan gewoon achter het raam. De instelling bij de loketten heb ik wel slecht ervaren, helemaal als je bij een vignet-loket staat en de favoriete soap-serie van mevrouw staat op.
Ja inderdaad inéén keer Arad. Met z’n tweeen rijden.

Op zich valt de afstand wel mee, dik 1600km
Ongeveer 150 meer dan Toscane wat de de afgelopen 4 jaar hebben gedaan. Ook in één keer gedaan.

Het punt is dat het tot aan Arad snelwegen zijn. Dan hebben we de tweede dag alle tijd voor de wegen in Roemenië...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Alle vignetten zijn geregeld, maar Hongarije was wel even gedoe zeg...

Je wordt door anwb doorgestuurd naar https://www.autopalyamatrica.hu/
Maar dat is echt een dra, 5 keer geprobeerd te betalen met VISA, maar na een valide betaal scherm van mijn bank, klapt hij er daar bij de hongaarse site uit.

Dus nu via https://www.tolltickets.com/ gedaan.
Ik krijg een wat amateuristische bon in mijn mail, maar ik vind het prima. Hoef ik iig niet keer bij de grens te wachten met die honderden anderen die de laatste shell in Oostenrijk gebruiken om te tanken en een vignet te kopen. Ik tank wel een paar stations ervoor en sla ik de drukte hopelijk over :)

Bij Oostenrijk moet je trouwens minimaal 18 dagen van te voren een vignet online kopen! Iets om rekening mee te houden.

De vorige keer was ik met een ecodieseltje (Ford Focus) en heb ik hem aan de grens (arnhem) vol gegooid. Vervolgens in Oostenrijk getankt en redde ik het bijna in één keer naar Pitesti. Dat gaat dit jaar echt niet lukken. Hij zuipt veel meer (2.4 liter 5 cilinder) en maar een 45 liter tankje... Ik denk dat ik heel blij mag zijn met 500-600km op een tank. Met een beetje gassen in Duitsland misschien 400km :X

[ Voor 20% gewijzigd door BlakHawk op 09-07-2018 16:50 ]

Pagina: 1