Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08 12:11
In de afgelopen korte vakantie in Luxemburg maakte ik (zoals tijdens iedere vakantie) dagelijks vrij veel foto's met mijn Panasonic Lumix fototoestel. Op een volle batterij kan ik meerdere dagen fotograferen, maar ik heb de gewoonte om het apparaat iedere avond aan de lader te leggen, zodat ik zeker weet dat de batterij constant vol genoeg is.

Dat gaat eigenlijk altijd goed. Altijd voldoende energie voor een dag fotograferen.

Maar in Luxemburg gebeurde er op een ochtend iets vreemds.
Ik had het apparaat weer de hele nacht aan de lader gehad en het controlelampje was gedoofd, ten teken dat de batterij vol zou zijn.

Maar toen ik het apparaat aan wilde zetten om te fotograferen, lukte dat niet. Alleen 5 korte piepjes waren te horen. Met de geheugenstick leek niets mis. Toen dacht ik aan de batterij. Heb toen het toestel aangesloten op een Powerbank die ik ook altijd bij me heb en heb een minuut of 10 laten laden. Toen ging het toestel wel aan, maar gaf aan: "accu low".

De batterij bleek volledig leeg. Maar hoe kan dat na daarvoor volledig te zijn opgeladen?
Na het apparaat een paar uur aan de Powerbank te hebben gehangen, kon ik 'm weer probleemloos gebruiken.
De dagen daarna geen enkel probleem meer gehad, zoals gewend 's nachts opgeladen en de volgende dag zo ongeveer onbeperkt kieken.Nu ik twee dagen niet gefotografeerd en opgeladen heb, geeft de indicator nog steeds een volle batterij aan. Er lijkt dus niets meer aan de hand.

Maar iemand enig idee waardoor die batterij plotseling helemaal leeg getrokken zou kunnen zijn?
Ik vind het zelf behoorlijk eigenaardig, vooral omdat het een eenmalig incident leek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Gewoon niet opgeladen dus, kan een communicatiefoutje zijn waardoor de oplader dacht dat ie klaar was terwijl de batterij nog leeg was, of een overspanningsbeveiliging waardoor de oplader zichzelf heeft uitgezet, of ....

Als het maar één keer voorkomt, dan zou ik er niet te veel zorgen over maken. En altijd een tweede batterij meenemen voor het geval dat. Maar dat zou ik sowieso doen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Maar toen ik het toestel aan de lader legde, moet de batterij nog voor zeker 70% geladen zijn geweest. Want ik laad normaal gesproken dagelijks bij tot 100%, leg hem praktisch nooit volledig leeg aan de lader.
Dus als de lader al niet gewerkt heeft zou de restant spanning van voor het laden nog aanwezig moeten zijn geweest.

Het enige moment dat ik de batterij helemaal leeg fotografeer in een dag tijd, is als ik archiefstukken bladzij voor bladzij fotografeer in een archiefinstelling. Als ik dat doe, is de batterij na een paar uur fotograferen volledig leeg en moet-ie dus van 0% af weer volledig geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 05:29
Door het altijd aan de lader leggen, heb je de accu waarschijnlijk kapot gemaakt, als de lader niet over druppelladen bij een volle accu beschikt...

Remedie: 2 accu's, degene in de camera blijft in de camera zolang hij nog niet leeg is, en die vervang je door de (opgeladen) reserve accu als het nodig is, en dan gaat de lege accu in de lader en wordt daarna de opgeladen reserve accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Tja, dat de accu kapot is, betwijfel ik. Want na het incident, heb ik de accu dus weer gedeeltelijk opgeladen via de Powerbank en heb ik het toestel een par uur later weer probleemloos urenlang gebruikt.
Toen 's nachts weer opgeladen tot 100% en de dag daarop weer de hele dag mee gefotografeerd. Dat is nu 2 dagen geleden. Sindsdien niet meer opgeladen en sinds die tijd staat de indicator nog steeds op het volledig aantal streepjes.
Het lijkt dus echt op een incident waarbij de batterij van het een op andere moment volledig is leeg getrokken. Ik dacht aan iets als aanraking met een magnetisch veld of iets, maar geen idee of zoiets mogelijk is.

In ieder geval lijkt het incident zich tot nu toe niet te herhalen.

Dat het niet goed is om een batterij telkens maar voor een gedeelte te laden, lees ik vaker. Het omgekeerde las ik deze week ook, toen ik aan het googelen was naar het gebeuren, De meningen lijken verdeeld.

Ik heb overigens bij eventuele problemen een apparaat om op terug te vallen, namelijk mijn Samsung Galaxy. Maakt mooiere foto's dan mijn fototoestel (vind ik) maar is wat onhandiger in het gebruik.
Ik zie het nog even aan, maar vooralsnog lijkt het echt op een incident waarbij de batterij eenmalig geheel is leeggetrokken. Mocht het zich herhalen, bestel ik een nieuwe batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Misschien zat de batterij niet helemaal goed in de lader waardoor niet alle punten goed contact hebben gemaakt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik had ook zoiets met een panasonic systeemcamera. Na een 10-20 foto's was de batterij volledig leeg. Toen een nieuwe batterij erin gedaan en die was ook volledig leeg. Beide batterijen waren vantevoren volledig opgeladen. Het zijn van die goedkope merkloze accu's dus niet de originele panasonics. Ik doen die 2 merkloze accu's het weer. Het is onduidelijk waar het aan lag. Misschien aan de wind en het weer waardoor de accu's teveel af waren gekoeld. Of misschien moeten de accu's eerst een aantal maal gebruikt worden voordat ze het goed doen (de accu's zijn net nieuw).

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
In mijn geval is het een originele Panasonic batterij, wel al in gebruik sinds ik het toestel heb, nu een jaar of 3. Nooit eerder problemen gegeven. Denk dat de batterij wel goed zat, want ik heb hem tijdens de storing enkele keren verwijderd en teruggeplaatst, maar het euvel bleef en loste zich pas op bij het opnieuw opladen.

Weersinvloed? Het was flink warm in Luxemburg, net als hier in Nederland, maar daar zou een batterij toch wel tegen moeten kunnen.

Goed... ik hou het voorlopig op een onverklaarbaar incident en zo lang het zich niet herhaalt, blijft het een incident :-)

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Je kan nog even kijken in de handleiding of je op 1 of andere manier met je lader ook kan ontladen. Misschien heb je een bepaalde handeling uitgevoerd waardoor de batterij ontladen is. Bijvoorbeeld de geen spanning op het stopcontact (stekker er niet goed in) oid.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Lees ik het nu goed dat de batterij 3 jaar oud is? Mjah misschien gewoonweg de batterij versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In drie jaar? Dan moet je toch aardig professioneel bezig zijn wil je hem zo verslijten dat hij niets meer doet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Dat een batterij in 3 jaar kan verslijten, sluit ik niet uit. Maar het eigenaardige is, dat het echt een eenmalig incident lijkt te zijn geweest.
Tot vorige week vrijdagavond nooit problemen gehad met toestel en batterij.
Zaterdagochtend de problemen.
Vervolgens op zaterdag deels opgeladen via Powerbank, daarna urenlang weer probleemloos gebruikt.
Nacht zaterdag op zondag volledig opgeladen en zondag de hele dag probleemloos gefotografeerd.
Sindsdien (nu 4 dagen later) niet meer opgeladen, maar indicator geeft nog steeds een volle batterij aan en toestel fotografeert probleemloos.

Ik ga er dus vanuit dat de batterij niet stuk is, maar dat het een onverklaarbaar eenmalig incident is geweest. Misschien, zoals #Silasje aangeeft, de batterij op een of andere manier geheel ontladen, maar naar mijn weten heeft de camera geen optie om dat bewust te doen, zal de handleiding daar nog eens op nazien.
Pagina: 1