Warmte langer buiten houden op ongeisoleerde zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Topicstarter
Wij hebben een niet-geisoleerde zolder in een jaren 70 huis. Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen dat het daar met dit weer erg warm wordt ;) Op dit moment willen we niet de hele zolder isoleren want wellicht wonen we hier maar enkele jaren. De zolder ziet er goed uit (is afgewerkt en je kijkt niet tegen het dakbeschot) en het zou erg veel tijd en geld kosten wat we er niet uit halen als we op korte termijn weg gaan. We hebben op de eerste verdieping rolluiken behalve voor 1 kamer. Dit willen we alsnog gaan laten doen. Toen bedachten we dat het wellicht ook handig is als we dit doen voor ons dakkapel, die op het zuiden ligt. Ik ben gaan zoeken in hoeverre dit wat gaat uit maken; uiteindelijk wil je de temperatuur lager houden dan buiten en ik weet niet in hoeverre dat lukt zonder isolatie. Ik heb daar geen antwoord op gevonden en daarom dit topic. Wat ik wél heb gevonden/weet obv common sense:
  • De warmte komt er toch wel een keer in, je kunt het alleen vertragen.
  • Zodra de warmte erin zit blijft het met isolatie een stuk langer hangen. In hoeverre het in de zomer nuttig is, kun je dus over twisten. In de winter is het uiteraard een pre.
  • Je kunt wel een rolluik gebruiken maar er komt ook erg veel warmte binnen via het zwarte dak op het dakkapel. Idealiter pak je dat dus ook aan. Ik heb bijvoorbeeld gelezen over XPS platen met tegels erop. Ook over een groen dak maar dat vergt onderhoud, niet zo handig op een dakkapel dunkt mij ;)
  • Ik snap ook wel dat je met een rolluik en isolatie op het dakje niet 6 dagen 30 graden buiten gaat houden ;)
De vragen zijn dus, wie heeft er ervaring mee? Kun je met een rolluik en isolatie van het dakje van het dakkapel de temperatuur in ieder geval initieel lager houden dan buiten? En zo ja, is dat dan voor een halve dag? Of lukt dat wel voor 2 dagen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:44
Oef.. wat je zegt: blijven lapmiddelen. Zon buiten houden wel altijd eerste stap. Voelt de binnenkant van het dak niet erg warm gedurende de dag dat er zon op schijnt?

Verder zul je zodra de zon onder is alles al tegen elkaar open zetten?

Heb zelf op alle ramen die redelijk richting het zuiden georienteerd zijn screens, dat hielp super tot het 's nachts niet meer onder de 20'c werd. tis nu evengoed 25'c binnen en koelt 's nachts nog maar af tot 23-25'c. Wellicht zonder screens nog veel warmer uiteraard.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Isoleren met rollen of platen met alu(folie) aan 1 kant. (die kant boven houden)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:55:
Oef.. wat je zegt: blijven lapmiddelen. Zon buiten houden wel altijd eerste stap. Voelt de binnenkant van het dak niet erg warm gedurende de dag dat er zon op schijnt?
Dat is wel een goede, dat kan ik eens checken met een IR thermometer. Zolang de temperatuur van het dak onder de buitentemperatuur blijft blijft het binnen ook koeler als ik een rolluik gebruik.
Verder zul je zodra de zon onder is alles al tegen elkaar open zetten?
Met deze dagen staat het de hele dag open, anders is het een oven.
Heb zelf op alle ramen die redelijk richting het zuiden georienteerd zijn screens, dat hielp super tot het 's nachts niet meer onder de 20'c werd. tis nu evengoed 25'c binnen en koelt 's nachts nog maar af tot 23-25'c. Wellicht zonder screens nog veel warmer uiteraard.
Dat is dus de vraag, of het helpt zonder dat de rest geisoleerd is, op wellicht het dakje na dus. Want dat is een kleine investering.
Hackus schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:55:
Isoleren met rollen of platen met alu(folie) aan 1 kant. (die kant boven houden)
Op het dak van het dakkapel bedoel je?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JT Onder het dak. Raam evt. (bedekken) met zonwerend rolgordijn.(vaak zit daar ook alufolie tussen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:17:
@JT Onder het dak. Raam evt. (bedekken) met zonwerend rolgordijn.(vaak zit daar ook alufolie tussen)
Maar dan is de warmte al binnen? In mijn vorige huis hadden we ook van die zonwerende gevallen maar toen ik buiten een schaduwdoek ervoor hing bij wijze van proef scheelde dat echt meer. Of mis ik nu iets?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JT schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:25:
[...]

Maar dan is de warmte al binnen? In mijn vorige huis hadden we ook van die zonwerende gevallen maar toen ik buiten een schaduwdoek ervoor hing bij wijze van proef scheelde dat echt meer. Of mis ik nu iets?
dan dringt het niet(minder) naar binnen. Of wil je shields op je dak plaatsen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnepanelen op het dak plaatsen. Scheelt echt fors met de warmtestraling die naar binnen komt zetten, het is bij mij op de zolder goed merkbaar en bij mijn ouders op de werkkamer helemaal. Warmte blijft een eind van het dak weg. Daarnaast screens of zonneschermen, schelen enorm.

Wil je echt onder de omgevingtemperatuur komen: airco.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:55:

ben toch ook aan het orienteren voor een screen op de dakkapel. Daar was het gisteren om 23:00 nog 28'ç.... Als ik daar 23 van kan maken ben ik al heel blij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:30:
[...]

dan dringt het niet(minder) naar binnen. Of wil je shields op je dak plaatsen ?
Zoals ik al zei had ik gelezen over XPS platen met tegels :) Dan hou je het buiten.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:35:
Zonnepanelen op het dak plaatsen. Scheelt echt fors met de warmtestraling die naar binnen komt zetten, het is bij mij op de zolder goed merkbaar en bij mijn ouders op de werkkamer helemaal. Warmte blijft een eind van het dak weg. Daarnaast screens of zonneschermen, schelen enorm.
Zonnepanelen gaan we nu nog niet in investeren als we niet weten hoe lang we er blijven wonen ;)
thejoker80 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:36:
[...]

ben toch ook aan het orienteren voor een screen op de dakkapel. Daar was het gisteren om 23:00 nog 28'ç.... Als ik daar 23 van kan maken ben ik al heel blij..
Rolluiken zijn als het goed is goedkoper, isoleren ook en houden letterlijk alle licht weg, met een screen bereikt een deel van de stralingswarmte nog wel je raam.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:43:
Zonnepanelen gaan we nu nog niet in investeren als we niet weten hoe lang we er blijven wonen ;)
Hey je vroeg om oplossingen, geen enkele oplossing is goedkoop :P

Zonnepanelen: 2-3kish
Screens: +-400/st ex plaatsen
Airco: 800ish + verbruikskosten

Zonwering en koeling kosten gewoon geld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:54
Je zegt met andere woorden weinig of niet te willen investeren, maar heb je ook nagedacht over de meerwaarde en verkoopargumenten bij de eventuele verkoop van je huis?

[ Voor 6% gewijzigd door Napsju op 29-05-2018 12:48 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
thejoker80 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:36:
[...]

Zonwering aan de binnenzijde van een raam hebben bij HR++ nauwelijks zin, zonwering erbuiten daarentegen werkt erg goed. Maargoed, tis evengoed warm.

En onderschat het effect van bewegende lucht niet, heb in de slaapkamer een plafond fan die nauwelijks geluid maakt en die draait gewoon de hele nacht. Tis nog steeds warm, maar slaap eigenlijk nog semi onder m'n winterdekbed bedenk ik me net. Zal dus niet eens zó warm zijn :o

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JT Dat zei ik in mijn 1e reactie. of te wel Styrofoamplaten met aan 1 zijde alufolie. maar die bevestig je niet buiten op dak, maar onder je dak. Om de warmte tegen te houden, zodat het niet in je zolderruimte trekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JT schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Rolluiken zijn als het goed is goedkoper, isoleren ook en houden letterlijk alle licht weg, met een screen bereikt een deel van de stralingswarmte nog wel je raam.
Ja klopt, alleen rolluiken vind ik veel minder mooi. Ik ga er wel ook een offerte voor laten maken. Gaat wel om +./- 4,5m dus dat loopt snel op qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Zonwering aan de binnenzijde van een raam hebben bij HR++ nauwelijks zin, zonwering erbuiten daarentegen werkt erg goed. Maargoed, tis evengoed warm.
Het scheelt wel enorm...Ik had eerder alleen rolgordijnen, maar een dag thuiswerken wilde dan echt niet op de werkkamer, je werd langzaam gaar gekookt door de warmte die eraf straalde. Nu rondom screens en het verschil is echt wonderbaarlijk. Totaal geen last meer, gevoelstemperatuur is véél lager en het blijft ook daadwerkelijk koeler.

Met warmte is zonwering aan de buitenkant koning. Zelfs mijn dak met rc4,5 lekt warmte met dit weer, de panelen houden een hoop tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:46:
[...]

Hey je vroeg om oplossingen, geen enkele oplossing is goedkoop :P

Zonnepanelen: 2-3kish
Screens: +-400/st ex plaatsen
Airco: 800ish + verbruikskosten

Zonwering en koeling kosten gewoon geld :)
Zeker. Mijn doel is echter niet om het 20 graden te houden bij dit soort weer. Een airco gaan we ook niet aanschaffen. Mijn doel is om de eerste paar dagen het enkele graden koeler te laten zijn dan buiten met dit soort weer. Als het buiten 30 graden is en op zolder 26-27 dan heb ik mijn doel gehaald. Als dat kan met wat isolatie op het dakkapel met zonnescherm dan ben ik voor een stuk minder dan 1000 klaar. Als blijkt dat we hier toch nog even zitten dan komen er zonnepanelen en het hele rataplan. Ook gaan we dan overwegen de zolder te isoleren.
Napsju schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:47:
Je zegt met andere woorden weinig of niet te willen investeren, maar heb je ook nagedacht over de meerwaarde en verkoopargumenten bij de eventuele verkoop van je huis?
Financiële meerwaarde van dit soort dingen is volgens onze, destijds aankoopmakelaar, erg beperkt omdat je in deze markt al flinke prijzen betaalt. Je moet het volgens hem meer doen voor je eigen wooncomfort en dat gaan we zeker doen als we er wel langer blijven wonen.
Hackus schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:52:
@JT Dat zei ik in mijn 1e reactie. of te wel Styrofoamplaten met aan 1 zijde alufolie. maar die bevestig je niet buiten op dak, maar onder je dak. Om de warmte tegen te houden, zodat het niet in je zolderruimte trekt ;)
Ah, je had het over dezelfde platen. En bedoel je direct tegen de onderkant van het dak? Want het is waarschijnlijk een teerdak, dan kun je volgens mij problemen krijgen met vochtophoping.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Het scheelt wel enorm...Ik had eerder alleen rolgordijnen, maar een dag thuiswerken wilde dan echt niet op de werkkamer, je werd langzaam gaar gekookt door de warmte die eraf straalde. Nu rondom screens en het verschil is echt wonderbaarlijk. Totaal geen last meer, gevoelstemperatuur is véél lager en het blijft ook daadwerkelijk koeler.

Met warmte is zonwering aan de buitenkant koning. Zelfs mijn dak met rc4,5 lekt warmte met dit weer, de panelen houden een hoop tegen.
Dat is op zolder? Scheelde het zoveel voordat je het dak had geisoleerd of erna?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Ik ben zo fannatiek met die screens dat ik niet eens weet hoe het zonder is :-P Dus geef je groot gelijk.
Vind het ook wel fijn, heb gevelhoge ramen aan de zuidkant en oostkant, als daar de hele dag de zon naar binnen schijnt wordt m'n interieur gefrituurd en tis nogal.. fel :)

Heb helaas alleen maar 1 electrische, de rest was al handmatig toen we het kochten. Als ik die ooit laat vervangen, dan electrisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:56:
[...]

Zeker. Mijn doel is echter niet om het 20 graden te houden bij dit soort weer. Een airco gaan we ook niet aanschaffen. Mijn doel is om de eerste paar dagen het enkele graden koeler te laten zijn dan buiten met dit soort weer. Als het buiten 30 graden is en op zolder 26-27 dan heb ik mijn doel gehaald.

Dat is op zolder? Scheelde het zoveel voordat je het dak had geisoleerd of erna?
Ik heb een huis uit 2012, muren van rc3,5, dak rc4,5, HR++. Behoorlijk geïsoleerd. Desondanks werd het zonder screens en zonnescherm in huis met die weer 27ish graden. Nu blijft het steken op een graad of 23,5 maar wel met een veel fijner binnenklimaat.

Desondanks heb ik het warm, dus ik ben aan het kijken naar een airco. Lang verhaal kort, met alleen wat EPS tegen je dak plakken ga je dit varkentje niet wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
JT schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:56:
[...]
Financiële meerwaarde van dit soort dingen is volgens onze, destijds aankoopmakelaar, erg beperkt omdat je in deze markt al flinke prijzen betaalt. Je moet het volgens hem meer doen voor je eigen wooncomfort en dat gaan we zeker doen als we er wel langer blijven wonen.
Dat was denk ik nog voordat CV ketels werden afgeschaft en iedereen wordt geacht maatregelen te nemen om van het gas af te gaan. Ik denk dat matig tot niet geïsoleerde huizen in de toekomst een stuk onaantrekkelijker zullen worden. Maar daar lopen al mooie topics over hier op tweakers.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nee hoor, dat werd ons een half jaar geleden verteld door de makelaar en wij weten einde van het jaar of we wat anders gaan bewonen of niet ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:24

NBK

Weercam-Avatar

CurlyMo schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Dat was denk ik nog voordat CV ketels werden afgeschaft en iedereen wordt geacht maatregelen te nemen om van het gas af te gaan. Ik denk dat matig tot niet geïsoleerde huizen in de toekomst een stuk onaantrekkelijker zullen worden. Maar daar lopen al mooie topics over hier op tweakers.
Ik koop liever een niet tot slecht geïsoleerd huis dan een matig tot redelijk geïsoleerd huis. Bij een slecht geïsoleerd huis kun je zo beginnen met goed isoleren. Bij een huis waar al halfslachtige maatregelen zijn genomen moet je eerst die weer zien te verwijderen om het vervolgens alsnog goed te gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 29-05-2018 20:24 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vraag me af of als low budget oplossing van dat radiatorfolie niet zou helpen. Wordt gebruikt om warmteafstraling van een radiator naar buiten tegen te houden, maar omgekeerd zou dat natuurlijk ook kunnen werken. Kost geen drol, lijkt me het proberen waard om een rol te kopen, zeker als je met een IR thermometer het verschil kunt meten.
Uiteraard geldt dat willekeurig welke oplossing een verschil moet geven van minimaal een graad of 5, anders is het de moeite niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:52

MieJuul

3970Wp

Ik vraag me af of je je doelstelling met deze uitzonderlijke temperaturen (voor al best wel een tijdje) gaat bereiken zonder actieve koeling.

Wij hebben ons huis van 1965 een aantal jaar geleden voorzien van spouwmuurisolatie, en 3 jaar geleden is er een grootst mogelijke dakkapel op het noord-oosten gezet en is tevens de hele zolder voorzien van isolatie.
De zuid-west kant ligt ook nog eens vol met zonnepanelen.

Desondanks is het nu boven ook niet meer te harden, daar gaan we ook richting de 30 graden.
Alle ramen die open kunnen staan open.

Bedenk ook dat isolatie in je nadeel kan werken in dit geval.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:26
JT schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:36:
Nee hoor, dat werd ons een half jaar geleden verteld door de makelaar en wij weten einde van het jaar of we wat anders gaan bewonen of niet ;)
Als je handig bent en de isolatie zelf kan doen (wel goed kijken hoe) heb je de kosten er met 1 winter uit.
van uitgaande dat je het aan het eind van dit jaar weet, maar nog niet ook al iets anders hebt, is het gewoon financieel het waard. Spouwmuur en vloer isolatie duurt wat langer (maar zorg er in de winter wel voor dat het comfort omhoog gaat), maar dakisolatie is financieel het aantrekkelijkste. Heb je echt uitgezocht hoeveel geld en tijd het kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
NBK schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:24:
[...]

Ik koop liever een niet tot slecht geïsoleerd huis dan een matig tot redelijk geïsoleerd huis.
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoel een huis waar alleen HR++ dubbel glas in zit en degelijke vloerisolatie, maar geen spouw- en dakisolatie. Niet waar bagger spouwisolatie in zit, te dunne dakisolatie en HR glas.
Bij een slecht geïsoleerd huis kun je zo beginnen met goed isoleren.
Doe dat dan ;)
canonball schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:30:
[...]
Spouwmuur en vloer isolatie duurt wat langer (maar zorg er in de winter wel voor dat het comfort omhoog gaat), maar dakisolatie is financieel het aantrekkelijkste. Heb je echt uitgezocht hoeveel geld en tijd het kost?
Ik heb het zojuist zelf gedaan en hier heeft het € 1500 gekost en 1,5 week aan arbeidsuren. Wel in een verschrikkelijk onhandig jaren '30 dak. Afwerking gaat ook nog een paar dagen worden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1