Wij hebben een niet-geisoleerde zolder in een jaren 70 huis. Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen dat het daar met dit weer erg warm wordt
Op dit moment willen we niet de hele zolder isoleren want wellicht wonen we hier maar enkele jaren. De zolder ziet er goed uit (is afgewerkt en je kijkt niet tegen het dakbeschot) en het zou erg veel tijd en geld kosten wat we er niet uit halen als we op korte termijn weg gaan. We hebben op de eerste verdieping rolluiken behalve voor 1 kamer. Dit willen we alsnog gaan laten doen. Toen bedachten we dat het wellicht ook handig is als we dit doen voor ons dakkapel, die op het zuiden ligt. Ik ben gaan zoeken in hoeverre dit wat gaat uit maken; uiteindelijk wil je de temperatuur lager houden dan buiten en ik weet niet in hoeverre dat lukt zonder isolatie. Ik heb daar geen antwoord op gevonden en daarom dit topic. Wat ik wél heb gevonden/weet obv common sense:
- De warmte komt er toch wel een keer in, je kunt het alleen vertragen.
- Zodra de warmte erin zit blijft het met isolatie een stuk langer hangen. In hoeverre het in de zomer nuttig is, kun je dus over twisten. In de winter is het uiteraard een pre.
- Je kunt wel een rolluik gebruiken maar er komt ook erg veel warmte binnen via het zwarte dak op het dakkapel. Idealiter pak je dat dus ook aan. Ik heb bijvoorbeeld gelezen over XPS platen met tegels erop. Ook over een groen dak maar dat vergt onderhoud, niet zo handig op een dakkapel dunkt mij
- Ik snap ook wel dat je met een rolluik en isolatie op het dakje niet 6 dagen 30 graden buiten gaat houden
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning