Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Goedendag,

Bij gebrek aan HK toegang stel ik de vragen maar hier:
Ik ben op dit moment werkzaam bij een klein bedrijf dat mijn contract niet wilt verlengen. Zij gaan hierbij uit van de mondelinge afspraak die ooit is gemaakt dat het vorige contract tot eind juli zou worden verlengd "en daarna zien we wel".
Ik heb dit nooit zwart op wit gekregen. (ja, pas 2 maanden na afloop van mijn eerste jaarcontract). Klopt het dat mijn contract dus stilzwijgend is verlengd en ik dus eigenlijk in plaats van het contract tot eind juli, een contract hebt tot maart 2019? Volgens de directeur van het bedrijf is dat namelijk dikke onzin en heb ik een contract tot eind juli. Hoe zit dit?

Als ik inderdaad gelijk heb, hoe kan ik dat het beste aan de werkgever melden? Fatsoenlijk overleg is helaas niet mogelijk met de directeur, is mijn ervaring.

(helaas heb ik geen rechtsbijstand, anders speelde ik het al via de verzekering.. Nu mag ik het zelf allemaal regelen)

Ik ben al druk op zoek naar wat anders(en heb nog een opvangnet eventueel, andere werkgever waardoor ik sowieso niet de WW in hoef)..
Wat op papier staat zijn 2 contracten: Het oorspronkelijke jaarcontract, en een die ik nog niet heb ondertekend: het contract dat ik aangeboden kreeg 2 maanden nadat het vorige contract was afgelopen.

Verder heb ik 1 brief/mail waarin word aangegeven dat mijn contract (dat eind juli afloopt volgens werkgever) de basis vormt voor de samenwerken en niet wordt verlengd. Dat mij is verzocht tot 8 juli aanwezig te zijn en ik daarna thuis mag blijven.

Op een rijtje:
Getekend contract liep tot maart 2018
2 maanden ervoor gesprek gehad waarin is aangegeven dat ik een verlenging tot eind juli krijg.
2 maanden na contractafloop pas nieuw contract onder ogen gekregen, duur tot eind juli; niet ondertekend.

[ Voor 30% gewijzigd door darkkingll op 29-05-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Wat staat er zwart op wit in je contract? Dat is je datum, al het andere wordt bijzonder lastig te bewijzen. Daarbij wil men van je af, dus run, naar iets beters.

En neem nu een RB verzekering. Ik zie in je profiel dat je BI hebt gedaan? Hoe moeilijk kan het zijn om volgende week iets anders te hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 29-05-2018 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
De informatie die je geeft is helaas wat gebrekkig. Denk aan wanneer ben je begonnen, wanneer is aangegeven dat het tot eind juli wordt verlengd en dat soort zaken.

Je contract is niet stilzwijgend verlengd maar is mondeling verlengd tot eind juli. Daar is blijkbaar (2 maanden nadat dit was ingegaan) ook een schriftelijke bevestiging van geweest.

Daarnaast moet je voor jezelf gaan afvragen of je voor zo'n bedrijf wel wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:45

sjaool

Every life should have 9 cats

Ook geen lid van een bond of CAO? Als je contract verlopen is en de baas heeft voor de tijd niks kenbaar gemaakt dan is je contract naar mijn mening gewoon stilzwijgend met een jaar verlengd. Dat de baas 2 maanden daarna zegt dat je er met ingang van juli uitligd veranderd daar naar mijn mening niks aan. Tenzij hij toestemming heeft van de uitkeringsinstanties. Maar goed IANAL.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Huh? Even de boel netjes op een rijtje zetten!
Je hebt nu een getekend (?) jaar contract wat aansluit bij je vorige jaar contract?
Dan is de datum in dat contract lijkt mij gewoon de eind datum.

Wat wil je bereiken met de discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Ik ben al druk op zoek naar wat anders(en heb nog een opvangnet eventueel, andere werkgever waardoor ik sowieso niet de WW in hoef)..
Wat op papier staat zijn 2 contracten: Het oorspronkelijke jaarcontract, en een die ik nog niet heb ondertekend: het contract dat ik aangeboden kreeg 2 maanden nadat het vorige contract was afgelopen.

Verder heb ik 1 brief/mail waarin word aangegeven dat mijn contract (dat eind juli afloopt volgens werkgever) de basis vormt voor de samenwerken en niet wordt verlengd. Dat mij is verzocht tot 8 juli aanwezig te zijn en ik daarna thuis mag blijven.

Het gesprek waarin is mede gedeeld dat ik een verlenging tot eind juli kreeg was +- 2 maanden voordat mijn eerste contract afliep.

Bedrijf heeft geen CAO!

[ Voor 11% gewijzigd door darkkingll op 29-05-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heb je een contract met einddatum maart 2019 of liep dat contract maart 2018 af en is je toen gemeld dat je nog tot eind juli 2018 kan blijven?
En hoe kan van stilzwijgende verlenging sprake zijn als je zowel mondeling als schriftelijk is meegedeeld dat je kan vertrekken?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Heeft je werkgever dat andere contract al ondertekend? Anders heeft het meer waarde als kattebakvulling ben ik bang nu.
Dit is de verlenging tot juli, ik begreep het niet goed.

[ Voor 21% gewijzigd door pennywiser op 29-05-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Heb het een en ander aangevuld in de OP, deze was wat onduidelijk..

Of de werkgever het nieuwe contract al heeft ondertekend weet ik niet. Daar zaten sowieso vreemde dingen in(dagtekening die op de datum van het aflopen van het vorige contract stond, i.p.v. de datum waarop ik het nieuwe contract kreeg). Ik heb in ieder geval verder niets ondertekend. Omdat de werkgever er zo moeilijk over doet, heb ik wel voorgesteld om 8 juli als laatste werkdag te doen, maar de resterende vakantiedagen uit te laten betalen. Helaas staat de werkgever absoluut niet open voor onderhandelingen.

[ Voor 79% gewijzigd door darkkingll op 29-05-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Eind juli ben je bij deze werkgever uit dienst helaas kerel, ga lekker zoeken naar wat beters en steek daar je energie in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
In principe is je jaarcontract gewoon stilzwijgend verlengd zoals ik het zie. Mits de werkgever dit nieuwe contract niet voor einde vorig contract met je heeft besproken. Zie ook: https://ontslag.nl/nieuws...ijdelijk-arbeidscontract/
In zo’n situatie spreekt men van een stilzwijgende voortzetting (de wet heeft het over ‘zonder tegenspraak’) van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. In deze situatie regelt het Burgerlijk Wetboek dat de arbeidsovereenkomst in dat geval geacht wordt voor dezelfde tijd (met een maximum van een jaar) en op dezelfde voorwaarden te zijn aangegaan.

De vraag of er sprake is van ‘tegenspraak’, en zo ja wat de gevolgen zijn van deze tegenspraak, is beantwoord in een recent arrest van de Hoge Raad.
Het gaat hier dus om wel of geen tegenspraak. Het lijkt me niet dat een werkgever die tegenspraak ná verlopen eerste contract kan geven. Dan is je contract immers al verlengd.

---edit---
Hier staat het ook goed uitgelegd: http://www.haagsewetswink...-hoe-zat-het-ook-al-weer/
Samenvatting: Als werkgever werknemer niet inlicht over het beëindigen van de arbeidsrelatie én de werknemer verschijnt op de eerstvolgende “werkdag” zonder tegenspraak van de werkgever, wordt het contract stilzwijgend verlengd.
Dus: als je werkgever je pas ná aflopen vorig jaarcontract heeft ingelicht over zijn wens het contract per juli te beëindigen, dan was hij te laat.

[ Voor 22% gewijzigd door barrymossel op 29-05-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
barrymossel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:21:
In principe is je jaarcontract gewoon stilzwijgend verlengd zoals ik het zie. Mits de werkgever dit nieuwe contract niet voor einde vorig contract met je heeft besproken. Zie ook: https://ontslag.nl/nieuws...ijdelijk-arbeidscontract/

[...]

Het gaat hier dus om wel of geen tegenspraak. Het lijkt me niet dat een werkgever die tegenspraak ná verlopen eerste contract kan geven. Dan is je contract immers al verlengd.
Dat was ook mijn gedachte. Ik heb niets zwart op wit gekregen voordat het vorige contract afliep en ben niet weggestuurd toen ik daarna gewoon weer op het werk kwam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

Reptile209

- gers -

darkkingll schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:07:
[...]

Op een rijtje:
Getekend contract liep tot maart 2018
2 maanden ervoor gesprek gehad waarin is aangegeven dat ik een verlenging tot eind juli krijg.
2 maanden na contractafloop pas nieuw contract onder ogen gekregen, duur tot eind juli; niet ondertekend.
Stilzwijgende verlenging van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Van een stilzwijgende verlenging van uw arbeidsovereenkomst is sprake als u uw werkzaamheden na afloop van de afgesproken einddatum normaal voortzet zonder dat u hierover met uw werkgever een duidelijke afspraak gemaakt heeft. In een dergelijke situatie wordt uw arbeidsovereenkomst voor dezelfde duur (met een maximum van een jaar) en onder dezelfde voorwaarden voortgezet. Was u bijvoorbeeld werkzaam op basis van een halfjaarcontract, dan zal bij stilzwijgende verlenging automatisch weer een halfjaarcontract ontstaan.

Van uitdrukkelijke verlenging is sprake als u met uw werkgever duidelijke afspraken hebt gemaakt over de manier waarop uw arbeidsovereenkomst verlengd wordt. Stel, u bent werkzaam op basis van een jaarcontract. Tegen het einde van het jaar deelt de werkgever u mee dat hij het jaarcontract wel wil verlengen, maar hooguit voor de duur van zes maanden. U kunt dan besluiten dit aanbod te weigeren of te accepteren. Als u het aanbod weigert, is de kans groot dat de werkgever uw arbeidsovereenkomst helemaal niet meer wil verlengen. Accepteert u dit aanbod, dan komt er een nieuwe arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tot stand voor de duur van zes maanden.
Als er alleen een mondelinge mededeling is geweest, zonder dat jij dat duidelijk hebt geaccepteerd of geweigerd (en duidelijk zou meestal zijn: aanbod op papier, reactie op papier, anders wordt het woord tegen woord), dan zou het kunnen dat je nu een stilzwijgende verlenging van een jaar hebt. Maar afhankelijk van hoe hard je dit wil spelen, zou ik er een arbeidsjurist naar laten kijken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Je hebt geen stilzwijgende verlenging gehad, er is nl niet stilgezwegen in het gesprek dat je hebt gehad 2 maanden voor het einde van het eerste contract.

Mondelinge afspraken zijn bindend zowel met voordeel als met nadeel voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tsja, het afdwingen is een tweede. In principe kan je werkgever je heel eenvoudig wegsturen per 1 juli en stoppen met het uitbetalen van salaris. Als dat gebeurt zul je toch naar een kantonrechter moeten (kan waarschijnlijk via een versnelde procedure).
Maar ik zou eerst de directeur een mooi bericht sturen met de betreffende wetsartikelen. Wellicht dat hij daar gevoelig voor is.

En sowieso iets anders zoeken lijkt me ook wel verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat is er stilzwijgend aan mondeling mededelen dat je contract verlengd wordt tot juli en je vervolgens een contract in de handen drukken dat je nog moet ondertekenen?

Verder zou ik geen energie meer steken in deze samenwerking. Ze willen je graag kwijt, als je blijft zitten tot maart gok ik dat het geen plezierige samenwerking meer gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Oeps.

[ Voor 98% gewijzigd door barrymossel op 29-05-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Gesprek 2 maanden ervoor, lees zelf gast. Dat kan iets liever.

[ Voor 7% gewijzigd door Krisp op 29-05-2018 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
pennywiser schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:29:
[...]

Gesprek 2 maanden ervoor, lees zelf gast.
Gast! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
OT: No worries, je zag het zeer snel in.

Anyway, dit ga je niet winnen, tenzij je wilt liegen tijdens een rechtzaak. Dat raad iedereen je af denk ik. En wil je er *dan nog werken?

[ Voor 27% gewijzigd door pennywiser op 29-05-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
pennywiser schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:31:
[...]

OT: No worries, je zag het zeer snel in.
Was ook later bijgevoegd; was niet slim om dat te "verzwijgen". Maar inderdaad: mondeling is bindend. Moeilijk te bewijzen, maar bindend.
Als ik TS was zou ik er niet teveel moeite in gaan steken. Kan (zeker zonder verzekering) nog best wat geld gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Mensen, laten we het vooral vriendelijk houden. ;)
Ik merk dat de meningen over stilzwijgend verlengd ja/nee nogal verschillen, ook hier..
Aan de ene kant heb ik, mede daarom, weinig behoefte eraan om echt moeilijk te gaan lopen doen, aan de andere kant. Elke keer dat ik vroeg hoe het precies zat en mijn visie daarop gaf, schoot de directeur enorm in de verdediging en hij heeft dan ook diverse dreigementen geuit.. (invloed uitoefenen op het eindcijfer van het afstudeerproject wat ik daar uit heb gevoerd bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
De reden is simpel, een werkgever mag iemand 2 tijdelijke contracten geven en het 3de contract moet een contract voor onbepaalde tijd (vast) zijn. Het 3de contract mag wel weer tijdelijk zijn als je er minmaal 6 maanden niet gwerkt hebt.

Waarschijnlijk wil hij geen vaste contracten aangaan. Dit gebeurt bij heel veel kleine bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Iets wat ik al eerder zei, je hebt een afstudeer project gedaan zeg je nu, en in je profiel staat BI. Kan ik hieruit afleiden dat je een afgeronde HBO BI hebt, met werkervaring?

Zoek iets beters, dat is echt het beste wat je kan doen nu, en er is genoeg te vinden. Concentreer je niet meer op dit bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
pennywiser schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:40:
Iets wat ik al eerder zei, je hebt een afstudeer project gedaan zeg je nu, en in je profiel staat BI. Kan ik hieruit afleiden dat je een afgeronde HBO BI hebt, met werkervaring?

Zoek iets beters, dat is echt het beste wat je kan doen nu, en er is genoeg te vinden. Concentreer je niet meer op dit bedrijf.
Zo goed als, Hopelijk mag ik binnenkort mijn scriptie gaan verdedigen.
Ik wou sowieso direct erna op zoek naar wat anders, maar dat weet mijn huidige werkgever uiteraard niet. Ik weet toevallig wat mijn directe collega binnen dit bedrijf verdient, alleen al daarvan word je niet vrolijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
darkkingll schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:34:
Ik merk dat de meningen over stilzwijgend verlengd ja/nee nogal verschillen, ook hier..
De meningen verschillen niet hoor. Het gaat hier om tegenspraak. Als de werkgever vóór einde vorig contract heeft aangegeven te willen verlengen tot juli, dan is dat tegenspraak en is er geen sprake van stilzwijgende verlenging. En dat is in jouw geval mondeling aangegeven. Dat dat ná beëindiging pas schriftelijk was is een tweede, maar niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
darkkingll schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:43:
[...]

Zo goed als, Hopelijk mag ik binnenkort mijn scriptie gaan verdedigen.
Ik wou sowieso direct erna op zoek naar wat anders, maar dat weet mijn huidige werkgever uiteraard niet. Ik weet toevallig wat mijn directe collega binnen dit bedrijf verdient, alleen al daarvan word je niet vrolijk...
Kijk of je een IT traineeship ergens kan scoren, succes in elk geval.

Verder wat @barrymossel ^ zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 29-05-2018 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Even voor mijzelf op een rijtje (correct me if I am wrong):
* 1e contract: jaarcontract met einddatum maart 2018
* In januari 2018 (2 maanden voor einde contract) heb je een gesprek gehad, waarbij is aangegeven dat je contract wordt verlengt tot eind juli 2018
* Eind mei (nu dus zo'n beetje) nieuw contract gekregen, met daarin de afspraken die (4 maanden geleden :X ) zijn gemaakt
* Tussendoor is er nog een mail gestuurd dat je tot 8 juli aanwezig moet zijn en daarna met (betaald) verlof mag gaan.

Vragen die ik dan heb:
1) Wat heb jij aangegeven toen (inmiddels 4 maanden geleden) het gesprek heeft plaats gevonden? Ben jij akkoord gegaan met een verlenging tot eind juli of heb je aangegeven niet akkoord te gaan?
2) Welke datum staat er op het 2e contract met einddatum juli 2018? Valt dit voor of na de einddatum van je vorige contract?
3) Wat heb jij gereageerd op de mail?

Dat jij je contract (nog) niet hebt getekend, betekend niet dat hierdoor automatisch je eerste contract stilzwijgend wordt verlengd. Immers hebben er twee maanden voor afloop gesprekken plaats gevonden. Helaas ben je niet helemaal helder in je post, wat jouw reactie hier op was. Als je bent ingestemd, dan begrijp ik je post niet heel goed. Als je niet bent ingestemd dan vraag ik mij af waarom je na afloop van je eerste contract nog doorgegaan bent met werken daar. Dan zou ik persoonlijk namelijk eerst goede afspraken (op papier) gehad willen hebben. En afsluitend zou ik gereageerd hebben op de mail die je hebt ontvangen.

Hoe dan ook, volgens mij heb je in alle drie de gevallen toch iets verzaakt...
Je had OF eerder bij je werkgever aan de bel moeten trekken dat je een nieuw contract zwart op wit wilde hebben OF je had moeten reageren op de mail OF je had gewoon je 1e contract moeten laten aflopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.edit: oh realiseer me nu dat jij uitgaat van oudere info
barrymossel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:21:

[...]
Quote dan ook even het zinnetje dat daarboven staat:
Het komt regelmatig voor dat partijen zich naar elkaar toe (bewust of onbewust) niet uitspreken over de wens om de arbeidsovereenkomst te verlengen, terwijl de werknemer zijn werkzaamheden ook na de contractuele einddatum blijft voortzetten
Hier is duidelijk wél wat uitgesproken, 2 maanden voor het verlopen van het contract.

Wat verder ook redelijk essentieel is, staat verderop in datzelfde artikel:
In deze casus gaat het om een werkneemster die een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van één jaar is aangegaan, met als einddatum 31 juli 2002. Op 24 juni 2002, ruim één maand voor het verstrijken van de einddatum, hebben de werkneemster en haar werkgever een bespreking over een nieuwe arbeidsovereenkomst. Tijdens dit gesprek maakt de werkgever duidelijk de arbeidsovereenkomst wel te willen verlengen, maar slechts voor een periode van twee maanden. De werkgever stelt een nieuwe arbeidsovereenkomst voor de duur van twee maanden op en legt die aan de werkneemster voor. Zij ondertekent de nieuwe arbeidsovereenkomst niet, maar blijft haar werkzaamheden ook na 31 juli 2002 normaal voortzetten.

Na het verstrijken van de periode van twee maanden stelt de werkgever zich op het standpunt dat de arbeidsovereenkomst is afgelopen. De werkneemster daarentegen stelt dat de arbeidsovereenkomst zonder tegenspraak is voortgezet en zij dus opnieuw een jaarcontract heeft. Zij vordert aldus doorbetaling van loon over die periode.

Werkgever krijgt gelijk

Volgens de Hoge Raad gaat het erom of de werknemer op grond van de gedragingen van de werkgever mocht aannemen dat de arbeidsovereenkomst na afloop van de tijd waarvoor deze was aangegaan, stilzwijgend werd voortgezet. Dat was in dit geval duidelijk niet aan de orde. Volgens de Hoge Raad had de werkgever er geen misverstand over laten bestaan dat hij de arbeidsovereenkomst slechts voor de duur van twee maanden wilde voorzetten.
Dus zelfs al heeft de werknemer niet kenbaar gemaakt het eens te zijn met de verkorte verlenging, de intentie van de werkgever was duidelijk bij de werknemer. Dat lijkt me ook hier het geval. Het verhaal van @Reptile209 lijkt me dan ook niet opgaan, met uitzondering van dit punt:
Een werkgever die dit echter niet kan bewijzen, bijvoorbeeld omdat er slechts mondeling gesproken is over verlenging voor een bepaalde duur, loopt het risico dat er opnieuw een arbeidscontract wordt aangenomen voor dezelfde duur.
@darkkingll Je zegt dus niets zwart op wit te hebben van de intentie van de werkgever, voordat je oude contract is verlopen? Maar goed, laten we wel wezen, je wist er weldegelijk vanaf, het staat hier nota bene in je topic. Dus tenzij je van plan bent glashard te gaan liegen over dat je van niets wist, gaat bovenstaande gewoon op; je wist van de intentie van de werkgever om slechts te verlengen t/m juli van dit jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 29-05-2018 12:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als ik het goed begrijp heeft de werkgever de intentie geuit om na het verlopen van je jaarcontract dat voort te zetten met een contract voor twee maanden.

Maar dat contract is nooit getekend. En je hebt wel gewerkt na het aflopen van je jaarcontract.

Het enige wat dus rechtsgeldig op papier staat, is dat eerste, verlopen, jaarcontract. Dat dus stilzwijgend van rechtswege met een jaar is verlengd.

IANL, maar intenties zijn geen contracten. Aan intenties kunnen eventueel wel rechten ontleend worden - maar tenzij die intentie op papier is gezet kan die nooit zwaarder wegen dan een contract dat wel op papier staat en rechten die daar volgens de wet uit voortvloeien.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Mx. Alba De rechter is het niet met je eens, zoals je kunt lezen in het artikel aangedragen door @barrymossel wat ik hierboven nog eens quote.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.oisyn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:27:
@Mx. Alba De rechter is het niet met je eens, zoals je kunt lezen in het artikel aangedragen door @barrymossel wat ik hierboven nog eens quote.
Hmmm, interessant! Thanks.

Maar ik quote even dit uit de startpost: "Ik heb dit nooit zwart op wit gekregen."

In de aangehaalde casus had de werknemer wel het nieuwe contract gekregen (een duidelijke uiting van de intentie van de werkgever) maar had deze zelf niet ondertekend.

In het geval van TS, is die intentie nooit op papier gezet. Het enige wat hij hoorde, en ik parafraseer: "Het contract wordt in ieder geval voor twee maanden voortgezet en daarna zien we wel verder."

Dat is dus helemaal geen duidelijke intentie van de werkgever dat het contract slechts voor twee maanden zou worden verlengd, want "we zien daarna wel verder", dus het kan ook voor langer zijn. De intentie van de werkgever is dus onduidelijk. En niet op papier gezet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mx. Alba schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:45:
In het geval van TS, is die intentie nooit op papier gezet. Het enige wat hij hoorde, en ik parafraseer: "Het contract wordt in ieder geval voor twee maanden voortgezet en daarna zien we wel verder."
Nou ja, tot eind juli. Maar dat is dan toch duidelijk? Hij krijgt een verlenging tot eind juli. Of hij daarná nog een verlenging krijgt is op dit moment niet duidelijk, maar dat is op dit moment ook nog niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:19

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

pennywiser schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:10:
...

En neem nu een RB verzekering.
...
Even off-topic. Aan een RB verzekereing heb je niets bij lopende conflicten. Vaak is er zelfs een sperperiode van een aantal maanden. Je moet eerst 3 maanden betalen voordat je aanspraak mag maken.

Er zullen uitzonderingen zijn (Niet gezocht), maar ik vermoed dat je dan extra veel premie mag betalen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.oisyn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:47:
Nou ja, tot eind juli. Maar dat is dan toch duidelijk? Hij krijgt een verlenging tot eind juli. Of hij daarná nog een verlenging krijgt is op dit moment niet duidelijk, maar dat is op dit moment ook nog niet relevant.
Oké, stel dat jij gelijk hebt en het contract is dus verlengd voor twee maanden.

Dan had de werkgever minimaal een maand voor het einde van dat contract aan TS moeten aangeven of dat contract beëindigd of verlengd zou worden.

http://www.eldermans-geer...-een-arbeidsovereenkomst/

"Vanaf 1 januari 2015 moet een werkgever een werknemer met een tijdelijk contract uiterlijk een maand voor het einde daarvan laten weten of het contract wordt verlengd of beëindigd. Deze verplichting geldt ten aanzien van iedere werknemer met een tijdelijk contract van 6 maanden of langer. Doet de werkgever dat niet, dan moet hij de werknemer een boete van één maandsalaris betalen."

Oftewel, zelfs in het geval dat jij gelijk hebt, is de werkgever aan TS een boete van 1 maandsalaris verschuldigd omdat hij niet tijdig heeft aangegeven of het contract zou worden verlengd.

[edit]

O wacht... 6 maanden of langer... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:01:
Even voor mijzelf op een rijtje (correct me if I am wrong):
* 1e contract: jaarcontract met einddatum maart 2018
* In januari 2018 (2 maanden voor einde contract) heb je een gesprek gehad, waarbij is aangegeven dat je contract wordt verlengt tot eind juli 2018
* Eind mei (nu dus zo'n beetje) nieuw contract gekregen, met daarin de afspraken die (4 maanden geleden :X ) zijn gemaakt
* Tussendoor is er nog een mail gestuurd dat je tot 8 juli aanwezig moet zijn en daarna met (betaald) verlof mag gaan.

Vragen die ik dan heb:
1) Wat heb jij aangegeven toen (inmiddels 4 maanden geleden) het gesprek heeft plaats gevonden? Ben jij akkoord gegaan met een verlenging tot eind juli of heb je aangegeven niet akkoord te gaan?
2) Welke datum staat er op het 2e contract met einddatum juli 2018? Valt dit voor of na de einddatum van je vorige contract?
3) Wat heb jij gereageerd op de mail?

Dat jij je contract (nog) niet hebt getekend, betekend niet dat hierdoor automatisch je eerste contract stilzwijgend wordt verlengd. Immers hebben er twee maanden voor afloop gesprekken plaats gevonden. Helaas ben je niet helemaal helder in je post, wat jouw reactie hier op was. Als je bent ingestemd, dan begrijp ik je post niet heel goed. Als je niet bent ingestemd dan vraag ik mij af waarom je na afloop van je eerste contract nog doorgegaan bent met werken daar. Dan zou ik persoonlijk namelijk eerst goede afspraken (op papier) gehad willen hebben. En afsluitend zou ik gereageerd hebben op de mail die je hebt ontvangen.

Hoe dan ook, volgens mij heb je in alle drie de gevallen toch iets verzaakt...
Je had OF eerder bij je werkgever aan de bel moeten trekken dat je een nieuw contract zwart op wit wilde hebben OF je had moeten reageren op de mail OF je had gewoon je 1e contract moeten laten aflopen.
Rijtje klopt.
Wat betreft de vragen:
1) Ik ben akkoord gegaan omdat ze nog niet precies wisten hoe lang de verlenging zou zijn en de mogelijkheid open lieten tot een langer contract, iirc: " we gaan je contract tot eind juli of eind juni verlengen, dan zien we dan verder hoe en wat".
2) Ingangsdatum? De dag na afloop van oud contract.
3) Ik heb er (nog) niet op gereageerd, mail kwam gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
m-vw schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Even off-topic. Aan een RB verzekereing heb je niets bij lopende conflicten. Vaak is er zelfs een sperperiode van een aantal maanden. Je moet eerst 3 maanden betalen voordat je aanspraak mag maken.

Er zullen uitzonderingen zijn (Niet gezocht), maar ik vermoed dat je dan extra veel premie mag betalen.
Klopt, daar was ik ook al achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Mx. Alba schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Oké, stel dat jij gelijk hebt en het contract is dus verlengd voor twee maanden.

Dan had de werkgever minimaal een maand voor het einde van dat contract aan TS moeten aangeven of dat contract beëindigd of verlengd zou worden.

http://www.eldermans-geer...-een-arbeidsovereenkomst/

"Vanaf 1 januari 2015 moet een werkgever een werknemer met een tijdelijk contract uiterlijk een maand voor het einde daarvan laten weten of het contract wordt verlengd of beëindigd. Deze verplichting geldt ten aanzien van iedere werknemer met een tijdelijk contract van 6 maanden of langer. Doet de werkgever dat niet, dan moet hij de werknemer een boete van één maandsalaris betalen."

Oftewel, zelfs in het geval dat jij gelijk hebt, is de werkgever aan TS een boete van 1 maandsalaris verschuldigd omdat hij niet tijdig heeft aangegeven of het contract zou worden verlengd.

[edit]

O wacht... 6 maanden of langer... 8)7
Ja, dat is 1 van de dingen waar ik moeilijk over zou kunnen doen.. Het vorige contract duurde een jaar, dus volgens mij heb ik recht op dat maand salaris.. Al is dat, zeker bij dit bedrijf, absoluut geen vetpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mx. Alba schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:54:
[...]

4 maanden. April t/m juli.
Dan had de werkgever minimaal een maand voor het einde van dat contract aan TS moeten aangeven of
dat contract beëindigd of verlengd zou worden.
Dat heeft ie gedaan. 2 Maanden van tevoren zelfs. Uit de TS, onderste alinea:
darkkingll schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:58:
[...]

Ja, dat is 1 van de dingen waar ik moeilijk over zou kunnen doen.. Het vorige contract duurde een jaar, dus volgens mij heb ik recht op dat maand salaris.. Al is dat, zeker bij dit bedrijf, absoluut geen vetpot.
Nee dus, je hebt toch 2 maanden van tevoren een gesprek gehad?

[ Voor 39% gewijzigd door .oisyn op 29-05-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar toch vereist de wet dat een tijdelijk contract van 6 maanden of langer schriftelijk aangezegd wordt. Dus minimaal een maand voor het einde van het contract had TS op papier de aanzegging van de werkgever moeten krijgen of het contract al dan niet voortgezet zou worden. Had de werkgever dat gedaan, dan zou dit probleem sowieso niet ontstaan zijn want dan had hij in die aanzegging de einddatum van het opvolgende contract op kunnen nemen.

Alleen.... Had je binnen twee maanden na het aflopen van dat eerste contract aanspraak moeten doen op de boete voor te laat (of in dit geval, niet volgens de regels) aanzeggen. Dat is inmiddels verstreken.

Ben je al bij de rechtswinkel langs geweest trouwens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Maar niet zwart op wit...(https://ontslag.nl/niet-v...ichting-van-de-werkgever/)
De werkgever is verplicht om tijdig (minimaal een maand voor de einddatum) en schriftelijk aan te zeggen. In de praktijk betekent dit dat uw werkgever ook per e-mail mag aanzeggen of zelfs in uw arbeidscontract een aanzegbepaling mag opnemen. Ook als de werkgever van plan is om uw tijdelijke contract te verlengen, is hij verplicht om dit schriftelijk (en dus minimaal een maand voor de einddatum) aan u te melden. In dat geval moet de werkgever daarbij ook aangeven onder welke voorwaarden hij de arbeidsovereenkomst wil verlengen.
Rechtswinkel zegt dat de mondelinge afspraak zeer moeilijk valt te bewijzen, dat ik daardoor in principe kan stellen dat ik een stilzwijgende verlenging heb gehad en er dus moeilijk over kan gaan doen, mocht ik dat willen.

[ Voor 14% gewijzigd door darkkingll op 29-05-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh schriftelijk, daar had ik even overheen gelezen 8)7. Tja, dan sta je op dat punt idd in je recht lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.oisyn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:07:
Oh schriftelijk, daar had ik even overheen gelezen 8)7. Tja, dan sta je op dat punt idd in je recht lijkt mij :)
Maar hij had daar binnen twee maanden na einddatum van dat eerste contract aanspraak op moeten maken... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mx. Alba schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:08:
[...]

Maar hij had daar binnen twee maanden na einddatum van dat eerste contract aanspraak op moeten maken... -O-
Oh ik was in de veronderstelling dat zijn contract tot eind maart liep (en dus valt het nog net in de periode van 2 maanden). Wat is het, @darkkingll?

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 29-05-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:08
Wellicht goed dat TS zich zelf ook inleest op sites als

https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/wet-werk-en-zekerheid

En in het bijzonder
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/wet-werk-en-zekerheid/detail/ik-heb-een-tijdelijk-contract/veranderingen-sinds-1-januari-2015-voor-tijdelijke-contracten/aanzegplicht-wel-of-geen-verlenging-contract

Belangrijk is hier dat het 'verlengingsgesprek' alleen niet voldoende is. Bij tijdelijke contracten is men verplicht besluit wel/niet verlengen minimaal 1 maand voor einde contract schriftelijk aan te geven. Je kunt dus stellen dat de mondelinge afspraak niet geldig is.

Maar dit is grijs gebied. De discussie wel/ niet vast na werken zonder geldig (ondertekend) contract had eerder plaats moeten vinden.

mijn advies: Zoek juridische hulp, desnoods no cure-no pay oid. Je kunt ook proberen het UWV om advies te vragen. Zij hebben ook baat bij mensen die blijven werken ipv WW (je vangnet negeer ik hier even)

edit: Ik zie dat ik wat te laat ben ;)

"Today is the worst day since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.oisyn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:08:
[...]

Oh ik was in de veronderstelling dat zijn contract tot eind maart liep (en dus valt het nog net in de periode van 2 maanden). Wat is het, @darkkingll?
Heyyy, ja, als het oude contract eind maart afliep dan heeft hij nog twee dagen om aanspraak te maken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
darkkingll schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:56:
[...]

Rijtje klopt.
Wat betreft de vragen:
1) Ik ben akkoord gegaan omdat ze nog niet precies wisten hoe lang de verlenging zou zijn en de mogelijkheid open lieten tot een langer contract, iirc: " we gaan je contract tot eind juli of eind juni verlengen, dan zien we dan verder hoe en wat".
2) Ingangsdatum? De dag na afloop van oud contract.
3) Ik heb er (nog) niet op gereageerd, mail kwam gisteren.
Ik kan op punt 1 maar één conclusie trekken: Werkgever heeft zich (netjes of niet) gehouden aan wat er is besproken. Je hebt een verlenging gekregen tot eind juli (of eind juni) en nu blijkt dat ze dit ook daadwerkelijk einddatum gaat worden.
Dat verklaard dan ook direct punt 2. Ze hebben je nieuwe contract op dagtekening van de nieuwe ingangsdatum gezet. Mondeling was je al akkoord. Niet heel netjes, maar so is life!

Op het laatste punt (de mail) zou ik dan nu z.s.m. reageren dat je een contract hebt tot eind juli. Als ze willen dat je na 8 juli niet meer hoeft te komen, dat je wel verwacht dat je nog gewoon je resterende uren uitbetaald krijgt ZONDER hier verlof voor op te hoeven nemen. Zorg dan ook dat je vanaf die dag ook gewoon aanwezig / beschikbaar bent voor je werkgever. Als je niet komt opdagen, dan kan hij zich weer beroepen op het feit dat je er niet was (en dus weigerde te werken).

Verder zou ik dan je vangnet gaan gebruiken. Volgens mij wil je niet (heel veel) langer voor zo'n baas werken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gewoon bij hem binnenstappen en dat je wederzijds wilt opzeggen en kun jij je bij t uwv inschrijven en gewoon je utierkering krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

sugarlee89 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:29:
Gewoon bij hem binnenstappen en dat je wederzijds wilt opzeggen en kun jij je bij t uwv inschrijven en gewoon je utierkering krijgen.
Ah ja, want dat kan ook nog eens een complicatie zijn... Als je met je huidige dossier bij het UWV langs gaat, is er een kans dat zij vinden dat je contract eigenlijk stilzwijgend met een jaar verlengd is en dat ze je dus niets gaan betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

green944 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:36:
De reden is simpel, een werkgever mag iemand 2 tijdelijke contracten geven en het 3de contract moet een contract voor onbepaalde tijd (vast) zijn. Het 3de contract mag wel weer tijdelijk zijn als je er minmaal 6 maanden niet gwerkt hebt.

Waarschijnlijk wil hij geen vaste contracten aangaan. Dit gebeurt bij heel veel kleine bedrijven.
Hoewel ik verder niets meer aan het topic bij te dragen heb wil ik hier wel graag op reageren. Het is namelijk nonsens.

Dit zijn de regels:
Wanneer gaat mijn tijdelijke contract over in een vast contract?

Uw tijdelijke contract gaat automatisch over in een vast contract in 2 gevallen: als u meer dan 3 opvolgende tijdelijke contracten heeft gekregen. Of als u al langer dan 2 jaar meerdere tijdelijke contracten bij uw werkgever heeft gehad. Raadpleeg altijd uw cao. Daarin kunnen afwijkende regels staan.
Meer uitleg en de bron te vinden op https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

En nog als aanvulling, als het gaat zoals verwacht wordt dit per 1-1-2020 weer teruggedraaid en gaan we terug naar 3 contracten en 3 jaar, meer info https://www.rendement.nl/...contract-door-de-wab.html
Lees dit ook vooral goed door, want dat kan nu al invloed hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nukar schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:09:

En in het bijzonder
https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/wet-werk-en-zekerheid/detail/ik-heb-een-tijdelijk-contract/veranderingen-sinds-1-januari-2015-voor-tijdelijke-contracten/aanzegplicht-wel-of-geen-verlenging-contract

Belangrijk is hier dat het 'verlengingsgesprek' alleen niet voldoende is. Bij tijdelijke contracten is men verplicht besluit wel/niet verlengen minimaal 1 maand voor einde contract schriftelijk aan te geven. Je kunt dus stellen dat de mondelinge afspraak niet geldig is.
Zo, die was nieuw voor mij. Dus ook bij contractverlenging het geval. Zou mooi zijn: een extra maandsalaris eisen omdat je contract verlengd wordt, maar het niet schriftelijk is gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

green944 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:36:

Het gaat dan meer om de duur van het contract. Je kunt ook niet iemand een contract voor een maand geven lijkt me? Daar zijn toch ook regels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:30:
[...]

Zo, die was nieuw voor mij. Dus ook bij contractverlenging het geval. Zou mooi zijn: een extra maandsalaris eisen omdat je contract verlengd wordt, maar het niet schriftelijk is gemeld.
Als een werkgever netjes met zijn personeel omgaat en zijn zaakjes in orde heeft is er niets aan de hand. Overigens zit er wel een verloopdatum aan deze schadevergoeding...
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:42:
[...]

Het gaat dan meer om de duur van het contract. Je kunt ook niet iemand een contract voor een maand geven lijkt me? Daar zijn toch ook regels voor.
Je kan zelfs een arbeidscontract geven voor een dag. Echter zit je dan snel aan het vierde contract welke onbepaalde tijd moet zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 29-05-2018 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Deveon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:45:
[...]

Als een werkgever netjes met zijn personeel omgaat en zijn zaakjes in orde heeft is er niets aan de hand. Overigens zit er wel een verloopdatum aan deze schadevergoeding...
Dat snap ik, maar ik kan me goed voorstellen dat bij kleinere bedrijven de directeur of manager in een gesprek aangeeft dat het contract verlengd wordt en dat pas rond de afloopdatum van het voorgaande contract dit met een nieuwe overeenkomst of aanzegging schriftelijk bevestigt. Voor niemand in dit geval een probleem lijkt me. En als werknemer zal ik in dat geval niet zo snel een extra maand salaris eisen. Ik denk heel weinig werknemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:45:
[...]
Je kan zelfs een arbeidscontract geven voor een dag. Echter zit je dan snel aan het derde contract welke onbepaalde tijd moet zijn.
Niet dus.

Pas het 4e contract dient een vast contract te zijn, tenzij je al aan de 2 jaar zit.
Zie mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:48:
[...]

Dat snap ik, maar ik kan me goed voorstellen dat bij kleinere bedrijven de directeur of manager in een gesprek aangeeft dat het contract verlengd wordt en dat pas rond de afloopdatum van het voorgaande contract dit met een nieuwe overeenkomst of aanzegging schriftelijk bevestigt. Voor niemand in dit geval een probleem lijkt me. En als werknemer zal ik in dat geval niet zo snel een extra maand salaris eisen. Ik denk heel weinig werknemers.
Vorig jaar had ik inderdaad een maandsalaris kunnen eisen omdat ik het contract een dag voor verlopen op schriftelijk aangeboden kreeg, maar goede relatie met mijn werkgever is mij meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:08
We raken offtopic, maar:
Deze regel is bedoeld om 'zekerheid' te bieden aan beroepsgroepen waar niet snel een vast contract wordt gegeven. Denk aan uitzendkrachten, schoonmakers, etc. De overheid wilde hiermee medewerkers 'ruim' de tijd geven een andere baan te zoeken.

Ook wilde de overheid het aanbieden van vaste contracten stimuleren. De kortere periode voor tijdelijke contracten (2 ipv 3 jaar) werkt hierbij averechts. Bedrijven die geen vaste contracten willen beiden nemen nu gewoon een jaar eerder afscheid van hun tijdelijke krachten.

"Today is the worst day since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zolang bedrijven niet zeker zijn van opdrachten gaan ze geen vaste contracten uitgeven.
Een IT bedrijf dat zwemt in het werk zal een medewerker na een halfjaar gewoon een vast contract aanbieden bij verlenging, maar een thuiszorg organisatie die onder kostprijs moet bieden om de aanbesteding te krijgen zal nooit een vast contract geven.

Overigens is het een tijdje 2x tijdelijk en 3e vast geweest, maar dat hebben ze vorig jaar teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

darkkingll schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:07:
Goedendag,

Bij gebrek aan HK toegang stel ik de vragen maar hier:
Ik ben op dit moment werkzaam bij een klein bedrijf dat mijn contract niet wilt verlengen. Zij gaan hierbij uit van de mondelinge afspraak die ooit is gemaakt dat het vorige contract tot eind juli zou worden verlengd "en daarna zien we wel".
Voor een bepaalde tijd contract gelden een aantal regels :

1) Voor contracten van minimaal 6 maand moet men je uiterlijk 1 maand van te voren laten weten of deze wordt voortgezet of niet. Dat is de aanzegtermijn.
2) Indien je na de einddatum van je contract op je werk bent verschenen, en daadwerkelijk arbeid hebt verricht dan wordt de overeenkomst automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden als het oude contract

Voor 1) geld een vergoeding van 1 maand salaris, naar ratio. Helemaal niet gedaan : 1 maand. 1 week te laat : 1 week salaris.

Om te bepalen waar je recht op hebt dient er naar 1 en 2 gekeken te worden. Ik kan dat niet duidelijk uit de startpost halen. Wel een advies : Ga op zoek naar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
igmar schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:25:
[...]

Voor een bepaalde tijd contract gelden een aantal regels :

1) Voor contracten van minimaal 6 maand moet men je uiterlijk 1 maand van te voren laten weten of deze wordt voortgezet of niet. Dat is de aanzegtermijn.
2) Indien je na de einddatum van je contract op je werk bent verschenen, en daadwerkelijk arbeid hebt verricht dan wordt de overeenkomst automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden als het oude contract

Voor 1) geld een vergoeding van 1 maand salaris, naar ratio. Helemaal niet gedaan : 1 maand. 1 week te laat : 1 week salaris.

Om te bepalen waar je recht op hebt dient er naar 1 en 2 gekeken te worden. Ik kan dat niet duidelijk uit de startpost halen. Wel een advies : Ga op zoek naar wat anders.
Dankjewel voor de samenvatting van deze thread ;)
Pagina: 1