Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09-2023
Mijn vraag
Wie kan me helpen hier een oplossing voor te vinden

Relevante software en hardware die ik gebruik
I5 processor met een samsung HDD van 500 Gb, draait op windows 10 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De laptop is van mijn dochter die deze gebruikt voor haar bedrijfje, Al enige tijd klaagde ze dat de laptop soms opstartte met het BIOS scherm en dat er soms een BSOD verscheen. :'( :'(

Ik vermoedde dat de HDD op instorten stond en heb deze Samsung afgelopen zondag vervangen door een SSD van Crucial, ook 500 Gb. Alles leek goed te gaan tot ze me vandaag belde dat het apparaat wederom opstartte in de BIOS. :( :(
Nu verdenk ik het moederbord maar het gaat mij te ver om daar een nieuwe voor te kopen, dat wordt dan de vuilnisbak vrees ik.

Wie heeft er nog andere, eenvoudiger en betaalbaarder ideeen? Misschien toch het geheugen? ik heb het ding niet hier dus kan niets uitproberen.

Alvast bedankt voor de hulp. _/-\o_ _/-\o_

Ben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:14

TommieW

Numa numa.

Je hebt nog kans dat het de kabel van de HDD naar het moederbord is. Eventueel zou je nog een caddy kunnen kopen waarmee je een HDD kan installeren op de plek van het optische station.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
Dankjewel Tommie, ik kan de oude schijf inderdaad wel eens op de plek van de CDrom zetten, Ik heb ook nog wel wat andere 2,5"schijfjes liggen. over de kabel van de HDD naar het MoBo heb ik twijfels want die zit gewoon met een vaste connector op het MoBo aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:39

MsG

Forumzwerver

De BSOD al eens uitgelezen of achterhaald? Een bsod is een manier van een foutmelding tonen, niet zozeer maar 1 soort fout. Het random vervangen van de hardeschijf zonder goede diagnose vooraf klinkt dan ook niet echt als een gedegen methode.

Troubleshooten is uitsluiten uitsluiten uitsluiten en niet maar random diagnoseloos iets vervangen. Dus achterhaald de bsod is stap 1, en draai bijvoorbeeld een een nacht memtest, etc.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
Bedankt voor je reactie, nee, wat er precies op het BSOD staat weet ik niet, ik heb het zelf niet gezien, daar komt bij dat ik, als leek, er niet veel mee zou kunnen denk ik, maakt hij ook niet een memorydump als hij op die manier uitvalt? dat is misschien nog van de oude schijf af te halen, als ik eenmaal mijn behuizing heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:39

MsG

Forumzwerver

Vroeger gebruikte ik weleens bluescreenview of iets dergelijks, die leest na een bsod de systeemlogs van Windows uit en zo kan je de specifieke bsod zien.

Die zou je dus eens kunnen draaien, dan heb je meer een richting waar je de fout in kan zoeken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
Dat zal ik eens op gaan zoeken, als ze dan van het weekend komt kunnen we er misschien mee aan de slag.
Bedankt.
Pagina: 1