1080p resolutie is wazig op een 4K laptop scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
Beste Tweakers,

Ik bezit een Lenovo T580 laptop met een 4K resolutie scherm (3840x2160). Als ik de resolutie op de laptop instel op 1080p (1920x1080) dan wordt alle tekst "wazig".

Waarom is dit? Je zou verwachten dat 1080p precies vier maal in de 4K resolutie past (1 pixel wordt dus precies 4 pixels groot). Daarom zou upscaling geen wazig beeld op mogen leveren.

Zijn er Tweakers die dit probleem ook hebben, dan wel hebben opgelost? Ik hoor het graag.

Achtergrond: Waarom wil ik 1080p op een 4K-scherm?
In verband met een externe monitor. Windows 10 gaat namelijk nat op het moment dat je verschillende schermen aanstuurt met verschillende DPI-instellingen. Mijn 4K laptopscherm staat op 200% scaling en mijn externe monitor staat op 125% scaling. Microsoft heeft uitgelegd dat dit per software applicatie verschilt. Ze moeten namelijk de DPI-scaling per monitor overnemen en niet alleen van het primaire scherm. Visual Studio Code doet dit perfect bijvoorbeeld, maar Office maakt er een potje van.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dat is hetzelfde als je windows gaat installeren of naar een dos omgeving gaat op een hoger resolutie scherm. Het wordt wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kwam deze ooit tegen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Why is Windows Display Scaling So Bad?

Geen idee of je de override dpi scaling al geprobeerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je wil ervaren hoe 1080p op je scherm is, zet dan de scaling op 200%. Dan houd je de scherpte in applicaties die hoge DPI ondersteunen. Wat dan nog wazig is is een gevalletje niet geoptimaliseerd of antiek.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

nelizmastr schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:10:
Als je wil ervaren hoe 1080p op je scherm is, zet dan de scaling op 200%. Dan houd je de scherpte in applicaties die hoge DPI ondersteunen. Wat dan nog wazig is is een gevalletje niet geoptimaliseerd of antiek.
Dat werkt voor geen meter, dan is alles 2x zo groot. Van schaling moet je in Windows gewoon afblijven tot dat fatsoenlijk werkt.

Op een 4k laptop scherm ziet 1920x1080 zonder schaling er prima uit. Dat zou niet wazig moeten zijn, althans het zou niet op moeten vallen. Ik heb precies dezelfde situatie als de TS, Windows zuigt met multidisplay en verschillende resoluties icm scaling.
Ik heb het dus altijd op 1080p staan, wat betekent dat elke pixel precies 4x in beeld komt. Stel dat je schaling van 125% gaat gebruiken, dan krijg je een grote smeerboel.
Schaling is misschien leuk voor als je slechte ogen hebt, maar anders kan je er imho beter van af blijven :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 01:14:
[...]

Dat werkt voor geen meter, dan is alles 2x zo groot. Van schaling moet je in Windows gewoon afblijven tot dat fatsoenlijk werkt.

Op een 4k laptop scherm ziet 1920x1080 zonder schaling er prima uit. Dat zou niet wazig moeten zijn, althans het zou niet op moeten vallen. Ik heb precies dezelfde situatie als de TS, Windows zuigt met multidisplay en verschillende resoluties icm scaling.
Ik heb het dus altijd op 1080p staan, wat betekent dat elke pixel precies 4x in beeld komt. Stel dat je schaling van 125% gaat gebruiken, dan krijg je een grote smeerboel.
Schaling is misschien leuk voor als je slechte ogen hebt, maar anders kan je er imho beter van af blijven :+.
Klopt. Schaling zorgt voor problemen. Zeker als je met regelmaat Remote Desktop of Citrix gebruikt. Toch werkt het op een enkel scherm zeer goed met de meeste applicaties die ik gebruik.

Het YouTube-filmpje hierboven beschrijft inderdaad precies de problemen bij een multi-display setup die ik ook ondervind.

Wat raar blijft is dat 1080p met 100% scaling (op een 4K-scherm), toch blurry is op Windows 10. Dat het korreliger zou zijn snap ik, iedere pixel wordt immers 4x groter. Desondanks maakt Windows de letters zeer wazig. Linus Tech meldt in het filmpje iets over "Windows uses simple Bitmap scaling". Kan dat het fundamentele probleem zijn dat letters wazig worden bij een perfecte integer-upscaling?

Anyhow: Voor nu heb ik de volgende oplossing. Ik werk met twee externe schermen (ipv 1) op 100%-scaling. Het 4K-scherm van mijn laptop zet ik dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is vooral de tekst wazig? Waarschijnlijk komt dat omdat Cleartype aan staat. Deze techniek is eigenlijk bedoeld om tekst scherper te laten lijken, maar werkt juist averechts wanneer je niet de native resolutie gebruikt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1