Wifi in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58
Ik zou graag wifi in mijn tuin willen hebben.
Momenteel heb ik net geen wifi on de overkapping en dat is vervelend. Tevens heb ik geen volledige dekking achterin de tuin zodat mijn maairobot geen continue dekking heeft.

Netwerk

Mijn achtertuin is ca 36m diep en de overkapping zit op ca 24m (zie tekening).
Nu heb ik het een en ander al voorbereid om om bekabeld internet aan te leggen naar de garage echter heb ik daar deze zomer niet echt de tijd voor en zoek ik nu een quick en dirty oplossing.
Voor de garage optie moet ik namelijk een switch aanschaffen plus kabel en buiswerk.
Voor deze zomer zie ik dat niet zitten.

De andere optie is meteen onder de carport te plaatsen maar ik vraag mij af of ik daar veel mee op schiet.
Optie 3 is linksboven bij de eethoek een AP of repeater te plaatsen, ik heb daar ook al een netwerkkabel liggen naar die hoek. Echter ook dan zal ik een switch moeten aanschaffen of de kabels dmv een verlengstuk aan elkaar knopen. Voor nu heeft de repeater optie mijn voorkeur omdat het flexibiliteit geeft en ik het bereik van de verschillende locaties ook kan testen.

De vraag is nu welke repeater en waar te plaatsen.

Volgens hardware.info

Zou deze de beste moeten zijn:
pricewatch: AVM FRITZ!WLAN Repeater 1160

Maar deze heeft op papier betere specs:
pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Welke te nemen en is bijhvoorbeeld een goedkopere oplossing zoals:
pricewatch: TP-Link AC1200 Wi-Fi Range Extender RE305

Ook goed? Het gaat ten slotte om de tuin. Of kan ik beter voor een AP gaan.
Op alle punten heb ik trouwens de beschikking over stroom.

Ik heb momenteel trouwens een tp link archer c3200 router.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-06 16:06

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kom dit topic toevallig tegen, weet niet of je veel aan mijn antwoord zal hebben. ;)

Kijk eens naar een outdoor AP:
pricewatch: EnGenius Long Range Outdoor Access Point 150Mbps

pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor
Zo te lezen kan deze via PoE gevoed worden vanuit de meterkast.

[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 29-05-2018 10:41 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 07:39
Tja, de vraag is natuurlijk wat je ermee hoopt te bereiken. Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met WLAN repeaters. Lage snelheden en dropouts. Een accesspoint aan een kabeltje is altijd beter.

36 Meter lijkt me prima te doen, als je maar een zichtlijn hebt tussen je AP. Even zoeken naar een kanaal met weinig interferentie helpt een hoop.

Ik zou zoiets als hieronder onder je carport, of buiten aan de gevel bij de eethoek hangen. Eén kabeltje naar buiten en 4K netflixen in je hele achtertuin is geen enkel probleem meer.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Mocht het toch niet genoeg zijn, dan kun je nog zo'n AP bij je schuur hangen en draadloos verbinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Bjornski op 29-05-2018 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem is niet afstand - WiFi kan prima 300m ver reiken - maar demping door obstakels, oftewel je muur en ramen. Heb je toevallig HR+(+) glas? Dan kun je dekking buiten wel vergeten vanuit een AP binnen. Linksom of rechtsom moet je bedraad door(/onder/om) die muur en buiten een antenne hebben.

Geen HR+(+)? Dan kom je via een raam nog behoorlijk ver. Niet kloten met repeaters, gewoon een bedrade AP bij het raam aan de zijde die je nodig hebt plaatsen.

Dan nog gaat het hier een uitdaging worden aangezien de overkapping die je tekent in de WiFi-schaduw van je garage zit. Idealiter wil je onder die overkapping zelf een outdoor AP (zoals bijv bovengenoemde UniFi AC Mesh).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beste advies creatief zijn met tijd en die kabel naar de garage leggen en daar een AP ophangen. Kabel trekken kan ook een redelijk handige scholier :-)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-06 16:06

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

En met PoE is een switch niet nodig! Er zijn veel opties mogelijk.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Een outdoor accespoint is denk ik de beste oplossing

pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor

36 meter is prima te doen en hij kan gewoon buiten hangen. Ook zit er een POE injector bij, dus een POE switch is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inderdaad, zoals @dion_b al zegt, de beste oplossing en kwaliteit is een kabel doorvoeren, en buiten een AP hangen.
Repeaters werken prima - maar alleen als het kortstonding nodig is, langere tijd krijg je ALTIJD gedoe, buiten de vaak gehalveerde snelheden.
* er zijn tegenwoordig ook repeaters die op de ene band een signaal oppikken, en de andere band doorsturen ( TP-Link RE serie ) dat werkt "aardig"

Zoek een mooie stevige outdoor AP ( zoals die van @HKS-Skyline ) en trek de kabel tot net buiten.
Gegarandeerd dat je dan een superontvangs hebt.

Ga niet experimenteren met LR AP's, die schreeuwen hun signaal zo hard om zich heen, maar jouw tablet/maaier kan dan wel verder ontvangen, maar hoe wil je het terugzenden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 16:24
Ik zou verre blijven van WLAN repeaters. Dat is veelal garbage in, garbage out. Als je echt geen tijd en mogelijkheid hebt om een kabel door te trekken en niet teveel wilt nadenken, dan is een drie-pak Mesh APs je enige optie. Die moet je dan wel enigzins handig opstellen, zodat ze niet nat worden. Je kunt denken aan de Decolink M5 of de Google Wifi. Grote voordeel hieran is dat ze zelf een keten van APs kunnen bouwen.

Een andere optie is de spullenboel van Ubiquiti, vooral als je een kabeltje legt richting de Garage. Ubiquiti heeft goede kwaliteit outdoor access points. Deze ondersteunen ook Mesh configuraties. Het vergt iets meer nadenken en het installeren van een controller maar is echt superspul

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raindeer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:58:
Ik zou verre blijven van WLAN repeaters. Dat is veelal garbage in, garbage out. Als je echt geen tijd en mogelijkheid hebt om een kabel door te trekken en niet teveel wilt nadenken, dan is een drie-pak Mesh APs je enige optie. Die moet je dan wel enigzins handig opstellen, zodat ze niet nat worden. Je kunt denken aan de Decolink M5 of de Google Wifi. Grote voordeel hieran is dat ze zelf een keten van APs kunnen bouwen.
Euh, wil niet veel zeggen hoor, maar "mesh" is niets anders dan "repeater-met-hipstersnorretje-en-gintonic-in-jampot". De genoemde twee mesh-oplossingen zijn bovendien relatief low-end (geen dedicated radio voor backhaul), dus functioneren echt exact als dualband repeaters. Enige meerwaarde is dat ze centraal beheer hebben zodat je maar op een plek je instellingen hoeft te doen (voorzover je dat kunt doen - ze zijn qua beheer ERG beperkt).

Bedenk dat repeaters een dure oplossing zijn: per extra node halveer je max throughput, maar voeg je slechts 50% meer dekking toe (want overlap is noodzakelijk). Om dezelfde dekking te halen als met twee AP's heb je drie repeater nodes nodig, en als dat als keten achter elkaar gehangen is, is de max performance op de laatste hop hooguit 25% van waar je mee begon.

Eens dus dat je geen repeaters moet gebruiken, maar daar valt "mesh" ook vierkant onder, zeker mesh zonder dedicated backhaul radio :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
dion_b schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:50:
Je probleem is niet afstand - WiFi kan prima 300m ver reiken - maar demping door obstakels, oftewel je muur en ramen. Heb je toevallig HR+(+) glas? Dan kun je dekking buiten wel vergeten vanuit een AP binnen. Linksom of rechtsom moet je bedraad door(/onder/om) die muur en buiten een antenne hebben.

Geen HR+(+)? Dan kom je via een raam nog behoorlijk ver. Niet kloten met repeaters, gewoon een bedrade AP bij het raam aan de zijde die je nodig hebt plaatsen.

Dan nog gaat het hier een uitdaging worden aangezien de overkapping die je tekent in de WiFi-schaduw van je garage zit. Idealiter wil je onder die overkapping zelf een outdoor AP (zoals bijv bovengenoemde UniFi AC Mesh).
Nu glas is niet het euvel, sta ik 1 meter buiten de overkapping dan pak ik het signaal van mijn router op (8mbit of zo) en dat is voldoende voor youtube. Het probleem lijkt de schaduw te zijn van de garage en ik kom net ene meter te kort. Vandaar dacht ik dat een repeater of AP plaatsen links boven in de hoek beide problemen zou moeten kunnen oplossen.

Overigens weet ik dat een kabel trekken het beste is maar dan moet ik behoorlijk gaan kloten met buizen, de draad trekken is het probleem niet maar dat moet wel netjes weggewerkt worden anders ga ik mij er ook aan ergeren. Tevens zitten mijn lanpoorten vol van de router en moet er dus een switch bijkomen wat de oplossing duurder maakt.

Mijn idee was daarom om een goede repeater te pakken welke ik volgend jaar bedraad kan aansluiten.
Maar dan rijst weer de vraag welke te nemen.

Ik zal overigens vanavond thuis eens kijken of ik linksboven ook niet kan aansluiten zonder switch te gebruiken. Overigens waarom ik ook geen kabel wil trekken is omdat ik het snel geregeld wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik denk dat als je al met een repeater wilt werken, je beter eentje buiten kunt plaatsen vlak om de hoek bij de garage, dus net voordat de schaduw begint.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Ok ik kan relatief makkelijk een AP aanbrengen linksboven in de kamer.
Welke is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Kan je je router niet daarheen verplaatsen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:21:
Ok ik kan relatief makkelijk een AP aanbrengen linksboven in de kamer.
Welke is aan te raden?
Dat is als zeggen "Ik kan releatief makkelijk een auto op de oprit parkeren, welke is aan te raden?"

Alles hangt af van je plannen. Je wilt nu een quick& dirt fix zonder veel werk. Dan kun je twee kanten op gaan:

1) het absoluut minimale dat dekking levert zonder verdere eisen.
2) alvast vooruit denken naar het eindplaatje en iets kopen wat in dat plaatje past.

Begin in beide gevallen eens met kijken of je nog een oude (desnoods WiFi-g) routertje/AP/repeater hebt liggen die je als AP in kunt stellen. Qua performance natuurlijk bagger, maar het kan een goede indicatie geven hoe haalbaar het is qua dekking. Als de dekking goed is kun je iets kopen dat de gewenste performance geeft. Is de dekking gewoon niet goed genoeg dan weet je dat je sowieso niets op die locatie hoeft te proberen.

Voor 1 is het puur kwestie van bepalen wat je minimale eisen zijn. 2x2 WiFi-n 2.4GHz only zou al genoeg kunnen zijn als er weinig verstoring is vanuit de buren. Anders is 2x2 dualband (n of ac) beter. Daar 2e hands een routertje/AP voor vinden en klaar is kees voor minimaal bedrag.

Voor 2 moet je dus nadenken over waar je naartoe wilt. Er zijn verschillende WiFi-systemen die alle beheer centraal doen en door gelijke hardware en instellingen dingen als roaming makkelijk maken. Als je dat overweegt kun je een voorschot op volgend jaar nemen door iets te kopen dat daarbinnen zou passen. Je zou dan bijv aan Ubiquiti's UniFi-reeks kunnen denken. Kanttekening is dat UniFi dus alleen meerwaarde biedt als alle AP's meedoen, dus je moet op termijn de AP in je router uitzetten wil dat zin hebben. Zelfde geldt voor de concurrenten van Ubiquiti. Wil je niet zo'n systeem, dan ben je feitelijk strakt optie 1 ook op de andere locaties aan het toepassen. Dan is het gewoon bovenstaande herhalen. Enige waar je dan niet raar van moet opkijken is dat roaming niet altijd lekker zal werken (en je alle instellingen op ieder AP apart over moet doen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je op alle punten over stroom beschikt zou je ook wifi over powerline kunnen overwegen zoals de TP-Link WPA4220. Er vanuitgaande dat je garage geen supersonisch geïsoleerd gebouw is zou de dekking goed genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Harmen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:00:
En met PoE is een switch niet nodig! Er zijn veel opties mogelijk.
Nodig niet, maar het is voor het aansluiten van een AP wel een van de handigste opties, domweg omdat je maar 1 kabel hoeft te trekken. (WiFi repeaters zijn ellende. Ze werken, ze kunnen zelfs relatief goed werken, maar je moet geluk hebben én het blijft behelpen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Frogmen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:27:
Kan je je router niet daarheen verplaatsen?
Nope die staat nu centraal om dekking in het huis te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Overigens iets anders waar je nog naar zou kunnen kijken. Welke wifi kanalen gebruik je en heb je soms last achter de garage van een onbekend AP op hetzelfde kanaal. Zou ook zeker daar onderzoek naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
dion_b schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:03:
[...]

Dat is als zeggen "Ik kan releatief makkelijk een auto op de oprit parkeren, welke is aan te raden?"

Alles hangt af van je plannen. Je wilt nu een quick& dirt fix zonder veel werk. Dan kun je twee kanten op gaan:

1) het absoluut minimale dat dekking levert zonder verdere eisen.
2) alvast vooruit denken naar het eindplaatje en iets kopen wat in dat plaatje past.

Begin in beide gevallen eens met kijken of je nog een oude (desnoods WiFi-g) routertje/AP/repeater hebt liggen die je als AP in kunt stellen. Qua performance natuurlijk bagger, maar het kan een goede indicatie geven hoe haalbaar het is qua dekking. Als de dekking goed is kun je iets kopen dat de gewenste performance geeft. Is de dekking gewoon niet goed genoeg dan weet je dat je sowieso niets op die locatie hoeft te proberen.

Voor 1 is het puur kwestie van bepalen wat je minimale eisen zijn. 2x2 WiFi-n 2.4GHz only zou al genoeg kunnen zijn als er weinig verstoring is vanuit de buren. Anders is 2x2 dualband (n of ac) beter. Daar 2e hands een routertje/AP voor vinden en klaar is kees voor minimaal bedrag.

Voor 2 moet je dus nadenken over waar je naartoe wilt. Er zijn verschillende WiFi-systemen die alle beheer centraal doen en door gelijke hardware en instellingen dingen als roaming makkelijk maken. Als je dat overweegt kun je een voorschot op volgend jaar nemen door iets te kopen dat daarbinnen zou passen. Je zou dan bijv aan Ubiquiti's UniFi-reeks kunnen denken. Kanttekening is dat UniFi dus alleen meerwaarde biedt als alle AP's meedoen, dus je moet op termijn de AP in je router uitzetten wil dat zin hebben. Zelfde geldt voor de concurrenten van Ubiquiti. Wil je niet zo'n systeem, dan ben je feitelijk strakt optie 1 ook op de andere locaties aan het toepassen. Dan is het gewoon bovenstaande herhalen. Enige waar je dan niet raar van moet opkijken is dat roaming niet altijd lekker zal werken (en je alle instellingen op ieder AP apart over moet doen).
toon volledige bericht
Beiden :P .
Ik wil ongeveer €50 uitgeven en ik dacht iets te hebben gevonden in

Deze kan zowel als AP als repeater functioneren en zou volgens hardware.info de beste repeater moeten zijn die er momenteel is. Mocht ik dan bijvoorbeeld niet genoeg dekking hebben op de plek waar ik hem nu kwijt wil, dan heb ik een fall back om hem gewoon in een stopcontact van de garage te pluggen.

Is er echter rond die prijsklasse een veel betere optie dan hou ik mij aanbevolen. Ik ben overigens niet van plan om mijn router weg te doen want dat ding heb ik nog geen half jaar en hij doet goed zijn werk.

Waar ik qua AP naar zit te kijken is deze serie van Tplink:
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1200

Maar wat is nu wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:41:
[...]

Beiden :P .
Ik wil ongeveer €50 uitgeven en ik dacht iets te hebben gevonden in

Deze kan zowel als AP als repeater functioneren en zou volgens hardware.info de beste repeater moeten zijn die er momenteel is. Mocht ik dan bijvoorbeeld niet genoeg dekking hebben op de plek waar ik hem nu kwijt wil, dan heb ik een fall back om hem gewoon in een stopcontact van de garage te pluggen.

Is er echter rond die prijsklasse een veel betere optie dan hou ik mij aanbevolen. Ik ben overigens niet van plan om mijn router weg te doen want dat ding heb ik nog geen half jaar en hij doet goed zijn werk.

Waar ik qua AP naar zit te kijken is deze serie van Tplink:
pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1200

Maar wat is nu wijsheid.
toon volledige bericht
Niemand?

Ik heb het apparaat nodig wat de beste 2,4ghz dekking geeft omdat de 5ghz toch amper door het glas en de schuur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 14:58
Je kunt ook zelf een repeater bouwen die vele malen beter is dan een fabrieks repeater,

Hiervoor heb je 2 apparaten en een utptje nodig.

Eerste apparaat is een zogenoemde "client bridge" die verbind je draadloos met je netwerk, en achter die client bridge knoop je een accespoint of router in accespoint mode.... Die zend dan een nieuw netwerk uit en deze setup werkt beter dan een standaard brol repeater.

Over je vraag wat is de beste repeater voor jou situatie: die is er niet.... Fabrikanten willen allemaal hun spullen zoveel mogelijk verkopen dus ze claimen allemaal dat ze de beste hebben.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
shure-fan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:26:
Je kunt ook zelf een repeater bouwen die vele malen beter is dan een fabrieks repeater,

Hiervoor heb je 2 apparaten en een utptje nodig.

Eerste apparaat is een zogenoemde "client bridge" die verbind je draadloos met je netwerk, en achter die client bridge knoop je een accespoint of router in accespoint mode.... Die zend dan een nieuw netwerk uit en deze setup werkt beter dan een standaard brol repeater.

Over je vraag wat is de beste repeater voor jou situatie: die is er niet.... Fabrikanten willen allemaal hun spullen zoveel mogelijk verkopen dus ze claimen allemaal dat ze de beste hebben.
Ik ga hem nu bedraad aansluiten dus ik vraag mij af of de AP van TP link beter is dan de repeater van Fritz, welke gooit zijn 2,4 ghz signaal het verste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 19:38

lier

MikroTik nerd

Zelf maak ik gebruik van een MikroTik hAP AC Lite voor op vakantie. Deze router kan zowel een wired als een wireless uplink gebruiken, volgens deze HowTo:

https://justinho.com/blog/2017/07/15/hap-ac-lite.html

Als je het hebt over veel beter dan zou ik je echt deze oplossing een kans willen laten geven. En je hebt maar een apparaat nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 14:23
Ik zou zelf een Ubiquiti Unifi accespoint aanbevelen. Dit is apparatuur die privé steeds aantrekkelijk word en gericht is op de zakelijke markt. Zelf heb ik er zeer veel ervaring mee en ben er erg over te spreken. De hardware is uitstekend, snel en stabiel, en bereik is super! De software die gratis bijgeleverd word, word vaak geüpdatet zodat je altijd over de laatste firmware beschikt. Product word zakelijk ook veel gebruikt.

Ik denk dat een goede oplossing zou zijn als je op de buiten kant van de muur ,in de eetkamer hoek de kabel naar buiten brengt. En gebruik maakt van onderstaande accespoint. Met deze heb je sowieso vol bereik, en is speciaal gemaakt voor buiten. Zendvermogen is super en verlies is minimaal tot geen. Word geleverd met PoE injector, dus je hebt geen switch of dergelijke nodig. Het kost wel wat maar je bent meteen klaar.

https://www.wifishop.nl/ubiquiti-uap-outdoor-plus/pid=31376

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:54
Kartmaster93 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:41:
Ik zou zelf een Ubiquiti Unifi accespoint aanbevelen. Dit is apparatuur die privé steeds aantrekkelijk word en gericht is op de zakelijke markt. Zelf heb ik er zeer veel ervaring mee en ben er erg over te spreken. De hardware is uitstekend, snel en stabiel, en bereik is super! De software die gratis bijgeleverd word, word vaak geüpdatet zodat je altijd over de laatste firmware beschikt. Product word zakelijk ook veel gebruikt.
Het is in mijn ogen meer voor de pro-sumer en kleinzakelijk, maar daar niet echt op gericht met uitzondering van de huidige (nieuwe) XG lijn.
Verder heb je opzich wel gelijk al is momenteel de beta-software/firmware beetje soso...
Ik denk dat een goede oplossing zou zijn als je op de buiten kant van de muur ,in de eetkamer hoek de kabel naar buiten brengt. En gebruik maakt van onderstaande accespoint. Met deze heb je sowieso vol bereik, en is speciaal gemaakt voor buiten. Zendvermogen is super en verlies is minimaal tot geen. Word geleverd met PoE injector, dus je hebt geen switch of dergelijke nodig. Het kost wel wat maar je bent meteen klaar.

https://www.wifishop.nl/ubiquiti-uap-outdoor-plus/pid=31376
Maar waarom raad je dit oude ding aan en niet de nieuwere (en 5Ghz ondersteunende) AC mesh aan?
Oké hier zit (meen ik) geen PoE injector bij maar die zijn ook redelijk geschikt te krijgen :)
Verder wel eens met het idee om evt de kabel naar buiten te brengen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Het is al een aantal keren gezegd hier. Maar ok het heel makkelijk te maken: elke euro die je in een repeater stopt = zonde van het geld.

Eerder is er al aangegeven eens naar een Powerline adapter te kijken, ik heb er ooit uit nood eentje geïnstalleerd en dat werkte beter dan verwacht. Nu halen mensen allemaal verschillende resultaten met zo’n ding. Dus bestellen bij een webshop die niet moeilijk doet over terugsturen (Coolblue?), verpakking en product netjes houden en simpelweg testen.

Zo’n setje heb je rond de 6 tientjes. Kan je gelijk vanuit de meterkast naar je afkapping. Liefst dan eentje met AP functie ipv alleen kabel.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Kecin schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 02:03:
Het is al een aantal keren gezegd hier. Maar ok het heel makkelijk te maken: elke euro die je in een repeater stopt = zonde van het geld.

Eerder is er al aangegeven eens naar een Powerline adapter te kijken, ik heb er ooit uit nood eentje geïnstalleerd en dat werkte beter dan verwacht. Nu halen mensen allemaal verschillende resultaten met zo’n ding. Dus bestellen bij een webshop die niet moeilijk doet over terugsturen (Coolblue?), verpakking en product netjes houden en simpelweg testen.

Zo’n setje heb je rond de 6 tientjes. Kan je gelijk vanuit de meterkast naar je afkapping. Liefst dan eentje met AP functie ipv alleen kabel.
Ik heb bij mijn ouders met powerline gewerkt maar echt een groot succes was dat niet.
Ik ga trouwens ook geen repeater meer gebruiken maar een AP.Kabel kan ik niet naar buiten brengen op het punt waar ik hem nu wil aansluiten want het is een aluminium pui met glas.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 07-06-2018 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
En een update.
Gisteren een eap 245 geleend om te testen of dat gaat werken.
Helaas niet zowel voor het raam als onder de carport krijg ik niet genoeg vermogen geregeld om ook internet onder de overkapping te krijgen. Zowel het HR+ glas als de garage blokkeren te veel van het wifi signaal.

Nu toch maar eens naar powerline kijken.
Deze net besteld:
pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA42...

Mocht dat niets worden dan wordt het toch een dag uittrekken om buizen aan te leggen en kabels te trekken.

[ Voor 45% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-06-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-06 15:36
icecreamfarmer schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:11:
En een update.
Gisteren een eap 245 geleend om te testen of dat gaat werken.
Helaas niet zowel voor het raam als onder de carport krijg ik niet genoeg vermogen geregeld om ook internet onder de overkapping te krijgen. Zowel het HR+ glas als de garage blokkeren te veel van het wifi signaal.

Nu toch maar eens naar powerline kijken.
Heb je randaarde tot je beschikking? Neem dan een setje wat dat ook gebruikt. Je kans op enigszins stabiele verbinding vergroot dan behoorlijk. Zorg dus voor een setje met G.hn/mu mimo ondersteuning. In de praktijk meestal herkenbaar aan 1200+ snelheden waar men mee roept.

Ik zou toch voor een bekabeld AP gaan. Als je een kruipruimte hebt kost het je een keertje een paar uurtjes werk, maar het is veruit de goedkoopste/stabielste optie. (Kruipruimte, buitenlangs oid)

Maar goed, powerline zou in theorie kunnen werken. Ligt er toevallig coax naar je overkapping? Dan kun je moca gebruiken. Dat is zeker de voorkeur tov powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
DJSmiley schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:52:
[...]

Heb je randaarde tot je beschikking? Neem dan een setje wat dat ook gebruikt. Je kans op enigszins stabiele verbinding vergroot dan behoorlijk. Zorg dus voor een setje met G.hn/mu mimo ondersteuning. In de praktijk meestal herkenbaar aan 1200+ snelheden waar men mee roept.
Nope, het is ook een tijdelijke oplossing. Als volgend jaar de tuin aangepakt wordt zal ik een netwerkkabel trekken naar de garage.
Ik zou toch voor een bekabeld AP gaan. Als je een kruipruimte hebt kost het je een keertje een paar uurtjes werk, maar het is veruit de goedkoopste/stabielste optie. (Kruipruimte, buitenlangs oid)

Maar goed, powerline zou in theorie kunnen werken. Ligt er toevallig coax naar je overkapping? Dan kun je moca gebruiken. Dat is zeker de voorkeur tov powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

icecreamfarmer schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:54:
[...]

Nope, het is ook een tijdelijke oplossing. Als volgend jaar de tuin aangepakt wordt zal ik een netwerkkabel trekken naar de garage.

[...]
Doe jezef in dat geval een plezier en trek er 2, of beter nog: Zorg voor een paar loze buizen waar je tenminste 2 kabels doorheen trekt. (Zorg wel voor buitenkabel, just to be sure.)

Als het tijdelijk is kan een WiFi bridge ook prima werken. Ik heb zelf thuis bijna 3 jaar lang met een WiFi bridge tussen boven en beneden gewerkt. Ging zelfs met Citrix sessies best goed.

(Ben wel blij dat er nu wél netwerk naar boven ligt, uit mijn hoofd 6 kabels. 4 naar de werkkamer, 2 naar de CV ketel. Op de laatsten zitten mijn SolarEdge omvormer en mijn AP.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Ok gisteren is de powerline gekomen en ik haal nu 30mbit onder overkapping. Voor mijn gebruik nu voldoende.

Probleem is dus voorlopig opgelost.

Pagina: 1