Ik ben sinds kort opzoek naar een nieuwe 4K televisie. Ik heb een hoop geleerd maar ben er nog niet veel wijzer uit geworden. Mijn vraag is eigenlijk als je een 4K televisie koopt voor bijvoorbeeld de Xbox One X, heeft het dan zin om boven de 60 Hz te gaan zitten? Veel televisie hebben namelijk 50, 60 en dan 100 Hz. Heeft het enig effect op mijn je game ervaring of ligt de kwaliteit nog steeds bij de game console? Ook kijkende naar de toekomst als je nu een 100 Hz televise koopt heb je dan in de toekomst geen problemen als de console meer dan 60 Hz aan kunnen.
@Major_ton heeft hier een tijdje terug haarfijn een en ander uitgelegd in een ander draadje:
Het sluit wellicht niet helemaal aan op je vraag maar ik vond het wel verhelderend bij mijn overwegingMajor_ton schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:55:
Dan wat de schokkerige beelden betreft... 24p content loopt ALTIJD een beetje hakkelig omdat 24 beelden per seconde te weinig is voor een vloeiende motion. 24p voor films heeft een bijzondere geschiedenis die leuk is om eens te googlen. Het hakkelige effect van 24p content heet '24p judder'. Deze vorm van judder is consistent en dus altijd gelijk, en bovendien kan frame interpolatie die redelijk wegwerken. 120hz panelen kunnen 24p signalen in de juiste cadance afspelen door elk frame 5 keer weer te geven. Een 60hz paneel kan dit niet en moet via een 3:2 pulldown 24 frames in 60Hz zien te proppen. Sommige frames worden 3 keer weergegeven en sommige frames 2 keer. Dit zorgt voor 'telecine judder' en deze judder is onregelmatig en irritant. 24p content via streaming diensten, maar ook een AppleTV geven ALTIJD 24p in een 60Hz cadance weer, waardoor je op een 60Hz paneel ook ALTIJD telecine judder zal zien. Een 120hz paneel kan de 3:2 pulldown omdraaien naar een 5:5 ratio en zo de telecine judder elimineren.
Hopelijk heb je wat aan dit technische gezwam :-)
[ Voor 4% gewijzigd door Wouterkaas op 29-05-2018 08:59 ]