Tweede HD voor HP 8300 SFF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 11:35
Ik wil mijn refurb. HP 8300 SFF uitbreiden met een tweede harde schijf, omdat de eerste vol aan het raken is. Het is voornamelijk de machine van mijn zoons, die spellen als Train Simulator met allerlei DLC willen spelen.
Er zit nu één WD5000AAKS in. Volgens de handleiding (pagina 178 en verder) is er plaats voor een tweede harde schijf onder de DVD-ROM drive.

Waar moet ik op letten om te zien of de harde schijf past en compatibel is? Enkel SATA-3.0 (dat is toch hetzelfde als SATA-600?) en 3.5"? Of zijn er nog andere factoren om rekening mee te houden?
Moet ik er nog een aansluitkabeltje bij aanschaffen, of kan ik er van uit gaan dat die er bij geleverd wordt?

En uitgaande van een budget van ± €50,– en een wens van minstens 1TB, wat zou dan een goede keuze zijn? Deze WD Purple?

Beste antwoord (via SQB op 29-05-2018 11:12)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Die wd purple zou ik niet nemen, is speciaal voor camera's en maar 5400Rpm

TBH er zit niet heel veel verschil tussen moderne 7200rpm disks
de bovengenoemde wd blue is prima, voor iets meer heb je een
pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

Kijk even of er een stroomkabel is voor je hd.
en Sata kabels worden niet meegelevert, dus die moet je los bestellen.
Ken de kast niet. maar Kijk meteen even of een haakse sata stekker dan niet makkelijker is,

Nu de kast wel bekeken.
Die plek is eigenlijk voor een 3.5 floppy drive.
Ik kan zo niet zien of het ook diep genoeg is voor een HD, maar betwijfel het !
Daarnaast moet je even kijken of er wel wat lucht tussen de dvdrom en de hd loopt, anders heb je kans dat deze te heet word, zeker aangezien hij net voor de voeding zit.

Ik zou eigenlijk een 2tb 7200rpm pakken, en je hd overzetten naar die nieuwe schijf. Meteen nog een stuk sneller ook.

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 29-05-2018 09:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
Sata kabel wordt er niet standaard bij geleverd geloof ik, elke zal voldoen ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Kijk ook even of er überhaupt nog een sata aansluiting op het moederbord vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58

OgWok

U.N.C.L.E.

De nieuwe HD zal toch wat sneller zijn als de oude; dus ik zou de oude HD klonen naar de nieuwe en de oude als backup in de kast leggen. Is ook een stuk overzichtelijker.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Die wd purple zou ik niet nemen, is speciaal voor camera's en maar 5400Rpm

Kijk even of er een stroomkabel is voor je hd.
en Sata kabels worden niet meegelevert, dus die moet je los bestellen.
Ken de kast niet. maar Kijk meteen even of een haakse sata stekker dan niet makkelijker is,

Nu de kast wel bekeken.
Die plek is eigenlijk voor een 3.5 floppy drive.
Ik kan zo niet zien of het ook diep genoeg is voor een HD, maar betwijfel het !
Daarnaast moet je even kijken of er wel wat lucht tussen de dvdrom en de hd loopt, anders heb je kans dat deze te heet word, zeker aangezien hij net voor de voeding zit.

Ik zou eigenlijk een 2tb 7200rpm pakken, en je hd overzetten naar die nieuwe schijf. Meteen nog een stuk sneller ook.

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 29-05-2018 09:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Je kunt eender welke 3,5" schijf daar plaatsen. SATA aansluitingen zou je er 4 van op het bord moeten hebben dus daar moet je mee uitkomen. Wel even een kabeltje erbij regelen, die komt niet bij "kale" schijven zoals de meeste in de pricewatch.
Stroomkabel voor de HDD zou al bij die bay moeten hangen, zit aan dezelfde lijn als die van de DVD speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 11:35
heuveltje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:00:

[...]

[...]

En dan een kleinere SSD op die plek voor Windows? Zou dat wel gaan qua warmteontwikkeling?

Anders zou ik natuurlijk ook, als ik toch al de bestaande HD vervang, die kunnen vervangen door een SSHD.

Bedankt voor de inzichten. Warmteontwikkeling is inderdaad wel iets waar ik rekening mee moet houden in zo'n relatief kleine kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Warmteontwikkeling valt reuze mee, en je hoeft niet bang te zijn dat de HDD niet past in de andere 3,5" bay, dat doet ie namelijk ;)

Heb zelf een 6200SFF draaien, met 2 interne 3,5" schijven en eentje in een 5,25" hotswap. Temperaturen van de schijven liggen gewoon onder de 30 graden, niets aan de hand.
Pagina: 1