Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 11:54
Goedenavond,

Tijdens de verbouwing heb ik ooit een utp kabel naar de achterkant van mijn tuin gebracht, nu ik de rest van de bekabeling heb afgerond in huis zou ik graag gebruik willen maken van bovenstaande routers en zo dus de Ziggo Horizon wifi willen uitschakelen.

Ik heb geprobeerd de Vigor 2710n te installeren als Router, echter krijg ik dit niet voor elkaar. Ik krijg wel een netwerk/verbinding, maar geen internet verbinding. Weten jullie wat ik verkeerd doet?

Daarnaast ben ik benieuwd of de 2750n gebruikt kan worden, achter in de tuin, als access point?

Ik had al wel het artikel over de 2750n als access point gelezen, maar ook hier werd ik helaas niet veel wijzer van.

Wellicht hebben jullie tips!

Ik hoor het graag.

Groet,
Anthon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 11:54

HKS-Skyline

Vroooom ?

Hoi Anthon,

Je zal je modem van ziggo in bridge mode moeten laten zetten om er een andere router achter te kunnen zetten, dit is helaas voor zover ik weet niet mogelijk met de horizon box dus zal je bij ziggo een ander modem aan moeten vragen. De horizon box zal dan enkel voor tv worden gebruikt. Ja je kan doorgaans ook een router achter de horizonbox zetten, maar aangezien je de router in de horizonbox niet uit kan schakelen is dat sterk af te raden en werkt een los modem in bridge mode veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@anthon3 Om je zo goed mogelijk te helpen is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven:
- Hoe zit alles aangesloten? Kun je een snelle schets maken?
- Heb je nog meer relevante netwerkapparatuur?

En zou je de onderstaande vragen willen beantwoorden?
anthon3 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:36:
Ik heb geprobeerd de Vigor 2710n te installeren als Router, echter krijg ik dit niet voor elkaar. Ik krijg wel een netwerk/verbinding, maar geen internet verbinding. Weten jullie wat ik verkeerd doet?
Het is dan handig om even aan te geven hoe je het eea. hebt aangesloten en ingesteld.

Edit: Zojuist de specs van het ding er even bijgepakt en het lijkt op een ADSL router/modem en niet op een router, volgens mij kan je dat ding dus sowieso niet gebruiken primair als 'router'. Daarnaast heeft het apparaat maar 100Mbit/s poorten.
Daarnaast ben ik benieuwd of de 2750n gebruikt kan worden, achter in de tuin, als access point? Ik had al wel het artikel over de 2750n als access point gelezen, maar ook hier werd ik helaas niet veel wijzer van.
Welke link heb je precies gelezen / gezien?

Verder geldt voor bijna alle routers dat je deze door middel van [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point kan instellen als AP.

Edit: Had je deze hardware toevallig nog liggen? Want het zijn beide vrij verouderde apparaten en vraag me af hoeveel plezier je er nog van gaat hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 29-05-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Beide modellen zijn routers. Het is wel nodig om een Ziggo modem te hebben en ingesteld als bridge. Dat modem sluit je aan op de WAN interface van één van de Draytek routers, ik zou daarvoor de 2750n nemen. Er is documentatie te vinden op de Draytek nl website hoe je de Router moet instellen voor een Ziggo type internetverbinding.

Je kan daarnaast de andere draytek in je netwerk opnemen als een 2e AP. Er zijn daarvoor verschillende manieren: of met een UTP kabel (voorkeur) die je aansluit op een LAN poort van de 2750n of draadloos, dus dat je het AP op de 2750 draadloos verbind met de 2710n die achterin je tuin staat. Dit laatste is nog wel wat werk. Het is in beide gevallen wel van belang dat je de DHCP functie alleen op de primaire router actief hebt en dat de 2e router met alleen de AP functie een ander LAN adres geeft maar wel in hetzelfde subnet zit. Dus bijvoorbeeld 192.168.1.2. Het default router adres van een Draytek staat ingesteld op 192.168.1.1 dus die zou ik nemen voor de 2750n.

Je kunt op de 2710n dan achter in je tuin een verschillend SSID aanmaken dan op de 2750n, bijvoorbeeld TUIN of je noemt alle SSIDs hetzelfde en met hetzelfde netwerkwachtwoord.

John

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 11:54
Bedankt voor jullie reactie en heldere uitleg. @rens-br hieronder antwoord op je vragen en inderdaad het zijn routers die ik nog had liggen:

Mijn oorspronkelijke idee:
- Horizon Box --> UTP --> Kelderkast (KK) --> TP-Link switch --> Router Drytek (althans dat was het idee)
Van de TP-Link switch gaat een UTP kabel naar achtertuin (AT) --> Router drytek als AC

Ik heb geen andere relevante netwerkapparatuur, behalve een rasberry die naast en gekoppeld is aan de Horizon Box via UTP.
Bovenstaand heb ik geprobeerd aan te sluiten echter krijg ik dan geen internet verbinding, uiteraard wel een netwerk van de Drytek router.
Dit op basis van standard instellingen.

Als ik @CenturiesEnd begrijp heb ik eigenlijk twee opties:

1) de Horizon Box vervangen voor een andere Box waar Bridge modus mogelijk is. Kan ik deze dan wel via UTP koppelen in de KK aan de modem (bijv. de 2750N)?
in de AT de tweede Drytek koppelen aan de Drytek in de KK via UTP.
2) Via Ziggo Accespoint/Wifibooster aanschaffen en deze verbindingen met de TP-Link in de router. TP-Link is verbonden via UTP aan de Horizon box.

Klopt bovenstaand? En wat adviseren jullie?
Bij ons thuis wordt normaal gebruik gemaakt van het internet, wij downloaden niet en gebruiken internet met name voor de telefoon en sonos e.d.

Groet,
Anthon