Toon posts:

AMD Athlon 1 GHz... Of toch niet ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na de crematie van mijn vorige Athlon 1 Ghz (moet je maar niet opstarten met de cooler er los naast) een nieuwe processor gehaald, en een MSI K7T Turbo moederboard.

Na inschakelen meldde de bios een processor op 750 MHz. Volgens leverancier moest ik dan een jumper omzetten voor de FSB naar 133 MHz. (Draait mijn 100 MHz mem dan ook op 133 MHz??)

Nu draait de PC op 1000 (996 om precies te zijn) MHz. Temperatuur was vrij hoog. Soms naar 70 graden...:( Om te kijken of ik niet toevallig een 750 MHz processor heb gekregen heb ik de PC Alert software van MSI geinstalleerd en daar bij "Tools" browse DMI gekozen. Als ik daar bij processor info kijk staat er:

***************PROCESSOR INFORMATION(TYPE4)***************
Length : 20h
Handle : 4h
Socket Designation : Slot A
Processor Type : (03h)Central Processor
Processor Family : (18h)
Processor Manufacturer : AMD
Processor ID : 00000642h 183f9ffh
Processor Version :
Voltage : (a1h)3,0
External Clock : (0085h)133 MHz
Max Speed : (04b0h)1200 MHz
Current Speed : (03e8h)1000 MHz
Status : (41h)CPU Socket Populated , CPU Enabled
Processor Upgrade : (04h)ZIF Socket
L1 Cache Handle :0009h
L2 Cache Handle :000ah
L3 Cache Handle :Processor has no L3 cache

Sisoft Sandra meldt bij processor info:
Multiplier: 7.5
Model Information: Athlon (Thunderbird)650 - 1.2 G 1.7-1.8 V

Mijn processor is gelocked. Dan zou het dus geen 1200 MHz kunnen zijn. Op welke manier ontdek ik zonder de PC te hoeven openen welke processor er in zit ?

Ik heb nu een 2e fan op mijn processor gericht en de temperatuur is nu ongeveer 59 graden. De cooler op de Athlon is een Spire, zo'n hoge messing bus met blower.

Graag lees ik jullie reacties,
groeten, Ben

Verwijderd

Welke sisoft gebruik je?

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Hmmm, de spire is zowieso al af te raden, dingen maken veel herrie en koelen voor geen meter.
Wees niet te beroerd om de kast van je pc open te slopen, gewoon doen, koeler van je cpu af plukken, en dan ff kijken wat er op de AMD core staat.
Daar vind je de exacte specificaties terug.
Kun je daar kijken wat het nou eigenlijk voor beestje is :7

Verwijderd

Topicstarter
ik draai Sisoft professional 2001.0.7.10.

Is er geen AMD processor utility die aangeeft wat erin zit ? Ik heb slechte herinneringen aan de vorige keer dat ik hem openmaakte |:(

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

voltage van 3,0 geen wonder dat ie zo warm word :+

Geen inspiratie

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:51
je kunt het beste ff op de core kijken inderdaad

Verwijderd

Je zou ook WCPUID even kunnen proberen. Dit programmaatje geeft naar mijn idee de betrouwbaarste informatie.

Verwijderd

Topicstarter
Processor info:
A1000 AMT3C
Arga0123GPAW

Heb even de L1 ingekleurd, draait nu op 100 MHz * 10 en blijft nu bij ongeveer 53 graden hangen. TnX allemaal!

Mijn geheugen kan in ieder geval 133 MHz aan, dus ik kan altijd nog wat omhoog :)

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 17:36 schreef zanco het volgende:
Processor info:
A1000 AMT3C
Arga0123GPAW

Heb even de L1 ingekleurd, draait nu op 100 MHz * 10 en blijft nu bij ongeveer 53 graden hangen. TnX allemaal!

Mijn geheugen kan in ieder geval 133 MHz aan, dus ik kan altijd nog wat omhoog :)
Waarom heb je je L1-bruggen nou ingekleurd?! Nu loopt je systeem een stuk langzamer hoor! Je processortemperatuur heeft alleen te maken met je processorsnelheid (mp x fsb) (toch?), dus door je fsb te verlagen krijg je geen lagere cpu temp, maar een lagere systeemsnelheid.
Gewoon terugzetten dus, zo'n AMD kan die temperatuur goed aan.

Verwijderd

Ik begrijp dat het inkleuren van de L1 bruggen een oplossing kan zijn voor mijn probleempje.

Ik heb namelijk een Asus A7V-E die een FSB heeft van 200 MHz. Mijn Atlon heeft een gelockte multiplier van 7,5 om te samen met een 133 FSB op 1 GHz te komen. Als ik het dus goed begrijp kan ik met deze truc mijn multiplier op 10x krijgen en dus met 10X 100MHz op mijn betaalde 1 GHz komen.

Klopt dit en kan deze methode nog enige vorm van schade aan mijn systeem toebrengen ?

Verwijderd

--==Socket Designation : Slot A==--
Processor Version :

[/quote]

Bij een Slot A processor moet je zover ik weer een GFD gebruiken, niet kleuren.

Of zit ik er nou vet naast :?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om hetgeen wat op de core staat te lezen? Door al die koelpasta is dat bij mij niet meer te lezen hoor!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 09:35
Op dinsdag 17 juli 2001 22:08 schreef wasa het volgende:
--==Socket Designation : Slot A==--
Processor Version :

Bij een Slot A processor moet je zover ik weer een GFD gebruiken, niet kleuren.

Of zit ik er nou vet naast :?
[/quote]

Is waarschijnlijk een fout van SiSoft, hij heeft een 1 GHz proc dus automatisch een socket A.

HODL

Verwijderd

Topicstarter
Michiel: Mijn Dimms zijn oorspronkelijk 100 MHz. Ik krijg van Sisoft de melding dat mijn geheugen snelheid te hoog is, mijn AGP snelheid te hoog, en mijn PCI snelheid te hoog. Door de L1 in te kleuren kan ik af van die 133 MHz FSB * 7.5 (gelocked) en overstappen op 100 MHz FSB * 10, bij een lagere temperatuur.
resultaten:
Sisoft, Current CPU 2783 MIPS
Current CPU 1362 MFLOPS

Reference CPU AMD Athlon 1 GHz 2805 MIPS en 1375 MFLOPS. Het scheelt dus qua snelheid nauwelijks.

Jeal: Op die manier kan dat inderdaad werken. Over schade kan ik niets garanderen, maar voor je processor lijkt het me zeker niet slechter. Heeft er iemand btw als eens gemeten of die 4 L1 bruggen aan 1 kant aan elkaar zitten ? Dan hoef je toch niet nauwkeurig de streepjes te tekenen maar kan je gewoon 1 vlak ervan maken ???

Wannapuf: Gewoon de cooler eraf halen en met een stukje keukenrol of wc papier de pasta er af vegen. Duurde nog geen 3 seconden voordat ik het leesbaar had.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Op dinsdag 17 juli 2001 22:08 schreef Wannapuf het volgende:
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om hetgeen wat op de core staat te lezen? Door al die koelpasta is dat bij mij niet meer te lezen hoor!
gewoon pleepapier in de spiritus douwen, daarna over je core heen vegen (de meeste pasta's zijn dan weg)
en als je hem weer erop zet, gewoon druppeltje pasta op je core, met een plastic card (Creditcard, pinpas, je donald-duck pas)
netjes egaal uitstrijken. de truck is, zo min mogelijk pasta, je zou eigenlijk de core door de pasta heen moeten zien, en de letters van je athlon/duron zouden helemaal wit meoten worden (of grijs, hangt van je pasta af)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Op dinsdag 17 juli 2001 22:21 schreef zanco het volgende:
Michiel: Mijn Dimms zijn oorspronkelijk 100 MHz. Ik krijg van Sisoft de melding dat mijn geheugen snelheid te hoog is, mijn AGP snelheid te hoog, en mijn PCI snelheid te hoog. Door de L1 in te kleuren kan ik af van die 133 MHz FSB * 7.5 (gelocked) en overstappen op 100 MHz FSB * 10, bij een lagere temperatuur.
resultaten:
Sisoft, Current CPU 2783 MIPS
Current CPU 1362 MFLOPS

Reference CPU AMD Athlon 1 GHz 2805 MIPS en 1375 MFLOPS. Het scheelt dus qua snelheid nauwelijks.

Jeal: Op die manier kan dat inderdaad werken. Over schade kan ik niets garanderen, maar voor je processor lijkt het me zeker niet slechter. Heeft er iemand btw als eens gemeten of die 4 L1 bruggen aan 1 kant aan elkaar zitten ? Dan hoef je toch niet nauwkeurig de streepjes te tekenen maar kan je gewoon 1 vlak ervan maken ???

Wannapuf: Gewoon de cooler eraf halen en met een stukje keukenrol of wc papier de pasta er af vegen. Duurde nog geen 3 seconden voordat ik het leesbaar had.
hee sisoft is allereerst niet het betrouwbaarste programma, dus niet blind afgaan wat sandra zegt,
als je systeem stabiel is op 7.5*133, dan zou ik het zo laten als ik jou was, je geheugen is dan misscien wel 100mhz, maar veel geheugen kan boven z'n specs draaien, zo heb ik hier een reepje 64MB van siemens pc66, draait stabiel op 100Mhz, zelfs iets erboven (nooit precies gekeken).
je agp bus en pci bus te hoog? tja je moet geen kaarten erin hebben die er gevoelig voor zijn, maar dat zou je dan al merken.

en je moet de L1 bruggen niet inkleuren over 1 vlak, ze zijn dus niet allemaal met elkaar verbonden, is al 2x voorgekomen dat ik was uitgeschoten -> Pc boot niet -> gummen -> streepjes opnieuw erop -> booten, snappie.

enne gewoon fsb van 133 nemen (als het stabiel is) en langzaam je mp omhoog krikken, dus bijv eerst 8*133 - als ie boot 9*, als deze weer boot 10*. enz enzo
zodra ie niet meer boot, eentje lager zetten en dan stressen (prime95, 3dmark, zo'n }:O - ding, quake3 enz.) is ie dan nog niet stabiel, een stapje lager en weer stressen, net zolang totdat ie stabiel is,
veel plezier met o/c-en :)
Pagina: 1