Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:59
Beste medetweakers
Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb op 05.04.2016 bij de webshop van Alternate een Corsair Strafe RGB Mechanisch toetsenbord gekocht. Afgelopen week - na 25 maanden stopte het toetsenbord spontaan met werken. Sterker nog, ik sloot in de avond mijn PC af toen was er nog niks aan de hand. De volgende ochtend zet ik mijn PC weer aan, wordt het toetsenbord niet meer herkend. Wordt alleen gezien als CRP_DISABLD wat voor de firmware recovery blijkt te zijn. Contact opgenomen met Corsair, stappen uitgevoerd maar niets helpt. Geven aan mij niet verder te kunnen helpen dan het uitleggen van de firmware flashen gezien het product geen garantie meer heeft. Intussen had ik ook al contact opgenomen met Alternate, zij geven aan:
Geachte heer Gestel,

Vriendelijk bedankt voor uw email.
Het spijt mij te vernemen dat uw artikel een defect lijkt te vertonen. Omdat het toetsenbord buiten de garantie valt kunnen wij geen garantieprocedure starten bij de fabrikant. Echter begrijpen wij dat het erg vervelend is dat dit net gebeurd wanneer de garantietermijn verlopen is. Om die reden kunnen wij het toetsenbord terug laten komen. Wanneer het toetsenbord defect getest word, kunnen we kijken naar een passende oplossing. Zoals bijvoorbeeld korting op een nieuw toetsenbord of iets dergelijks.
In een aparte email zal ik u een retourformulier toesturen waarmee u het product kunt terugsturen. Wanneer wij deze hebben ontvangen zullen we deze beoordelen en u hier nader over berichten.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Ik ga natuurlijk niet blindelings iets terugsturen zonder dat ik weet wat ik er voor terug krijg, dus het volgende gestuurd:
Beste,

Bedankt voor de vlotte reactie – spijtig dat ik geen directe vervanger kan krijgen, maar zeker begrijpelijk. Kunt u mij een indicatie geven van welk bedrag ik hiervoor terug kan verwachten?

Met vriendelijke groet,

Sander van Gestel
Als reactie hierop kreeg ik:
Geachte heer van Gestel,

Vriendelijk bedankt voor uw email.
Helaas kan ik daar geen uitspraken over doen. Dit is afhankelijk van het defect van de kaart en de staat van de kaart zelf. Naar een passende oplossing word gekeken op het moment dat de kaart defect getest is.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord, dit kun je geen oplossing noemen.

Mij lijkt het ook dat een toetsenbord van deze prijsklasse (heb er 166 euro voor betaald) langer moet meegaan dan 25 maanden - ten slotte is het product net 1 maand buiten de garantie om defect geraakt? Net alsof ze het er op gemaakt hebben om buiten de garantie om defect te gaan? :x

Wie weet wat ik in deze situatie het beste kan doen? Alvast bedankt!

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:40
Het is buiten garantie. Ze zijn al vrij soepel denk ik. De echte eikels laten je gewoon zitten. Zou het gewoon opsturen, dit klinkt alsof het wel een klantvriendelijke shop is, wat echt wel naar een oplossing zoekt, maar gewoon vooraf geen harde garanties wil geven. Als zij zien dat dat keyboard er verrot uitziet en gewoon slecht is behandeld zullen ze inderdaad niets doen, maar als het pico bello in orde is krijg je wie weet wel gewoon een nieuwe. Ik zou de gok wagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MineTurtle
Er bestaat nogsteeds iets als een verwachte levensduur van een apparaat, naar mijn mening moet een toetsenbord van deze prijsklasse, zeker een mechanische langer meegaan dan 2 jaar. Als de verlichting nu kapot zou zijn dan zou ik er niet zon probleem van maken, maar in dit geval werkt het toetsenbord in zijn geheel niet meer.

Waar ik bang voor ben is, wanneer ik het toetsenbord opstuur ik een vergoeding van 10 euro krijg en daar maar tevreden mee moet zijn, of ik moet hem terug laten sturen tegen de verzendkosten welke dan voor mijn rekening gaan zijn. In dat geval kan ik net zo goed het toetsenbord zelf openen en onder de loep nemen, de enige reden dat ik dat nog niet heb gedaan is vanwege de verwachte levensduur.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Maar hoeveel verwacht je dan dat een kapot toetsenbord buiten de garantie nog waard is? Alles meer is mooi meegenomen. Het lijkt mij iig een voorstel waar je weinig mee kan verliezen.

[ Voor 45% gewijzigd door -36- op 28-05-2018 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 13:08

Dawn

..Sworn to the Dark..

alles valt of staat met de staat van het product net zoals @Brammos85 al aangeeft.
garantie is garantie; buiten de garantie ben je ook afhankelijk va nde coulance van de webshop.

met opsturen zal je iig 1x zelf de verzendkosten moeten betalen.

nu heb je niks, als Alternate straks zegt, we geven je alsnog een nieuwe want het bord ziet er prima uit en wij zien ook niks.. heb je een nieuwe.
Niks heb je, meer ku nje krijgen.
zelfs als je een coupon krijgt van x-euro.

het is vervelend als iets na garantie sneuvelt, maar dat kan ook oorzaken hebben zonder dat je het zelf geweten hebt (stroompieken, blikseminslag w/e).

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Het is relatief simpel. Je hebt recht op een deugdelijk product. Hoe lang een toetsenbord van deze prijs mee mag gaan is lastig te bepalen. Maar dit is toch wel langer als 25 maanden. 1 maand na garantie termijn is geen reden om je handen er vanaf te trekken. Het "probleem" alleen is dat jij moet bewijzen dat het een ondeugdelijk product is en dat is best lastig bij een toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:15
Ik zou nogmaals contact opnemen met alternate/corsair, via facebook gewoon een openbaar berichtje met dat je teleurgesteld bent. meestal zijn ze dan veel liever met zoeken naar oplossingen.

en ik ben het ook met Loki504 eens dat je na 25 maanden nog gewoon een soort van garantie hebt. zeker voor een wat duurder toetsenbord. Het is geen toetsenbord van 10€

[ Voor 7% gewijzigd door Catmandos op 30-05-2018 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Alternate.nl kom op Alternate jullie waren zo goed bezig! Dit laat je toch niet verpesten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dawn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:35:
garantie is garantie; buiten de garantie ben je ook afhankelijk va nde coulance van de webshop.
Garantie is helemaal geen garantie.
Ook buiten de garantie die de verkopende partij biedt heb je nog steeds recht op een tegemoetkoming.
Dit is echter afhankelijk van de verwachte economische levensduur van het product.

Van een toetsenbord van €170 mag je verwachten dat hij in ieder geval langer meegaat dan 2 jaar.
Bij een toetsenbord van €15 is dat iets anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
loki504 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:18:
@Alternate.nl kom op Alternate jullie waren zo goed bezig! Dit laat je toch niet verpesten?
Beetje veel denk ik he !

Ze geven aan dat ze er naar willen kijken alleen hun klant wil zijn toetsenbord niet terug sturen zonder van te voren een bedrag te horen .

Dat kun je in dit geval niet Alternate kwalijk nemen , mensen kunnen ook weleens te ver gaan in hun eisen en ook webwinkels hebben rechten net als konsumenten !

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
loki504 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:18:
Dit snap ik niet. Reactie van Alternate is toch juist prima? Andere webshops sturen een reactie dat de garantie verlopen is en dat je dus de boom in kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
leekers schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 06:07:
[...]

Beetje veel denk ik he !

Ze geven aan dat ze er naar willen kijken alleen hun klant wil zijn toetsenbord niet terug sturen zonder van te voren een bedrag te horen .

Dat kun je in dit geval niet Alternate kwalijk nemen , mensen kunnen ook weleens te ver gaan in hun eisen en ook webwinkels hebben rechten net als konsumenten !
Nee hoor. Mocht het Toetsenbord defect zijn en niet meer te repareren is gewoon ontbinding van toepassing en het volledige bedrag retour niet een korting. En ja webwinkel heeft ook rechten. En de Consument heeft momenteel gelijk. Alleen heeft Alternate er een handje van om zicht niet aan de wetten te houden. En dat heeft niets met teveel eisen.

@We Are Borg Azerty waar ik veel spullen halen. Geven gewoon het volledige bedrag terug als het 1 maand uit de garantie is. En niet we gaan kijken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Er worden hier enkel a.d.v. berichtje TS wel verregaande conclusies getrokken over hoe en wat. Misschien dat sommige mensen hier een glazen bol hebben waarmee ze kunnen zien waarom het toetsenbord defect is gegaan. Maar het is voor de overige normale zielen en webwinkel niet onredelijk te vragen om eerst het product te kunnen zien en testen voordat er conclusies aan verbonden worden

[ Voor 17% gewijzigd door -36- op 31-05-2018 13:55 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Alternate.nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11-2024

Alternate.nl

Bedrijfsaccount Alternate
Beste BierfietsNL,

Wij hebben je met de beste bedoelingen een retourformulier toegestuurd waarmee je het product kosteloos aan ons kunt retourneren. Het is echter onmogelijk om toezeggingen te doen over de verdere afhandeling zonder dat wij het product hebben beoordeeld op de staat. Voor deze beoordeling dient het keyboard bij onze klantenservice te zijn.
Helaas kunnen we je ook via deze weg geen ander aanbod doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:29
Alternate.nl schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:01:
Beste BierfietsNL,

Wij hebben je met de beste bedoelingen een retourformulier toegestuurd waarmee je het product kosteloos aan ons kunt retourneren. Het is echter onmogelijk om toezeggingen te doen over de verdere afhandeling zonder dat wij het product hebben beoordeeld op de staat. Voor deze beoordeling dient het keyboard bij onze klantenservice te zijn.
Helaas kunnen we je ook via deze weg geen ander aanbod doen.
Kunnen jullie wel toezeggen dat als het een defect is door ontwerp of productie dat er dan recht is op de wettelijke garantie? En dat er dus niet alleen die 2 jaar gehanteerd gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Philip Ross schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:03:
[...]

Kunnen jullie wel toezeggen dat als het een defect is door ontwerp of productie dat er dan recht is op de wettelijke garantie? En dat er dus niet alleen die 2 jaar gehanteerd gaat worden?
Als dat zo zou zijn, zouden ze dit dan aanbieden? Dat kost hun ook tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
418O2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:03:
[...]

Als dat zo zou zijn, zouden ze dit dan aanbieden? Dat kost hun ook tijd
Dat is dus de vraag. Kosteloze retour heb je niets als de onderzoekskosten bijvoorbeeld niet gratis zijn of er 0 kans is dat de reparatie gratis is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alternate.nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11-2024

Alternate.nl

Bedrijfsaccount Alternate
Natuurlijk zullen we het product ook kosteloos onderzoeken. Daarna zullen we kijken naar een passende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 21:00
BierfietsNL schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:25:
Er bestaat nogsteeds iets als een verwachte levensduur van een apparaat, naar mijn mening moet een toetsenbord van deze prijsklasse, zeker een mechanische langer meegaan dan 2 jaar. Als de verlichting nu kapot zou zijn dan zou ik er niet zon probleem van maken, maar in dit geval werkt het toetsenbord in zijn geheel niet meer.
Als je zo zeker van je zaak bent, waarom meld je je met deze houding dan bij de webshop? Je krijgt twee jaar garantie van de fabrikakant, meld het toetsenbord daar aan voor RMA, scheelt je weer een extra lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Rob Krauts schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:48:
[...]

Als je zo zeker van je zaak bent, waarom meld je je met deze houding dan bij de webshop? Je krijgt twee jaar garantie van de fabrikakant, meld het toetsenbord daar aan voor RMA, scheelt je weer een extra lijn.
Omdat je als consument niks emt de fabrikant te maken hebt. De winkel staat er altijd tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Stuur nou eerst dat toetsenbord op naar alternate, kun je later altijd nog roepen dat je het er niet mee eens bent. Vooralsnog toont Alternate goede wil, zowel met initiele reactie op de emails die je stuurde, als ook met de reactie hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik vind Alternate hierin ook niet meer dan redelijk. Wat ik wel mis is wat er gebeurd als TS niet akkoord gaat met de aangeboden vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 11-09 10:06
'naar mijn mening'.

Je kan zoveel meningen hebben maar wettelijk is het voor dat toetsenbord 2 jaar, dat het na 2 jaar en 1 maand kapot gaat is zeer spijtig maar Alternate hoeft jou dus totaal geen coulance te bieden (wat ze wel doen, wees blij daarmee).

No offense maar de consument verwacht tegenwoordig dat producten 5 jaar mee gaan, dit is gewoon niet realistisch. Je betaald het bedrag voor het product en de goede en fijne werking ervan met alle toeters en bellen, een hoog bedrag betalen zegt NIKS over hoe lang het product mee gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
mugenmarco schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:01:
'naar mijn mening'.

Je kan zoveel meningen hebben maar wettelijk is het voor dat toetsenbord 2 jaar, dat het na 2 jaar en 1 maand kapot gaat is zeer spijtig maar Alternate hoeft jou dus totaal geen coulance te bieden (wat ze wel doen, wees blij daarmee).

No offense maar de consument verwacht tegenwoordig dat producten 5 jaar mee gaan, dit is gewoon niet realistisch. Je betaald het bedrag voor het product en de goede en fijne werking ervan met alle toeters en bellen, een hoog bedrag betalen zegt NIKS over hoe lang het product mee gaat.
Dat eerste is onjuist. De Nederlandse wet gaat hierin boven het Europese minimum van 2 jaar, en schrijft voor dat garantie geldt voor de verwachte levensduur van een apparaat. Wat die levensduur is, is nooit helemaal duidelijk, maar hierover kan je dus best een mening hebben om die daarna te kunnen beargumenteren.

Ik moet je ook aanvallen op je gebruik van "tegenwoordig". Tegenwoordig ze je namelijk juist dat mensen steeds gemakkelijker zijn in iets nieuws aanschaffen, zeker bij electronica. Aan de andere kant zijn er ook mensen die 20 jaar met een goed toetsenbord doen, dus hoeft 2 jaar helemaal niet zo lang te zijn. Dat is afhankelijk van de betaalde prijs en de gemiddelde levensduur van vergelijkbare toetsenborden in die prijsklasse. Of dit product wel of niet aan de verwachtte levensduur voldoet, hou ik in het midden, daar ben ik niet heel erg in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
'naar mijn mening'.

De wet noemt alleen 2 jaar als minimum. De wettelijke termijn is zo lang als je mag verwachten dat een product blijft werken. De in de wet vastgelegde garantie kan dus veel mer dan 2 jaar zijn (bijvoorbeeld wasmachines en koelkasten e.d. is vaak 5 jaar of meer.)

het is een veelvoorkomende misvatting die vaak ook door winkels herhaald word dat er maar 2 jaar garantie op zit wettelijk.

Ik vind het voorstel dat alternate hier doet overigens wel prima, gratis retouneren en zij onderzoeken gratis wat het probleem is. Daarna kan aan de hand van de uitkomst daarvan een redelijke regeling getroffen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

'naar mijn mening'.

Dit is gewoon niet waar.

Non-conformiteit stelt simpelweg dat je een bepaalde verwachting kan hebben bij een product of dienst welke gebaseerd is op o.a. prijs en merk. Als deze verwachting niet gewaarborgd kan worden kun je je hierop beroepen. Dit proces is natuurlijk niet zwart-wit en niet objectief.

Er is niemand die anno 2018 verwacht dat z'n telefoon 5 jaar mee gaat. Maar ik verwacht wel dat mijn koelkast richting de 10 jr gaat. En dit verwacht ik omdat ik niet het goedkoopste merk gekocht heb maar een degelijk merk met naam. Ook al is de garantietermijn 5 jaar.

Hetzelfde geldt voor een mechanisch toetsenbord van een Corsair.

Aan de andere kant is het proces van Alternate prima te noemen, ze doen geen beloftes maar geven duidelijk aan dat het onderzoeken gratis is. Een alternate kan ik ook zeker snappen in deze situatie, je wilt eerst weten hoe zo'n product er naar twee jaar uit ziet voordat je daar vervanging of korting voor gaat regelen. Heeft iemand er op zitten rammen met een moker of is de usb kabel half gestript tussen het bureau en de muur, tja geen enkele consument die dat zou zeggen voordat het onderzocht wordt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MineTurtle
Even een update vanaf mijn kant.
Ik heb het toetsenbord zelf uit elkaar gehaald en grondig gereinigd. Tijdens dit proces kwam ik tot de ontdekking dat de knop aan de onderkant, waar je normaal een paperclip in moet steken voor de flash modus, vast (ingedrukt) zat. Knopje vervangen, problem solved. Toetsenbord werkt weer zoals het hoort! Wat hiervan de oorzaak was weet ik niet, knopje is nog nooit gebruikt geweest. Wat mij betreft kan hier dus een slotje op. Bedankt iedereen voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door MineTurtle op 31-05-2018 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
BierfietsNL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:15:
Ik heb het toetsenbord zelf uit elkaar gehaald en grondig gereinigd. Tijdens dit proces kwam ik tot de ontdekking dat de knop aan de onderkant, waar je normaal een paperclip in moet steken voor de flash modus, vast (ingedrukt) zat. Knopje vervangen, problem solved. Toetsenbord werkt weer zoals het hoort! Wat hiervan de oorzaak was weet ik niet, knopje is nog nooit gebruikt geweest. Wat mij betreft kan hier dus een slotje op. Bedankt iedereen voor het meedenken!
Let wel op dat je nu waarschijnlijk echt geen garantie meer hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MineTurtle
Weet ik, ik ben gewoon zo erg gehecht aan het toetsenbord dat ik het zelf op heb gelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 11-09 10:06
BierfietsNL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:19:
Weet ik, ik ben gewoon zo erg gehecht aan het toetsenbord dat ik het zelf op heb gelost :)
goed bezig! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-08 20:34
BierfietsNL schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:25:

Waar ik bang voor ben is, wanneer ik het toetsenbord opstuur ik een vergoeding van 10 euro krijg en daar maar tevreden mee moet zijn, of ik moet hem terug laten sturen tegen de verzendkosten welke dan voor mijn rekening gaan zijn. In dat geval kan ik net zo goed het toetsenbord zelf openen en onder de loep nemen, de enige reden dat ik dat nog niet heb gedaan is vanwege de verwachte levensduur.
Het is heel simpel. Zon toetsenbord heeft een levensduur (de mechaniek van de toetsen dan) van 50 miljoen aanslagen (tegen 10 a 15 voor een membraantoetsenbord), give or take. Daar wordt vaak ook mee geadverteerd. Als jij in 2 jaar meer dan 10m aanslagen hebt gemaakt ben je een hele bink, mij lukt het niet en ik schijf een boek en dan nog wat dingen.
Het zou heel raar zijn om producten aan te prijzen op een levensduur van het beste onderdeel (daarom worden er bij o.a. Voertuigen en cv’s dus aparte garantietermijnen voor bepaalde onderdelen genoemd) Reële levensduur zou in de richting van 8 a 10 jaar gaan. Daar ben je nog lang niet. Ik zou zeggen dat je dus op zijn minst recht hebt op reparatie of een tegoed van 3/4 van de aankoopprijs. Met minder hoef je geen genoegen te nemen.
Verwijzen naar de fabrikant proberen ze allemaal, maar daar doe jij geen zaken mee. Jij valt onder nedse consumentenbescherming en die heb je vs de partij waar je het hebt gekocht. Zolang jij redelijk kunt aangeven dat je er netje mee om bent gegaan (niet rondgeschopt in een rugzak, geen colabad en misschien belangrijk geen Mods of 3rd party firmware etc) ligt het dan aan hun om te bewijzen dat jij onzorgvuldig bent geweest en dat dat de lagere levensduur verklaard.

Succes

Kwam wat tussen. Zie dat ik laat ben. Laat het toch maar staan, misschien nog handig voor een ander.
In reactie op bovenstaand: resetten via een in het apparaat aanwezige reset knop kan nooit reden zijn om garantie te laten vervallen (als je niet een hamer en een deuvel hebt gebruikt); knopje vervangen waarschijnlijk wel.

Iig fijn dat ie het weer doet!

[ Voor 7% gewijzigd door BuZZem op 31-05-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Stoelpoot schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Hoezo? Dan mag Alternate eerst gaan bewijzen dat door het openschroeven het product non conform is geworden. Dus je heb nog steeds gewoon garantie hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Stoelpoot schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Die garantie was toch al weg!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:28:
[...]

Ik zal niet het halve draadje gaan citeren (en de meldingen van de schrijvers spammen), maar ik adviseer je om de reacties van o.a. True en n3othebest te lezen die duidelijk uitleggen hoe de garantie in Nederland echt werkt. De regel van 2 jaar die veelal wordt geadverteerd en genoemd is enkel het Europese minimum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Theo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:28:
[...]

Nee, Alternate heeft aangegeven dat de garantie vanuit de fabrikant verlopen is.

Alternate heeft aangegeven het toetsenbord te willen onderzoeken, en afhankelijk van de uitkomst van dit onderzoek een oplossing met de TS te willen zoeken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Er zaten nergens garantiezegels op, daar kunnen ze niet moeilijk over doen denk ik. Maar het feit dat ik de switch heb vervangen (gesoldeerd) doet de garantie wel vervallen lijkt mij inderdaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leekers
Misschien een wijze les voor de volgende keer ipv hier te posten met een negatief beeld te geven van een leverancier eerst hun advies opvolgen voor we gaan posten met de opmerking dat je er niet mee akkoord gaat !

Mij lijkt een excuus aan Alternate van Topicstarter in dit geval wel op zijn plaats :)

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:20
apart,, ik heb dezelfde,, had dat ook een keertje...
deed niks... reboot en daar was die gelukkig weer, maar vond het wel vreemd..
neem aan dat je die software wel een keer opnieuw hebt geïnstalleerd?
Of dat ding een keer op een andere pc?
Kan denk ik ook een probleem zijn dat helemaal niet aan dat bord ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
Hmm het klopt wat velen hier zeggen over de verwachte levensduur.

Ik heb dit zelf met mijn oude Samsung f8000 tv gehad. Mijn mooie destijds nieuw 2000 euro kostende toestel begaf het naar 4 jaar. Een mooie dunne lijn verticaal met pixels die was uitgevallen.

Reparatie van een dergelijk scherm kost gauw 2/3 van het toestel. Geen garantie meer a fabriek. Maar met een beetje hulp van mijn rechtsbijstand leert ons dat op tv's nog altijd een verwachte levens duur van zo'n 10 jaar staat. Dus terug met mij factuur... jawel die had ik nog netjes .
. Naar de saturn nu mediamarkt.

Na lang steggelen komt de mediamarkt over de brug. Eigenlijk waren ze me nog 60% van de nieuw waarde verschuldigd. Maar vanuit company policy doen ze dat niet bij de MM ... als oplossing ervoor ... koop ontbinden en zoveel % van de laatst bekende nieuw prijs, ruim voldoende geld over houden + een leuke prijs op een nieuwe!

Ik zou dus zeggen altijd vol blijven houden ... je staat in je recht! Als iets buiten je schuld om kapot gaat. En tis net buiten garantie .... altijd terug gaan naar waar je het gekocht hebt ... zij horen te weten hoe de wet in elkaar zit, zo niet dan wijs je hen daarop!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BJBoes schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:46:
Ik zou dus zeggen altijd vol blijven houden ... je staat in je recht! Als iets buiten je schuld om kapot gaat. En tis net buiten garantie .... altijd terug gaan naar waar je het gekocht hebt ... zij horen te weten hoe de wet in elkaar zit, zo niet dan wijs je hen daarop!
Qua inhoud heb je helemaal gelijk hoor, maar dat is de discussie niet.

Alternate gaf aan best wel een oplossing te willen zoeken, maar wilde daarvoor wel eerst het toetsenbord zien om te kijken wat er aan de hand was. Een niet meer dan redelijk verzoek. TS weigerde dat, en eiste dat Alternate vooraf al aan ging geven wat TS als vergoeding zou krijgen. Dat is onredelijk en ontzettend fraude-gevoelig.

Een leverancier moet natuurlijk wel de kans krijgen om iets op te lossen....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Stapper55 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:13:
apart,, ik heb dezelfde,, had dat ook een keertje...
deed niks... reboot en daar was die gelukkig weer, maar vond het wel vreemd..
neem aan dat je die software wel een keer opnieuw hebt geïnstalleerd?
Of dat ding een keer op een andere pc?
Kan denk ik ook een probleem zijn dat helemaal niet aan dat bord ligt...
Op 3 verschillende pc's en laptops geprobeerd, allen geven hetzelfde probleem. In de bios / uefi werkte het toetsenbord ook niet, het probleem zat echt in het toetsenbord zelf. Als eerst uiteraard CUE verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Question Mark schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:13:
[...]

Qua inhoud heb je helemaal gelijk hoor, maar dat is de discussie niet.

Alternate gaf aan best wel een oplossing te willen zoeken, maar wilde daarvoor wel eerst het toetsenbord zien om te kijken wat er aan de hand was. Een niet meer dan redelijk verzoek. TS weigerde dat, en eiste dat Alternate vooraf al aan ging geven wat TS als vergoeding zou krijgen. Dat is onredelijk en ontzettend fraude-gevoelig.

Een leverancier moet natuurlijk wel de kans krijgen om iets op te lossen....
TS wou weten wat voor vergoed als hij niet meer gerepareerd kon worden.(en dus gewoon als garantie behandeld werd). En daar is niets mis mee. Defect is defect. Of er nu 5 krasjes op zitten. Of 10 diepen krassen. Dat maakt voor het bedrag niet uit. Zeker 1 maand na de officiële garantie verloop is waarde vermindering niet van toepassing. En had Alternate dus kunnen antwoorden met als blijkt dat hij niet meer gerepareerd kan worden. En het is niet u schuld krijgt het volledige bedrag Inc verzekend kosten van ons terug. Niets fraude gevoelige aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:06:
[...]
Zeker 1 maand na de officiële garantie verloop is waarde vermindering niet van toepassing. En had Alternate dus kunnen antwoorden met als blijkt dat hij niet meer gerepareerd kan worden. En het is niet u schuld krijgt het volledige bedrag Inc verzekend kosten van ons terug.
En dat klopt dus niet. Via consuwijzer:
Bij ontbinding van de koopovereenkomst, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken
En voordat er uberhaupt sprake kan zijn van ontbinding, kan een leverancier er ook voor kiezen om het produkt te repareren. Maar dan moet het wel opgestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Question Mark schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:31:
[...]

En dat klopt dus niet. Via consuwijzer:

[...]

En voordat er uberhaupt sprake kan zijn van ontbinding, kan een leverancier er ook voor kiezen om het produkt te repareren. Maar dan moet het wel opgestuurd worden.
Verwijderd in "Afhandeling Panasonic (uitbetalen restwaarde) krom!"

Uiteraard is reparatie/vervanging een optie. Maar deze zaak kan en moet je gewoon behandelen als een garantie zaak. En dat is repareren/vervangen of koop ontbinden. en dit hadden ze ook naar TS kunnen communiceren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-09 08:04
ik blijf het wel bijzonder vinden.
eerst best moeilijk doen omdat hij van mening is dat alternate geen duidelijkheid kan geven over een tegemoetkoming terwijl ze het product niet eens in handen hebben gehad maar wel gratis verzenden hiervoor aanbieden.
vervolgens je eigen glazen ingooien door het toetsenbord zelf maar open te draaien en daarnee je garantie gegarandeerd te verliezen.
nu valt er zowieso niks meer te claimen/zeuren bij alternate.

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
beun92 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:35:
ik blijf het wel bijzonder vinden.
eerst best moeilijk doen omdat hij van mening is dat alternate geen duidelijkheid kan geven over een tegemoetkoming terwijl ze het product niet eens in handen hebben gehad maar wel gratis verzenden hiervoor aanbieden.
vervolgens je eigen glazen ingooien door het toetsenbord zelf maar open te draaien en daarnee je garantie gegarandeerd te verliezen.
nu valt er zowieso niks meer te claimen/zeuren bij alternate.
En ik zou het ook niet zo snel doen. Eerst kan je mij prima vertellen wat ik er voor krijg. Hoe het eruit ziet maakt immers niet uit. En ten 2de vervalt de Garantie helemaal niet. Tenzij de Winkel dan aantonen dat het defect komt omdat ik hem heb open geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:57:
[...]

En ik zou het ook niet zo snel doen. Eerst kan je mij prima vertellen wat ik er voor krijg. Hoe het eruit ziet maakt immers niet uit. En ten 2de vervalt de Garantie helemaal niet. Tenzij de Winkel dan aantonen dat het defect komt omdat ik hem heb open geschroefd.
Dus webwinkels zijn gewoon hetzelfde als afgeschoten wild ?

Het maakt niet uit hoe het toestenbord eruit zit en of er een vrachtwagen overheen gedenderd is of dat het uit een vliegtuig gevallen is ?

Nee hoor natuurlijk niet de webwinkel is gewoon verplicht te betalen of van te voren even aan te geven dat ze alles gaan betalen !

Er heerst gewoon een tendens bij zg "klanten" dat alles maar moet kunnen en alles gewoon garantie is .

Laten we nu eens gewoon leren ons gezonde verstand te gebruiken en als een webwinkel een product wil zien voor een garantie aanvraag dat een normaal verzoek is en niet gewoon als een domme jantje gaan eisen dat ze zonder het product te zien alles moeten vergoeden !!

En nee ik heb geen webwinkel en werkt er ook niet .
Ik verkoop bloemen en daar zit nooit geen garantie op ook niet als ze verleppen 8)

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

'naar mijn mening'.

Doe geen uitspraken over de wet als je de wet niet kent. De Nederlandse wet heeft nergens een termijn van 2 jaar vermeld. Ik zie meer mensen de claim doen over buiten garantie. Voor jou en al deze mensen, begin eens bij de sticky, want uitspraken doen terwijl je eigenlijk de wet niet kent kan TS schade berokkenen.
BierfietsNL schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:15:
Als het door viezigheid was, dan was het mogelijk onderzoekskosten te rekenen.

Het probleem voor veel mensen is dat een winkel gelijk in de voorwaarden met onderzoekskosten schermt terwijl de klant nog niet kan weten of die redelijk zijn.

Mijn stelling is dat een leverancier eigenlijk een snelle indicatie moet kunnen aanbieden die bepaalt wat verder gebeurt zodat de klant een geinformeerde keuze kan maken. Wat vaak voorkomt snel nalopen, verhelpen. Wat lastiger is, klant informeren of aansprakelijk en mogelijkheden.

Het lijkt me ook niet onredelijk qua verwachting bij aankoop van een product. Nu is het met name roulette en daarmee een barriere. Consumentenrecht is nu precies bedoeld om dat tegen te gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
leekers schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:29:
[...]

Dus webwinkels zijn gewoon hetzelfde als afgeschoten wild ?

Het maakt niet uit hoe het toestenbord eruit zit en of er een vrachtwagen overheen gedenderd is of dat het uit een vliegtuig gevallen is ?

Nee hoor natuurlijk niet de webwinkel is gewoon verplicht te betalen of van te voren even aan te geven dat ze alles gaan betalen !

Er heerst gewoon een tendens bij zg "klanten" dat alles maar moet kunnen en alles gewoon garantie is .

Laten we nu eens gewoon leren ons gezonde verstand te gebruiken en als een webwinkel een product wil zien voor een garantie aanvraag dat een normaal verzoek is en niet gewoon als een domme jantje gaan eisen dat ze zonder het product te zien alles moeten vergoeden !!

En nee ik heb geen webwinkel en werkt er ook niet .
Ik verkoop bloemen en daar zit nooit geen garantie op ook niet als ze verleppen 8)
Ja ik vind dat zij prima kunnen aangeven als het defect niet door u is veroorzaakt(dus uit een vliegtuig gooien valt af). Geven wij het volledige bedrag terug. En niet zeggen dat ze dan pas gaan kijken of ze misschien korting kunnen geven op een product.....

Ze hadden dit gewoon als garantie kunnen behandelen. Dan was er voor TS niets aan de hand. Maar Alternate kiest er zelf voor om vaag te communiceren. Dus laten we ons gezonden verstand gebruiken en naar de hele manier van communiceren kijken van Alternate. Die beginnen vaag met als hij defect blijkt de staat van het product. En korting op een ander toetsenbord....

Dus hadden ze gewoon aangegeven. Wat vervelend stuur het product op en wij behandelen het als een normale garantie procedure.

Dan was het niets aan de hand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:38
loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:37:
[...]

Ze hadden dit gewoon als garantie kunnen behandelen. Dan was er voor TS niets aan de hand. Maar Alternate kiest er zelf voor om vaag te communiceren. Dus laten we ons gezonden verstand gebruiken en naar de hele manier van communiceren kijken van Alternate. Die beginnen vaag met als hij defect blijkt de staat van het product. En korting op een ander toetsenbord....

Dus hadden ze gewoon aangegeven. Wat vervelend stuur het product op en wij behandelen het als een normale garantie procedure.

Sorry hoor maar je kunt ook een beetje doorslaan: wettelijk is 't ding uit de fabrieksgarantie dus om coulance te krijgen van de leverancier (Alternate) willen zij 't ding even zien, voelen en bekijken...

Voor hetzelfde geld (en ik zeg niet dat dit gebeurd is) is er met 't ding gegooid/gesmeten/ ondergedompeld in koffie o.i.d. (Let wel: TS geeft wel aan dat er een knop ingedrukt was en vast zat terwijl deze nog nooit gebruikt is, ik heb in m'n relatief korte leven nog nooit een knop gezien die vanzelf ingedrukt is...) Dus wat is er op tegen om 'm naar de leverancier te sturen? De mail van Alternate lijkt mij op geen enkele wijze vaag...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Apsie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:53:
[...]

Sorry hoor maar je kunt ook een beetje doorslaan: wettelijk is 't ding uit de fabrieksgarantie dus om coulance te krijgen van de leverancier (Alternate) willen zij 't ding even zien, voelen en bekijken...

Voor hetzelfde geld (en ik zeg niet dat dit gebeurd is) is er met 't ding gegooid/gesmeten/ ondergedompeld in koffie o.i.d. (Let wel: TS geeft wel aan dat er een knop ingedrukt was en vast zat terwijl deze nog nooit gebruikt is, ik heb in m'n relatief korte leven nog nooit een knop gezien die vanzelf ingedrukt is...) Dus wat is er op tegen om 'm naar de leverancier te sturen? De mail van Alternate lijkt mij op geen enkele wijze vaag...
Het is prima dat ze het willen zien en voelen. Maar ze zijn zelf vaag gaan doen met bekijken of we korting kunnen geven.of iets dergelijks.
Terwijl TS gewoon garantie had. Hij was immers maar 1 maand buiten de fabrieksgarantie.

Dus had(maar ik val weer in herhaling). Hij behandelen het gewoon als Garantie maak u niet druk. Dan was de twijfel bij TS weg en had Alternate een Topic minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:59:
[...]

Terwijl TS gewoon garantie had. Hij was immers maar 1 maand buiten de fabrieksgarantie.
Lees eens even rustig wat je typt.

Echt waar, ik lees dit topic vol verbazing...niemand snapt wat garantie inhoud? En dat, als dat ophoud, je misschien alleen nog coulance kunt krijgen?
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:38
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:05:
[...]

Lees eens even rustig wat je typt.

Echt waar, ik lees dit topic vol verbazing...niemand snapt wat garantie inhoud? En dat, als dat ophoud, je misschien alleen nog coulance kunt krijgen?
|:(
Dank !

Uiteraard is het zo dat het gaat om levensverwachting van een apparaat (https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn) Maar dan is het logisch dat een leverancier 't ding wil zien, zomaar op voorhand roepen dat 't ding nog garantie heeft en op voorhand een prijs willen hebben zonder inspectie lijkt waanzin...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 00:40
loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:59:
[...]

Het is prima dat ze het willen zien en voelen. Maar ze zijn zelf vaag gaan doen met bekijken of we korting kunnen geven.of iets dergelijks.

Dus had(maar ik val weer in herhaling). Hij behandelen het gewoon als Garantie maak u niet druk. Dan was de twijfel bij TS weg en had Alternate een Topic minder
Wow, je hebt 24 maanden garantie, 25ste maand gaat iets stuk.... daarna aanspraak willen doen op garantie. 8)7 Beetje raar en hopelijk dat je dat ook begrijpt?

Dat alternate überhaupt moeite doet vind ik al heel wat. Wat mij betreft was een simpele... buiten garantie je kan een nieuwe kopen al een perfect antwoord geweest en wellicht ook maar beter ook achteraf gezien.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Kadardar schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:18:
[...]

Wow, je hebt 24 maanden garantie, 25ste maand gaat iets stuk.... daarna aanspraak willen doen op garantie. 8)7 Beetje raar en hopelijk dat je dat ook begrijpt?

Dat alternate überhaupt moeite doet vind ik al heel wat. Wat mij betreft was een simpele... buiten garantie je kan een nieuwe kopen al een perfect antwoord geweest en wellicht ook maar beter ook achteraf gezien.
Lees anders even het topic voordat je hier weer een hoop onzin post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowdog schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:21:
[...]

Lees anders even het topic voordat je hier weer een hoop onzin post.
Nou er staat al genoeg onzin.
En jij verdedigd dat :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:22:
[...]

Nou er staat al genoeg onzin.
En jij verdedigd dat :')
Nou goed, lees de posts van de mensen die er kaas van hebben gegeten (denk aan een Floppus, maar er zijn ook anderen die vrijwel dezelfde info al gepost hadden) ipv hier het topic te vervuilen met meer onzin. Happy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat over mijn werk, ik eet hier elke dag kaas van, dus wat doe je?

Garantie duurt een bepaalde periode, als die periode voorbij is heb je geen garantie meer. Je kunt dan alleen nog coulance krijgen.
Zo simpel.

Ik denk dat jouw kaas beschimmeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:37:
[...]

Ja ik vind dat zij prima kunnen aangeven als het defect niet door u is veroorzaakt(dus uit een vliegtuig gooien valt af). Geven wij het volledige bedrag terug. En niet zeggen dat ze dan pas gaan kijken of ze misschien korting kunnen geven op een product.....

Ik geef het op fijn leven verder

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
leekers schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:37:
[...]

Ik geef het op fijn leven verder
Thx heb ik ook echt nodig van een. Vreemde
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:27:
Dit gaat over mijn werk, ik eet hier elke dag kaas van, dus wat doe je?

Garantie duurt een bepaalde periode, als die periode voorbij is heb je geen garantie meer. Je kunt dan alleen nog coulance krijgen.
Zo simpel.

Ik denk dat jouw kaas beschimmeld is ;)
En jou kaas heeft duidelijk niet in het wetboek gedoken. Dat jij/je baas vind dat het niet zo is betekent niet dat het klopt.

[ Voor 55% gewijzigd door loki504 op 01-06-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:43:
[...]
En jou kaas heeft duidelijk niet in het wetboek gedoken. Dat jij/je baas vind dat het niet zo is betekent niet dat het klopt.
Tuurlijk. Wel gaaf dat in jouw wereld iedereen garantie op de garantieperiode heeft.
Helaas voor jou is de werkelijkheid toch net even anders.
En dat zie je al een het mailtje wat TS heeft teruggekregen van Alternate ;)

Maar goed, veel succes als je zelf ooit eens garantie wil claimen buiten je garantieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:55:
[...]

Tuurlijk. Wel gaaf dat in jouw wereld iedereen garantie op de garantieperiode heeft.
Helaas voor jou is de werkelijkheid toch net even anders.
En dat zie je al een het mailtje wat TS heeft teruggekregen van Alternate ;)

Maar goed, veel succes als je zelf ooit eens garantie wil claimen buiten je garantieperiode.
Heb ik al vaak genoeg moeten doen. En bijna altijd netjes en duidelijk geholpen en garantie gekregen. Zelfs mijn 8 jaar oude plasma werd gratis gerepareerd.

En dat de werkelijkheid anders is als wat wettelijke is vast gesteld is inderdaad jammer. Dit betekent dat een hoop mensen hun rechten niet kennen en een hoop bedrijven daar gretig gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:25:
[...]

Heb ik al vaak genoeg moeten doen. En bijna altijd netjes en duidelijk geholpen en garantie gekregen. Zelfs mijn 8 jaar oude plasma werd gratis gerepareerd.

En dat de werkelijkheid anders is als wat wettelijke is vast gesteld is inderdaad jammer. Dit betekent dat een hoop mensen hun rechten niet kennen en een hoop bedrijven daar gretig gebruik van maken.
Dat heet dan coulance. Een winkel kan jou coulance geven. En een reparatiebedrijf, waar een winkel vaak de spullen naartoe stuurt, kan dat ook.
Zelfs als het reparatiebedrijf jou geen garantie geeft, en dus een rekening maakt voor de benodigde onderdelen en werktijd, dan kan een winkel nog zeggen dat ze de kosten op zich nemen.
Dat is allemaal coulance.

Er bestaat absoluut geen garantie na de garantieperiode. (of je moet extra garantie gekocht hebben, maar dan geldt nog steeds: als dat is afgelopen is het klaar)
Ik denk dat jij winkelgarantie en fabrieksgarantie door elkaar haalt.

Als jij een jaartje winkelgarantie hebt, maar 2 jaar fabrieksgarantie, dan kun je na dat jaartje winkelgarantie nog steeds (fabrieks)garantie claimen. Volg je het nog?
Na de 2 jaar fabriekgarantie is het over met de pret en heb je gewoon geluk als je coulance krijgt.

Zo zit het ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:31:
[...]

Dat heet dan coulance. Een winkel kan jou coulance geven. En een reparatiebedrijf, waar een winkel vaak de spullen naartoe stuurt, kan dat ook.
Zelfs als het reparatiebedrijf jou geen garantie geeft, en dus een rekening maakt voor de benodigde onderdelen en werktijd, dan kan een winkel nog zeggen dat ze de kosten op zich nemen.

Er bestaat absoluut geen garantie na de garantieperiode. (of je moet extra garantie gekocht hebben, maar dan geldt nog steeds: als dat is afgelopen is het klaar)

Als jij een jaartje winkelgarantie hebt, maar 2 jaar fabrieksgarantie, dan kun je na dat jaartje winkelgarantie nog steeds (fabrieks)garantie claimen. Volg je het nog?
Na de 2 jaar fabriekgarantie is het over met de pret en heb je gewoon geluk als je coulance krijgt.

Zo zit het ;)
....... Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie. Want er klopt weinig van...
In Nederland heb je recht op een deugdelijk product. Hier zit geen vaste termijn aan vast. Een wasmachine van 2000 euro gaat immers langer mee als een paar schoenen van 25 euro. Wat wel vast staat is dat het MINIMAAL de fabrieksgarantie is. en aangezien je mag verwachten van een toetsenbord van 160 euro dat hij wel langer mee gaat als 25 maanden zit er nog gewoon garantie op. En ja als verkoper kan je dit via een rechtzaak ook weer claimen bij de fabrikant. Alleen doen de meeste dat niet.

Snap je dat?

Zoniet. Is er hier nog wat meer info
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 01-06-2018 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:31:
[...]

Zo zit het ;)
De garantieperiode kan echter niet zomaar door een winkel worden bepaald en op 2 jaar worden gezet. Daar zit hem het hele punt denk ik zo. Dat zou je als expert toch moeten weten lijkt me?

Verder lijkt me dat je voorbeeld ook niet echt handig is gekozen, aangezien de winkel/verkoper doorgaans 2 jaar garantie biedt (al proberen die zich er doorgaans makkelijk vanaf te maken door geen rekening te houden met de NL wetgeving), terwijl op veel producten maar 1 jaar fabrieksgarantie zit. Nou ben ik verder geen expert, maar op vrijwel al mijn aankopen zit maar 1 jaar fabrieksgarantie. Maar goed, correct me if im wrong wat betreft dat laatste.

Je advies hier lijkt me in ieder geval niet overeen te komen met de NL wet, dus ik vind het nogal vreemd dat je claimt dat het 'zo zit'. Lijkt mij op basis van de informatie die ik op Tweakers heb gevonden en de informatie die online beschikbaar is (zie bv ook hier) niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fijne avond jongens. Dit is gewoon een wellus nietus discussie. Ik weet dat ik gelijk heb.

Er zijn heel veel fabrikanten die 2 jaar of zelfs langer garantie bieden op hun producten. En wie zijn jullie om te zeggen dat dat langer moet zijn?
Maar goed, zo blijft het een niemand-gaat-dit-winnen-discussie.

Jullie hebben helemaal gelijk, en ik weet gelukkig wel beter.

Fijne avond! Ik stop ermee :F ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Harrie

NederVlaming

loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:46:
[...]

....... Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie. Want er klopt weinig van...
In Nederland heb je recht op een deugdelijk product. Hier zit geen vaste termijn aan vast. Een wasmachine van 2000 euro gaat immers langer mee als een paar schoenen van 25 euro. Wat wel vast staat is dat het MINIMAAL de fabrieksgarantie is. en aangezien je mag verwachten van een toetsenbord van 160 euro dat hij wel langer mee gaat als 25 maanden zit er nog gewoon garantie op. En ja als verkoper kan je dit via een rechtzaak ook weer claimen bij de fabrikant. Alleen doen de meeste dat niet.

Snap je dat?

Je moet de winkel natuurlijk ook wel de kans geven het te onderzoeken/herstellen...

Want blijkbaar was het dus zelfs helemaal niet kapot; de winkel/fabrikant had dit ook kunnen onderzoeken en oplossen, dan is heel de discussie over vergoeding/korting helemaal niet aan de orde. Beetje raar om daar al over te beginnen, terwijl het dus gewoon hersteld kan worden.

Wat dat betreft, heeft de winkel toch niet zo raar gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wat me uit dit hele wellus/niettus discussie hierzo nu nog steeds niet duidelijk word is wat er na die 24 maanden voor de consument bij een defect veranderd. Misschien dat iemand dat is duidelijk uit kan leggen?

[ Voor 29% gewijzigd door -36- op 01-06-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:46:
[...]

Snap je dat?

Je kan heel goed linken maar niet zo goed LEZEN |:(

Na 6 maanden in gebruik ligt de bewijslast bij de KLANT!

TS heeft aangegeven dat het een defecte switch/knop is die zomaar "vast" zat.
Knopje/switch is dus ingedrukt door TS of iemand die daar toegang toe had.

Het product is dus verkeerd gebruikt waardoor het defect is ontstaan.

Garantie/coulance claim mag hierdoor dus geweigerd worden door alternate.
Gelukkig heeft TS het zelf gefixt door een (op)nieuw knop/switch te solderen.

En nou is het klaar met je onzin! 8)7

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dit is waarom ik geen Nvidia meer koop. Bij mij gaan die spullen in bijna alle gevallen binnen een maand kapot na verstrijken van de garantie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-36- schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:44:
Wat me uit dit hele wellus/niettus discussie hierzo nu nog steeds niet duidelijk word is wat er na die 24 maanden voor de consument bij een defect veranderd. Misschien dat iemand dat is duidelijk uit kan leggen?
Je bedoeld wat er na de garantieperiode gebeurd als je je kapotte apparaat wil laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

-36- schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:44:
Product A: tuinstoelenset van vier stoelen met een tafel van plastic voor 125€.
Product B: tuinstoelenset van vier stoelen met een uitschuiftafel voor 4 of 6 personen van hardhout in lak voor 875€.

De kwestie: wat is een redelijke periode dat je product mee moet kunnen gaan zonder defect te raken, de wet zegt 24 maand bij normaal gebruik, de wettelijke garantietermijn.

Nu kan iedereen aan z'n water voelen dat als jij door je plastic stoeltje zakt na twee jaar, je een nieuwe moet kopen. Maar als jij problemen hebt met het in- en uitschuifmechanisme na drie jaar terwijl deze niet té frequent gebruikt is (elke dag in de zomer), maar enkel bij twee verjaardagen en twee keer een bbq per zomer.
Je in dit geval recht hebt op garantie, gezien het product en de prijs wel lichtelijk aangeven dat je het product langer zou kunnen gebruiken dan de gestelde wettelijke garantieperiode. Gezien de bewijslast bij de klant ligt na zes maanden dien je wel op een degelijke manier uit te leggen waarom het defect niet door onjuist gebruik zich heeft voortgedaan, aan de andere kant is een simpel ja/nee spel van de leverancier ook niet afdoende om de kosten weer bij de klant te leggen, er moet vanaf de leverancier degelijke bewijzen geleverd worden.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je bij het kopen van een kwaliteitsproduct ook betaald voor de kwaliteit en je dit ook weer terugvindt in de garantieperiode hiervan. Als dit product niet voldoet aan je verwachtte eisen is dit product beroep je je op de non-conformiteit.

IANAL, dit is het beeld wat ik afgelopen jaren gevormd heb door het zoeken naar dit soort informatie en het nalezen van de correcte bronnen in plaats van de echo-chambers zoals hierboven.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

@Verwijderd Ja. Die 24 maanden (Fabrieks)garantie heb je sowieso maar na die periode veranderd er dus niets aan je rechten als consument?

@True Als ik het goed begrijp is die 24 maanden dus een minimum. En alles daarna is een enigzins grijs gebied afhankelijk van de verwachte levensduur maar veranderd er verder niks aan je rechten en heb je bij een defect waarvan de schuld niet aantoonbaar bij de gebruiker ligt nog steeds recht op gratis reparatie of gelijkwaardig vervangend product? En word er bv niet met percentages gerekend over de verwachtte levensduur oid?

Om er een voorbeeld bij te halen: een degelijke wasmachine heeft een levensduur van 15 jaar. Als die na 12 jaar onherstelbaar defect is heb je dus recht op een nieuwe wasmachine?

[ Voor 15% gewijzigd door -36- op 01-06-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Harrie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:37:
[...]

Je moet de winkel natuurlijk ook wel de kans geven het te onderzoeken/herstellen...

Want blijkbaar was het dus zelfs helemaal niet kapot; de winkel/fabrikant had dit ook kunnen onderzoeken en oplossen, dan is heel de discussie over vergoeding/korting helemaal niet aan de orde. Beetje raar om daar al over te beginnen, terwijl het dus gewoon hersteld kan worden.

Wat dat betreft, heeft de winkel toch niet zo raar gehandeld.
Uiteraard moet je ze de kans geven. Maar Alternate begint in hun eerste mail over een mogelijke oplossing zoals een korting op een nieuwe product. En hier slaan ze de plank mis. En daar is het mis gegaan bij TS.
Quadradial schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:10:
[...]

Je kan heel goed linken maar niet zo goed LEZEN |:(

Na 6 maanden in gebruik ligt de bewijslast bij de KLANT!

TS heeft aangegeven dat het een defecte switch/knop is die zomaar "vast" zat.
Knopje/switch is dus ingedrukt door TS of iemand die daar toegang toe had.

Het product is dus verkeerd gebruikt waardoor het defect is ontstaan.

Garantie/coulance claim mag hierdoor dus geweigerd worden door alternate.
Gelukkig heeft TS het zelf gefixt door een (op)nieuw knop/switch te solderen.

En nou is het klaar met je onzin! 8)7
Ik moet lezen???
loki504 in "mechanisch toetsenbord defect, 1 maand buiten de garantie"

Dus begin het hele topic maar eens te lezen alvorens je mij probeert te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-36- schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:53:
Om er een voorbeeld bij te halen: een degelijke wasmachine heeft een levensduur van 15 jaar. Als die na 12 jaar onherstelbaar defect is heb je dus recht op een nieuwe wasmachine?
Nee, dat is simpelweg te kort door de bocht.
Als jij met je wasmachine terugkomt bij de winkel gaat de tegenpartij eerst kijken hoe het kan dat je wasmachine kapot is.
Garantie zit er na 12 jaar niet meer op. Dus wordt er gekeken wat de kosten zijn om het te repareren. Er wordt een prijsopgave gemaakt en die krijg jij dan gepresenteerd. Vervolgens is aan jou de keuze of je de machine wil laten maken. Als dit echt niet mogelijk is dan is het gewoon jammer.
Maar een nieuwe wasmachine, na 12 jaar.....geloof je dat echt?

Dan zou ik elke 10 jaar in een nieuwe auto rijden ;) Gratissss 8)7

Kijk, iedereen kan wel vrolijk zeggen: de verwachte levensduur van een wasmachine is 15 jaar.
Maar de ene wasmachine staat elke dag overuren te draaien, en een andere (zelfde merk en type) staat 1 keer in de week een wasje te draaien.
En ze kunnen allebei even snel kapot gaan. Maar die ene die overuren heeft staan draaien heeft wel meer slijtage. Hoe gaan we dat doen dan? :?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:06:
[...]

Als jij met je wasmachine terugkomt bij de winkel gaat de tegenpartij eerst kijken hoe het kan dat je wasmachine kapot is.
Garantie zit er na 12 jaar niet meer op. Dus wordt er gekeken wat de kosten zijn om het te repareren. Er wordt een prijsopgave gemaakt en die krijg jij dan gepresenteerd. Vervolgens is aan jou de keuze of je de machine wil laten maken. Als dit echt niet mogelijk is dan is het gewoon jammer.

Als is vastgesteld dat de levensduur van die wasmachine werkelijk 15 jaar is dan krijg je 3/15e terug van het betaalde bedrag.

Indien de winkel hier niet aan wil meewerken dan kun je het voor de rechter laten komen, die zal je gegarandeerd gelijk geven en dan kan de winkel ook nog alle proceskosten betalen.

Zo is de nederlandse wetgeving. Dit verzinnen wij niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchKel schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:10:
[...]

Als is vastgesteld dat de levensduur van die wasmachine werkelijk 15 jaar is dan krijg je 3/15e terug van het betaalde bedrag.

Indien de winkel hier niet aan wil meewerken dan kun je het voor de rechter laten komen, die zal je gegarandeerd gelijk geven en dan kan de winkel ook nog alle proceskosten betalen.

Zo is de nederlandse wetgeving. Dit verzinnen wij niet.
Als volgende week de motor van mijn auto in de soep loopt, dan neem ik je mee, gaan we samen naar de garage om een nieuwe uit te zoeken _/-\o_ :+

Maar ff zonder gekheid. Ik ben technisch monteur. Ik repareer kapotte electronica (huishoudelijk). Hoe de verdere afhandeling van zaken gaat in de winkel of met de fabrikant weet ik niet precies. Ik weet alleen wanneer een product binnen of buiten garantie valt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:13:
[...]

Als volgende week de motor van mijn auto in de soep loopt, dan neem ik je mee, gaan we samen naar de garage om een nieuwe uit te zoeken _/-\o_ :+
Ik heb zelf na 3 jaar een keer een tv defect gehad, de winkel gaf niet thuis want de garantie was verstreken.

Daarna heb ik de rechtsbijstand erop gezet en die zeggen dat de tv een levensduur heeft van 8 jaar en ik dus 5/8e terug moest krijgen.

De winkel ging snel overstag en betaalde me zo'n 1200 euro terug wat ongeveer 5/8e van de nieuwprijs was, ik had hem immers 3 jaar kunnen gebruiken.

Dit geldt niet als je iets moedwillig kapot maakt.

Maar als jou motor na 3 jaar ineens ermee ophoud (dus niet met een frontale botsing oid) en je hebt er maar 10000km mee gereden, dan heb je gewoon recht op een deugdelijk product. Een motor gaat langer mee dan 3 jaar en moet ook meer dan 10000km kunnen maken.
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:13:
[...]
Maar ff zonder gekheid. Ik ben technisch monteur. Ik repareer kapotte electronica (huishoudelijk). Hoe de verdere afhandeling van zaken gaat in de winkel of met de fabrikant weet ik niet precies. Ik weet alleen wanneer een product binnen of buiten garantie valt.
Inderdaad ff zonder gekheid: jij hebt het over fabrieksgarantie, wij hebben het over consumentengarantie, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Als bedrijf zijnde geniet je NIET van consumentengarantie en dan zit je wel aan de garanties die fabrikanten je opleggen.

Overigens ben ik het niet eens met TS dat hij garantie kan eisen omdat zijn toetsenbord na 25 maanden defect is. Het toetsenbord is namelijk niet bedoeld om je broertje mee op zijn hoofd te slaan. Kortom de winkel wil gewoon weten wat de staat van het product is. Is deze op een andere manier gebruikt dan waar het voor bedoeld is dan vervalt elke garantie.

[ Voor 33% gewijzigd door DutchKel op 01-06-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchKel schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:19:
[...]

Ik heb zelf na 3 jaar een keer een tv defect gehad, de winkel gaf niet thuis want de garantie was verstreken.

Daarna heb ik de rechtsbijstand erop gezet en die zeggen dat de tv een levensduur heeft van 8 jaar en ik dus 5/8e terug moest krijgen.

De winkel ging snel overstag en betaalde me zo'n 1200 euro terug wat ongeveer 5/8e van de nieuwprijs was, ik had hem immers 3 jaar kunnen gebruiken.

Dit geldt niet als je iets moedwillig kapot maakt.

Maar als jou motor na 3 jaar ineens ermee ophoud (dus niet met een frontale botsing oid) en je hebt er maar 10000km mee gereden, dan heb je gewoon recht op een deugdelijk product. Een motor gaat langer mee dan 3 jaar en moet ook meer dan 10000km kunnen maken.
Ja, maar het ligt dan wel iets ingewikkelder. Je zult ook moeten kunnen aantonen dat iets kapot is gegaan zonder dat jij daar schuld aan hebt. Een tv kan waterschade hebben bijv. en dan krijg je dus niks vergoed.
Die winkel had je evengoed een reparatie aan kunnen bieden. Dat was misschien goedkoper geweest dan 1200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:27:
[...]

Ja, maar het ligt dan wel iets ingewikkelder. Je zult ook moeten kunnen aantonen dat iets kapot is gegaan zonder dat jij daar schuld aan hebt. Een tv kan waterschade hebben bijv. en dan krijg je dus niks vergoed.
Die winkel had je evengoed een reparatie aan kunnen bieden. Dat was misschien goedkoper geweest dan 1200 euro.
Er was al een monteur geweest om de tv te repareren, hij viel niet meer te repareren en werd ook niet meer geproduceerd dus vervanging was ook niet meer mogelijk. Dit kwam van de samsung monteur af, dus niet van de winkel zelf.

Daarna mocht de winkel het verder afhandelen omdat de fabrikant niks meer kon en de winkel weigerde erna mee te werken.

De monteur had dus ook vastgesteld dat er normaal mee was omgegaan.

Normaal is het natuurlijk wat meer complex als er echt gebruikersschade is vastgesteld e.d. bij telefoons hebben ze er ook een handje van om alles op waterschade te gooien, ook al heeft het defect totaal niks met waterschade te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:06:
[...]

Kijk, iedereen kan wel vrolijk zeggen: de verwachte levensduur van een wasmachine is 15 jaar.
Maar de ene wasmachine staat elke dag overuren te draaien, en een andere (zelfde merk en type) staat 1 keer in de week een wasje te draaien.
En ze kunnen allebei even snel kapot gaan. Maar die ene die overuren heeft staan draaien heeft wel meer slijtage. Hoe gaan we dat doen dan? :?
Als de wasmachine een levensduur heeft van 15 jaar en na 12 jaar gaat er iets stuk. Dan hoef je niet direct een nieuwe te krijgen. Of je geld terug. Wel heb je een recht op een deel van de wasmachine. Of de verkoper betaalt een deel van de reparatie kosten en de koper het andere deel. Het uitgangspunt is echter dat reparatie kostenloos moet zijn.

En ja als een Wasmachine overuren heeft gedraaid zal daar ook meer slijtage aan. Te zien zijn. En dit kan je dan ook naar de klant doorspelen. En soms kan je dat niet. En dan vallen die kosten onder ondernemingsrisico. Lullig maar waar.

En ja je ziet vaker dat bij oudere producten garantie een wellus nietus spelletje is.

Maar dat is nu niet van toepassing.

@DutchKel Het ging TS er denk ik niet om dat hij hem niet wou opsturen. Het is ook logisch dat Alternate hem eerst wil zien. Waar het TS denk ik om ging is dat als defect is verklaard en Alternate zich genoodzaakt voelt iets te doen hij nu misschien korting kreeg op een nieuw toetsenbord.(en de waarde hangt of van de staat).. Omdatna 25 maanden stuk ging IPV 24. En dat is wel vreemd. Want hij had gewoon recht op het volledige bedrag in euro's of er nu 5 lichte krassen op zitten of 10 diepen.

En er bestaat een wet die er voor zorgt dat je de gemaakt kosten door extra garantie kan verhalen op de fabrikant. Maar dit doen de meeste bedrijven niet. Omdat het de band tussen leverancier en fabrikanten op scherp stelt. Met als mogelijk gevolg dat je voor veder claims helemaal een probleem hebt. Of ze zorgen er voor dat je hun producten niet meer kan verkopen. En ja een electro zaak die geen Samsung producten kan leveren is snel failliet.

[ Voor 20% gewijzigd door loki504 op 01-06-2018 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
loki504 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:54:
[...]

Als de wasmachine een levensduur heeft van 15 jaar en na 12 jaar gaat er iets stuk. Dan hoef je niet direct een nieuwe te krijgen. Of je geld terug. Wel heb je een recht op een deel van de wasmachine. Of de verkoper betaalt een deel van de reparatie kosten en de koper het andere deel. Het uitgangspunt is echter dat reparatie kostenloos moet zijn.

En ja als een Wasmachine overuren heeft gedraaid zal daar ook meer slijtage aan. Te zien zijn. En dit kan je dan ook naar de klant doorspelen. En soms kan je dat niet. En dan vallen die kosten onder ondernemingsrisico. Lullig maar waar.

En ja je ziet vaker dat bij oudere producten garantie een wellus nietus spelletje is.

Maar dat is nu niet van toepassing.

@DutchKel Het ging TS er denk ik niet om dat hij hem niet wou opsturen. Het is ook logisch dat Alternate hem eerst wil zien. Waar het TS denk ik om ging is dat als defect is verklaard en Alternate zich genoodzaakt voelt iets te doen hij nu misschien korting kreeg op een nieuw toetsenbord.(en de waarde hangt of van de staat).. Omdatna 25 maanden stuk ging IPV 24. En dat is wel vreemd. Want hij had gewoon recht op het volledige bedrag in euro's of er nu 5 lichte krassen op zitten of 10 diepen.

En er bestaat een wet die er voor zorgt dat je de gemaakt kosten door extra garantie kan verhalen op de fabrikant. Maar dit doen de meeste bedrijven niet. Omdat het de band tussen leverancier en fabrikanten op scherp stelt. Met als mogelijk gevolg dat je voor veder claims helemaal een probleem hebt. Of ze zorgen er voor dat je hun producten niet meer kan verkopen. En ja een electro zaak die geen Samsung producten kan leveren is snel failliet.
Je verhaal klopt voor een groot deel, alleen de europese wet zegt dat je product 2 jaar garantie heeft. De nederlandse wet is hier iets vager in en heeft het over de levensduur van het product.

Stel het toetsenbord hoort 5 jaar mee te gaan (even uit de lucht gegrepen). Ik heb begrepen van de rechtsbijstand dat indien het niet te repareren is dat je dan 3/5e (afgerond uiteraard) van het aankoopbedrag terug moet krijgen mocht het geen gebruikersfout zijn. Je hebt immers 2 jaar het product met plezier kunnen gebruiken. Dit is overigens de nederlandse wetgeving, de eerste 2 jaar werkt het dus anders (ivm europese richtlijnen) met de garantie en dient het gewoon vergoed of gerepareerd te worden zonder extra kosten. De wet is er niet voor bedoeld om elke keer een nieuw product gratis te krijgen.

Zoals ik het vanuit de TS heb begrepen heeft alternate geen toezegging gedaan op iets, dat wilde ze niet. Ze hebben alleen een paar voorbeeld oplossingen geboden uiteraard hoeft TS dat niet te accepteren, maar TS moet ze wel de gelegenheid geven om het product te beoordelen. Daar ging het dus mis, die beoordeling heeft Alternate dus nooit kunnen doen. Daarom kan alternate ook geen uitspraak doen met een oplossing.Stel ze zeggen dat ze 3/5e van het aankoop bedrag terugbetalen en ze komen erna erachter dat het toetsenbord stuk is omdat ermee geslagen is of door de kamer is gegooid uit fustratie, dan zijn ze verplicht om het bedrag te betalen, het is immers beloofd terwijl TS daar helemaal geen recht op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
DutchKel schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:58:
[...]

Je verhaal klopt voor een groot deel, alleen de europese wet zegt dat je product 2 jaar garantie heeft. De nederlandse wet is hier iets vager in en heeft het over de levensduur van het product.

Stel het toetsenbord hoort 5 jaar mee te gaan (even uit de lucht gegrepen). Ik heb begrepen van de rechtsbijstand dat indien het niet te repareren is dat je dan 3/5e (afgerond uiteraard) van het aankoopbedrag terug moet krijgen mocht het geen gebruikersfout zijn. Je hebt immers 2 jaar het product met plezier kunnen gebruiken. Dit is overigens de nederlandse wetgeving, de eerste 2 jaar werkt het dus anders (ivm europese richtlijnen) met de garantie en dient het gewoon vergoed of gerepareerd te worden zonder extra kosten. De wet is er niet voor bedoeld om elke keer een nieuw product gratis te krijgen.

Zoals ik het vanuit de TS heb begrepen heeft alternate geen toezegging gedaan op iets, dat wilde ze niet. Ze hebben alleen een paar voorbeeld oplossingen geboden uiteraard hoeft TS dat niet te accepteren, maar TS moet ze wel de gelegenheid geven om het product te beoordelen. Daar ging het dus mis, die beoordeling heeft Alternate dus nooit kunnen doen. Daarom kan alternate ook geen uitspraak doen met een oplossing.Stel ze zeggen dat ze 3/5e van het aankoop bedrag terugbetalen en ze komen erna erachter dat het toetsenbord stuk is omdat ermee geslagen is of door de kamer is gegooid uit fustratie, dan zijn ze verplicht om het bedrag te betalen, het is immers beloofd terwijl TS daar helemaal geen recht op had.
De waarde vermindering is in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Maar dat mag niet het uitgangspunt zijn. Tevens is binnen de fabrieksgarantie waardevermindering al vrijwel helemaal uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJBoes
Ik heb zoals eerder in mijn verhaal net als dutchkel hetzelfde gehad met een tv van 2000 euro!

Ik denk dat het verstandig is om even aan te stippen dat garantie iets anders is dan verwachte levensduur! Het moge duidelijk zijn dat je na het aflopen van de wettelijke garantie nooit meer dezelfde rechten kunt verlenen op het product als onder de garantie periode! Reëel gezien gaat het dus om levensduur van je apparaat, en het aantal jaren dat het in gebruik is.

Dutchkel heeft dus 1 vorm van compensatie gekregen die hier wettelijk voor staat. Namelijk het terug krijgen van het deel over dat wat hij NIET in staat is geweest van de verwachte levensduur gebruik te maken. Anderen zoals ik hebben een compensatie gekregen in de vorm van het ontbinden van de verkoop over eenkomst en het terug krijgen van zoveel procent over de laatst bekende nieuw prijs!

Het is logisch dat je na het aflopen van de garantie, niet hoeft te verwachten dat je een nieuw apparaat krijgt als hij stuk gaat! Waar je wel mag van uit gaan is dat mocht het binnen de levens duur verwachting zijn, je in iedergeval een deel terug kunt krijgen.

Nauw iedere firma zal daar zijn eigen procedures voor hebben. Die zijn immers niet wettelijk vast gesteld! Belangrijk is wanneer het puntje bij paaltje komt een dergelijke oplossing aangedragen word. Zo niet word het een juridisch geschil dat je dan het beste kunt laten uitvechten met rechtsbijstand hulp. In het geval van TS is dit nooit nodig gebleken.... immers hij heeft het zelf opgelost. Alternate was bereid naar het toetsenbord te kijken .... Dus we zullen nooit weten wat daar is uitgekomen!

Denk dat zo wel alles is gezegd over garantie en levens duur verwachting.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
BJBoes schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:07:
Ik heb zoals eerder in mijn verhaal net als dutchkel hetzelfde gehad met een tv van 2000 euro!

Ik denk dat het verstandig is om even aan te stippen dat garantie iets anders is dan verwachte levensduur! Het moge duidelijk zijn dat je na het aflopen van de wettelijke garantie nooit meer dezelfde rechten kunt verlenen op het product als onder de garantie periode! Reëel gezien gaat het dus om levensduur van je apparaat, en het aantal jaren dat het in gebruik is.

Dutchkel heeft dus 1 vorm van compensatie gekregen die hier wettelijk voor staat. Namelijk het terug krijgen van het deel over dat wat hij NIET in staat is geweest van de verwachte levensduur gebruik te maken. Anderen zoals ik hebben een compensatie gekregen in de vorm van het ontbinden van de verkoop over eenkomst en het terug krijgen van zoveel procent over de laatst bekende nieuw prijs!

Het is logisch dat je na het aflopen van de garantie, niet hoeft te verwachten dat je een nieuw apparaat krijgt als hij stuk gaat! Waar je wel mag van uit gaan is dat mocht het binnen de levens duur verwachting zijn, je in iedergeval een deel terug kunt krijgen.

Nauw iedere firma zal daar zijn eigen procedures voor hebben. Die zijn immers niet wettelijk vast gesteld! Belangrijk is wanneer het puntje bij paaltje komt een dergelijke oplossing aangedragen word. Zo niet word het een juridisch geschil dat je dan het beste kunt laten uitvechten met rechtsbijstand hulp. In het geval van TS is dit nooit nodig gebleken.... immers hij heeft het zelf opgelost. Alternate was bereid naar het toetsenbord te kijken .... Dus we zullen nooit weten wat daar is uitgekomen!

Denk dat zo wel alles is gezegd over garantie en levens duur verwachting.
Alleen moet waarde verminderinger niet het uitgangspunt zijn. Zeker niet bij 1 maandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
loki504 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:44:
[...]

Alleen moet waarde verminderinger niet het uitgangspunt zijn. Zeker niet bij 1 maandje
Je bedoeld 25 maanden! Hij heeft het toetsenbord 25 maanden in gebruik en niet 1 maand in gebruik. Tis dan ook logisch dat er 2 jaar van de verwachte levensduur van t product pleiter is! Dus ... nee je krijgt zeker niet de volle 100% terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
BJBoes schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:20:
[...]

Je bedoeld 25 maanden! Hij heeft het toetsenbord 25 maanden in gebruik en niet 1 maand in gebruik. Tis dan ook logisch dat er 2 jaar van de verwachte levensduur van t product pleiter is! Dus ... nee je krijgt zeker niet de volle 100% terug!
Binnen de Garantie termijn is het volledige bedrag terug de norm. Nu is hij daar 1 maandje buitje. En zoals al aangegeven is waarde vermindering mogelijk bij uitzondering. Zoals bv een wasmachine van 10 jaar. Maar niet bij een toetsenbord van 25 maanden.

Dat jou mening anders is als de wet is prima. Maar verkoop het hier dan als je mening en niet een feit. Daar help je de TS totaal niet mee en breng je alleen vervuiling aan het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
Ja loki ik denk dat jij en ik daar inderdaad anders over denken. Zoals ik al heb gezegd zijn er hier 2 zaken die door elkaar worden gehaald het recht op een deugdelijk product en de levens duur daarvan. En garantie, welke meestal door een fabriek geleverd word.

In alle gevallen is de consument altijd beter af naar de verkoper van het product te gaan. Immers is er met de verkoper een overeenkomst niet met de fabrikant. Dat er binnen de garantie van een apparaat afspraken gelden met de fabrikant is logisch waaruit garantie bestaat is ook sugestief.

Zoals jij zelf en anderen al aanhalen geld op het ene product iets anders dan op een ander! Dit heeft met name vermoedelijk toch ook te maken met afschrijving van een product. Ik moet de eerste auto dealer nog zien die het hele bedrag van een auto vergoed na de garantie termijn +1 maand. De BMW dealer ziet mij al aankomen met mijn 2 jaar oude M5 alle opties 150.000 euro kostende wagen met inmiddels een ton aan km op de teller om mijn volledige 150.000 euries terug te vragen.

Ik denk dat jij een beetje een vertekend beeld hebt van de wereld ... tuurlijk gaat de ts nooit het volledige bedrag terug krijgen. Maar dat wat redelijk is voor een product! Dat zal met name op basis zijn van hoelang wettelijk gezien de levensduur is van een toetsenbord. Maar misschien ... omdat het in dit geval om een gebruiks voorwerp gaat ... nog wel belangrijker wat de slijtage op het product is. Bij veel dagenlijks gebruik van een toetsenbord kan ik mij voorstellen dat het maximaal aantal aanslagen op het bord ook voor slijtage hebben kunnen gezorgd ... in hoeverre is het product dan de rest som nog waard!

We kunnen er nog uren over door gaan op deze manier, wettelijk gezien moet je altijd nog "iets" terug krijgen. Dat iets hangt dus naar mijn idee .... en persoonlijk ( let op dus mijn mening hoe jij daar over denkt moet je zelf weten ) af van waar in de staat van het product zich bevind, en wat voor een product het is.

Ik denk dat we het dan om een gulden middenweg te vinden dan maar moeten houden op, als consument moet je altijd terug gaan naar de verkoper! Want in de meeste gevallen loont dit voldoende voor tijd die je er aan kwijt bent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad aan dat mensen het Quelle-arrest eens lezen. Er worden nog steeds wel dingen gesteld die niet helemaal kloppen.

Overigens heb ik op dit moment een rechtzaak lopen tegen mijn autodealer voor een auto van 7.5 jaar oud en waarvan de distributieketting brak (onderhoudsvrij, behoort een motorleven mee te gaan). In samenspraak met een drietal advocaten/juristen met specialisatie in consumentenrecht.

Het punt 2 jaar, levensduur en wat een redelijke schade is zal altijd onderbouwd moeten worden. Maar in basis had de garage gewoon kosteloos moeten repareren. De formule die vaak genoemd wordt over economische levensduur heeft geen basis in het wetboek.

En ook de stelling dat 'ik dan maar moet bewijzen niets vreemds gedaan te hebben' ligt niet zoals toch veel mensen denken. Die bal is relatief eenvoudig terug te leggen tenzij er aantoonbaar onjuist mee omgegaan is.

Enfin. In de sticky staan nog een hoop andere zaken. Voorkomt wellicht wat onnodige discussie over zaken.

Als verkoper bij een toetsenbord van 25 maanden faalt om te repareren, te vervangen of een alternatief te bieden (bv 2e hands vervanging van marktplaats) dan blijft ontbinding over. Volgens Quelle is dat dan in basis wel degelijk voor het volledige aankoopbedrag. Er zijn immers eerst nog de andere mogelijkheden. Winkels moeten dus pro-actief naar oplossingen zoeken en dat mag ook verwacht worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2018 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
[b][message=55400929,noline]

Als verkoper bij een toetsenbord van 25 maanden faalt om te repareren, te vervangen of een alternatief te bieden (bv 2e hands vervanging van marktplaats) dan blijft ontbinding over. Volgens Quelle is dat dan in basis wel degelijk voor het volledige aankoopbedrag. Er zijn immers eerst nog de andere mogelijkheden. Winkels moeten dus pro-actief naar oplossingen zoeken en dat mag ook verwacht worden.
In dit geval was dat niet aan de orde de verkoper wilde het toetsenbord zien voordat ze een vergoeding gaan aanbieden .

Lijkt me een normale zaak om garantie te geven moet je op zijn minst toch dat onderwerp van garantie hebben gezien .

Klant weigerde het toetsenbord op te sturen en in dat geval zou ik als verkoper helemaal klaar zijn met dat "garantie geval"

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:20
BierfietsNL schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:31:
[...]

Op 3 verschillende pc's en laptops geprobeerd, allen geven hetzelfde probleem. In de bios / uefi werkte het toetsenbord ook niet, het probleem zat echt in het toetsenbord zelf. Als eerst uiteraard CUE verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar zonder resultaat.
Vreemd idd...ben benieuwd, ik neem aan dat je gewoon een nieuwe krijgt... van wat was het coolblue meen ik?
Je mag van zo'n bord meer verwachten dan een jaartje. Zijjn in feite toch wel high-end dingen alleen dan zonder al die toeters en bellen.
Het is mijn eerste ook, maar vind het een geweldig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
leekers schreef op zondag 3 juni 2018 @ 05:57:
[...]

In dit geval was dat niet aan de orde de verkoper wilde het toetsenbord zien voordat ze een vergoeding gaan aanbieden .

Lijkt me een normale zaak om garantie te geven moet je op zijn minst toch dat onderwerp van garantie hebben gezien .

Klant weigerde het toetsenbord op te sturen en in dat geval zou ik als verkoper helemaal klaar zijn met dat "garantie geval"
Klant weigerde het toetsenbord op te sturen zonder dat hij wist wat er gaande was.

@BJBoes er is iemand geweest die zijn 1,5 jaar oude occasion heeft terug gebracht omdat er teveel problemen mee waren. Garage wou niet het volledige bedrag betalen. Klant wou dat wel. En rechter vond dat ook. Dus als je na 2 jaar BMW rijden. Alles als een kaartenhuisje uit elkaar valt kraag je of een nieuwe of 150.000 eurotjes van de garage.

Dat noemen ze ondernemingsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Waarom zijn we appels met peren aan het vergelijken?

Auto's / wasmachines vs toetsenbord?

TS heeft toch aangegeven dat het een defecte knop/switch was die vast zat omdat hij (of iemand die er toegang toe had) het verkeerd gebruikt heeft?

Dan mogen we er toch vanuit gaan dat er niet correct is omgegaan met het toetsenbord en dus geen garantie/coulance?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Quadradial schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:28:
Waarom zijn we appels met peren aan het vergelijken?

Auto's / wasmachines vs toetsenbord?

TS heeft toch aangegeven dat het een defecte knop/switch was die vast zat omdat hij (of iemand die er toegang toe had) het verkeerd gebruikt heeft?

Dan mogen we er toch vanuit gaan dat er niet correct is omgegaan met het toetsenbord en dus geen garantie/coulance?
Er is, naar mijn weten, niet onjuist mee omgegaan - voor de duidelijkheid, deze knop zit aan de onderkant van het toetsenbord (binnenin onder 1 van de voetjes) en is normaliter onmogelijk om in te drukken tenzij er met een paperclip in een minuscuul klein gaatje geprikt wordt. Dit heb ik zelf nog nooit gedaan. Na het openmaken van het toetsenbord bleek het knopje niet meer te klikken, het zat gewoon los (geen "Klik" als je er op drukt) dus het stukje plastic rammelde als het ware los in de schakelaar. Na deze vervangen te hebben werkt het toetsenbord weer feilloos.

Verder reageer ik niet op de thread, het probleem is opgelost. Ik begrijp dat Alternate eerst de schade wil bekijken alvorens een voorstel te doen, ik was alleen bang het toetsenbord niet meer terug te krijgen of voor de onderzoeks- en verzend- kosten te moeten opdraaien wanneer ik het heb opgestuurd en het gebruikersschade (volgens hun) blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

BierfietsNL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:01:
ik was alleen bang het toetsenbord niet meer terug te krijgen of voor de onderzoeks- en verzend- kosten te moeten opdraaien wanneer ik het heb opgestuurd en het gebruikersschade (volgens hun) blijkt te zijn.
Beetje flauw om daarvoor meteen alternate zwart te maken zonder dat je weet wat voor een aanbod ze gaan doen. Je had ook even een mailtje kunnen sturen om te vragen of je hem ook kosteloos terug kon krijgen als je niet akkoord zou zijn met hun voorstel.

Natuurlijk moet Alternate het netjes oplossen, en een retourlabel vind ik een goede eerste stap. Met een worst-case scenario speculeren om aan te geven dat de webshop niet goed handeld vind ik niet netjes. Je hebt ze niet de kans gegeven het deugdelijk op te lossen, en ervoor gekozen het zelf te doen. Prima, maar niet de schuld van de webshop.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MineTurtle
dragonhaertt schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Beetje flauw om daarvoor meteen alternate zwart te maken zonder dat je weet wat voor een aanbod ze gaan doen. Je had ook even een mailtje kunnen sturen om te vragen of je hem ook kosteloos terug kon krijgen als je niet akkoord zou zijn met hun voorstel.

Natuurlijk moet Alternate het netjes oplossen, en een retourlabel vind ik een goede eerste stap. Met een worst-case scenario speculeren om aan te geven dat de webshop niet goed handeld vind ik niet netjes. Je hebt ze niet de kans gegeven het deugdelijk op te lossen, en ervoor gekozen het zelf te doen. Prima, maar niet de schuld van de webshop.
Beetje erg onzinnig om dit te zeggen, vind je niet? Ik ben expres deze thread begonnen om informatie te vragen, kijken of er meer mensen zijn die een soortgelijke issue hebben gehad (en dan over het algemeen en niet specifiek met Alternate, misschien meer mensen met dit model toetsenbord of een ander model van Corsair) en vervolgens de voortgang bij te houden zodat deze ook inzichtelijk is voor andere mensen. Van zwartmaken is hier geen sprake.

[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 04-06-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Ik zie dat de TS zelf met een oplossing is gekomen en zo zijn probleem heeft opgelost. Leuk natuurlijk dat we dan nog verder discussiëren.

Minder vind ik hoe we nu richting elkaar aan het communiceren zijn. Het heeft veel weg van moddergooien. Zonde toch? Laten we vanaf hier weer constructief verder gaan met elkaar. :) Een slotje zetten voorkom ik liever!
Pagina: 1