Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54
Lang topic, ik zou graag advies willen van lotgenoten. Misschien is dit topic wel alleen voor mezelf om het op papier te hebben en is dat al advies genoeg, wie weet? Ik weet het in ieder geval nog niet terwijl ik dit typ.

Ik heb meerdere topics voorbij zien komen op Tweakers met op een paar na precies dezelfde vragen, maar om bij het van-je-af-schrijven te blijven plak ik toch ook de rest erbij. Mocht dit topic niet gewenst zijn door de moderators omdat er al honderden van zijn, sorry!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben erg benieuwd naar jullie ongezouten reactie. Als je vindt dat ik alleen maar eurotekens zie en niet in deze wereld thuishoor hoor ik het graag. Ik heb liever dat ik online publiekelijk voor paal sta dan dat ik wéér een HBO begin omdat ik me niet heb voorbereid en een compleet verkeerd beeld van de hele studie voor me heb.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mijn ervaring is juist om een vervolgopleiding te volgen, zij het MBO, HBO of Universitair.
Om je vragen te beantwoorden.

• IT is groot, IT is niet alleen coderen, maar ook een stuk infra, security, design en van alles en nog wat.
• Bij de meeste bedrijven kan je een opleiding volgen naast je werk, maar dan dien je bijv x periode in dienst te zijn. Leren naast werken kan, maar dan heb je wel discipline nodig.
• Die optie kan ook, maar ik zou HBO boven MBO prefereren.
• Neem eens contact op met een paar detacheerders, die willen soms wel mensen in dienst nemen, kneden en een opleiding volgen. Je zal dan vaak wel met een paar grijpstuivers minder moeten rondlopen.
• Ik werk er omdat ik het leuk vind, ik altijd bezig ben met informatica en games. De IT wereld is uitgebreid, dus ik kom ook hele andere bevolkingsstammen tegen.. De programmeurs zijn het engst :+

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:36

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Heb je al eens een online studie gevolgd? Er zijn veel mogelijkheden om (gratis) een cursus programmeren te volgen bij een online university (Coursera, Udacity, PluralSight, etc). Dit lijkt me een goede manier om antwoord te vinden op je eerste vraag: is het vak programmeren (wat bij iedere informatica opleiding onderdeel uitmaakt van het curriculum) iets voor mij?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-09 20:21
Heb je al open dagen bezocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Heb je een idee welke HBO ICT je wil doen? Er zijn er een hoop, software engineering, network, bedrijfskundig, en dan vergeet ik er vast nog wel een paar :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Outerspace schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:05:
Mijn ervaring is juist om een vervolgopleiding te volgen, zij het MBO, HBO of Universitair.
Om je vragen te beantwoorden.

• IT is groot, IT is niet alleen coderen, maar ook een stuk infra, security, design en van alles en nog wat.
• Bij de meeste bedrijven kan je een opleiding volgen naast je werk, maar dan dien je bijv x periode in dienst te zijn. Leren naast werken kan, maar dan heb je wel discipline nodig.
• Die optie kan ook, maar ik zou HBO boven MBO prefereren.
• Neem eens contact op met een paar detacheerders, die willen soms wel mensen in dienst nemen, kneden en een opleiding volgen. Je zal dan vaak wel met een paar grijpstuivers minder moeten rondlopen.
• Ik werk er omdat ik het leuk vind, ik altijd bezig ben met informatica en games. De IT wereld is uitgebreid, dus ik kom ook hele andere bevolkingsstammen tegen.. De programmeurs zijn het engst :+
Thanks voor de tips, ik zal zeker even contact zoeken met wat detacheerders!
Ruud2001 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:39:
Heb je al eens een online studie gevolgd? Er zijn veel mogelijkheden om (gratis) een cursus programmeren te volgen bij een online university (Coursera, Udacity, PluralSight, etc). Dit lijkt me een goede manier om antwoord te vinden op je eerste vraag: is het vak programmeren (wat bij iedere informatica opleiding onderdeel uitmaakt van het curriculum) iets voor mij?
Wel eens wat YouTube tutorials gevolgd inderdaad, niet echt hoogvliegend materiaal
Net een open dag gemist, de volgende heb ik me voor ingeschreven dus dat staat zeker weer op de agenda. Zoals eerder though is mijn ervaring dat open dagen en proefjes bijna nooit de realiteit zijn.
Widow schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:30:
Heb je een idee welke HBO ICT je wil doen? Er zijn er een hoop, software engineering, network, bedrijfskundig, en dan vergeet ik er vast nog wel een paar :)
Ik begreep dat in het p jaar er in het algemeen wordt geleerd en dat je daarna een major richting kiest. Dat leek me wel handig, aangezien ik de precieze richting lastig kiezen vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Maar welke kant wil je zelf op?
Codekloppen, kabels trekken, users helpen, hackervangen of managers op hun donder geven?

IT is breed, en als je geen idee hebt wat je wilt (tip: met games kun je niks) dan ga je ook niks vinden.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
FreezeXJ schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:02:
Maar welke kant wil je zelf op?
Codekloppen, kabels trekken, users helpen, hackervangen of managers op hun donder geven?

IT is breed, en als je geen idee hebt wat je wilt (tip: met games kun je niks) dan ga je ook niks vinden.
Op dit moment lijkt de technische informatica me wel wat, maar ik heb het idee dat die voorkeur op weinig gebaseerd is. Vandaar dat ik het wel handig vond dat je na de p pas je major hoeft te kiezen.
Games is inderdaad geen richting, lijkt me ook niks om voor zo’n indie developer bedrijfje te werken aan een game die altijd in alpha blijft.

Goede vraag, maar ik heb geen concreet antwoord dus nog. Denk je dat het echt een must is om dat voordat je überhaupt met de brede studie begint te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
OverloadOfRed schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:22:
[...]
Goede vraag, maar ik heb geen concreet antwoord dus nog. Denk je dat het echt een must is om dat voordat je überhaupt met de brede studie begint te weten?
Als je het niet weet, dan weet je het niet :) en dat is niet erg. Maar zorg wel dat je op een hogeschool komt waar al die richtingen een mogelijkheid zijn. Ik weet nog dat ik in het eerste jaar kon kiezen uit bedrijfskundige informatica, commerciele economie, bedrijfskundige economie, en nog iets. Dan is je keuze vrij beperkt qua IT zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Widow schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:24:
[...]

Als je het niet weet, dan weet je het niet :) en dat is niet erg. Maar zorg wel dat je op een hogeschool komt waar al die richtingen een mogelijkheid zijn. Ik weet nog dat ik in het eerste jaar kon kiezen uit bedrijfskundige informatica, commerciele economie, bedrijfskundige economie, en nog iets. Dan is je keuze vrij beperkt qua IT zeg maar :)
Pfoe :p

Yes ik ga zeker rondneuzen welke hogescholen wat aanbieden, goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Op advies van hierboven (@Ruud2001) ga ik toch weer eens kloten met een online cursus, puur om te kijken of codekloppen überhaupt wat voor me is. Welke codetaal/programma zou ik hier het best voor kunnen gebruiken? Die cursussen zijn niet altijd gratis dus zou zonde zijn als ik bijv een proefje Java ga doen en dit vervolgens nooit meer aan bod komt in de echte wereld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

tl;dr
Welke code/cursus/whatever is handig te volgen? C sharp lijkt een obvious keuze aangezien deze direct wordt aangeboden in een module, maar misschien hebben jullie een beter inzicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:36

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Voor gratis C# kun je bijvoorbeeld kijken naar de C# Fundamentals for Absolute Beginners.
De Programming Foundations with Python is volgens mij ook een leuke eerste stap.

Bedenk je vooraf wel dat deze training echt wel wat tijd voor je vragen om ze op je eigen tempo te doorlopen. En zorg ook dat je een fijne leeromgeving voor jezelf creëert; ga bijvoorbeeld in een rustige ruimte zitten waar je geconcentreerd met de stof bezig bent. Stel je er ook op in dat sommige onderwerpen best pittig kunnen zijn, maar probeer het dan de volgende dag gewoon nog eens. Soms duurt het even voor het kwartje valt :)

Succes!

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Ruud2001 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:37:
Voor gratis C# kun je bijvoorbeeld kijken naar de C# Fundamentals for Absolute Beginners.
De Programming Foundations with Python is volgens mij ook een leuke eerste stap.

Bedenk je vooraf wel dat deze training echt wel wat tijd voor je vragen om ze op je eigen tempo te doorlopen. En zorg ook dat je een fijne leeromgeving voor jezelf creëert; ga bijvoorbeeld in een rustige ruimte zitten waar je geconcentreerd met de stof bezig bent. Stel je er ook op in dat sommige onderwerpen best pittig kunnen zijn, maar probeer het dan de volgende dag gewoon nog eens. Soms duurt het even voor het kwartje valt :)

Succes!
Wederom thanks man!
Heb me al een paar uurtjes vermaakt met de c# beginner course, morgen eens kijken naar de python link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Ik ben ook iemand die door het te doen het beste en snelste leert en met 6jes overal doorheen ging door puur het huiswerk te doen en weinig theorie te stampen. Ik werk hard en vind overwerken geen probleem, maar thuiswerken doe ik niet omdat mijn zelfwerkzaamheid niet uitermate goed is. Ik ben wel druk bezig om dat te veranderen en dat moet ook lukken, maar het zit er niet van nature op dit moment in. Om die reden zou ik nu niet zomaar een thuis of deeltijd studie starten, terwijl ik ook graag een HBO ict opleiding naast mijn baan als junior developer zou willen doen, puur omdat ik mijzelf ken en nog niet dat stukje zelfwerkzaamheid onder de knie heb.

De rest heeft goed en duidelijk gezegd dat je meer onderzoek moet doen om erachter te komen wat je wil, vooral die online cursussen kan ik aanraden, maar weten of je een opleiding 'aankan' kwam ik niet helemaal terug. Via bibliotheken of die van een school, wat tegenwoordig bijna niks meer kost kun je vaak gratis inloggen op de betaalde cursus websites die je normaal best wel wat kosten.

De brains is vaak geen probleem bij mensen die geïnteresseerd zijn in ict wanneer ze aanleg hebben, maar jezelf kennen en weten wat er voor nodig is (e.g. zelfwerkzaamheid, inzet, tijd, geld) om jezelf door een studie heen te slaan is meer de 'key to succes'. Dus herken jij jezelf in mijn verhaal zou ik eerst goed over die dingen nadenken voordat je de theoretische kant op gaat.

Misschien niet wat je zou willen horen, maar er zijn ook genoeg minder theoretische wegen naar onderwerpen binnen de ICT, wat dan weer een enorme opsteker zou moeten zijn. Jezelf kennen en dan bedenken wat je wil gaan doen (orienteren) en dan een plan uitstippelen op de manier die jou ligt. Mijn inziens beter dan zomaar een HBO studie gaan volgen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Furion2000 op 31-05-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Furion2000 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:35:
Ik ben ook iemand die door het te doen het beste en snelste leert en met 6jes overal doorheen ging door puur het huiswerk te doen en weinig theorie te stampen. Ik werk hard en vind overwerken geen probleem, maar thuiswerken doe ik niet omdat mijn zelfwerkzaamheid niet uitermate goed is. Ik ben wel druk bezig om dat te veranderen en dat moet ook lukken, maar het zit er niet van nature op dit moment in. Om die reden zou ik nu niet zomaar een thuis of deeltijd studie starten, terwijl ik ook graag een HBO ict opleiding naast mijn baan als junior developer zou willen doen, puur omdat ik mijzelf ken en nog niet dat stukje zelfwerkzaamheid onder de knie heb.

De rest heeft goed en duidelijk gezegd dat je meer onderzoek moet doen om erachter te komen wat je wil, vooral die online cursussen kan ik aanraden, maar weten of je een opleiding 'aankan' kwam ik niet helemaal terug. Via bibliotheken of die van een school, wat tegenwoordig bijna niks meer kost kun je vaak gratis inloggen op de betaalde cursus websites die je normaal best wel wat kosten.

De brains is vaak geen probleem bij mensen die geïnteresseerd zijn in ict wanneer ze aanleg hebben, maar jezelf kennen en weten wat er voor nodig is (e.g. zelfwerkzaamheid, inzet, tijd, geld) om jezelf door een studie heen te slaan is meer de 'key to succes'. Dus herken jij jezelf in mijn verhaal zou ik eerst goed over die dingen nadenken voordat je de theoretische kant op gaat.

Misschien niet wat je zou willen horen, maar er zijn ook genoeg minder theoretische wegen naar onderwerpen binnen de ICT, wat dan weer een enorme opsteker zou moeten zijn. Jezelf kennen en dan bedenken wat je wil gaan doen (orienteren) en dan een plan uitstippelen op de manier die jou ligt. Mijn inziens beter dan zomaar een HBO studie gaan volgen ;)
Waardeer je eerlijke reactie!
Natuurlijk is een papiertje lang niet alles, maar ik blijf van mening dat iets leren ook niet alleen van doen komt maar ook van gewoon leren. Via de sollicitatieweg is het tot nu toe niet gelukt.
Ik denk dat ik persoonlijk en zakelijk gezien momenteel meer heb aan een papiertje, aangezien 5 jaar in de klantenservice niet echt een ict-er kenmerkt.

Inmiddels aanmelding van inschrijving gedaan voor HBO ICT Windesheim Zwolle, Thanks voor de hulp iedereen!
Nu uitzoeken of m’n surface pro 4 (I7 16gb/256ssd) goed genoeg is of er een laptop bij moet

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Inmiddels bijna januari, en ik vind het wel tijd voor een update.

De opleiding bevalt me perfect. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met plezier naar school ging en huiswerk maakte. Elke week nog ga ik met plezier heen, en qua tentamens (3 gehad tot nu) voor mij prima te doen. Richting Software Engineering gekozen, de andere 2 die Windesheim aanbied zijn Business IT & Management en Infrastructure Design & Security.
Ik kan iedereen die deze opleiding in de deeltijdvorm wil gaan volgen (en 1 van de 3 aangeboden richtingen wil doen) Windesheim zeker aanraden, mijn ervaring is alleen maar positief qua begeleiding en de opleiding an sich.

Het enige wat mij toch erg tegenvalt is de mate waarop potentiële werkgevers met open vacatures op allerlei niveaus toch niet de interesse vertonen die ik hoopte te zien. Solliciteren is een hele andere tak van sport weer, maar ik had toch wel gehoopt minstens een starter baantje te kunnen vinden in de SE voor het nieuwe jaar.

Verwijderd

Dat komt wel als je een boel papieren hebt. 3 tentamens af is niet zo veel.

• OverloadOfRed
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:55:
Dat komt wel als je een boel papieren hebt. 3 tentamens af is niet zo veel.
Misschien om de context wat duidelijker te maken, ik moet vanuit school (en wil natuurlijk zelf ook) zo snel mogelijk een baan vinden in het werkveld. Dit om zogezegd sneller te leren en de geleerde principes/stof direct toe te kunnen passen.

Zeker eens dat het zonder papieren nog weinig zegt, maar toch :P

[ Voor 7% gewijzigd door OverloadOfRed op 27-12-2018 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-09 20:21
OverloadOfRed schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:38:
[...]

Misschien om de context wat duidelijker te maken, ik moet vanuit school (en wil natuurlijk zelf ook) zo snel mogelijk een baan vinden in het werkveld. Dit om zogezegd sneller te leren en de geleerde principes/stof direct toe te kunnen passen.
Ik denk dat na jaar 1 makkelijker is. Zeker als je ergens kunt aansluiten waar eerder opgedane werkervaring nuttig is. Als we verwachten dat een werkgever ons de leercurve wil bieden die bij het eerste jaar hoort dan is dat misschien wel veel gevraagd, want je wil er ook nog geld voor krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij deeltijd hou je natuurlijk veel tijd over om zelf leuke dingen te maken, als je die in je portfolio stopt bij je sollicitatie zal je een stuk sneller een baan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:31
Ernemmer schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:29:
Bij deeltijd hou je natuurlijk veel tijd over om zelf leuke dingen te maken, als je die in je portfolio stopt bij je sollicitatie zal je een stuk sneller een baan krijgen.
Dit inderdaad.
Daarnaast zijn er ook detacheerders die starters aannemen en verder opleiden. Twee vrienden van me hebben zich via zo'n traject laten omscholen. Daar zit normaal gezien een stuk opleiding in, dus wellicht wat dubbelop met de opleiding die je al volgt. Maar dat zijn wel de clubs die mensen in jouw positie aannemen :)

Zelf heb ik deeltijd HBO Information Management gedaan (bij de hogeschool waar ik dat deed is dat nu weer een richting binnen ICT geworden). Bij ons was het zo dat je een aantal EC per jaar vrijstelling kreeg voor 'relevante werkervaring'. Daar was zelfs eerstelijns helpdeskwerk voldoende voor. Niet helemaal jouw straatje denk ik, maar als je er anders op stukloopt dat je niet verder kan wellicht het overwegen waard.

[ Voor 25% gewijzigd door Wormaap op 28-12-2018 10:36 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

OverloadOfRed schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:58:
Inmiddels bijna januari, en ik vind het wel tijd voor een update.

De opleiding bevalt me perfect. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met plezier naar school ging en huiswerk maakte. Elke week nog ga ik met plezier heen, en qua tentamens (3 gehad tot nu) voor mij prima te doen. Richting Software Engineering gekozen, de andere 2 die Windesheim aanbied zijn Business IT & Management en Infrastructure Design & Security.
Ik kan iedereen die deze opleiding in de deeltijdvorm wil gaan volgen (en 1 van de 3 aangeboden richtingen wil doen) Windesheim zeker aanraden, mijn ervaring is alleen maar positief qua begeleiding en de opleiding an sich.

Het enige wat mij toch erg tegenvalt is de mate waarop potentiële werkgevers met open vacatures op allerlei niveaus toch niet de interesse vertonen die ik hoopte te zien. Solliciteren is een hele andere tak van sport weer, maar ik had toch wel gehoopt minstens een starter baantje te kunnen vinden in de SE voor het nieuwe jaar.
Komt vanzelf, ik heb ook deeltijd gedaan (andere richting) en zat pas ergens halverwege jaar 2 op een functie die aansloot bij de opleiding. Wel intern doorgegroeid.

Knap dat je doorzet, die eigenschap is heel veel waard nu en straks (daar zit het verschil tussen een succesvolle carrière en minder succesvolle).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2018 01:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
OverloadOfRed schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:38:
[...]

Zeker eens dat het zonder papieren nog weinig zegt, maar toch :P
Nou is "iets in het werkveld" een breed begrip :P heb je een specifieker beeld wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Widow schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:02:
[...]

Nou is "iets in het werkveld" een breed begrip :P heb je een specifieker beeld wat je zoekt?
Zeker wel, maar vond het een beetje raar om dat hier publiekelijk neer te plakken. Ik wil niet de indruk geven dat ik hier een post neerplak waarin ik vraag om hulp met solliciteren, maar meer peilen of het een probleem is wat ik verkeerd inschat of misschien wel vaker voorkomt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
Nou het is weer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb, ik dacht dat het wat minder lang geleden was :)

Sinds maart ben ik aan de slag als support medewerker bij een webhosting bedrijf. Een IT baan dus, hoera. Wellicht (nog) geen baan in de developer richting die ik ambieer maar dat komt er wel. Propedeuse is binnen met een 7.8 gemiddeld (net geen cum laude :-( ), en zojuist te horen gekregen dat mijn contract bij mijn nieuwe baan is verlengd met een jaar.

Wat een rollercoaster, ik ben klaar om jaar 2 te beginnen met een paar dagen

Pagina: 1