Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• blackwidow998
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Netflix, Ziggo GO, Youtube, sporadisch gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/-400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Fractal Design node 605
Be Quiet Pure Power 9 300w
Windows 10

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord
CPU
SSD
Geheugen
Koeler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet belangrijk

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag geluidsniveau, bij gamen mag dit gerust meer zijn

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik had het onderstaande in gedachte, echter is dit €120 boven mijn gewenste budget. Ik ben opzoek naar eventueel goede alternatieven om dichter bij mijn gewenste budget te komen. Mocht dit onoverkomelijk zijn, zal het budget opgerekt moeten worden.

Ik wil mijn HTPC upgraden omdat ik merk dat hij regelmatig minder vloeiend HD content afspeelt, met name via youtube. Verder ik wil hem vaker gebruiken om te gamen, dat zullen waarschijnlijk meestal SIM/strategy games, Total war bijv.

Huidige setup:

AMD A6 6400K
Moederbord - Gigabyte GA-F2A75M-HD2
4GB ram
SSD 128 GB ---> Met windows 10 regelmatig aan de krappe kant. HTPC hangt aan een NAS

Toelichting gekozen componenten.

- Ryzen APU, goede prijs/prestatieverhouding in mijn ogen. geen extra componenten/Videocard fans nodig.
- Moederbord: Dit moederbord heeft HDMI 2.0 support zou dus in de toekomst ook 4K support moeten kunnen bieden als ik een andere TV zou kopen? Wat zijn hier de opties?
- 2x 4GB geheugen voor gebruik dual channel memory
- M2 SSD 256GB voor meer schijfruimte.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 149,-€ 149,-
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
1Noctua NH-L9a-AM4€ 36,-€ 36,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVK€ 105,95€ 105,95
1WD Black PCIe SSD 256GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,40

• OverloadOfRed
  • Laatst online: 21-11 14:58

OverloadOfRed

Bla, blabla

Voor een paar tientjes minder heb je een 2.5" ssd. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
pricewatch: WD Green SSD 2,5" (WDS240G2G0A) 240GB

Mocht je toch een m.2 willen neem dan deze, die WD black is niet nodig want je gaat geen profijt hebben van de NVME snelheid.pricewatch: WD Green SSD M.2 (G2G0B) 240GB

Je Ryzen APU is leuk voor full hd content afspelen, maar ik betwijfel of je "in de toekomst" profijt gaat hebben van zo'n duur moederbord. Ik zou persoonlijk voor een iets minder dure processor/mobo combi gaan als je zo aan de rand van je budget zit. Je kan later altijd een videokaart bij prikken mocht je dan 4k content willen afspelen. Wil je toch de 5 2400 houden kan je ook alleen het moederbord wat goedkoper zoeken.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor 4K support en dan zeker Netflix; de AMD zie ik niet op de compatibility matrix staan?

Dan zal je dus een Intel 7/8-serie moeten inzetten en een Nvidia 1050 (of hoger) met tenminste 3GB VRAM.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Die AMD gaat geen 4k trekken.

voor Full HD is het meer dan prima (check de benchmarks van de buren https://nl.hardware.info/...d-is-de-gratis-videokaart)

Om 4k af te spelen zou je bij de aanschaf van een nieuwe tv direct moeten kijken naar een externe GPU.
Daarom is het in mijn ogen zonde om te investeren in een duur moederbord met aansluitingen die je niet gaat gebruiken.
Ik zou daarom kijken naar een simpeler (goedkoper) moederbord. Bijvoorbeeld: pricewatch: MSI B350 PC Mate

Let er bij de aanschaf van een externe GPU ook op of de voeding voldoende is. 300W is voor een systeem zonder gpu meer dan voldoende, maar met een externe GPU kan het wat aan de krappe kant worden.

• blackwidow998
Allen alvast bedankt voor de info.

Ik verwacht de komende 4/5 jaar nog geen andere TV te gaan kopen, dus 4K is geen must. Tevens is mijn DENON AVR niet in staat dit door te geven dus tegen die tijd zal het dan een combi worden van een nieuwe TV+AVR+HTPC, en tegen die tijd is er waarschijnlijk wel beter geprijsde hardware te vinden om dat te kunnen bereiken.

Dus dan is het inderdaad verstandiger de kosten van het moederbord te besparen. @OverloadOfRed Ik had die SSD niet gevonden in de pricewatch, het gegeven alternatief zou moeten voldoen.

De lijst is nu als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B350 PC Mate€ 76,-€ 76,-
1Noctua NH-L9a-AM4€ 36,-€ 36,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVK€ 105,95€ 105,95
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 240GB€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,95

Dit komt al aardig in de buurt van het gewenste budget.

Is het nog te overwegen goedkoper geheugen toe te passen? Ik lees dat als je lager gaat zitten dan een geheugensnelheid van 2933MHz dat dit flink wat performance inleverd. +/-15%

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:27
De Noctua koeler zou ik lekker laten zitten. Je gaat er weinig op vooruit in koeling en geluidsniveau tov de stock koeler. . Dan vind ik de Arctic Alpine 64 Plus zijn geld meer waard.
Voor 4K 60Hz weergave is een moederbord met HDMI 2.0 of DP nodig. B350M Mortar en B350 Strix F Gaming zijn dan prima borden. Vraag wel om een bios update als je een B350 bord bestelt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
hanvandijk schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:39:
Die AMD gaat geen 4k trekken.

voor Full HD is het meer dan prima (check de benchmarks van de buren https://nl.hardware.info/...d-is-de-gratis-videokaart)

Om 4k af te spelen zou je bij de aanschaf van een nieuwe tv direct moeten kijken naar een externe GPU.
Daarom is het in mijn ogen zonde om te investeren in een duur moederbord met aansluitingen die je niet gaat gebruiken.
Ik zou daarom kijken naar een simpeler (goedkoper) moederbord. Bijvoorbeeld: pricewatch: MSI B350 PC Mate

Let er bij de aanschaf van een externe GPU ook op of de voeding voldoende is. 300W is voor een systeem zonder gpu meer dan voldoende, maar met een externe GPU kan het wat aan de krappe kant worden.
Hoezo gaat deze AMD 4k film afspelen niet trekken? Wat een onzin.

Hij trekt prima 4k met h265-codec. Op 60 Hz als er een HDMI 2.0 of DisplayPort 1.2 aan wordt gehangen.

https://support.amd.com/e...18.5.1-Release-Notes.aspx

De APU's zijn net opgenomen in de Adrenalin drivers en zullen naar verwachting binnenkort ook gewoon 4k Netflix-support krijgen, net als de 400 en 500 reeksen. B350M Mortar is er vanaf € 90,- en heeft DisplayPort 1.2, genoeg voor 4k@60hz.
Als je er een apparaat op wilt aansluiten dat geen DisplayPort heeft en wel HDMI 2.0, dan kun je met een adapter vanaf € 25,- gewoon op dat apparaat 4k@60hz doen. Zelf 4k@60hz met HDR is mogelijk met een adapter naar HDMI 2.0a. Redelijk toekomstproof dus.

https://tweakers.net/pric...playPort+hdmi+2.0+adapter

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
White Feather schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:49:
[...]

Hoezo gaat deze AMD 4k film afspelen niet trekken? Wat een onzin.
ik heb laatst voor mijn ouders een systeem op basis van de R5 2400G samengesteld.
geripte Bluerays worden op 4k niet goed afgespeeld. Youtube 4k werkt wel soort van maar ook hier merk ik regelmatig kleine hiccups.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
hanvandijk schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:17:
[...]

ik heb laatst voor mijn ouders een systeem op basis van de R5 2400G samengesteld.
geripte Bluerays worden op 4k niet goed afgespeeld. Youtube 4k werkt wel soort van maar ook hier merk ik regelmatig kleine hiccups.
Moet het hardwarematig gewoon prima aankunnen. De laatste update van Windows 10 heeft veel gpu-problemen veroorzaakt. Probeer eens met DDU te boel te schonen en de laatste versie (paar dagen geleden) te installeren.

• blackwidow998
Naar aanleiding van jullie reacties kom ik nu op het volgende uit, Precies op het gewenste budget O-).

Mochten mensen nog goede aanvulling/op en of aanmerkingen hebben verneem ik het graag. Al is de kans groot dat dit hem gaat worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B350M MORTAR€ 85,95€ 85,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVK€ 109,51€ 109,51
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 240GB€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,46
Pagina: 1