Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Nieuwe Generatie panelen]Wanneer komen betere Zonnepanen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

In was benieuwd of jullie weten wanneer er nieuwe panelen komen met veel betere specs dan de huidige generatie?

Als ik het goed heb begrepen zijn de huidige panelen ongeveer goed voor 20 % rendement van het theoretische maximale haalbare. (20 % klopt dit?)

Stel dat we bijvoorbeeld volgend jaar al cellen krijgen met 40% rendement, dat is het dus beter om even te wachten op de next gen panelen.

Ik hoop dat 1 van jullie hier meer zicht op heeft dan ik. Ben er benieuwd naar de reacties,

Met vriendelijke groet,

Vic Green

Bron: https://solarmagazine.nl/...ecellen-als-bouwmateriaal

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De toekomst laat zich lastig voorspellen, maar voordat er panelen met een veel hoger rendement komen dan zouden fabrikanten dat wel aankondigen. Probleem is echter de prijs, die zal in het begin ongetwijfeld hoger zijn waardoor het wachten wellicht geen zin heeft en mogelijk invloed op de prijs van oudere panelen. Je kan dus het beste kijken naar het huidige aanbod en dan een kosten/batenafweging maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:24
@Verwijderd Voorlopig niet. Panelen worden langzaam maar gestaagd goedkoper en incrementeel beter, maar echt grote sprongen (in efficiëntie) gaan we voorlopig niet maken.

Gewoon lekker kopen, de terugverdientijd is nu al bizar kort (5 tot 7 jaar).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zit te wachten (zogezegd) op regenpanelen.
https://www.zelfenergiepr...en-in-de-regen-stroom-op/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als ik jou een beetje volg hier dan wacht jij helemaal nergens op >:)

@Verwijderd Het geldt voor elke technologie, of het nu een PC, smartphone, zonnepaneel of iets anders is. Je kan altijd wachten op een betere versie. Als je nu wacht tot het 40% is waarom dán niet wachten tot het 50% is en daarna....

Je moet bepalen of iets nú de prijs waard is en niet kijken wat er misschien in de toekomst mogelijk is. Enige nuance is dan misschien als de nieuwe technologie al daadwerkelijk aangekondigd is maar dan zal je zien dat de oude technologie al veel goedkoper is geworden dus zelfs dan kan je nog de afweging maken tussen oud en goedkoop vs nieuw en duur.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:57
Betere panelen met hogere efficientie komen langzaam maar zeker in beeld, maar niemand weet natuurlijk wanneer. Je hebt gelijk dat huidige polykristallijne panelen ongeveer 20% van de invallende energie in elektriciteit omzetten. We hebben ook al panelen die bijv. 40% omzetten, maar dat zijn hele speciale panelen die vooral in ruimtevaart gebruikt worden (zogeheten triple-junction panelen).

Zie bijv. deze grafiek
Afbeeldingslocatie: https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2014/02/efficiency_chart-570x334.png

Het gaat er vooral om welke panelen we tegen een scherpe prijs kunnen maken, als je maar genoeg betaald dan kun je al panelen van 40% efficiency kopen, maar als die 4x zo duur zijn is het onzin om dat te doen.

Ik raad je aan z.s.m. panelen te leggen en stroom te gaan produceren, over 10 jaar zijn ze ruimschoots terugverdiend en is alles weer goedkoper/beter/efficienter en kun je dan als je wilt weer een slag maken.

Meer achtergrond over theoretisch max. efficiency: Wikipedia: Shockley–Queisser limit

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 28-05-2018 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle info! Hier kan ik zeker wat mee!

Super interessant om over de techniek er achter te lezen vooral de triple-junction panelen klinkt is super interessant. (Op google deze info vinden is moeilijk geworden omdat je allemaal zonnepaneel shops vind in plaats van technical info).

Ik heb een stevig stroomverbruik door een paar asics die mijn coin overeind houden dus een 40% paneel zou fijn zijn echter nergens te koop gevonden dus te duur waarschijnlijk.
Als alternatief vond ik (danzij de info van jullie) Solar Frontier panelen, iemand hier ervaring mee?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
De panelen vanuit China worden misschien weer goedkoper.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:15:
Thanks voor alle info! Hier kan ik zeker wat mee!

Super interessant om over de techniek er achter te lezen vooral de triple-junction panelen klinkt is super interessant. (Op google deze info vinden is moeilijk geworden omdat je allemaal zonnepaneel shops vind in plaats van technical info).

Ik heb een stevig stroomverbruik door een paar asics die mijn coin overeind houden dus een 40% paneel zou fijn zijn echter nergens te koop gevonden dus te duur waarschijnlijk.
Als alternatief vond ik (danzij de info van jullie) Solar Frontier panelen, iemand hier ervaring mee?
mooi spul solarfrontier, maar dat is wel dunne film panelen.
en daarvan is het nadeel dat je maar +/-140Wp/m2 hebt.
dat terwijl je ook panelen hebt van 190+Wp/m2.

maar sommige mensen vinden de hoeveelheid Wp/m2 niet belangrijk (hebben meer dan genoeg dak).
en ja een solarfrontier paneel is wel een stukje goedkoper als je alleen kijkt naar de prijs per Wp.
(in prijs per Wp loopt solarfrontier nu weer achter, mono en poly zijn flink goedkoper geworden als solarfrontier , de ontwikkeling gaat sneller als ze bij solarfrontier kunnen vol houden. ;) )

edit:
normaal spreekt met ook over cell rendement en paneel rendement.
die 2 kunnen best een paar % uit elkaar zitten. ;)

op dit moment heb je eigenlijk 2 cellen in de 5" range die hoge opbrengst hebben rond de 22%.
panasonic en sunpower(soms verkocht als benQ).
in de 6"+ range heb je nu LG met zeer hoge vermogens (22%).
welke van die soorten het beste zijn hangt af van hoeveel ruimte je hebt. ;)
duur zijn ze wel, maar nog wel betaalbaar. ;)

edit2:
pas trouwens wel op met dit tabelletje.
Afbeeldingslocatie: http://blog.zonnepanelendelen.nl/wp-content/uploads/2016/03/efficiency-chart-mei-2017.png
dat is het cell rendement, met hele goede cellen kun je nog steeds een erg slecht paneel rendement hebben.
(door bv concentrators nodig te hebben, of hele grote tussen ruimte tussen de cellen.
cell rendement zegt alleen iets over de cell, niet het paneel. ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 28-05-2018 17:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
migjes schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:43:
[...]

mooi spul solarfrontier, maar dat is wel dunne film panelen.
en daarvan is het nadeel dat je maar +/-140Wp/m2 hebt.
dat terwijl je ook panelen hebt van 190+Wp/m2.

maar sommige mensen vinden de hoeveelheid Wp/m2 niet belangrijk (hebben meer dan genoeg dak).
en ja een solarfrontier paneel is wel een stukje goedkoper als je alleen kijkt naar de prijs per Wp.
(in prijs per Wp loopt solarfrontier nu weer achter, mono en poly zijn flink goedkoper geworden als solarfrontier , de ontwikkeling gaat sneller als ze bij solarfrontier kunnen vol houden. ;) )
Neem ook rendement van de panelen mee, SF scoort hier retegoed, of dat de beste prijsprestatieverhouding is weet ik niet, maar SF scoort wel hoog.

Esthetisch is SF niet te overtreffen met volledig zwart. Ik heb een heel zonnepanelen dak, groot verschil met overige panelen.
Pagina: 1