VoiP via aparte internet verbinding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Met de uitfasering van ISDN in het vooruitzicht, ben ik naar VoiP als alternatief aan het kijken. En dat valt niet mee, met zoveel aanbieders. Bij een paar bedrijven offerte gevraagd. Beide raden aan om een aparte internet verbinding voor VoIP te gebruiken, naast de al aanwezige internet verbinding. Dit i.v.m. de (spraak) kwaliteit. Op het eerste gezicht klinkt dat aardig, maar..... uiteindelijk is ook VoIP data die 'het internet' opgaat. Er is immers geen apart internet voor VoIP. Dus hoe valide is dit argument?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 15:06
Me dunkt dat dit gezegd wordt om bandbreedte te garanderen. normaal zou je dit ook met bandwidth control moeten kunnen op een single link (QOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:41

allure

Titaan fase 2/3

Dit vlan zorgt ervoor dat er altijd een te bepalen bandbreedte beschikbaar is...
Niet percee om het Voip verkeer te scheiden van het internet.

edit:

Dit zou je ook met een Voice-Vlan kunnen doen

[ Voor 17% gewijzigd door allure op 28-05-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Is dit zakelijk of privé? In het laatste geval zou ik gewoon gebruik maken van de voip dienst van je isp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Risico dat de verbindingen verbreken, dat je niet bereikbaar bent, dat gesprekken wegvallen of slechte kwaliteit geluid. Dus....het is een veiligheidsmaatregel die je bereikbaarheid garandeert, maar als jij of je bedrijf hier niet veel waarde aanhecht of dat je huidige verbinding dusdanig veel bandbreedte heeft met de juiste apparatuur en configuratie om de bandbreedte te reguleren (QOS bijv) dan kan het ook via de hudige pijplijn.

Daarnaast is het SIP protocol niet echt veilig te noemen en is wel een potentieel "weakpoint"in je netwerk beveiliging. Dit is dan met een goede SIP firewall wel op te lossen maar dat is natuurlijk wel iets dat je moet willen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Hmmm, maar je kunt toch geen end-to-end bandbreedte garanderen? Ik bedoel, het is leuk als ik een aparte internet aansluiting voor VoIP heb, maar zodra de data de wijkcentrale verlaat, dan houdt de controle op. Voor zover ik die al had. Als ergens onderweg een router staat die niet aan bijv. QoS doet, dan heb ik net zoveel kans op een haperend telefoongesprek, ongeacht het type internet aansluiting dat ik gebruik. Of is dit te simpel geredeneerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik bel al 4,5 jaar VoIP thuis en heb echt nog nooit problemen gehad met wegvallende verbindingen of slechte geluidskwaliteit (met een Ziggo 40/4Mbit lijn). Die paar kbit/s die VoIP genereerd is echt peanuts, daar hoef je echt geen dedicated lijn voor aan te laten leggen. Lijkt me een erg dure oplossing worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Simon Weel schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:37:
Hmmm, maar je kunt toch geen end-to-end bandbreedte garanderen? Ik bedoel, het is leuk als ik een aparte internet aansluiting voor VoIP heb, maar zodra de data de wijkcentrale verlaat, dan houdt de controle op. Voor zover ik die al had. Als ergens onderweg een router staat die niet aan bijv. QoS doet, dan heb ik net zoveel kans op een haperend telefoongesprek, ongeacht het type internet aansluiting dat ik gebruik. Of is dit te simpel geredeneerd?
Dit is meer om te voorkomen dat als jij aan het bellen bent en je collega even iets downloadt dat jouw telefoongesprek weg valt.
QoS doe je op je eigen router zodat in dat geval eerst jouw VoIP voorrang krijgt zodat die iig niet weg valt...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
jongetje schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:41:
Ik bel al 4,5 jaar VoIP thuis en heb echt nog nooit problemen gehad met wegvallende verbindingen of slechte geluidskwaliteit (met een Ziggo 40/4Mbit lijn). Die paar kbit/s die VoIP genereerd is echt peanuts, daar hoef je echt geen dedicated lijn voor aan te laten leggen. Lijkt me een erg dure oplossing worden dan.
Maar als je in een studentenhuis woont met 6 anderen die er lustig op downloaden, dan kan het best zijn dat je wel last krijgt. Het is maar net wat de situatie is en de hoogte van het belang (= geld dat het mag kosten).

Helaas geeft TS niet echt duidelijk aan in zijn topicstart of het om een privé lijntje gaat met 1 gebruiker of dat het een zakelijke omgeving met meerder gebruikers betreft waar wellicht de nood om bereikbaar te zijn vele malen hoger kan liggen als voor een simpel privé lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
@Breezers: het gaat om een zakelijke verbinding. Momenteel hebben we 2x ISDN2, dus kunnen gelijktijdig 4 gesprekken worden gevoerd. Met 15 man is dat meer dan genoeg - de meeste bellen nooit.

Het is niet zo dat ik geen aparte internet aansluiting voor VoIP wil aanleggen (hebben we meteen een backup voor onze coax-aansluiting van Ziggo), maar meer of het argument van de aanbieders opgaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een goede router hebt dan kun je gewoon QoS instellen (of neem er eentje die het sowieso al voor je regelt). En heb je die extra lijn niet per se nodig.

Daarnaast een back-up lijn lijkt mij sowieso een goed idee. Of je moet het geen probleem hebben dat je bronze SLA lijn er een paar dagen uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPrange.net
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:12
Als je genoeg ruimte in je upload snelheid hebt dan gaat dit prima (uiteraard wel QoS instellen) en heb je geen extra lijn nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Als bedrijf is het altijd goed een tweede lijn over een andere technologie te hebben in het algemeen maar met goede QoS is het voor VoIP alleen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 16:06
Centurius schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:33:
Als bedrijf is het altijd goed een tweede lijn over een andere technologie te hebben in het algemeen maar met goede QoS is het voor VoIP alleen niet nodig.
Heb je wel een multi-wan router nodig anders moet je handmatig overschakelen als de primaire verbinding wegvalt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Je kan bijvoorbeeld in een Fritzbox al de prioriteit van bepaald verkeer of apparaten toewijzen, wellicht met ook andere simpele routers, maar kan zeker met de professionelere routers/firewalls.
Afbeeldingslocatie: https://watel.nl/share/2018/2018-05-28_FRITZBox7490-prioritiation.png
Afhankelijk van je lan is hierin bijvoorbeeld ook in switches priorisering aan te geven, bijvoorbeeld in vlans.
Verder heb je geen invloed op hoe het voip verkeer op het internet wordt afgehandeld. Tenzij je een dedicated lijn via een zakelijke aanbieder neemt natuurlijk. Deze welke wordt dan rechtstreeks ontsloten naar je voip aanbieder. Dan heb je garanties (maar dat zie je ook direct in de prijs terug).
Advies om te starten met prioritering in je router/firewall (en lan), mocht dat niet toereikend zijn kan je altijd nog verder kijken. Dat je van isdn over moet naar iets anders wat zeer waarschijnlijk voip is, is een feit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:26
Ik heb dit jaar ook mijn 6 links ISDN vervangen voor VoIP. Geen extra verbinding en het werkt prima. Wel gewacht tot ik 500/500 glas had. Ik heb niet de indruk dat het bij een langzamere snelheid niet gewerkt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
jopie schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:56:
Ik heb dit jaar ook mijn 6 links ISDN vervangen voor VoIP. Geen extra verbinding en het werkt prima. Wel gewacht tot ik 500/500 glas had. Ik heb niet de indruk dat het bij een langzamere snelheid niet gewerkt had.
Per gesprek kan je uit gaan van 100 kbps up en download, dus veel bandbreedte heb je niet nodig. Als je een abonnement hebt waarbij je überhaupt nooit aan de maximaal beschikbare bandbreedte komt, ben je er ook ja ;)
Let ook op de latency op de lijn en vooral hoe stabiel deze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een tweede internetverbinding lost inderdaad waarschijnlijk enkel het probleem op dat je door het belasten van de eigen internetverbinding VoIP issues krijgt. Wellicht kan je nog een verbinding met hogere prioriteit krijgen waardoor je VoIP verkeer ook nog wat voorang heeft binnen het netwerk van je eigen ISP maar dan houdt het ook op. De bandbreedte verderop in het internet zal nooit volledig gegarandeerd zijn als je gebruik maakt van een VoIP dienst over internet bij een andere partij dan je ISP.

Echter zijn er ook partijen die je een aparte VoIP verbinding leveren, dat is dus geen interverbinding maar enkel een verbinding tussen jou telefooncentrale en hun VoIP platform. En in dat geval is e.a. wel volledig te garanderen. VoIP / telefonie verkeer tussen telco's onderling is namelijk wel volledig gescheiden van het internetverkeer.

Maar goed of je het nodig hebt is wat anders, zolang je internetverbinding goed is en in je eigen netwerk het een beetje verstandig ingericht is zal VoIP over internet geen enkel probleem zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 28-05-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zorg voor een goede router met QoS, en je kunt prima voip en internet over dezelfde verbinding laten gaan, zelfs als je in een studentenhuis woont en iedereen tegelijkertijd down- en uploadt. Zonder QoS (of prioritisering zoals Fritz het noemt) lukt dat niet. Uit ervaring weet ik dat 6 lijnen tegelijk actief kunnen zijn op een 40/4 verbinding zonder problemen.
De reden dat een aparte verbinding wordt aanbevolen is omdat er goed aan wordt verdiend en omdat het eenvoudiger is aan te sluiten.
Ook zonder uitfasering van ISDN is het verstandig om over te stappen. Een eenmalige investering in server(s) en telefoons heb je binnen twee jaar terugverdiend als je een beetje technisch bent. Pm maar als je advies nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
GlowMouse schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:45:
De reden dat een aparte verbinding wordt aanbevolen is omdat er goed aan wordt verdiend en omdat het eenvoudiger is aan te sluiten.
De reden omdat het wordt geadviseerd is omdat te veel zakelijke klanten voor een dubbeltje op eerste rij willen zitten en dit soort adviezen overnemen om willens en wetens alles over 1 verbinding te laten lopen en dan verontwaardig zijn als de kwaliteit niet is zoals verwacht.

Pagina: 1