Vraagje omtrent een anti statisch armbandje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterNL070
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06-2020
Ik wil in de nabije toekomst een pc bouwen, echter heeft de woning alleen stopcontacten met randaarde in de keuken.In de woon/eetkamer zitten wel koperen pijpen van de gaskachels. Kan ik zo'n armbandje aan de gaskachel aansluiten? Door wellicht een stukkie electro draad en daaraan hat bandje aan vast te klemmen?

Overigens heb ik zelden statisch geknetter als ik door het huis ga, en meestal was het bij het uittrekken van truien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 17:57

Rmg

Bouw je pc gewoon op het aanrecht of pak een verlengsnoer met randaarde en sluit je armband daar op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckShadow
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-03 12:49
In principe is een radiator geaard aangezien deze anders een veiligheidsrisico vormt mocht deze onder stroom komen te staan door kortsluiting of iets soortgelijks. De geaarde radiator zorgt er dan voor dat de stroom weg lekt naar de "aarde" waarna de aardlekschakelaar zal uitschakelen.

Of de radiator ook goed is aangesloten is een andere vraag omdat dit alleen verplicht is te doen in vochtige ruimtes, maar dit valt ook te zeggen over sommige stopcontacten die geaard zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Bl4ckShadow op 31-05-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:17
Zoek hier op het forum eens naar "antistatisch" of vergelijkbare zoektermen, dit onderwerp kom je hier wel vaker tegen.

Zoals ik het zie - maar ik ben ook weer geen ESD expert - moet je zorgen dat alles wat bij de bouw betrokken is, op dezelfde potentiaal (spanning) zit. Je schiet er dus niets mee op als je jezelf aard aan een stopcontact-randaarde en de onderdelen waar je mee werkt dat niet zijn. Ik kwam daarom dus ook de regel tegen dat je zo'n polsbandje niet aan een randaarde moet verbinden, maar met blank metaal van de PC-kast die je gaat vullen.

Maar voor dit soort dingen kom je hier allerlei verschillende meningen tegen. Beste tip die ik je kan geven: zoek naar dit onderwerp op het forum en vorm je eigen mening. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Bl4ckShadow schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:39:
Kort antwoord op je vraag: "Ja".
In principe is de kachel geaard aangezien deze anders een veiligheidsrisico vormt mocht deze onder stroom komen te staan door kortsluiting of iets soortgelijks. De geaarde kachel zorgt er dan voor dat de stroom weg lekt naar de "aarde" waarna de aardlekschakelaar zal uitschakelen.

Of de kachel ook goed is aangesloten is een andere vraag, maar dit valt ook te zeggen over sommige stopcontacten die geaard zijn.
antwoord is NEE....

je mag er niet vanuit gaat dat de gasleiding geaard is... deze is namelijk op veel plaatsen kunststof geworden tot vlak voor de meter... en een gaskachel zonder netspanningsaansluiting heeft geen aarde...

en de gasleiding in huis die verpakt is met teflon tape op de koppelingen of iets anders is ook geen betrouwbare aarde.

maar voor een ESB bandje moet het opzich wel kunnen. je kan hem ook aan je pc kasten hangen die je bouwt.

[ Voor 4% gewijzigd door cactusman op 31-05-2018 10:52 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckShadow
cactusman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:50:
[...]

antwoord is NEE....

je mag er niet vanuit gaat dat de gasleiding geaard is... deze is namelijk op veel plaatsen kunststof geworden tot vlak voor de meter... en een gaskachel zonder netspanningsaansluiting heeft geen aarde...

en de gasleiding in huis die verpakt is met teflon tape op de koppelingen of iets anders is ook geen betrouwbare aarde.

maar voor een ESB bandje moet het opzich wel kunnen. je kan hem ook aan je pc kasten hangen die je bouwt.
Sorry mijn fout, had over het hoofd gezien dat het omtrent een gaskachel ging. Ik had het over een radiator. Hierbij is het niet per se verplicht om deze te aarden maar wordt dit wel vaak gedaan, omdat aarden van radiatoren in vochtige ruimtes verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Bl4ckShadow schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:49:
[...]

Sorry mijn fout, had over het hoofd gezien dat het omtrent een gaskachel ging. Ik had het over een radiator. Hierbij is het niet per se verplicht om deze te aarden maar wordt dit wel vaak gedaan, omdat aarden van radiatoren in vochtige ruimtes verplicht is.
Ook daar is alles kunststof tegenwoordig, alleen die in de badkamer is los geaard... de rest is soort van geaard via de ketel maar geen zekere aarde.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckShadow
cactusman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:51:
[...]

Ook daar is alles kunststof tegenwoordig, alleen die in de badkamer is los geaard... de rest is soort van geaard via de ketel maar geen zekere aarde.
Dat bedoel ik ook met "Of de radiator ook goed is aangesloten is een andere vraag".
Maar nogmaals je kan ook bij geaarde stopcontacten niet 100% zeggen of deze wel of niet goed doorverbonden is.
Kabel vanaf de meterkast is misschien nog wel t beste ;)
Pagina: 1