Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe router omdat mijn huidige router het langzaam begint te begeven. Zo valt mijn WiFi telkens weg en is het bereik al sinds het begin erg slecht.

Nu viel mijn oog op een tweetal routers, die beide ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen.

Het gaat hier om de D-Link EXO AC1900 en de MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac.

Ik twijfel erg over welke ik het beste kan aanschaffen. Kwa specificaties lijken deze routers nagenoeg gelijk (van wat ik heb kunnen vinden), maar heeft de MikroTik wat extra opties, waarvan ik waarschijnlijk de helft niet zal gaan gebruiken, aangezien het voor een simpel thuisnetwerkje is. Natuurlijk is dit wel mooi meegenomen. Zo kan de MikroTik ook als modem gebruikt worden, maar dit zal ik niet gaan doen aangezien ik al een glasvezelmodem heb van de glasvezel leverancier die prima werkt. Dus die optie is nogal overbodig.

Van meerdere bronnen heb ik begrepen dat MikroTik erg goed is en zeer goede enterprise routers heeft voor zijn prijsklasse. Maar volgens bijvoorbeeld Hardware.info is de D-Link één van de beste routers onder de 150 euro:

https://nl.hardware.info/...emen-routers-tot-150-euro

Nu heb ik ze beide vergeleken via Pricewatch en een aantal andere kanalen, maar kan ik er niet uit opmaken welke nou echt beter is. Vooral ook omdat er te weinig info bekend is over beide routers.

Voor welke zouden jullie gaan? Of is er zelfs een nog beter alternatief in deze prijsklasse? Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:20
Ik denk dat je beter uit bent dmv het tactisch plaatsen van wat pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Niet online
Marco1994 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:47:
Ik denk dat je beter uit bent dmv het tactisch plaatsen van wat pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
En waarom is een router + AP volgens jou beter dan een router die eigenlijk alles al kan en ook nog eens voldoende wifi-bereik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:20
Aangezien bij vele huizen een wifi router niet voldoende capaciteit heeft om een geheel huis van wifi te voorzien. Door een of meerdere APs tactisch te plaatsen creëer je een beter bereik.

[ Voor 2% gewijzigd door Marco1994 op 28-05-2018 19:26 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Niet online
Marco1994 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:25:
Aangezien bij vele huizen een wifi router niet voldoende capaciteit heeft om een geheel huis van wifi te voorzien. Door een of meerdere APs tactisch te plaatsen creëer je een beter bereik.
Het huis waarin dit nodig is, is niet heel erg groot en zou voldoende gedekt moeten worden door bovenstaande routers. Daarom kies ik dus ook voor de routers die ik beschreven had, zodat ik niet een extra apparaat er tussen hoef te hangen. Overigens beschikken deze routers ook nog eens over redelijk goeie antennes en MU-MIMO, waardoor de WiFi prima zou moeten werken. Hiervoor heb ik geen aparte AP nodig.

De vraag is alleen welke nou precies beter is, aangezien beide routers voor zo ver ik weet dezelfde eigenschappen hebben en in dezelfde prijsklasse zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Ik kan je niet vertellen welke beter is. ik kan je enkel vertellen dat mijn ervaring met mijn Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-IN erg goed is.

pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN

Mikrotik heeft wel een overkill aan opties en dingen die je ermee kunt, dus als je dat echt niet wil kun je beter voor de D-Link gaan denk ik. Maakt het je niet uit... tja...

Ik heb ooit voor deze gekozen juist vanwege alle opties waaronder het zelf de firewall volledig kunnen aanpassen naar wat ik wilde (wat bij veel huis, tuin en keuken devices niet kon) en omdat hij heel veel ethernet poorten heeft, welke ook nog eens in verschillende vlans te plaatsen waren.

Echter ben ik nu ook aan het kijken naar een vervanger voor mijn huidige, omdat die geen 5GHz heeft.
De opties welke ik aan het bekijken wat zijn:

MikroTik hAP ac (RB962UiGS-5HacT2HnT)
pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac

en

MikroTik hAP ac2 (RBD52G-5HacD2HnD-TC)
pricewatch: MikroTik hAP ac2

Ik ben er dus nog niet uit, maar voor mij word het iig wel weer een Mikrotik.
En wellicht is die hAP ac2 voor jou ook een optie?

Thasaidon.

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 15-06-2018 16:23 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Pagina: 1