[FreeBSD] X pakt niet goede resolutie

Pagina: 1
Acties:

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hallo Mensen,
Ik heb het al zolang geprobeert, maar het wil me niet lukken om X goed in te stellen.
Ik heb een compaq v55 monitor (kweet het, stom ding |:( ) . In windows draait ie gewoon 800x600 16bit, in X lukt dat niet :(
Heb al met Xconfig van /stand/sysinstall geprobeert, dat wil ook niet echt lukken.
Misschien iemand met dezelfde monitor die instelling kan posten ?

Bvd

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ff het boekje van je monitor erbij pakken, hsync en vsync opzoeken. Dan 'man XF86Config', en dan maak je een modeline aan voor 800*600.

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En als er al modelines staan, moeten die dan weg (deze zijn grotendeels van 640x460) ?

Bvd

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
X onder linux heb ik nu helemaal geen modelines meer staan. Hij verzint ze zelf met de general timing formula dan (ofzo ;) )

(X onder linux is grotendeels hetzelfde als onder bsd .... toch :? )

Wat er wel in moet staan is dit:

in het Section "Screen"
code:
1
2
3
4
5
6
Subsection "Display"
   Depth 8 (of ander bitdepth)
   Modes "1024x768" "800x600" "640x480" (enzovoort)
   Viewport 0 0 (optioneel, als je een groter scherm hebt dan
            je monitor resolutie)
EndSubsection

Je kunt meerdere subsections display hebbben met verschillende depths en modes bij elke depth.
met optie defaultdepth (check hoofdletters in de man page!) kun je aangeven in welke bitdepth (hoeveel kleuren dus) X start

Als je in Section "serverflags" DontZoom NIET enabled hebt (# dontzoom dus) kun je met ctrl+alt+[+ of -] van resulotie veranderen

Verder is het erg belangrijk dat je rickjansen zijn tip opvolgt. als je deze waardes goed invult zal X nooit je monitor opblazen.
(probeer dus niet een oude 800x600 monitor op HorizSync 137Khz, de enige monitoren die dat kunnen zijn de topmodellen 21" van sony en eizo)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op maandag 16 juli 2001 19:36 schreef webleraar het volgende:
En als er al modelines staan, moeten die dan weg (deze zijn grotendeels van 640x460) ?

Bvd
Mogen blijven staan. Modelines geven aan hoe je videokaart je monitor aanstuurt (je kunt hiermee de 'plaats' en grootte van het beeld beinvloeden op je monitor)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
gewoon xf86config draaien en alles netjes invullen :?
Pagina: 1