Testcase: Geisers in IJsland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Afgelopen week een paar dagen naar IJsland geweest. Enorm fotogeniek land, maar gezien het weer toch nog uitdagend om foto's te maken. Veel wachten op goed licht en het blijkt onderhand aardig toeristisch te worden, dus het is ook niet altijd eenvoudig om een leuke compositie te maken, zonder dat het verstoord wordt door "storende" elementen in het beeld.

In (Geysir) zijn er een aantal geisers, waarbij er eentje (Strokkur) nog vrij actief is. Gelukkig kwam net even het zonnetje er door, waardoor ik een aantal foto's heb kunnen schieten, die ik zelf wel de moeite waard vond:

#1 - De Strokkur is de geiser die het vaakste gaat (eruptie elke 4-8 minuten), maar lang niet elke eruptie is even heftig. Dit was mijn eerste foto en was even om een foto te hebben voor de zekerheid. Gewoon diafragma wat geknepen (f/8) zodat het goed in focus blijft (er zit nogal wat afstand tussen de onderkant van de geiser en op het hoogste niveau), ISO wat verhoogd (200) zodat we een korte sluitertijd houden (1/1600):

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/897/28520637438_00ce0949df_b.jpg

Pluspunten: Mooi contrast tegen de donkere lucht. Portrait past goed bij de foto.
Minpunten: Iets te weinig voorgrond (gele grond) en geen spannende compositie

#2 - Deze geiser heb ik ook nog een keer gefotografeerd met tegenlicht. Was al wat lastiger, omdat de belichting lastig is in te schatten. Ik wou de foto ook in landscape hebben, dus moest wat meer afstand nemen en naar groothoek (16mm full-frame). Helaas stond er nogal wat wind, dus de geiser ging wat meer naar links dan verwacht. Daardoor de zon er niet helemaal achter, maar hij kwam er net langs. Ik vind het niet zo storend.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1734/42394003171_4fce184881_c.jpg593A5888

Pluspunten: Tegenlicht geeft de foto wat meer karakter.
Minpunten: Wolkenpartij is storend qua patroon. Ketting verstoord (zou ik weg kunnen halen in post).

#3 - Het mooiste moment van een eruptie is eigenlijk het begin waar het water opbolt en daarna de bel knapt. De mineralen in het water geven het een hele nooie kleur, die bij het vernevel niet zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1721/42394003471_8722a932ae_c.jpg593A5817

Pluspunten: Vorm en kleur aan het begin van de eruptie:
Minpunten: Mensen op de foto maakt de foto erg toeristisch

#4 - Er waren ook nog wat andere geisers en bronnen die veel minder actief waren. Sommigen zijn heel mooi van kleur en helder (met polafilter). Onderstaande foto had ik een long-exposure van gemaakt, maar eigenlijk vond ik het test-shot zonder long-exposure veel mooier. De damp is dan beter zichtbaar en de wolkenpartij is wat strakker.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1745/42394003291_68871ffe3c_c.jpg593A5843

Pluspunten: Wijdse indruk (denk door wolkenpartij en de achtergrond).
Minputen: Centrale compositie.

#5 - De grond rondom de geiser is ook erg fraai. Helaas was het wel vrij druk qua structuur, want ik had eigenlijk een wat meer abstracte foto in gedachten. Ik ben er dan ook niet helemaal tevreden over, maar ben toch benieuwd wat jullie er van vinden. De flare stoort mij enorm, maar ik vermoed dat dit komt door het polarisatiefilter waar wat krasjes op zitten. Zonder filter zat er teveel schittering in de kleuren waardoor ik er maar genoegen mee moest nemen.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1747/28520637968_655e2cbed4_b.jpg593A5926

Pluspunten: Kleur
Minpunten: Te drukke achtergrond, afdruk van steen aan de linkerkant en de zojuist genoemde flare.

IJsland is echt leuk om te bezoeken als je wilt fotograferen. Eten, drinken en overnachten is echter erg duur (als je een beetje van comfort houdt). Andere foto's kun je vinden in mijn Flickr album. Zelf vind ik dat daar wat betere foto's in staan dan sommige van bovenstaande foto's, maar ik wou het graag bij één onderwerp houden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 22:32
#1: Toffe plaat! Veel detail in het water en dat mooie contrast met de donkere wolken. Misschien zou het met een iets lager standpunt nog heftiger overkomen en die rode jas even weg halen.

#2: Toffe plaat! Als de geiser meer los had gestaan van de wolken was hij wat beter tot zijn recht gekomen, maar ik denk dat het verschil in structuur van de wolken en geiser ook al goede bijdrage leveren hierin.

#3: Vind ik niet spannend. Onderwerp is ver weg.

#4: Vind ik ook erg geslaagd. Ik kan best houden van centrale composities en dit vind ik een goed voorbeeld. De lijnen in de wolken geven diepte aan de foto.

#5: Valt bij mij ook niet in de prijzen ;) . Geen duidelijk onderwerp (krijg ik vaak zelf ook te horen :+ ), wolken overbelicht, terwijl dat in de andere foto's allemaal goed is en ik hou niet van stenen op deze manier op voorgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
@MRIdev Ik kan me helemaal vinden in je commentaar. Een lager standpunt was wellicht mooier geweest bij foto 1, omdat je de voorgrond dan iets prominenter in beeld had gehad. Foto 3 stond eigenlijk klaar voor een eruptie, maar ik vond de vorm en kleuren mooi. Wellicht dat een goed gekozen crop hier beter uit zou komen. Foto 5 vind ik ook te rommelig. Het was eigenlijk een beetje een experiment hoe de kleuren uit zouden komen. Het komt niet echt lekker uit de verf.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Mooie foto's van geisers. Ik ben afgelopen weekende terug gekomen van 15 dagen IJsland, maar de geisers wilden er bij mij niet op. Wit water tegen witte luchten en/of heeeeel veeeel regen. Geiser, luchten en regen gingen naadloos in elkaar over.
Wel mooi te zien hoe de platen er uit zien als het weer wel een beetje mee wil zitten zitten. Vooral #1, #2 en #3.
Ik zou bij #1 wel de persoon rechtsonder weggekloond hebben.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
@BlaTieBla Wij hadden de mazzel dat we recht tegenover de geisers overnachten. Wij hadden ook regelmatig regen (1.5 week geleden), maar toen er een flauw zonnetje doorkwam meteen naar buiten en de platen geschoten. Ik vond IJsland ook een uitdaging m.b.t. fotografie. Het was vaak slecht weer en ik vond het veel touristischer dan ik had verwacht. Benieuwd wat jij geschoten hebt. Op mijn Flickr zijn nog wel wat meer foto's te vinden...

Maar volgens mij wil je ook niet weten wat er allemaal nabewerkt wordt in foto's. Ik heb alleen wat adjustments in Lightroom gedaan, maar als ik deze vlog zie en de omstandigheden vergelijk met het eindresultaat, dan is er aardig wat gedaan met dodge/burn om er wat meer leven in te krijgen. Resultaat is er wel naar...