Veilig surfen op een openbaar netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:12
Stel dat ik in een café/op hotel wat wil werken op mijn laptop, bijvoorbeeld internetbankieren. Ik ken er niet zoveel van maar ik vermoed dat dit niet zo veilig is.

Kent er iemand een manier om dit wel veilig te kunnen doen? Liefst redelijk gebruiksvriendelijk?

Alvast bedankt voor mogelijke tips!

Alle reacties

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:14
Ik zou het hoe dan ook afraden, maar als het dan toch moet; een VPN gebruiken :).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Echt gevoelige zaken, zoals bankzaken, gewoon niet via openbare netwerken doen. Dan kan je nog beter je telefoon als 4G hotspot gebruiken en je laptop daarmee verbinden.

The devil is in the details.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 16:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

VPN is de enige manier, maar zoals @Hahn al aangeeft, liever via een 4g hotspot.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:12
Bedankt voor de reacties. Thuis werk ik met een 4G-router (enkel basic internet).

Bij een vorige werkgever heb ik wel eens VPN gehad op mijn laptop. Maar wat zijn dan de restrisico's bij gebruik van een VPN? En waarom is 4G veiliger dan VPN?

Verwijderd

4G en VPN via jouw eigen thuisnetwerk/werkgever zijn even veilig volgens mij (VPN mits goed ingesteld, ik vermoed dat als je het niet goed instelt en via wifi van een hotel ofzo erop gaat het kan worden afgevangen van jouw kant naar jouw huis/werkgever, maar zo goed zit ik er niet in). Van mijn werkgever mag ik niet verbinden met openbare netwerken, alles moet verplicht via 4G als ik buiten huis of kantoor ben. Dat heeft wel als voordeel dat alle devices van de baas (die je ook prive mag gebruiken) 4G hebben (laptop, telefoon, tablet).

Ik zou zelf 4G adviseren. Al kan je natuurlijk prima netflixen op een openbaar netwerk (mits je al ingelogd bent in de app/site), maar telebankieren e.d. zijn toch wel riskant. Dat zou ik nooit doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2018 23:12 ]

Pagina: 1